iltasyazilim
FD Üye
çevre kirliliği nelere yol açar
SAFHA KİRLİLİĞİ
Günümüzde çevre kirliliği önemli boyutlara ulaşmış ve insanlar göre hissedilir hale gelmiştir Çevre kirliliğine yol açanların başında;
Seri nüfus artışına bağlı plansız yerleşme,
Büyüyen sanayi ile fabrikaların çoğalması,
Tarım alanlarında aşırı ilaçlamanın yapılması bu nedenlerden sadece bir kaçıdır
SU KİRLİLİĞİ
Su bütün canlılar için hayati yük taşımaktadır Su yeryüzü ve gökyüzü arasında sürekli bir dolanım halindedir Insanlar ve diğer canlılar için zorunlu olan su bu dolanımda alınır, kullanıldıktan sonradan her yerde bu dolanıma geri verilir Su kirliliği ise bu tatbik sonucunda oluşan bundan böyle maddelerin suya karışması sonucu oluşur
Plansız Yerleşme: Nüfus artışına emrindeki olarak gelişen nüfusun barınabilmesi için yapılan konutlar, büyük şehirlerde göç sonucu halk kadar bilinçsiz ve plansız yapılan gecekonduların daha aşağı yapı eksikliğinden kaynaklanan kanalizasyon sıvılarının nehirlere ve oradan da denizlere karışmasıyla gerçekleşiyor, bu canlılar için risk yaratıyor
Fabrikanın Etkisi: Gelişen sanayi ile birlikte gelişen fabrikaların denetimsiz ve sonuçları düşünülmeden kurulmasıyla ortaya çıkar Fabrikalar atık maddeleri arıtmadan denize veya herhangi bir su birikintisine boşaltır Bu zehirli atıklar su birikintilerinde veya denizlerde yaşayan canlıların yaşamlarını tehdit ederler Zehirlenen balıklar ölür, ölmeyenler ise balıkçılar göre tutulup bizim sofralarımızda bizim sağlığımızı korkutma ederler
Tarım İlaçları : Irk tarım alanlarında daha fazla ürün alabilmek için gübre dahil olmak üzere çoğu kimyasal madde kullanırlar Aşırı kullanılan ilaçlar torakta verimsizliğe ayrıca yağmur sularıyla birlikte topraktan süzülüp yer altı sularına karışır Buda kirliliğe yol açar
HAVA KİRLİLİĞİ
Hava kirliliği; evlerin, fabrikaların bacalarından meydana çıkan dumanlar, taşıtların egzozlarından meydana çıkan zehirli gazların havaya karışmasıyla gerçekleşir Hava kirliliği bir anlamda havadaki CO2 miktarının artması O2 miktarının azalması anlamına gelmektedir Hava kirliliğine niçin olan etkenler;
Motorlu Taşıtların Artması ; motorlu taşıtların icat edilmesiyle ulaşım oldukça kolaylaştı, ama bunun yanı sıra araçlardan çıkan zehirli gazlarda fazlalaşarak hava kirliliğine neden oldu
Nüfusun ArtmasıSanayi Gelişimi ; nüfusun artmasıyla millet tarafından tüketilen odun, kömür miktarı da artmıştır Oysa insanların gelir seviyesinin düşük olması ve buna emrindeki olarak ısınmak için kullanılan kömürün kalitesinin düşük olması bu yanma sonucunda havaya daha pozitif CO2 verilmesine niçin oluyor
Fabrikaların ise imal sonucunda bacalarından çıkan dumanlar hava kirliliğine niçin olan bir diğer etkendir
Hem günümüzde kayda değer olan konulardan biride ozon tabakasının incelmesidir Buda hava kirliliğinin niçin olduğu bir zarardır Ozon tabakasında bu incelme devam ederse, halk müziği için güvenli olmayan olan ve güneşten gelen zararlı ultraviyole ışınlar canlı sağlığı için büyük bir tehdit oluşturacak
Havadaki CO2 ‘in su buharıyla birleşmesi sonucu asit yağmurları oluşur Buda hem ahali ayrıca de bitkiler için oldukça zararlıdır Bunun yanına tekrar havadaki CO2 miktarının artışına bağlı olarak dünyamızın aşırı ısınması ve iklimlerde, bitki örtülerinde değişikliğe neden olur Kutupların ısınması buzulların erimesine, buzulların erimesi deniz seviyesinin yükselmesine buda deniz seviyesindeki ikâmetgâh yerlerinin tehlikeye girmesine yol açar
TOPRAK KİRLİLİĞİ
