Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

'Cayma Hakkını İptal Eden' Düzenleme Ertelendi

'Cayma Hakkını İptal Eden' Düzenleme Ertelendi
0
158

seocu

FD Üye
Katılım
Ocak 9, 2022
Mesajlar
38,340
Etkileşim
3
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
69

Geçtiğimiz haftalarda Resmî Gazete’de yayımlanan yeni yönetmelikle birlikte tüketiciler için kimi berbat haberler verilmişti. Tüketiciler, “Mesafeli Kontratlar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” ile iade kargosunu karşılamakla yükümlü kılınmıştı. Ancak tek değişiklik bu da değildi.

Yönetmelik, satın aldığınız cep telefonu, akıllı saat, tablet, bilgisayar ve drone üzere teknolojik eserler satın aldığınızda artık bu eserlerde cayma hakkını kullanmanızı da engelliyordu. Yeni düzenlemelerin 1 Ekim 2022 tarihinden itibaren yürürlüğe girmesi planlanırken, bugün bu tarihin ertelendiği açıklandı.

Cayma hakkı unsurunun yürürlülük tarihi 1 Ocak 2024'e ertelendi!


f8ff48aa972946572ad891e4435939ced43e2723.jpeg

Resmî Gazete’de yayımlanan “Mesafeli Kontratlar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılması Hakkında Yönetmelik” ile birlikte cayma hakkı konusundaki unsurun yürürlüğe gireceği tarih 1 Ocak 2024 olarak güncellendi. 

Peki hangi husus, hangi tarihte yürürlüğe girecek? İşte 1 Ocak 2024’e ertelenen unsurlar:

Yönetmelik ile değiştirilen, Uzaklıklı Mukaveleler Yönetmeliği’nin 5. unsurunun birinci fıkrasının (g) bendi

Madde 5 - (1) Tüketici, uzaklıklı mukavelenin kurulmasından ya da buna karşılık gelen rastgele bir teklifi kabul etmeden evvel, aşağıdaki konuların tamamını içerecek biçimde satıcı yahut sağlayıcı tarafından bilgilendirilmek zorundadır.

g) Cayma hakkının olduğu durumlarda, bu hakkın kullanılma kuralları, mühleti, metodu, satıcının iade için öngördüğü taşıyıcıya ait bilgi ile malın bu taşıyıcıyla iadesi halinde teslim masrafını geçmemek üzere iade masraf fiyatına ve hangi tarafça karşılanacağına, öngörülenin dışında bir taşıyıcıyla iadesi halinde ise iade masrafını tüketicinin karşılayacağına ait bilgiler,

Yönetmeliğin 9. maddesi

(1) Satıcı, cayma hakkına bahis malın, iade için ön bilgilendirmede belirtilen taşıyıcıya teslim edildiği tarihten itibaren on dört gün içinde, varsa malın tüketiciye teslim masrafları da dahil olmak üzere tahsil edilen tüm ödemeleri iade etmekle yükümlüdür. Fakat tüketicinin malı, iade için öngörülenin haricinde bir taşıyıcı ile iade etmesi durumunda kelam konusu yükümlülük malın satıcıya ulaştığı tarihten itibaren başlar. Platform üzerinden kurulan ve bedelin tahsiline aracılık edilen aralıklı mukavelelerde aracı hizmet sağlayıcı, teslim sonrası bedelin satıcıya aktarıldığı durum hariç olmak üzere bu fıkrada belirtilen ödemelerin tüketiciye iade edilmesinden satıcı ile birlikte müteselsilen sorumludur.

(2) Malın tesliminden evvel cayma hakkının kullanılması durumunda satıcı ile platform üzerinden kurulan ve bedelin tahsiline aracılık edilen aralı kontratlarda aracı hizmet sağlayıcı, cayma hakkının kullanıldığına ait bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on dört gün içinde, varsa malın tüketiciye teslim masrafları da dahil olmak üzere tahsil edilen tüm ödemeleri iade etmekle yükümlüdür.

(3) Hizmet ifasına ait kontratlarda cayma hakkının kullanılması durumunda sağlayıcı ile platform üzerinden kurulan ve bedelin tahsiline aracılık edilen uzaklıklı mukavelelerde aracı hizmet sağlayıcı, cayma hakkının kullanıldığına ait bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on dört gün içinde tahsil edilen tüm ödemeleri iade etmekle yükümlüdür.

