teknolojiuzmani
FD Üye
2018 yılından bu yana AKP Sakarya Büyükşehir Belediye Lider adayı Yusuf Ziya Alim tarafından yönetilen ÇAYKUR’un mali tablosu düzelmiyor, kurum her yıl ziyan ediyor.
Türkiye Varlık Fonu’na (TVF) devredildikten sonra yüksek faizle borçlanarak rekor seviyede alım yapan ÇAYKUR, 2019 yılında yeniden ziyan etti. Özelleştirmeye taban hazırlamak için şuurlu olarak ziyan ettirildiği sav edilen ÇAYKUR’un, fona devredildikten sonraki toplam ziyanı 1 milyar 559 milyon liraya ulaştı. 2018 yılından bu yana AKP Sakarya Büyükşehir Belediye Lider adayı Yusuf Ziya Alim tarafından yönetilen ÇAYKUR’un mali tablosu düzelmiyor, kurum her yıl ziyan ediyor.
DEVREDİLDİKTEN SONRA ZİYAN ETMEYE BAŞLADI
Birgün'den Nurcan Gökdemir'in haberine nazaran; ÇAYKUR, 2014’ten TVF’ye devredildiği 2017’ye kadar 116 milyon lira kar etti. Başkanlığını Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın yaptığı fona devredildikten sonra Karadeniz iktisadının en kıymetli kurumlarından olan ÇAYKUR görülmemiş büyüklükte ziyan etmeye başladı.
1992 yılından 2017’ye kadar 486 milyon liralık ziyanı olan kurumun, yalnızca son üç yıldaki ziyanı bunun üç katına ulaştı. 2018 yılındaki 657 milyon liranın geçmiş yıl ziyanına eklenmesi sonucunda 2019 yılına devreden geçmiş yıl ziyan fiyatı 1 milyar 151 milyon lira oldu.
ALACAK 842 MİLYON TL
Kurumun ticari alacaklar hesabı 2018 yılına nazaran 322 milyon TL arttı. 2018 yılında 519 milyon TL olan alacak meblağı geçen yılın sonunda 842 milyon TL olarak gerçekleşti. Rapora nazaran, ÇAYKUR’un bankalara olan kredi borçları 2019 sonunda 3 milyar 498 milyon liraya çıktı. 2018 yılında 2 milyar lira olan banka kredileri bir yılda 1 milyar 442 milyon lira arttı. Ticari borçlar 6 milyon 751 bin lira artışla 19 milyon 294 bin lira oldu. Kurumun 2019 yılı periyot sonu prestijiyle satıcı firmalara 14 milyon 451 bin TL borcu bulunuyor. Bu borcun 13 milyon 962 bin TL’si büyük reklam kampanyalarıyla tanıtılan lakin hedeflenen pazar hissesine ulaşamayan DİDİ isimli soğuk çaydan kaynaklandı.
REKLAMA 36 MİLYON
Dünyanın en çok çay tüketen ülkesi olan Türkiye’de çay satabilmek için kurum, 36 milyon 367 bin TL’lik reklam yaptı. Fuar, şenlik üzere etkinliklere harcanan meblağ ise 896 milyon TL oldu. 395 milyon TL faiz ödendi
ÇAYKUR’UN 2019 YILINDA BANKALARA ÖDEDİĞİ FAİZ ÖLÇÜLERİ:
* Ziraat Bankası…. 125 milyon lira
* Vakıflar Bankası.... 88 milyon lira
* Halk Bankası…. 53 milyon lira
REKLAM SARFİYATLARI NEREDE KULLANILDI?
* Spor klüpleri, salonları ve stadyum… 18 milyon
* Televizyon ve radyolar… 9 milyon 907 bin
* Çay, şemsiye, kupa vb.… 5 milyon 849 bin
Cumhuriyet