iltasyazilim
FD Üye
Sual: Bir tasavvuf kitabında, (kahve, tütün, tömbeki, esrar, şaraptan daha kötüdür Çünkü şaraptan kırk günde kurtulmak mümkün, ama ötekilerden sıyrılmak çok müşküldür) deniyor Kahve, tütün, şaraptan daha kötü nasıl olabilir?
CEVAP
Kitaptaki ifadelerde bir nakil hatası olabilir İstanbul Üniversitesi yayınlarından Gıda Kimyası kitabında deniyor ki: (Çaydaki tein ile, eskiden ayrı bir alkaloit olarak kabul edilen Kafeinin aynı olduğu tespit edildi Çayda %2,53, kahvede ise %1,3 oranında kafein bulunur
Kafein, zihni açar, kan dolaşımını artırır, vücuda sıcaklık verir, yorgunluğu giderir, sindirimi kolaylaştırır Fazlası sinir sistemi üzerinde etki yapar Kalb hastalıklarında, sinirleri zayıf insanlarda ve çocuklarda az miktar kahve bile fena etki yapabilir) s 658
Çaydaki kafein, kahvedekinden iki misli fazladır Kahvedeki kafeine haram denirse, çaydakine de haram denmesi gerekir Çoğu zarar veren şeyin, zarar verecek miktarını kullanmamalıdır! Vücuda zarar verecek kadar çok yemek de haramdır Bazı gıdalar, bazı hastalara zararlıdır Vücuda zarar verdiği bilinen şeyleri kullanmak doğru değildir Bir kimseye kahve ve çayın fazlası zarar veriyorsa az içmeli, azı da zarar veriyorsa hiç içmemelidir! Hastaya haram olan bir şey, sağlama da haramdır denmez İmamı Münavi hazretleri, Camiussagir şerhinde kahve içmenin haram ve mekruh olmadığını bildirmiştir (Hadika s143)
Çay ve kahvedeki kafein, tütündeki nikotin, fazla alınırsa elbette zararlı olur Çoğu zarar veren mubah bir şeyin, zarar vermeyen az miktarının kullanılması haram değildir Alkollü içkilerin ise, hiç zarar vermese de, damlası haramdır İmamı Nevevi hazretleri buyuruyor ki: Sıvı içkilerin azı da haramdır Esrarın sarhoş etmeyen miktarını ilaç olarak kullanmak caizdir (Mühezzeb)
Afyonun da sarhoş etmeyen az miktarı haram değildir (Fethurrahim s30)
İbni Haceri Mekki hazretleri buyuruyor ki: Afyon ve diğer zehirli otların alınan çok miktarları haramdır, fakat az miktarlarını ilaç olarak kullanmak caizdir (Zevacir)
Uyuşturucu benc otu mubahtır Bununla sarhoş olmak haramdır (Dürrül Muhtar c3, s166)
İbni Âbidin hazretleri, bunu açıklarken buyuruyor ki:
Benc otunu ilaç olarak kullanmak caizdir Sarhoş edici miktarı caiz değildir (Çoğu sarhoş edenin azı da haram olur) hadisi şerifi sıvı içkilere mahsustur Zehirli bitkileri ve sarhoş edici katı ilaçları az miktarda kullanmak haram olmaz (Reddül Muhtar c5, s295)
Ali Echuri hazretleri, (Tütün içmek aklı giderir veya nafaka temininin terkine sebep olursa, haram olur Böyle bir durum olmazsa haram olmaz) buyuruyor (Gayetülbeyan)
Tütün mubahtır (Essulhu beynelihvan, Elukudüddürriyye, Tahtavi, Berika)
Bursalı İsmail Hakkı hazretleri, ilk yazdığı kitaplarında, tütüne haram diyordu Çünkü zamanın padişahınca tütün yasaklanmış, içene ceza veriliyordu
Tütüne israf yönünden hiçbir âlim haram dememiştir Fakirin su yerine meşrubat içmesi israftır, fakat alıştığı için çay, kahve veya tütün içmesi israf olmaz
Şafii âlimlerinin çoğu, sigaraya tenzihen mekruh dedi Hanefi’de, soğan, sarmısak gibi, tenzihen mekruhtur (Tahtavi)
Büyük bir âlim, mubah olan bir şeyi yasaklarsa, talebelerinin itaat ederek, o şeyi kullanmamaları gerekir Fakat bu herkese şamil edilemez
Tütünün bazı zararları
45 yaşın altındakilerden, kroner kalb hastalığından ölenlerin % 80i sigara tiryakisidir
Sigara içenlerde akciğer kanseri, içmeyenlere nispetle 15 kat fazladır
Akciğer kanserine yakalananların % 94ünün sigara tiryakisi olduğu ortaya çıkmıştır
Sigara içmeyen kadınlarda kısırlık % 3,8, sigara içenlerde, % 41,8dir
Günde bir paket sigara içilen evdeki çocuklar da, günde 5 adet sigara içmiş gibi etkilenir
Bilhassa hamile ve emzikli iken sigara ve alkole devam eden anababalar, çocuklarının hayatlarını tehlikeye sokmuş olabilirler
Meşrubat ve kola içmek
Sual: Bir yazar, Türk Standartları Enstitüsü'nün standartlarına göre, Türkiye’de üretilen gazozların içinde litrede 5 gr kadar etil alkol bulunmasına izin verildiğini belirterek, sanki piyasadaki gazozların ve kolaların ekserisinde alkol bulanabileceği intibaını veriyor Meşrubat içen Müslümanlara hedonizmin hazcılığın, kendine lezzet veren şeyin kölesi diye hakaret ediyor Piyasada alkolsüz gazoz ve kola yok mu? Mevcut meşrubatları içmekte dinen bir mahzur var mı?