İnsan artıklarının ve sanayi atıklarının sağlığa uygun bir şekilde ortadan kaldırılması ve tarım ilaçlarının bilinçsizce gereğinden fazla kullanılması sonucu oluşur Hem kirlenmiş suyla sulandırma yapılmasıda etkilidir
İnsanların Etkileri : Millet evlerinin atıklarını çoğunlukla toprağa bırakırlar Bunun yanı sıra ikâmetgâh, ulaşım ya da herhangi bir sebepten dolayı ormanların yıkım edilmesiyle ortaya meydana çıkan erozyon da torak için önemli bir risk oluşturur
Sanayi Atıkları : Sanayi atık sularının torağa sızması, katı ve ayrıştırılması zor atıkların toprak yüzeyine bırakılması sonucu oluşur Üretilen plastik türü maddeler yada piller doğaya bırakıldıklarında ayrıştırılması yüzyılları bulabilen maddelerdir
Toprak kirliliği; insanlara kutup olarak, toprağın veriminin düşmesi, kullanılmaz ülkü gelmesiyle kendini gösterir Dolambaçlı olarak ise benekli toprakta yetişen meyve yada sebzeleri yememizle bizde rahatsızlık olarak kendini gösteriyor*Toprakta hemen dönüşüme uğramayan maddeler torakta kalıcı kirliliğe yol açar Bunlar açılan derin kuyulara gömülerek etkiler azaltılabilir* (Fen İlkokul 5 F6)
Sanayide tekrar kullanılan maddeler geri dönüşümle baştan kullanılabilir ülkü kazanç böylece kirliliğe yol açmaz
GIDA KİRLİLİĞi
Canlılar yaşamlarını sürdürebilmek için besine gereksinim duyarlar Halk Müziği besin ihtiyaçlarını keza bitkilerden ayrıca de hayvanlardan sağlarlar Fakat besinlerin insanlar için uygun niteliğe sahip olması gerekir Gida kirlenmesi değişik şekillerde olur Kimi vakit toprak kirliliğinden, sulama yapılan suyun benekli olmasından bitkinin bünyesinde zararlı maddelerin depo edilmesiyle, kimi zaman ise taşımanın sağlıksız koşullarda yapılmasıyla gerçekleşiyor
Ayrıca üretimin yapıldığı ortamın lekeli olması da etkenlerden bir diğeri Meyve ve sebzeler ayrıntılarıyla yıkanmadan yenmesiyle bu bitkileri yiyen hayvanların ırk tarafından tüketilmesiyle insan vücuduna girer Buda insanın hastalanmasına ya da zehirlenmesine yol açar
Doğrusu en önemlisi ve bütün bunların olmasını engelleyebilecek olan insanlarda bu bilincin uyandırılmamasıdır Eğer bu bilinç verilmiş olsa tüm bu işlerde tedbirli davranılır ve herşeyin en başından itibaren sonuçları düşünülerek işe başlanırdı
Çevre duyarlılığının gelişmesi ve korunması amacıyla kurulan gönüllü kuruluşlar vardır Doğal Hayatı Koruma Derneği, Türkiye Çevre Koruma ve Yeşillendirme Vakfı, Türkiye Çevre vakfı bunlardan bir kaçıdır
İLKÖĞRETİM KADEMESİNDE ÇEVRE BİLİNİCİ
Aslında ilköğretim kademesine gelmeden çocuklarımızda bu bilinci uyandırmalıyız Çok kolay olarak çevrenin ne olduğu, ne gibi faydalarının olduğunu onlara anlatabiliriz Yere çöp atmamayı, etrafı kirletmeme gibi olguları verebiliriz Bu olgular yaş ilerledikçe daha belirgin hale geçer İlköğretim 4 5sınıflarda Fen Bilgisi dersinin kitaplarında * Canlılar ve Çevre* , * Canlılar ve Biz*, * İnsan ve Çevre*, * Sağlığımız ve Çevre * gibi ünite başlıkları altında görülmektedir
Öğretmenlerden aldığım bilgiye takriben öğretmenler 1 sınıftan itibaren bu konu hakkında öğrencilere veri verdiklerini, 45 sınıfta ise ünite işlenirken konunun canlı örnekleriyle bire bir verdiklerini öğrencilerin katılmasını sağladıklarını ve bu nedenle onların ne düşündüklerini öğrendiklerini, hem çöp toplama, ağaç dikme gibi faaliyetlerde bulunduklarını anlattılar Öğrencilerin çevre konusunda yetişkinlerden daha duyarlı olduklarını, televizyonlarda gördükleri hayvan katliamlarını, balık ölümlerine çok üzüldüklerini söylediler Ayrıca bunların sadece hayvanlarla sınırlı kalmadığını zehirlenen balıkları yiyen insanlarda rahatsızlandığını biliyorlar
