iltasyazilim
FD Üye
Hak olan inanca göre, Cennet ve Cehennemin her ikisi de ebedidir Kitap ve Sünnette buna ilişkin deliller çoktur Bir diğer görüşe göre Cennet ebedi, Cehennem fanidir
Tahavi akidesini şerh eden zat diyor ki: “Bu selef ile haleften bir cemaatin görüşüdür Bazı tefsir kitaplarıyla diğer Kitaplarda da yer almıştır
Bir an olsun, böyle birşeyin varlığını kabul etsek bile, bu yalnızca müminlerden asi olan bir tabakaya özgüdür, yoksa kafirlerle ilgili değildir Bunun Abdullah b Ömer, İbn Mesud, Ebu Hureyre, Ebu Said ve başkalarından mutlak manada nakledilmiş olması da böyle bir tevili gösterir
Ebul Izz der ki: “Abd b Humeyd meşhur tefsirinde kendi senediyle bunu Ömer’den (ra) rivayet ediyor Ömer(ra) şöyle söylemiştir: “Eğer Cehennem halkı, Cehennem de aliç (çöl) kumu sayısınca kalacaklarını bilselerdi bu onlar için bir gün oradan çıkabileceklerine ilişkin bir zaman dilimi olurdu(13) Ayrıca Cehm b Safvan Cennet ve Cehennem’in fani olduğunu söylemiştir Ancak tüm Ehli Sünnet mezhebi onun bu görüşünü reddederek, bu inancından ötürü, onun küfre girdiğini belirtmişlerdir
Mutezile mezhebinin sayılı bilginlerinden olan Ebu’lHuzeyl Allaf da Cehm’in bu görüşüne katılanlardandır
Ebul İzz şöyle devam ediyor: “Alimlerin, Cehennem’in ebediliğiyle ilgili olarak farklı görüşleri vardır Şimdi bu görüşlerden bazılannı sunalım:
a ‘Cehennemlikler belirli bir süre orada azap görecekler, daha sonra oradan çıkarılacaklar, onların yerine başkaları girecektir’ Yahudilerden kaynaklanan bir görüştür Yahudiler Rasulullah’a (sav) böyle bir görüş belirtince Rasulullah (sav) kendilerini bu görüşleri sebebiyle yalanlamıştır’4
Allah (cc) şöyle buyurmuştur:
“Bir de dediler ki: “Sayılı birkaç gün dışında bize ateş dokunmayacaktır De ki: Allah’tan bu hususta bir söz mu aldınız? (Bakara: 280)
b ‘Cehennem halkı çıkacak, Cehennem, içinde hiç kimse kalmaksızın sonsuza dek devam edecektir’
c ‘Cehennem de bizzat yok olacaklar arasındadır Çünkü o da sonradan yaratılmıştır Bir şeyin sonradan yaratıldığı kesinlik kazanınca, o şeyin aynı zamanda baki kalması da imkansızdır’ Bu görüş Cehm b Safvan ile taraftarlarının görüşüdür Bunlara göre, Cehennem ile Cennet arasında bu noktada herhangi bir fark yoktur Nitekim daha önce de bu konuya değinilmişti
Cehm’in bu noktadaki şüphesi şöyle cevaplandırılmıştır:
“Cennet ile Cehennemin baki kalmaları, bizzat kendi varlıklarıyla değil yüce Allah’ın baki kılmasıyladır
d “Cehennem ehlinin hareketleri orada yok olur, hepsi cansızlara dönüşür, bununla birlikte acıyı da duyarlar’ Bu da temelde Cehm ile aynı görüşü paylaştığı halde, bazı ikinci dcrecedeki hükümlerde Cehm’e muhalefet eden Ebu’l Hüzeyİ’in görüşüdür
e Cehennemlikler Cehennem’de azap görecek, daha sonra tabiatlrı değişip, ateş tabiatlı olacaklardır Cehennem ateşi ile tabiatları aynı olacağından Cehennem’de ateşten haz duyacaklatdlr’ Bu da vahdeti vücutçuların, lideri durmunda bulunan Muhiddin Arabi’nin görüşüdür Bütün bu ileri sürülen görüşlerin batıl olduğu kesindir Bu görüşler Kitap, Sünnet ve Ehli Sünnet ve’lCemaat mezhebine de aykırıdır
Son görüşün batıl ve asılsız olduğunu gösteren deliller şunlardır: Allah (cc) şöyle buyuruyor
“İçleri piştikçe azabı tatsınlar diye onlara başka deriler vereceğiz(Nisa: 456)
“Şimdi tadın (yaptıklarınızın tadını) size azaptan başka birşey arttırmayacağız (Nebe:7830)
Orada(cehennemde) onların azabları kendilerinden azab hafifletilmeyecektir Onlar için sürekli bir azap vardır Azap kendilerinden hiç hafifletilmeyecektir Onlar azap içinde umutsuzdurlar! (şaşkındırlar) (Zuhruf: 4375)