(4) Satıcı yahut sağlayıcı, birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen tüm geri ödemeleri, 13 üncü unsurun üçüncü fıkrası kararı gizli kalmak üzere tüketicinin satın alırken kullandığı ödeme aracına uygun bir halde ve tüketiciye rastgele bir masraf yahut yükümlülük getirmeden tek seferde yapmak zorundadır. Platform üzerinden kurulan uzaklıklı mukavelelerde satıcı yahut sağlayıcı ismine bedel tahsil etmesi halinde, mal yahut hizmetin tüketiciye teslim yahut ifası sonrası bedelin satıcıya yahut sağlayıcıya aktarıldığı durumlar hariç olmak üzere, aracı hizmet sağlayıcı bu yükümlülüğün yerine getirilmesinden satıcı yahut sağlayıcı ile birlikte müteselsilen sorumludur. Ödemenin kredi kartı ile yapılmış olması durumunda, 23/2/2006 tarihli ve 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu kapsamındaki kart çıkaran kuruluşlar; satıcı, sağlayıcı yahut aracı hizmet sağlayıcı tarafından aktarılan meblağı, kendilerine ulaşmasını takiben kart hamilinin kullanılabilir limitine tek seferde ek etmekle yükümlüdür.

(5) Cayma hakkının kullanımında, satıcının iade için öngördüğü taşıyıcıya ait bilgi ile bu taşıyıcıyla malın iadesi halinde teslim masrafını geçmemek üzere belirlenen iade masraf fiyatına ve hangi tarafça karşılanacağına, öngörülenin dışında bir taşıyıcı ile malın iadesi halinde iade masrafını tüketicinin karşılayacağına ait bilgilere 5 inci unsurun birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında ön bilgilendirmede yer verilmemesi durumunda, kelam konusu masraf satıcı yahut sağlayıcı tarafından karşılanır. İade için ön bilgilendirmede belirtilen taşıyıcının, tüketicinin bulunduğu yerde şubesinin olmaması durumunda satıcı, ek hiçbir masraf talep etmeksizin iade edilmek istenen malın tüketiciden alınmasını sağlamakla yükümlüdür. Platform üzerinden kurulan aralı mukavelelerde ise bu bilgilere 5 inci unsurun birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında ön bilgilendirmede yer verilmemesi ya da belirtilen taşıyıcının tüketicinin bulunduğu yerde şubesinin olmaması aracı hizmet sağlayıcıdan kaynaklanıyorsa kelam konusu masraf ve yükümlülükler aracı hizmet sağlayıcı tarafından karşılanmak zorundadır.

(6) Platform üzerinden kurulan aralıklı kontratlarda, satıcı yahut sağlayıcı, tüketicinin cayma hakkını kullandığına ait kendisine ulaşan bildirimi aracı hizmet sağlayıcıya derhal ulaştırmakla yükümlüdür.”

Yönetmeliğin 10. unsuru ile ana yönetmeliğe eklenen 12/A hususunun yedinci fıkrasının (b) bendi

MADDE 12/A- (1) Aracı hizmet sağlayıcı, platform üzerinden kurulan uzaklıklı mukavelelerden doğan hak ve yükümlülüklerin kullanım mühleti boyunca tüketicilerin aşağıda belirtilen konulara ait talep ve bildirimlerini iletebilmelerine ve takip edebilmelerine elverişli bir sistemi kurmak, kesintisiz olarak açık tutmak zorundadır:

b) Kontratın feshine dair bildirim.

Yönetmeliğin 11. unsuru ile ana yönetmeliğin 13. hususunun birinci fıkrasında yer alan ‘on’ ibaresinden sonra gelmek üzere ‘dört’ ibaresinin eklenmesi (İade müddetinin 14 güne çıkarılması) ve tıpkı hususa eklenen aşağıdaki bent:

(1) Satıcı yahut sağlayıcı malı kendisinin geri alacağına dair bir teklifte bulunmadıkça, tüketici cayma hakkını kullandığına ait bildirimi yönelttiği tarihten itibaren on dört gün içinde malı satıcı yahut sağlayıcıya ya da yetkilendirmiş olduğu şahsa geri göndermek zorundadır.

(3) Tüketici, ön bilgilendirmede kararlaştırılması ve satıcının öngördüğü taşıyıcı ile iadesinde fiyatına yer verilmesi halinde teslim masraflarını geçmemek üzere iade masrafını karşılamakla yükümlüdür. Fakat, tüketiciye teslim edilen malın Kanunun 8 inci hususu kapsamında ayıplı olması durumunda tüketici iadeye ait masraflardan sorumlu tutulamaz. Tüketicinin talep etmesi halinde iade masrafı, kendisine iade edilecek mal yahut hizmet bedeli ile teslimat masraflarından mahsup edilebilir.