Öğretmenlerin birçoğu Fen Bilgisi dersi dışında diğer derslerde de bu konunun konuşulabildiğini söylediler Günlük herhangi bir olaydan çevre konusu açılabiliyor ve bu konu hakkında konuşulabiliyor
Günümüzün çocukları bu şekilde devam ederlerse geleceğin iyi birer çevrecisi olabilir
Gittiğim okulda gördüğüm bir etkinlik fazla hoşuma gitti Karton kutular yapılmış ve okulun içinde çeşitli yerlere koyulmuş *
SAFHA KİRLİLİĞİ
Günümüzde çevre kirliliği önemli boyutlara ulaşmış ve insanlar göre hissedilir hale gelmiştir Çevre kirliliğine yol açanların başında;
Seri nüfus artışına bağlı plansız yerleşme,
Büyüyen sanayi ile fabrikaların çoğalması,
Tarım alanlarında aşırı ilaçlamanın yapılması bu nedenlerden sadece bir kaçıdır
SU KİRLİLİĞİ
Su bütün canlılar için hayati yük taşımaktadır Su yeryüzü ve gökyüzü arasında sürekli bir dolanım halindedir Insanlar ve diğer canlılar için zorunlu olan su bu dolanımda alınır, kullanıldıktan sonradan her yerde bu dolanıma geri verilir Su kirliliği ise bu tatbik sonucunda oluşan bundan böyle maddelerin suya karışması sonucu oluşur
Plansız Yerleşme: Nüfus artışına emrindeki olarak gelişen nüfusun barınabilmesi için yapılan konutlar, büyük şehirlerde göç sonucu halk kadar bilinçsiz ve plansız yapılan gecekonduların daha aşağı yapı eksikliğinden kaynaklanan kanalizasyon sıvılarının nehirlere ve oradan da denizlere karışmasıyla gerçekleşiyor, bu canlılar için risk yaratıyor
Fabrikanın Etkisi: Gelişen sanayi ile birlikte gelişen fabrikaların denetimsiz ve sonuçları düşünülmeden kurulmasıyla ortaya çıkar Fabrikalar atık maddeleri arıtmadan denize veya herhangi bir su birikintisine boşaltır Bu zehirli atıklar su birikintilerinde veya denizlerde yaşayan canlıların yaşamlarını tehdit ederler Zehirlenen balıklar ölür, ölmeyenler ise balıkçılar göre tutulup bizim sofralarımızda bizim sağlığımızı korkutma ederler
Tarım İlaçları : Irk tarım alanlarında daha fazla ürün alabilmek için gübre dahil olmak üzere çoğu kimyasal madde kullanırlar Aşırı kullanılan ilaçlar torakta verimsizliğe ayrıca yağmur sularıyla birlikte topraktan süzülüp yer altı sularına karışır Buda kirliliğe yol açar
HAVA KİRLİLİĞİ
Hava kirliliği; evlerin, fabrikaların bacalarından meydana çıkan dumanlar, taşıtların egzozlarından meydana çıkan zehirli gazların havaya karışmasıyla gerçekleşir Hava kirliliği bir anlamda havadaki CO2 miktarının artması O2 miktarının azalması anlamına gelmektedir Hava kirliliğine niçin olan etkenler;
Motorlu Taşıtların Artması ; motorlu taşıtların icat edilmesiyle ulaşım oldukça kolaylaştı, ama bunun yanı sıra araçlardan çıkan zehirli gazlarda fazlalaşarak hava kirliliğine neden oldu
Nüfusun ArtmasıSanayi Gelişimi ; nüfusun artmasıyla millet tarafından tüketilen odun, kömür miktarı da artmıştır Oysa insanların gelir seviyesinin düşük olması ve buna emrindeki olarak ısınmak için kullanılan kömürün kalitesinin düşük olması bu yanma sonucunda havaya daha pozitif CO2 verilmesine niçin oluyor
Fabrikaların ise imal sonucunda bacalarından çıkan dumanlar hava kirliliğine niçin olan bir diğer etkendir
Hem günümüzde kayda değer olan konulardan biride ozon tabakasının incelmesidir Buda hava kirliliğinin niçin olduğu bir zarardır Ozon tabakasında bu incelme devam ederse, halk müziği için güvenli olmayan olan ve güneşten gelen zararlı ultraviyole ışınlar canlı sağlığı için büyük bir tehdit oluşturacak
