Motosikletler birbirinden farklı birçok elektrik devresinden ve bu devrelerin birbiri ile uyumlu çalışmasından beslenerek sistemin çalışması sağlanmaktadır Özellikle motosikletlerde hareketin olması ve sistemin çalışması adına ateşleme sistemleri son derece önemlidir
Motosikletin güç kaynağı veren akü, alteratör gibi sistemleri, elektrik harcayan lambaları gibi sistemlerinin yanında sistemin kontrolü ve çalışması anlamında enjeksiyon sistemi, ateşleme sistemi gibi üniteler bulunur Her motor sisteminde olduğu gibi motosiklet içerisindeki birçok ünite elektriksel bir beyin tarafından kontrol edilir ve sistemin birbiri ile uyumlu çalışmasını sağlar
Konumuz olan ateşleme sistemlerine göz attığımızda motosikletlerde 3 farklı ateşleme sistemi önümüze çıkmaktadır Bu sistemler birbirinden farklı olarak çalışan bir prensiptedir Ateşleme sistemlerini incelediğimizde Klasik Endüktif Ateşleme, Manyetolu Ateşleme ve günümüz şartlarında sıklıkla kullanılan Kapasitif Deşarjlı (CDI) ateşleme sistemleri motosikletlerde kullanılan sistemlerdir Ateşleme sistemleri belli başlı bir kontrol ve sensör yardımı ile yapılmaktadır
Öncelikle ateşleme yapabilmek için krank mili üzerinde yer alan sensör pistonun silindir içerisindeki konumunu belirler Belirlenen konum sonrasında ateşleme sistemi devreye girer Ateşleme sistemi bu konumlandırma sonrasında motor devrine göre ateşlemenin olması için devreye girer
Ateşleme sistemlerinden kısaca bahsetmemiz gerekirse ilk olarak Kapasitif Deşarj sistemini inceleyelim Bu sistemde bobinin 1devresine gereken 400 V, sisteme eklenen ek bir sargı ile sağlanır 400 V’lik birgüç bobin sargıları üzerinde toplanarak ateşleme için kullanılır
Bu sistemin avantajı yüksek devirlerde bile verimli çalışır Dezavantajı ise sistemin karmaşık bir bağlantı sistemine sahip olmasından dolayı arıza yapma ihtimali yüksektir Bir diğer ateşleme sistemi ise Manyetolu Ateşleme Sistemidir Bu sistemde manyetolu çakmaklarda olduğu gibi bir çalışma prensibine sahiptir Bu sistemin en büyük avantajı aküye direk olarak bağlanabilmesidir
Dezavantajı ise sistemin mekanik olması ve ömrünün sınırlı olmasıdır Günümüz şartlarında en çok kullanılan ateşleme sistemlerinden biri de CDI yani Capacitive Discharge Ignition ateşleme sistemidir Bu sistem yaygın olarak kullanıldığından teknik özellik anlamında diğer sistemlere göre daha fazla bilinirliği bulunmaktadır CDI ateşleme sistemi ise prensipte şu şekilde çalışmaktadır:
CDI, ateşlemede bobinin 1kısmında 12 V akü voltajı oluşturularak 400 V güce çevrilir Daha sonra sistem içerisinde 400 V güç 12 KV’lik bir güce çevrilir CDI sistemde 400 V enerji kondansatör üzerinde biriktirilmektedir Bu enerji daha sonra ihtiyaç duyulduğunda kullanılmaktadır Biriktirilen enerji direk olarak kullanılmadan ihtiyaç durumunda kullanıldığından dolayı bobin üzerinde yüksek bir enerji geçmemektedir
Bu şekilde bobin çok ciddi şekilde ısınmaz ve devirle beraber güçte herhangi bir dalgalanma yaşanmaz CDI, ateşleme sistemi çalışma prensibindan dolayı diğer ateşleme sistemlerine göre daha küçük olabilmektedir Daha küçük oluşu, parçaların gerektiğinde akımı iletmesi, daha küçük olması gibi durumlarından dolayı birçok motosiklet üreticileri tarafından sıklıkla kullanılmaktadır
