iltasyazilim
FD Üye
Çanakkale SavaşıHava Harekatı
Birincil motorlu uçağın uçuşundan yedi sene gibi kısa bir vakit geçtikten daha sonra, 1910 yılında uçaklardan askeri amaçlarla kullanım düşüncesi ortaya çıkmış ve takip eden yıllarda uçak, yeryüzünde etkili bir taarruz silahı olarak kullanılmaya başlanmıştır
Dünyadaki bu gelişmeyi yakından izleyen ve önemini değerlendiren zamanın Harbiye Nazırı Mahmut Şevket Paşanın direktifiyle, 1911 yılında, Genelkurmay başkanlığı bünyesinde askeri havacılıkla ilgili bir şube oluşturulmuş ve Türk Askeri havacılığının temeli olan teşkilat kurulmuştur
Bu yeni silahın edinilmesine büyük tartma veren Mahmut Şevket Paşa maaşının bir kısmını bağışlayarak uçak alımı için kampanya başlatmış ve bu kampanyaya ilk kez padişah Sultan Reşat edinmek üzere Donanma Cemiyeti, subaylar ve bazı zenginler iştirak etmiştir İki uçaklık para, kısa zamanda toplanmış ve Fransadan biri 25 Beygirlik, biri de 50 Beygirlik iki uçak satın almıştır
Müteakiben, Yeşilköy Safra düzlüğünde Kara tayyare Mektebi, Yeşilköy Feneri yakınlarında da deniz tayyare Mektebi sabit ve havacı personel yetiştirilmek üzere ordu ve donanmadan istekli subaylar seçilmiştir
Çanakkale Muharebeleri başladığı zaman dünya ve Türk askeri havacılığı mütevazı ve geliştirilmeye muhtaç bir durumda idi
Çanakkale Muharebeleri havacılık yönünden, yeni silahın hakiki değerinin anlaşıldığı ve bugünkü çağdaş hava kuvvetlerinin temelini atan kahramanları kavramaya çalışırken, icra edilen hava harekatının sadece o günkü ortak harekata katkısı değil bununla beraber bugünkü havacılığımıza olan katkısı da düşünülmekte ve hava kuvvetlerinin temelinin atılarak, hava stratejisi ve taktiklerinin oluşturulmaya başlandığı bir harekat noktası olarak değerlendirilmektedir
Havacılık açısından işte böyle bir etraf içinde, 2 Ağustos 1914 günü seferberlik bildiri edilmiş ve buna paralel olarak Yeşilköyde bulunan deniz uçaklarından 2si İzmir, birisi de Çanakkale Müstahkem Mevzi Komutanlığı emrine verilmiştir
25 Ağustos 1914 tarihinde Çanakkale Nara Meydanına konuşlandırılan Nievport tipi deniz uçağı ile, Deniz Yüzbaşı Savmi, Üteğmen Fazıl ve Üsteğmen Cemalin yaptığı buluş uçuşları doğru, bölgedeki İngiliz ve Fransız gemilerinin faaliyetleri izlenmeye başlanmıştır
18 Mart 1915 günü, havacılarımız erken saatlerde yaptıkları buluş raporunu vermişlerdir *
Birincil motorlu uçağın uçuşundan yedi sene gibi kısa bir vakit geçtikten daha sonra, 1910 yılında uçaklardan askeri amaçlarla kullanım düşüncesi ortaya çıkmış ve takip eden yıllarda uçak, yeryüzünde etkili bir taarruz silahı olarak kullanılmaya başlanmıştır
Dünyadaki bu gelişmeyi yakından izleyen ve önemini değerlendiren zamanın Harbiye Nazırı Mahmut Şevket Paşanın direktifiyle, 1911 yılında, Genelkurmay başkanlığı bünyesinde askeri havacılıkla ilgili bir şube oluşturulmuş ve Türk Askeri havacılığının temeli olan teşkilat kurulmuştur
Bu yeni silahın edinilmesine büyük tartma veren Mahmut Şevket Paşa maaşının bir kısmını bağışlayarak uçak alımı için kampanya başlatmış ve bu kampanyaya ilk kez padişah Sultan Reşat edinmek üzere Donanma Cemiyeti, subaylar ve bazı zenginler iştirak etmiştir İki uçaklık para, kısa zamanda toplanmış ve Fransadan biri 25 Beygirlik, biri de 50 Beygirlik iki uçak satın almıştır
Müteakiben, Yeşilköy Safra düzlüğünde Kara tayyare Mektebi, Yeşilköy Feneri yakınlarında da deniz tayyare Mektebi sabit ve havacı personel yetiştirilmek üzere ordu ve donanmadan istekli subaylar seçilmiştir
Çanakkale Muharebeleri başladığı zaman dünya ve Türk askeri havacılığı mütevazı ve geliştirilmeye muhtaç bir durumda idi
Çanakkale Muharebeleri havacılık yönünden, yeni silahın hakiki değerinin anlaşıldığı ve bugünkü çağdaş hava kuvvetlerinin temelini atan kahramanları kavramaya çalışırken, icra edilen hava harekatının sadece o günkü ortak harekata katkısı değil bununla beraber bugünkü havacılığımıza olan katkısı da düşünülmekte ve hava kuvvetlerinin temelinin atılarak, hava stratejisi ve taktiklerinin oluşturulmaya başlandığı bir harekat noktası olarak değerlendirilmektedir
Havacılık açısından işte böyle bir etraf içinde, 2 Ağustos 1914 günü seferberlik bildiri edilmiş ve buna paralel olarak Yeşilköyde bulunan deniz uçaklarından 2si İzmir, birisi de Çanakkale Müstahkem Mevzi Komutanlığı emrine verilmiştir
25 Ağustos 1914 tarihinde Çanakkale Nara Meydanına konuşlandırılan Nievport tipi deniz uçağı ile, Deniz Yüzbaşı Savmi, Üteğmen Fazıl ve Üsteğmen Cemalin yaptığı buluş uçuşları doğru, bölgedeki İngiliz ve Fransız gemilerinin faaliyetleri izlenmeye başlanmıştır
18 Mart 1915 günü, havacılarımız erken saatlerde yaptıkları buluş raporunu vermişlerdir *