Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Cemil Meriç Hakkında Bilgi

Cemil Meriç Hakkında Bilgi

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Cemil Meriç Hakkında Bilgi

Doğum 12 Aralık 1916
Ölüm 13 Nisan 1987
Meslek Us adamı, edebiyatçı

Cemil Meriç, Türk hafıza adamı ve yazan Düşünmeyi savaş olarak gören, her türlü tutuculuğa karşısında duran bir fikir yapısı vardır Yaşadığı sıkıntılar nedeniyle tanıştığı kitaplar onun bir nev'i sevdası olur Bu sevda zaten problemli olan gözlerini kaybetmesine yol açar Camındançerçevesinden kitapların taştığı bir eve sahiptir, bu kitaplara duyduğu sevdanın kanıtıdır Kabına sığmadığı gençlik yıllarında akıl dünyasındaki muhalif tutumu yüzünden okulu tamamlayamaz Özverili, disiplinli bir alıştırma hayatı geçirir Fransızca'dan çeviriler yapar, Hint Edebiyatı'na yönelir Şair yönü de bulunan Cemil Meriç'in yayımlamasa da bir roman denemesi vardır Değişik siyasi görüşlere mensup halk müziği kendilerine yakın gördükleri fikirlerini öne çıkararak Cemil Meriç'e sahip çıkmışlardır

HAYATI
AİLE, EĞİTİM VE ÇALIŞMA YAŞAMSAL

Balkan savaşları yıllarında, 1912'de Meriç nehri yakınlarındaki Dimetoka'dan Antakya'ya göç eden bir ailenin çocuğu olarak 12Aralık 1916 Hatay'ın Reyhanlı ilçesinde doğdu Ana adı Hüseyin Cemil'dir Banka müdürlüğü de yapmış olan babası hakim Mahmud Niyazi Bey'in görevi münasebetiyle yedi yaşına değin Antakya'da kaldı1923'te Reyhaniye Rüşdiyesi'nde başladığı eğitimine 1928'de Antakya Sultanisi'nde (Lycee d'Antioche) devam etti 1935'te liseyi bitirmesi gerekirken Fransız mandası altındaki Antakya'da o yıl liseler on bir yıldan on iki yıla çıkarıldığı için mezun olamadı Milliyetçi eğilimlerinin ağır bastığı lise son sınıfta hocalarına yönelttiği eleştirileri yüzünden bitirme imtihanlarına on beş gün kala okulu ayrılmak zorunda kaldı1936'da İstanbul'a gitti ve on ikinci sınıfa Pertevniyal Lisesi'nde devam etti Bu sırada Nazım Hikmet ve Kerim Sadi ilk kez edinmek üzere dönemin solcu aydınlarıyla iletişim kurduGeçim sıkıntısı yüzünden 1936 Mayısında Antakya'ya döndü ve lise öğrenimini Fransız liselerine has program uygulayan Antakya Sultanisi'nde tamamladı İskenderun'a tabi bir köy okulunda dokuz ay dek öğretmenlik yaptıktan sonra İskenderun Tercüme Bürosu'nda başkan yardımcısı oldu Kısa sürelerle Nahiye Müdürlüğü, Türk Hava Kurumu'nda sekreterlik ve belediyede katiplik gibi vazifeleri icra etti Nisan 1939'da göz altına alınarak Antakya'ya götürüldü 1938'de kurulan ve 1939'da Türkiye'ye iltihak eden egemen Hatay hükümetini devirmekle suçlandı; idam talebiyle yargılandı fakat bu davadan beraat etti