CEVAP
İmamı Gazali hazretleri buyuruyor ki:
Allahü teâlâ, (Mutlak surette necis olmayanı, temiz olanı yiyin) demiyor, (Necis olduğunu bilmediğiniz, temiz zannettiğiniz gıdaları yiyin) buyuruyor Eğer (Mutlak surette necis olmayanı yiyin) deseydi bu çok zor, hattâ imkânsız olurdu Haram olmayan, fakat şüpheli olan şeylerden de sakınmalıdır! Fakat yiyecek ve içeceklerde şüphe edip yememek, takva değil, vesvesedir Resulullah efendimiz, müşrikin; Hazreti Ömer, hıristiyanın testisinden abdest almıştır Eshabı kiram, gayrı müslimlerin verdiği suyu içerdi Halbuki pis, necis olan şeyleri yemek haramdır Kâfirler ise ekseriya pis olur Elleri, kapları şaraplı olur Hayvanı Besmelesiz keserler Eshabı kiram, bunlara rağmen, necis olduğunu kesin bilmedikleri için, vesvese etmeyip, et, süt, peynir gibi gıdaları alıp yerlerdi (İhya)
İmamı Rabbani hazretleri buyurdu ki:
Kâfirlerin vücutları değil, inançları pistir Kur’anı kerimde, (Ehli kitabın Yahudi ve Hıristiyanın pişirdiklerini ve kestiklerini yemek helaldir) buyuruldu Kâfirlerle alışveriş eden Müslümanları pis bilmemeli, bunların yiyecek ve içeceklerinden sakınmamalı! Bu hâl, ihtiyat değil, bu hâlden kurtulmak ihtiyattır (322)
İmamı Kastalani buyurdu ki:
Resulullah, Hayber’de, bir Yahudinin zehirli kebabından bir lokma yedikten sonra, (Bu et, zehirli olduğunu söyledi) buyurup başka yemedi ve son hastalığında, (Hayber’de yediğim zehirli etin acısını hissediyorum) buyurdu (Mevahib)
Resulullah, bir Yahudinin ekmeğini ve yağlı yemeğini yedi Bu domuz yağı mı, koyun yağı mı, ekmeğin hamuru su ile mi, yoksa şarap ile mi yoğruldu? diye sormadı Müşrik kadının su kabından abdest aldı Bunlar, araştırmanın gerekmediğini gösterir (Berika)
Bir şeyin helal olması için delil aranmaz, haram olması için delil aranır Necisliğine dair bir delil yoksa, temiz kabul edilir (Usûli Pezdevi)
Sucuk, meşrubat ve diğer gıdaların içine necaset katılsa, ama katıldığı bilinmese yemek caiz olur Katılıyormuş veya katılmasına izin veriliyormuş demekle, zan ile haram olmaz (Eşbâh)
Meşrubatlara konan esans alkolde eritilebilir Ama bu bilinmiyorsa, temiz kabul edilir Hatta ihtiyaç olunca hazırlanan karışımlardaki iki maddeden biri temiz ise ve necis olanın yerine temizini kullanmakta harac varsa, karışım temiz kabul edilir Şafii’de, necis sıvıyı mesela alkolü, ilaç ve ıtriyat ıslahı için kullanmak affedilmiştir (Mezahibi erbea, Elmafüvat)
Necis yağlar sabun yapılınca, şarap sirkeye dönünce temiz olur Bütün kimyasal değişmeler böyledir
Çay, kahve ve meşrubattan hoşlanan kimseye hedonist köle denir mi? Peygamber efendimiz soğuk şurupları severdi
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
CEVAP
Kitaptaki ifadelerde bir nakil hatası olabilir İstanbul Üniversitesi yayınlarından Gıda Kimyası kitabında deniyor ki: (Çaydaki tein ile, eskiden ayrı bir alkaloit olarak kabul edilen Kafeinin aynı olduğu tespit edildi Çayda %2,53, kahvede ise %1,3 oranında kafein bulunur
Kafein, zihni açar, kan dolaşımını artırır, vücuda sıcaklık verir, yorgunluğu giderir, sindirimi kolaylaştırır Fazlası sinir sistemi üzerinde etki yapar Kalb hastalıklarında, sinirleri zayıf insanlarda ve çocuklarda az miktar kahve bile fena etki yapabilir) s 658