http:img466**************img4667341geliyoruz1bygif
Tahavi akidesini şerh eden zat diyor ki: “Bu selef ile haleften bir cemaatin görüşüdür Bazı tefsir kitaplarıyla diğer Kitaplarda da yer almıştır
Bir an olsun, böyle birşeyin varlığını kabul etsek bile, bu yalnızca müminlerden asi olan bir tabakaya özgüdür, yoksa kafirlerle ilgili değildir Bunun Abdullah b Ömer, İbn Mesud, Ebu Hureyre, Ebu Said ve başkalarından mutlak manada nakledilmiş olması da böyle bir tevili gösterir
Ebul Izz der ki: “Abd b Humeyd meşhur tefsirinde kendi senediyle bunu Ömer’den (ra) rivayet ediyor Ömer(ra) şöyle söylemiştir: “Eğer Cehennem halkı, Cehennem de aliç (çöl) kumu sayısınca kalacaklarını bilselerdi bu onlar için bir gün oradan çıkabileceklerine ilişkin bir zaman dilimi olurdu(13) Ayrıca Cehm b Safvan Cennet ve Cehennem’in fani olduğunu söylemiştir Ancak tüm Ehli Sünnet mezhebi onun bu görüşünü reddederek, bu inancından ötürü, onun küfre girdiğini belirtmişlerdir
Mutezile mezhebinin sayılı bilginlerinden olan Ebu’lHuzeyl Allaf da Cehm’in bu görüşüne katılanlardandır
Ebul İzz şöyle devam ediyor: “Alimlerin, Cehennem’in ebediliğiyle ilgili olarak farklı görüşleri vardır Şimdi bu görüşlerden bazılannı sunalım:
a ‘Cehennemlikler belirli bir süre orada azap görecekler, daha sonra oradan çıkarılacaklar, onların yerine başkaları girecektir’ Yahudilerden kaynaklanan bir görüştür Yahudiler Rasulullah’a (sav) böyle bir görüş belirtince Rasulullah (sav) kendilerini bu görüşleri sebebiyle yalanlamıştır’4
Allah (cc) şöyle buyurmuştur:
“Bir de dediler ki: “Sayılı birkaç gün dışında bize ateş dokunmayacaktır De ki: Allah’tan bu hususta bir söz mu aldınız? (Bakara: 280)
b ‘Cehennem halkı çıkacak, Cehennem, içinde hiç kimse kalmaksızın sonsuza dek devam edecektir’
c ‘Cehennem de bizzat yok olacaklar arasındadır Çünkü o da sonradan yaratılmıştır Bir şeyin sonradan yaratıldığı kesinlik kazanınca, o şeyin aynı zamanda baki kalması da imkansızdır’ Bu görüş Cehm b Safvan ile taraftarlarının görüşüdür Bunlara göre, Cehennem ile Cennet arasında bu noktada herhangi bir fark yoktur Nitekim daha önce de bu konuya değinilmişti
Cehm’in bu noktadaki şüphesi şöyle cevaplandırılmıştır:
“Cennet ile Cehennemin baki kalmaları, bizzat kendi varlıklarıyla değil yüce Allah’ın baki kılmasıyladır
d “Cehennem ehlinin hareketleri orada yok olur, hepsi cansızlara dönüşür, bununla birlikte acıyı da duyarlar’ Bu da temelde Cehm ile aynı görüşü paylaştığı halde, bazı ikinci dcrecedeki hükümlerde Cehm’e muhalefet eden Ebu’l Hüzeyİ’in görüşüdür
e Cehennemlikler Cehennem’de azap görecek, daha sonra tabiatlrı değişip, ateş tabiatlı olacaklardır Cehennem ateşi ile tabiatları aynı olacağından Cehennem’de ateşten haz duyacaklatdlr’ Bu da vahdeti vücutçuların, lideri durmunda bulunan Muhiddin Arabi’nin görüşüdür Bütün bu ileri sürülen görüşlerin batıl olduğu kesindir Bu görüşler Kitap, Sünnet ve Ehli Sünnet ve’lCemaat mezhebine de aykırıdır
Son görüşün batıl ve asılsız olduğunu gösteren deliller şunlardır: Allah (cc) şöyle buyuruyor
“İçleri piştikçe azabı tatsınlar diye onlara başka deriler vereceğiz(Nisa: 456)
“Şimdi tadın (yaptıklarınızın tadını) size azaptan başka birşey arttırmayacağız (Nebe:7830)
Orada(cehennemde) onların azabları kendilerinden azab hafifletilmeyecektir Onlar için sürekli bir azap vardır Azap kendilerinden hiç hafifletilmeyecektir Onlar azap içinde umutsuzdurlar! (şaşkındırlar) (Zuhruf: 4375)
http:img466**************img4667341geliyoruz1bygif