ÇALIŞMA YAŞAMSAL VE ÖLÜMÜ

1940'ta yeniden İstanbul'a gitti ve iki yıl Tanıdık Olmayan Diller Yüksek Okulu'na devam ederek 1942 Haziranında mezun oldu Fransızca öğretmeni olarak atama edildiği Elazığ Lisesi'nde iki yılı aşkın bir süre görev yaptıysa da özel hayatında ve işindeki dağıtılmış sıkıntılar yüzünden İstanbul'a dönmek zorunda kaldı (1945) Aralık 1946'da İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi'nde Fransızca okutmanı oldu 1974'ten emekliliğine dek görevini sürdürdü giderken Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü'ne doktora öğrencisi olarak kaydoldu (1951) Işık Lisesi'nde Fransızca hocalığı yaptı (19521954) ve Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü'nde dersler verdi Küçüklüğünden beri problemli olan görme duyusunun artan bir şekilde zayıflaması üstüne 1954'te birkaç başarısız göz ameliyatı geçirdi 1955'te gittiği Paris'te QuinzeVingts Hastahanesi'nde geçirdiği bir dizi ameliyat da başarısızlıkla sonuçlanınca hayatının geri kalan kısmını gözlerini kaybetmiş olarak sürdürdü Zihin hayatı ailesi, dostları ve sevenlerinin okuma ve söylediklerini emir etme konusundaki yardımlarıyla devam etti 1984'te beyin kanaması ve ona tabi olarak felç geçirdi Ağır bir hastalık döneminin ardından 13 Haziran 1987'de İstanbul'da öldü ve Karacaahmet Mezarlığı'na defnedildi

YAZIN YAŞAMI VE ÇALIŞMALARI
İçine kapanık bir hayat sürmeye ve bunun etkisiyle kitaplarla artı haşır neşir olmaya erken yaşta başlayan Cemil Meriç, Antakya'da meydana çıkan Yeni Gün gazetesindeki Geç Kalmış Bir Muhasebebaşlıklı yazısıyla yayınlama hayatına atıldı Tarık Mümtaz'ın çıkardığı Karagöz'de yazıları ve ''Fırsat Yoksulumahlasıyla şiirleri yayımlandı İstanbul'a geldikten sonradan Honore de Balzacbaşlıklı birincil yazısı 1941'de İnsan dergisinde neşredildi Ayın Bibliyogratyası dergisinde tercüme tenkitleri yaparken başında uzun bir Balzac incelemesinin de yer aldığı Altın Gözlü Kız çevirisi yayımlanan ilk eseri olur 1955 yılında jurnal tutmaya ve QuinzeVingts Geceleriadlı bir roman yazmaya başlamış olsa dabuna devam etmemiştir Jurnal isimli eserinde topladığı aralıklarla yirmi sene sürdüreceği günlüklere ise 1963'te başladı 19601964 yıllarında mesaisinin yaklaşık olarak tamamını Hint edebiyatına ayırdı ve bu çalışması bir kitap halini aldı

1953'ten sonra ara verdiği yazılarına Dönem ve Çığır dergilerinde her tarafta başlayan Cemil Meriç, bir yanlamasına tercüme çalışmalarına devam ederken bir yana da Yeni İnsan ve Hisar dergilerinde yazılarını sürdürmeye devam eder SaintSimon Ilk SosyologBirincil Sosyalist kitabı 1967 yılında neşredilir Geniş kitlelere tanıtacak olan Bu Ülke eseriyle açmak üzere 1974'te yayımlanır Türk Edebiyatı, Kubbealtı Akademi Mecmuası, Pınar, Köprü, Reel, Hareket, Milli Eğitim ve Kültür gibi dergilere, Orta Doğu, Yeni Görev gazetelerine yazılar Tanzimat'tan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi ve Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi'ne maddeler yazan Türkiye Milli Kültür Vakfı ( 1974, 1980) Türkiye Yazarlar Birliği ( 1981) Kayseri Sanatçılar Derneği ( 1982) gibi kuruluşlar göre kendisine zihin ve tahlil dallarında ödül bahşedilen Cemil Meriç'in Üsküdar Belediyesi'nin açtığı kültür merkezine de adı konmuştur