Çaydaki kafein, kahvedekinden iki misli fazladır Kahvedeki kafeine haram denirse, çaydakine de haram denmesi gerekir Çoğu zarar veren şeyin, zarar verecek miktarını kullanmamalıdır! Vücuda zarar verecek kadar çok yemek de haramdır Bazı gıdalar, bazı hastalara zararlıdır Vücuda zarar verdiği bilinen şeyleri kullanmak doğru değildir Bir kimseye kahve ve çayın fazlası zarar veriyorsa az içmeli, azı da zarar veriyorsa hiç içmemelidir! Hastaya haram olan bir şey, sağlama da haramdır denmez İmamı Münavi hazretleri, Camiussagir şerhinde kahve içmenin haram ve mekruh olmadığını bildirmiştir (Hadika s143)
Çay ve kahvedeki kafein, tütündeki nikotin, fazla alınırsa elbette zararlı olur Çoğu zarar veren mubah bir şeyin, zarar vermeyen az miktarının kullanılması haram değildir Alkollü içkilerin ise, hiç zarar vermese de, damlası haramdır İmamı Nevevi hazretleri buyuruyor ki: Sıvı içkilerin azı da haramdır Esrarın sarhoş etmeyen miktarını ilaç olarak kullanmak caizdir (Mühezzeb)
Afyonun da sarhoş etmeyen az miktarı haram değildir (Fethurrahim s30)
İbni Haceri Mekki hazretleri buyuruyor ki: Afyon ve diğer zehirli otların alınan çok miktarları haramdır, fakat az miktarlarını ilaç olarak kullanmak caizdir (Zevacir)
Uyuşturucu benc otu mubahtır Bununla sarhoş olmak haramdır (Dürrül Muhtar c3, s166)
İbni Âbidin hazretleri, bunu açıklarken buyuruyor ki:
Benc otunu ilaç olarak kullanmak caizdir Sarhoş edici miktarı caiz değildir (Çoğu sarhoş edenin azı da haram olur) hadisi şerifi sıvı içkilere mahsustur Zehirli bitkileri ve sarhoş edici katı ilaçları az miktarda kullanmak haram olmaz (Reddül Muhtar c5, s295)
Ali Echuri hazretleri, (Tütün içmek aklı giderir veya nafaka temininin terkine sebep olursa, haram olur Böyle bir durum olmazsa haram olmaz) buyuruyor (Gayetülbeyan)
Tütün mubahtır (Essulhu beynelihvan, Elukudüddürriyye, Tahtavi, Berika)
Bursalı İsmail Hakkı hazretleri, ilk yazdığı kitaplarında, tütüne haram diyordu Çünkü zamanın padişahınca tütün yasaklanmış, içene ceza veriliyordu
Tütüne israf yönünden hiçbir âlim haram dememiştir Fakirin su yerine meşrubat içmesi israftır, fakat alıştığı için çay, kahve veya tütün içmesi israf olmaz
Şafii âlimlerinin çoğu, sigaraya tenzihen mekruh dedi Hanefi’de, soğan, sarmısak gibi, tenzihen mekruhtur (Tahtavi)
Büyük bir âlim, mubah olan bir şeyi yasaklarsa, talebelerinin itaat ederek, o şeyi kullanmamaları gerekir Fakat bu herkese şamil edilemez
Tütünün bazı zararları
45 yaşın altındakilerden, kroner kalb hastalığından ölenlerin % 80i sigara tiryakisidir
Sigara içenlerde akciğer kanseri, içmeyenlere nispetle 15 kat fazladır
Akciğer kanserine yakalananların % 94ünün sigara tiryakisi olduğu ortaya çıkmıştır
Sigara içmeyen kadınlarda kısırlık % 3,8, sigara içenlerde, % 41,8dir
Günde bir paket sigara içilen evdeki çocuklar da, günde 5 adet sigara içmiş gibi etkilenir
Bilhassa hamile ve emzikli iken sigara ve alkole devam eden anababalar, çocuklarının hayatlarını tehlikeye sokmuş olabilirler
Meşrubat ve kola içmek
Sual: Bir yazar, Türk Standartları Enstitüsü'nün standartlarına göre, Türkiye’de üretilen gazozların içinde litrede 5 gr kadar etil alkol bulunmasına izin verildiğini belirterek, sanki piyasadaki gazozların ve kolaların ekserisinde alkol bulanabileceği intibaını veriyor Meşrubat içen Müslümanlara hedonizmin hazcılığın, kendine lezzet veren şeyin kölesi diye hakaret ediyor Piyasada alkolsüz gazoz ve kola yok mu? Mevcut meşrubatları içmekte dinen bir mahzur var mı?