Akıllı saat, tablet ve bilgisayarlar üzere eserlerde cayma hakkının kaldırılması:

(1) Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, tüketici aşağıdaki mukavelelerde cayma hakkını kullanamaz:

a) Fiyatı finansal piyasalardaki dalgalanmalara bağlı olarak değişen ve satıcı yahut sağlayıcının denetiminde olmayan mal yahut hizmetlere ait mukaveleler.

b) Tüketicinin istekleri yahut şahsî muhtaçlıkları doğrultusunda hazırlanan mallara ait mukaveleler.

c) Çabuk bozulabilen yahut son kullanma tarihi geçebilecek malların teslimine ait mukaveleler.

ç) Tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket üzere gözetici ögeleri açılmış olan mallardan; iadesi sıhhat ve hijyen açısından uygun olmayanların teslimine ait kontratlar.

d) Tesliminden sonra öbür eserlerle karışan ve tabiatı gereği ayrıştırılması mümkün olmayan mallara ait kontratlar.

e) Malın tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket üzere gözetici ögeleri açılmış olması halinde maddi ortamda sunulan kitap, dijital içerik ve bilgisayar sarf gereçlerine ait kontratlar.

f) Abonelik kontratı kapsamında sağlananlar dışında, gazete ve mecmua üzere vadeli yayınların teslimine ait mukaveleler.

g) Belli bir tarihte yahut periyotta yapılması gereken, konaklama, eşya taşıma, otomobil kiralama, yiyecek-içecek tedariki ve cümbüş yahut dinlenme maksadıyla yapılan boş vaktin kıymetlendirilmesine ait kontratlar.

ğ) Elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler yahut tüketiciye anında teslim edilen gayrimaddi mallara ait kontratlar.

h) Cayma hakkı müddeti sona ermeden evvel, tüketicinin onayı ile ifasına başlanan hizmetlere ait mukaveleler.

ı) 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa nazaran tescili zarurî olan taşınırlar ile kayıt yahut tescil zaruriliği bulunan insansız hava araçlarına ait kontratlar.

i) Tüketiciye teslimi yapılmış olan cep telefonu, akıllı saat, tablet ve bilgisayarlara ait mukaveleler.

j) Canlı müzayede formunda açık artırma yoluyla akdedilen kontratlar.

k) Tanıtma ve kullanma kılavuzunda satıcı yahut yetkili servis tarafından heyetim yahut montajının yapılacağı belirtilen mallardan heyetim ya da montajı yapılanlara ait kontratlar.

Yukarıdaki listelediğimiz düzenlemeler dışında yeni yönetmelikte bahsi geçen tüm düzenlemeler, 1 Ekim 2022 tarihi prestijiyle yürürlüğe girecek. Tüm düzenlemeye göz atmak için bu irtibata tıklayarak yönetmeliğe ulaşabilirsiniz.


 

Similar threads

Resmî Gazete’nin bugünkü sayısında yayımlanan yeni yönetmelik, pek çok tüketiciyi üzecek bir unsura yer verdi. Ticaret Bakanlığı tarafından paylaşılan “Mesafeli Kontratlar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” ile eserlerin iadesinde kargo fiyatı ve cayma hakkı bahislerinde...
Cevaplar
0
Görüntüleme
152
E-ticaret sistemi geliştikçe karşılaşılan aksamaların giderilmesine yönelik yeni düzenekler da bir bir devreye giriyor. Ticaret Bakanlığınca hazırlanan "Mesafeli Kontratlar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılması Hakkında Yönetmelik" Resmi Gazete'de yer...
Cevaplar
0
Görüntüleme
183
Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan Aralıklı Kontratlar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Resmi Gazete'de yayımlandı. Buna nazaran, tüketiciler internetten satın aldığı cep telefonu, akıllı saat, drone, tablet ve bilgisayarları iade edemeyecek. Yönetmelikte, 1 Nisan'da...
Cevaplar
0
Görüntüleme
59
E-ticarette mesafeli sözleşmeler yönetmeliğinde satın alınan üründen cayma hakkıyla ilgili Eylül ayında yapılan ve 1 Ekim'de yürürlüğe girmesi öngörülen düzenlemelerin yürürlük tarihi 2024 yılı başına ötelendi. Mesafeli sözleşmeler yönetmeliğinde değişiklik yapan yönetmelikte değişiklikler...
Cevaplar
0
Görüntüleme
181
Alıcı Hakları Kanunu maddeleri Alıcı Hakları Kanunu nedir 4822 sayılı kanunla öbür 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun 632003 tarihinde kabul edildi AAyıplı Mülk Alıcı, malın teslim tarihinden itibaren 30 gün içinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür Tüketici bu durumda...
Cevaplar
0
Görüntüleme
118
858,497Konular
982,530Mesajlar
30,264Kullanıcılar
Sinan098Son üye
Üst Alt