FİKRİ DÜNYASI VE EDEBI KİŞİLİĞİ
Cemil Meriç'in arayışlarla geçen fikir hayatı kendi yaptığı bir tasnife kadar şu dönemlere ayrılır : 19171925: Koyu müslümanlık devri 19251936: Şoven milliyetçilik devri 19361938: Sosyalistlik devri 19381960: Arafdediği kuluçka devri 19601964: Hint devri 1964'ten daha sonra ise sadece OsmanlıdırTürkçe'nin çabucak kan kaybetmesi ve geçmişimizle bağlarımızın kopması sonucu oluşan aradaki çatlağın her geçen gün biraz daha büyümesi, bunun Türk toplumunun bugünü ve yarını üzerindeki yıkıcı etkileri onun eserlerinde yer edindi Bir zihin geleneğinden mahrum olmaları bakımından Türk aydınlarının kısa vakit aralıklarında yaşadıkları savrulmalara ayaklanma etti Cemil Meriç'e kadar hakikat kimsenin tekelinde değildir dolayısıyla ona iki taraflı bir çabayla ulaşılır Bir dönem ülkemizde hüküm süren Sağ sol çatışması gibi Avrupa'dan ithal edilen yapay kamplaşmaların Türk insanı ve aydınının zaten cılız ve mecalsiz bırakılmış dinamiğini iyice körelteceğini, aydınların kendi kültür köklerini olduğu kadar dünya kültürünü, içine girmek için Tanzimat'tan beri çırpındığımız Avrupa'yı bile son derece yetkisiz ve sığ bir şekilde tanıdığını belirtir Avrupa medeniyetine yüzümüzü dönmenin çiğ bir hayal olduğu ve bir medeniyetin diğerine istihale edemeyeceği, ama araç gereç alabileceği, Türkiye'de kendi köklerine sahip yeni bir neslin yetişmesinin Osmanlıca, Arapça ve Farsça öğrenerek irfan hazinelerini, öte yandan bir Avrupa dili öğrenerek özgür bir şekilde Batı'yı tanımakla olası olacağı şive yaptığı diğer görüşleri arasındadır Kendini hakikat arayıcısıve realite aşığıolarak nitelendiren, siyasi görüşlereve düşünceyi daraltan ideolojilere mesafeli durmaya çalışan Cemil Meriç'e dağıtılmış hafıza, siyaset ve ideoloji çevreleri kendilerine yakın buldukları görüşlerini öne çıkararak sahip çıkmışlardır

ESERLERİ
Hind Edebiyatı (İstanbul 1964, geniştilmiş 2 baskı, Bir Dünyanın Eşiğinde, istanbul 1976): SaintSimon: Birincil Sosyolog Ilk Sosyalist (istanbul 1967); Bu Ülke(İstanbul 1974): Umrandan Uygarlığa (istanbul 1974); Mağaradakiler (istanbul 1978: Kırk Ambar (İstanbul 1980, irtibat Yayınları'nın bastığı külliyat içinde iki cilde ayrılmış ve I cildi 1998'de Kırk Ambar: Rümuzül Edeb başlığıyla bazı ekleme ve çıkarmalarla yayımlanmıştır): Bir Facianın Hikayesi (Ankara 1981): Işık Doğudan Kazanç (İstanbul 1984); Kültürden İrfana (İstanbul 1985); Jumal III(istanbul 1992 1993 ); Sosyoloji Notlan ve Konferanslar (müsamaha Ümit Meriç, istanbul 1993 ) Ayrıca Balzac'tan Altın Gözlü Kız (1943) Otuzunda Bayan 1945) On ÜçIerin Romanı (1945) Nazik Fahişelerin Görkem ve Sefaleti (1946): Victor Hugo'dan Hemani (1956): Uriel Heyd'den Ziya Gökalp: Türk Milliyetçiliğinin Temelleri (1980): Maxime Redinsan'dan Batıyı Büyüleyen İslam (1983) adlı kitapları çevirmiş, Berke Vardar'la birlikte Antcine Meillet'den (kapakta belirtilmemesine rağmen iki bölümden oluşan kitabın 2 bölümü Michel Lejeune'e aittir) Dillerin Yapısı ve Gelişmesi'ni (1967) çevirip ilavelerde bulunmuştur Thornton Wilder'dan Köprüden Düşenler (1981, Lamia Çataloğlu ile birlikte) Victor Hugo'dan Marian de Lorme ( 1966, Mahmut Sait Kılıç ile birlikte) yaptığı diğer çevirilerdir Ferit Hakkı Saymen ve Louat ile beraber üniversite öğrencileri için hazırladığı Fransızca Muavin Metinler adlı kitapçığıyla ( 1951) Sosyalizm ve Sosyoloji Tarihinde Pierre Joseph Proudhon İstanbul 1969), İdeoloji (1970) gibi yazılarının basımıyla ortaya çıkan risaleleri ve 1959'da Fransızca hocaları için hazırladığı basılmamış bir Fransızca grameri bulunmaktadır *
 
858,466Konular
981,166Mesajlar
29,536Kullanıcılar
uugar9990Son üye
Üst Alt