Motosikletin güç kaynağı veren akü, alteratör gibi sistemleri, elektrik harcayan lambaları gibi sistemlerinin yanında sistemin kontrolü ve çalışması anlamında enjeksiyon sistemi, ateşleme sistemi gibi üniteler bulunur Her motor sisteminde olduğu gibi motosiklet içerisindeki birçok ünite elektriksel bir beyin tarafından kontrol edilir ve sistemin birbiri ile uyumlu çalışmasını sağlar
Konumuz olan ateşleme sistemlerine göz attığımızda motosikletlerde 3 farklı ateşleme sistemi önümüze çıkmaktadır Bu sistemler birbirinden farklı olarak çalışan bir prensiptedir Ateşleme sistemlerini incelediğimizde Klasik Endüktif Ateşleme, Manyetolu Ateşleme ve günümüz şartlarında sıklıkla kullanılan Kapasitif Deşarjlı (CDI) ateşleme sistemleri motosikletlerde kullanılan sistemlerdir Ateşleme sistemleri belli başlı bir kontrol ve sensör yardımı ile yapılmaktadır
Öncelikle ateşleme yapabilmek için krank mili üzerinde yer alan sensör pistonun silindir içerisindeki konumunu belirler Belirlenen konum sonrasında ateşleme sistemi devreye girer Ateşleme sistemi bu konumlandırma sonrasında motor devrine göre ateşlemenin olması için devreye girer
Ateşleme sistemlerinden kısaca bahsetmemiz gerekirse ilk olarak Kapasitif Deşarj sistemini inceleyelim Bu sistemde bobinin 1devresine gereken 400 V, sisteme eklenen ek bir sargı ile sağlanır 400 V’lik birgüç bobin sargıları üzerinde toplanarak ateşleme için kullanılır
Bu sistemin avantajı yüksek devirlerde bile verimli çalışır Dezavantajı ise sistemin karmaşık bir bağlantı sistemine sahip olmasından dolayı arıza yapma ihtimali yüksektir Bir diğer ateşleme sistemi ise Manyetolu Ateşleme Sistemidir Bu sistemde manyetolu çakmaklarda olduğu gibi bir çalışma prensibine sahiptir Bu sistemin en büyük avantajı aküye direk olarak bağlanabilmesidir
Dezavantajı ise sistemin mekanik olması ve ömrünün sınırlı olmasıdır Günümüz şartlarında en çok kullanılan ateşleme sistemlerinden biri de CDI yani Capacitive Discharge Ignition ateşleme sistemidir Bu sistem yaygın olarak kullanıldığından teknik özellik anlamında diğer sistemlere göre daha fazla bilinirliği bulunmaktadır CDI ateşleme sistemi ise prensipte şu şekilde çalışmaktadır:
CDI, ateşlemede bobinin 1kısmında 12 V akü voltajı oluşturularak 400 V güce çevrilir Daha sonra sistem içerisinde 400 V güç 12 KV’lik bir güce çevrilir CDI sistemde 400 V enerji kondansatör üzerinde biriktirilmektedir Bu enerji daha sonra ihtiyaç duyulduğunda kullanılmaktadır Biriktirilen enerji direk olarak kullanılmadan ihtiyaç durumunda kullanıldığından dolayı bobin üzerinde yüksek bir enerji geçmemektedir
Bu şekilde bobin çok ciddi şekilde ısınmaz ve devirle beraber güçte herhangi bir dalgalanma yaşanmaz CDI, ateşleme sistemi çalışma prensibindan dolayı diğer ateşleme sistemlerine göre daha küçük olabilmektedir Daha küçük oluşu, parçaların gerektiğinde akımı iletmesi, daha küçük olması gibi durumlarından dolayı birçok motosiklet üreticileri tarafından sıklıkla kullanılmaktadır