CEVAP
İmamı Gazali hazretleri buyuruyor ki:
Allahü teâlâ, (Mutlak surette necis olmayanı, temiz olanı yiyin) demiyor, (Necis olduğunu bilmediğiniz, temiz zannettiğiniz gıdaları yiyin) buyuruyor Eğer (Mutlak surette necis olmayanı yiyin) deseydi bu çok zor, hattâ imkânsız olurdu Haram olmayan, fakat şüpheli olan şeylerden de sakınmalıdır! Fakat yiyecek ve içeceklerde şüphe edip yememek, takva değil, vesvesedir Resulullah efendimiz, müşrikin; Hazreti Ömer, hıristiyanın testisinden abdest almıştır Eshabı kiram, gayrı müslimlerin verdiği suyu içerdi Halbuki pis, necis olan şeyleri yemek haramdır Kâfirler ise ekseriya pis olur Elleri, kapları şaraplı olur Hayvanı Besmelesiz keserler Eshabı kiram, bunlara rağmen, necis olduğunu kesin bilmedikleri için, vesvese etmeyip, et, süt, peynir gibi gıdaları alıp yerlerdi (İhya)
İmamı Rabbani hazretleri buyurdu ki:
Kâfirlerin vücutları değil, inançları pistir Kur’anı kerimde, (Ehli kitabın Yahudi ve Hıristiyanın pişirdiklerini ve kestiklerini yemek helaldir) buyuruldu Kâfirlerle alışveriş eden Müslümanları pis bilmemeli, bunların yiyecek ve içeceklerinden sakınmamalı! Bu hâl, ihtiyat değil, bu hâlden kurtulmak ihtiyattır (322)
İmamı Kastalani buyurdu ki:
Resulullah, Hayber’de, bir Yahudinin zehirli kebabından bir lokma yedikten sonra, (Bu et, zehirli olduğunu söyledi) buyurup başka yemedi ve son hastalığında, (Hayber’de yediğim zehirli etin acısını hissediyorum) buyurdu (Mevahib)
Resulullah, bir Yahudinin ekmeğini ve yağlı yemeğini yedi Bu domuz yağı mı, koyun yağı mı, ekmeğin hamuru su ile mi, yoksa şarap ile mi yoğruldu? diye sormadı Müşrik kadının su kabından abdest aldı Bunlar, araştırmanın gerekmediğini gösterir (Berika)
Bir şeyin helal olması için delil aranmaz, haram olması için delil aranır Necisliğine dair bir delil yoksa, temiz kabul edilir (Usûli Pezdevi)
Sucuk, meşrubat ve diğer gıdaların içine necaset katılsa, ama katıldığı bilinmese yemek caiz olur Katılıyormuş veya katılmasına izin veriliyormuş demekle, zan ile haram olmaz (Eşbâh)
Meşrubatlara konan esans alkolde eritilebilir Ama bu bilinmiyorsa, temiz kabul edilir Hatta ihtiyaç olunca hazırlanan karışımlardaki iki maddeden biri temiz ise ve necis olanın yerine temizini kullanmakta harac varsa, karışım temiz kabul edilir Şafii’de, necis sıvıyı mesela alkolü, ilaç ve ıtriyat ıslahı için kullanmak affedilmiştir (Mezahibi erbea, Elmafüvat)
Necis yağlar sabun yapılınca, şarap sirkeye dönünce temiz olur Bütün kimyasal değişmeler böyledir
Çay, kahve ve meşrubattan hoşlanan kimseye hedonist köle denir mi? Peygamber efendimiz soğuk şurupları severdi
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız