iltasyazilim
FD Üye
Cemal Süreya
1931'de Erzincan'da doğdu 9 Ocak 1990'da İstanbul'da yaşamını yitirdi Belli Başlı ismi Cemalettin Seber Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Maliye ve İktisat Bölümü'nü bitirdi Maliye Bakanlığı'nda müfettiş yardımcılığı ve müfettişlik görevleri yaptı 1982'de müşavir maliye müfettişliğinden emekli oldu Ağustos 1960'ta başladığı ve yalnızca dört sayı çıkarabildiği Papirüs dergisini, Haziran 1966Mayıs 1970 arası 47, 19801981 arası iki rakam daha çıkardı 1978'de Kültür Bakanlığı'nda Kültür Yayınları Danışma Kurulu üyesi olarak da atama yaptı Emekliliğinden daha sonra, yayınevlerinde danışman ve ansiklopedilerde redaktör olarak çalıştı
Birçok dergide yazıları ve şiirleri yayımlandı Yaradılış, Türkiye Yazıları, Maliye Yazılarıdergileri ile Saçak dergisinin kültürsanat bölümünü bir vakit yönetti Politika, Aydınlık ve Yeni Ulus gazeteleri ile Yazko Somut ve 2000'e Doğru dergilerinde köşe yazıları yazdı İkinci Yeni hareketinin önde gelen şair ve kuramcılarından sayılır
Şiire lise yıllarında aruz denemeleriyle başladı Birincil şiiri ŞarkısıBeyazOcak 1953'te Mülkiye dergisinde yayınlandı 1950'lerin başlarında çoğalan ikinci yeni hareketine katılmakla birlikte, şiirde anlamsızlığı savunan görüşleri benimsemedi Aleyhinde çıktığı geleneğin diri değerlerinden yararlandı Şiirde erotizmi canlandırırken, toplumsal değerlere uzakta düşmedi
Şiirin anayasaya tutarsızolduğunu, doğanın ahlakı kovduğu yerde ve illegal olduğunu savundu Bu görüş onu şiirde öyküden kaçınmaya, çarpıcı, yoğun imge adacıklarından oluşan bir söz sanatına yöneltti Düzyazılarında kesintisiz yeni sorular sordu Denemelerinde de diğer sanatçılar, bilhassa şairler üzerinde durmayı yeğledi
Ölümünden sonra adına bir şiir ödülü konuldu
CEMAL SÜREYYA ESERLERİ
Şiir:
Üvercinka (1958)
Göçebe (1965)
Beni Öp Sonradan Doğur Beni (1973)
Sevda Sözleri (Uçurumda Açan ile birlikte toplu şiirleri: 1984)
Sıcak Pabuç ve Sonbahar Bitiği (1988)
Sevda Sözleri (bütün şiirleri: 1990, ös 1995)
Düzyazı:
Şapkam Dolu Çiçekle (1976)
Günübirlik (1982)
Onüç Günün Mektupları (1990, ös 1998)
99 Yüz (1991)
999 Gün Üstü Kalsın (1991)
Folklor Şiire Düşman (1992)
Uzat Saçlarını Frigya (Günübirlik'in yeni basımı: 1992)
Parlak Yazıları Paçal (1992)
Oluşum'da Cemal Süreya (1992)
Papirüs'ten Başyazılar (1992)
Günler (999 Gün'ün genişletilmiş basımı 1996)
Güvercin Curnatası (Cemal Süreya ile konuşmalar 1997)
Toplu Yazılar 1 (Şapkam Dolu Çiçekle ve Şiir Üstüne Yazılar 2000)
Antoloji:
Mülkiyeli Şairler
100 Aşk Şiiri
ÖDÜLLERİ
1959 Yeditepe Şiir Armağanı
1966 Türk Dil Kurumu Şiir Ödülü
1988 Behçet Necatigil Şiir Ödülü
RESIM
Durakta üç kişi
Adam kadın ve çocuk
Adamın elleri ceplerinde
Bayan çocuğun elini tutmuş
Adam acıklı
Hüzünlü şarkılar gibi hazin
Kadın hoş
Güzel anılar gibi güzel
Çocuk
Güzel anılar gibi üzücü
Hüzünlü şarkılar gibi hoş
ÜVERCİNKA
Böylece bir defa daha boynunlayız sayılı yerlerinden
En uzun boynun bu senin dayanmaya ya da umudu kesmemeye
Laleli'den dünyaya içten giden bir tramvaydayız
Birdenbire nasıl oluyor sen yüreğimi elliyorsun
Lakin nasıl oluyor sen yüreğimi eller ellemez
Sevişmek bir kere daha yürürlüğe giriyor
Tüm kara parçalarında
Afrika dahil
Aydınca düşünmeyi iyi biliyorsun beceriksiz olma
Yatakta yatmayı bildiğin değin
Sayın Tanrıya kalsa seninle uzanmak günah daha neler
Boşunaymış gibi bunca uzaması saçlarının
Ben böyle canlı saç görmedim ömrümde
Her telinin içinde ayrı bir yürek çarpıyor
Bütün kara parçaları için
Afrika dahil
Senin bir havan var beni ana saran o
Onunla daha bir değere biniyor bitik almak
Sabahları acıktığı için haklı
Gününü kazanıp kurtardı diye güzel
Bir fazla çiçek adları gibi güzel
En tanınmış kırmızılarla açan
Bütün kara parçalarında
Afrika dahil
Birlikte mısralar düşürüyoruz fakat iyi fakat kötü
Boynun diyorum boynunu benim değin kimse değerlendiremez
Bir dize daha söylesek güya her şey düzelecek
İki adım daha atmıyoruz bizi tutuyorlar
Bu Nedenle bizi bir kere daha tutup kurşuna diziyorlar
Zaten bizi her gün sabah akşama kadar kurşuna diziyorlar
Tüm kara parçalarında
Afrika dahil
Burda senin cesaretinden söz açmanın tam da sırası
Topluluk caddelerde hürlüğün şarkısına katılırkenki
Padişah gibi cesaretti o alımlı değme kadında değil
Aklıma bardak tutuşların geliyor
Çiçek Pasajı'nda akşam üstleri
Ana yokluk ondan sonradan başlıyor
Bütün kara parçalarında
Afrika hariç yok *
1931'de Erzincan'da doğdu 9 Ocak 1990'da İstanbul'da yaşamını yitirdi Belli Başlı ismi Cemalettin Seber Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Maliye ve İktisat Bölümü'nü bitirdi Maliye Bakanlığı'nda müfettiş yardımcılığı ve müfettişlik görevleri yaptı 1982'de müşavir maliye müfettişliğinden emekli oldu Ağustos 1960'ta başladığı ve yalnızca dört sayı çıkarabildiği Papirüs dergisini, Haziran 1966Mayıs 1970 arası 47, 19801981 arası iki rakam daha çıkardı 1978'de Kültür Bakanlığı'nda Kültür Yayınları Danışma Kurulu üyesi olarak da atama yaptı Emekliliğinden daha sonra, yayınevlerinde danışman ve ansiklopedilerde redaktör olarak çalıştı
Birçok dergide yazıları ve şiirleri yayımlandı Yaradılış, Türkiye Yazıları, Maliye Yazılarıdergileri ile Saçak dergisinin kültürsanat bölümünü bir vakit yönetti Politika, Aydınlık ve Yeni Ulus gazeteleri ile Yazko Somut ve 2000'e Doğru dergilerinde köşe yazıları yazdı İkinci Yeni hareketinin önde gelen şair ve kuramcılarından sayılır
Şiire lise yıllarında aruz denemeleriyle başladı Birincil şiiri ŞarkısıBeyazOcak 1953'te Mülkiye dergisinde yayınlandı 1950'lerin başlarında çoğalan ikinci yeni hareketine katılmakla birlikte, şiirde anlamsızlığı savunan görüşleri benimsemedi Aleyhinde çıktığı geleneğin diri değerlerinden yararlandı Şiirde erotizmi canlandırırken, toplumsal değerlere uzakta düşmedi
Şiirin anayasaya tutarsızolduğunu, doğanın ahlakı kovduğu yerde ve illegal olduğunu savundu Bu görüş onu şiirde öyküden kaçınmaya, çarpıcı, yoğun imge adacıklarından oluşan bir söz sanatına yöneltti Düzyazılarında kesintisiz yeni sorular sordu Denemelerinde de diğer sanatçılar, bilhassa şairler üzerinde durmayı yeğledi
Ölümünden sonra adına bir şiir ödülü konuldu
CEMAL SÜREYYA ESERLERİ
Şiir:
Üvercinka (1958)
Göçebe (1965)
Beni Öp Sonradan Doğur Beni (1973)
Sevda Sözleri (Uçurumda Açan ile birlikte toplu şiirleri: 1984)
Sıcak Pabuç ve Sonbahar Bitiği (1988)
Sevda Sözleri (bütün şiirleri: 1990, ös 1995)
Düzyazı:
Şapkam Dolu Çiçekle (1976)
Günübirlik (1982)
Onüç Günün Mektupları (1990, ös 1998)
99 Yüz (1991)
999 Gün Üstü Kalsın (1991)
Folklor Şiire Düşman (1992)
Uzat Saçlarını Frigya (Günübirlik'in yeni basımı: 1992)
Parlak Yazıları Paçal (1992)
Oluşum'da Cemal Süreya (1992)
Papirüs'ten Başyazılar (1992)
Günler (999 Gün'ün genişletilmiş basımı 1996)
Güvercin Curnatası (Cemal Süreya ile konuşmalar 1997)
Toplu Yazılar 1 (Şapkam Dolu Çiçekle ve Şiir Üstüne Yazılar 2000)
Antoloji:
Mülkiyeli Şairler
100 Aşk Şiiri
ÖDÜLLERİ
1959 Yeditepe Şiir Armağanı
1966 Türk Dil Kurumu Şiir Ödülü
1988 Behçet Necatigil Şiir Ödülü
RESIM
Durakta üç kişi
Adam kadın ve çocuk
Adamın elleri ceplerinde
Bayan çocuğun elini tutmuş
Adam acıklı
Hüzünlü şarkılar gibi hazin
Kadın hoş
Güzel anılar gibi güzel
Çocuk
Güzel anılar gibi üzücü
Hüzünlü şarkılar gibi hoş
ÜVERCİNKA
Böylece bir defa daha boynunlayız sayılı yerlerinden
En uzun boynun bu senin dayanmaya ya da umudu kesmemeye
Laleli'den dünyaya içten giden bir tramvaydayız
Birdenbire nasıl oluyor sen yüreğimi elliyorsun
Lakin nasıl oluyor sen yüreğimi eller ellemez
Sevişmek bir kere daha yürürlüğe giriyor
Tüm kara parçalarında
Afrika dahil
Aydınca düşünmeyi iyi biliyorsun beceriksiz olma
Yatakta yatmayı bildiğin değin
Sayın Tanrıya kalsa seninle uzanmak günah daha neler
Boşunaymış gibi bunca uzaması saçlarının
Ben böyle canlı saç görmedim ömrümde
Her telinin içinde ayrı bir yürek çarpıyor
Bütün kara parçaları için
Afrika dahil
Senin bir havan var beni ana saran o
Onunla daha bir değere biniyor bitik almak
Sabahları acıktığı için haklı
Gününü kazanıp kurtardı diye güzel
Bir fazla çiçek adları gibi güzel
En tanınmış kırmızılarla açan
Bütün kara parçalarında
Afrika dahil
Birlikte mısralar düşürüyoruz fakat iyi fakat kötü
Boynun diyorum boynunu benim değin kimse değerlendiremez
Bir dize daha söylesek güya her şey düzelecek
İki adım daha atmıyoruz bizi tutuyorlar
Bu Nedenle bizi bir kere daha tutup kurşuna diziyorlar
Zaten bizi her gün sabah akşama kadar kurşuna diziyorlar
Tüm kara parçalarında
Afrika dahil
Burda senin cesaretinden söz açmanın tam da sırası
Topluluk caddelerde hürlüğün şarkısına katılırkenki
Padişah gibi cesaretti o alımlı değme kadında değil
Aklıma bardak tutuşların geliyor
Çiçek Pasajı'nda akşam üstleri
Ana yokluk ondan sonradan başlıyor
Bütün kara parçalarında
Afrika hariç yok *