Dijitalleşmenin artmasıyla kimlik değiştiren dolandırıcıların başvurduğu yeni bir sistem tehlikenin boyutlarını da gözler önüne seriyor.
O denli ki elinize ulaşan kargodan satışını gerçekleştirdiğiniz araca, sıhhat sonuçlarınızdan internetten yaptığınız alışverişe kadar kayda giren birçok datanın anlık olarak dolandırıcıların eline geçtiği ortaya çıktı. Data merkezlerini hackleyerek, buradaki verileri dolandırıcılara satan şebeke, organize formda milyonluk vurgun yaptı.
444'TEN ARIYORLAR
Emniyet ünitelerinin titiz çalışmalarıyla gün yüzüne çıkan dolandırıcılık süreci ise şu formda işliyor: Vatandaşların internet üzerinden yaptığı süreçlerden anlık haberdar olan dolandırıcılar, bu bilgiler ışığında bireyleri arıyor.
Çoklukla '444' yahut '850' ile başlayan numaralardan arayan şebeke, "X bankasından arıyoruz. Bugün yaptığınız harcama ile ilgili teknik bir yanılgı var. Düzeltmemiz için birtakım bilgiler gerekiyor" diyerek dolandırma sürecinin startını veriyor. Bir öbür dolandırıcılık sistemi de kargo teslimatında işletiliyor. Kargosunu teslim alan kişiyi ortalama 30 dakika sonra arayan dolandırıcılar, "Az evvel teslim aldığınız kargonuz terörle gayret ünitesinin kuşkulu süreçler ağına girmiş" diyerek tuzağa düşürdüklerinden binlerce liralık vurgun yapıyor.
TEHDİT VE ŞANTAJ VAR
Savcılığa yapılan şikâyetlere nazaran, kimlik ve pasaport teslimlerinde de vakit zaman problem yaşanıyor. Bilhassa pasaportunu teslim alan bireylere dadanan dolandırıcılar, "Emniyetten arıyoruz, pasaportunuz terör soruşturması kapsamında bloke edildi" halinde şantaj ve tehditle para sızdırmaya çalışıyor. Dolandırıcılık şebekesi ferdî bilgileri internet üzerinden de satışa çıkarıyor. O denli ki toplumsal medya üzerinden gerçekleşen satışlarda alıcı ve satıcı ortasında pazarlık dahi yapılıyor. Bloglar üzerinden gerçekleşen satışlarda, binlerce liralık sayılar konuşuluyor.
CİMER'İ DAHİ KULLANDILAR
ÖTE yandan toplumsal medya ağları da dijital dolandırıcıların mesken tuttuğu alanlar haline geldi. Bilhassa Twitter, 'kimlik avı' ismi verilen dolandırıcılığa en fazla imkân tanıyan mecra oldu.
Dolandırıcılar, müşteri bilgilerini ele geçirmek için 'geçmişe dönük aidatlarınızı almak için linke tıklayın' bahisli tweetleri sponsorlu olarak yayımladı. Üstelik tweet hesabı olarak Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası'nın ve Cumhurbaşkanlığı İrtibat Merkezi'nin (CİMER) ismi ve logosu da bu twitlerde kullanıldı.
CİMER ismiyle atılan twitlere karşılık veren çok sayıda vatandaşın müşteri bilgileri ele geçirilip banka hesapları boşaltıldı. Uzmanlar, CİMER uzantılı iletilere prestij edilmemesi gerektiği konusunda tüketiciyi uyarıyor.
Barış Ergin/Metin Can/Sabah