bilgisayarci
FD Üye
Dünya genelinde pek çok alandaki belirsizlik dev global şirket yöneticilerinin gelecek beklentilerini de etkiliyor. CEO'ların 2020 için kendi gelir artışlarına olan inancı 2009'dan bu yana en düşük düzeye indi.
Dünyanın her yerinde CEO'lar büyümenin yavaşlayacağını öngörürken, şirketler için ihtiyatlı duruş doruğa çıktı. Global CEO'lar en çok aşırı regülasyon, ticaret savaşları ve bilinmeyen ekonomik büyümeden tasa ediyor.
Döviz kurlarındaki dalgalanma ve siyaset meçhullüğü ise Türk CEO'ların kaygılı düşü olmaya devam ediyor. Bu yıl ekonomik büyüme suratının yavaşlamasını bekleyen CEO'ların oranı yüzde 53'ü buldu.
2019 yılında bu oran yüzde 29'du. Global CEO'lar ortasında 2019'da ekonomik büyümenin artacağına yönelik optimist beklenti yüzde 22 iken Türkiye'deki CEO'lar dünya ile mutabık, oran yüzde 23.
Milletlerarası yatırım ve müracaat şirketi PwC, çeyrek asıra yaklaşan klasik yıllık Global CEO Araştırması'nı bu yıl 23'üncü defa gerçekleştirdi. Davos, Dünya Ekonomik Forumu Yıllık Toplantısı'nda paylaşılan araştırmaya 83 ülkeden yaklaşık 1.600 CEO katıldı.
Türkiye'den 100'ü aşkın yöneticinin katıldığı araştırma sonuçlarına nazaran, CEO'ların global iktisat hakkındaki yaklaşımları şimdiye kadar hiç olmadığı kadar temkinli. Global iktisat görünümü ile ilgili beklentilerin ele alınmaya başladığı 2012 yılından bu yana en yüksek “ihtiyat” düzeyine bu sene ulaşıldı.
CEO'ların “çok endişeli” oldukları bahislere bakıldığında ise birinci sırada geçen yıl olduğu üzere çok regülasyon (%36) yer alıyor. 2019'da dördüncü sırada yer alan ticaret savaşları daha fazla tasa kaynağı haline gelirken, yüzde 36'lık oranla ikinci sırada. Geçen yıl birinci on kaygı ortasında yer almayan belgisiz ekonomik büyüme ise yüzde 34'lük oranla global CEO'ların en çok tasa ettiği üçüncü mevzu oldu.
Türkiye'deki CEO'ların daha farklı önceliklerle belirledikleri 4 mevzu ise oranlardaki düşüşe karşın birebir kaldı: Döviz kuru dalgalanması (%70), siyaset meçhullüğü (%55), jeopolitik belirsizlikler (%45) ve meçhul ekonomik büyüme (%39).
ABD hala iş dünyasının en büyük amaç pazarı olarak liderliğini korurken, Çin ve Almanya'yı listede bu yıl Hindistan ve İngiltere takip ediyor. Çok daha alternatifli bir listeye sahip olan Türk CEO'ların yurtdışında büyüme konusunda sıraladığı 3 ülke tıpkı kalırken, ortalarındaki sıralama farklılaştı.
Geçen yıl birinci sırada yer alan Almanya Türk CEO'ların gözünden düştü ve yerini ABD aldı. Geçen yıl birinci üç Almanya (%23), ABD (%22) ve Çin (%19) formunda sıralanırken, bu yıl ABD (%21), Çin (%19), Almanya (%17), Rusya (%12) ve Hindistan (%11) olarak gerçekleşti.
Yönetici sezgileri en uygun gösterge
CEO'ların kendi şirketleri açısından önümüzdeki yıl için öngörüleri de geçen yıla nazaran gerilemiş durumda. CEO'ların sadece yüzde 27'si kendi şirketlerinin gelecek 12 ayda büyüme potansiyeline “çok güvendiğini” söylüyor. 2019'da bu oran yüzde 35 iken, 2009 yılından bu yana en düşük düzey bu yıl gözlemlendi.
Mehtap Özcan/Sözcü