Havadaki CO2 ‘in su buharıyla birleşmesi sonucu asit yağmurları oluşur Buda hem ahali ayrıca de bitkiler için oldukça zararlıdır Bunun yanına tekrar havadaki CO2 miktarının artışına bağlı olarak dünyamızın aşırı ısınması ve iklimlerde, bitki örtülerinde değişikliğe neden olur Kutupların ısınması buzulların erimesine, buzulların erimesi deniz seviyesinin yükselmesine buda deniz seviyesindeki ikâmetgâh yerlerinin tehlikeye girmesine yol açar
TOPRAK KİRLİLİĞİ
İnsan artıklarının ve sanayi atıklarının sağlığa uygun bir şekilde ortadan kaldırılması ve tarım ilaçlarının bilinçsizce gereğinden fazla kullanılması sonucu oluşur Hem kirlenmiş suyla sulandırma yapılmasıda etkilidir
İnsanların Etkileri : Millet evlerinin atıklarını çoğunlukla toprağa bırakırlar Bunun yanı sıra ikâmetgâh, ulaşım ya da herhangi bir sebepten dolayı ormanların yıkım edilmesiyle ortaya meydana çıkan erozyon da torak için önemli bir risk oluşturur
Sanayi Atıkları : Sanayi atık sularının torağa sızması, katı ve ayrıştırılması zor atıkların toprak yüzeyine bırakılması sonucu oluşur Üretilen plastik türü maddeler yada piller doğaya bırakıldıklarında ayrıştırılması yüzyılları bulabilen maddelerdir
Toprak kirliliği; insanlara kutup olarak, toprağın veriminin düşmesi, kullanılmaz ülkü gelmesiyle kendini gösterir Dolambaçlı olarak ise benekli toprakta yetişen meyve yada sebzeleri yememizle bizde rahatsızlık olarak kendini gösteriyor*Toprakta hemen dönüşüme uğramayan maddeler torakta kalıcı kirliliğe yol açar Bunlar açılan derin kuyulara gömülerek etkiler azaltılabilir* (Fen İlkokul 5 F6)
Sanayide tekrar kullanılan maddeler geri dönüşümle baştan kullanılabilir ülkü kazanç böylece kirliliğe yol açmaz
GIDA KİRLİLİĞi
Canlılar yaşamlarını sürdürebilmek için besine gereksinim duyarlar Halk Müziği besin ihtiyaçlarını keza bitkilerden ayrıca de hayvanlardan sağlarlar Fakat besinlerin insanlar için uygun niteliğe sahip olması gerekir Gida kirlenmesi değişik şekillerde olur Kimi vakit toprak kirliliğinden, sulama yapılan suyun benekli olmasından bitkinin bünyesinde zararlı maddelerin depo edilmesiyle, kimi zaman ise taşımanın sağlıksız koşullarda yapılmasıyla gerçekleşiyor
Ayrıca üretimin yapıldığı ortamın lekeli olması da etkenlerden bir diğeri Meyve ve sebzeler ayrıntılarıyla yıkanmadan yenmesiyle bu bitkileri yiyen hayvanların ırk tarafından tüketilmesiyle insan vücuduna girer Buda insanın hastalanmasına ya da zehirlenmesine yol açar
Doğrusu en önemlisi ve bütün bunların olmasını engelleyebilecek olan insanlarda bu bilincin uyandırılmamasıdır Eğer bu bilinç verilmiş olsa tüm bu işlerde tedbirli davranılır ve herşeyin en başından itibaren sonuçları düşünülerek işe başlanırdı
Çevre duyarlılığının gelişmesi ve korunması amacıyla kurulan gönüllü kuruluşlar vardır Doğal Hayatı Koruma Derneği, Türkiye Çevre Koruma ve Yeşillendirme Vakfı, Türkiye Çevre vakfı bunlardan bir kaçıdır
İLKÖĞRETİM KADEMESİNDE ÇEVRE BİLİNİCİ
Aslında ilköğretim kademesine gelmeden çocuklarımızda bu bilinci uyandırmalıyız Çok kolay olarak çevrenin ne olduğu, ne gibi faydalarının olduğunu onlara anlatabiliriz Yere çöp atmamayı, etrafı kirletmeme gibi olguları verebiliriz Bu olgular yaş ilerledikçe daha belirgin hale geçer İlköğretim 4 5sınıflarda Fen Bilgisi dersinin kitaplarında * Canlılar ve Çevre* , * Canlılar ve Biz*, * İnsan ve Çevre*, * Sağlığımız ve Çevre * gibi ünite başlıkları altında görülmektedir
Öğretmenlerden aldığım bilgiye takriben öğretmenler 1 sınıftan itibaren bu konu hakkında öğrencilere veri verdiklerini, 45 sınıfta ise ünite işlenirken konunun canlı örnekleriyle bire bir verdiklerini öğrencilerin katılmasını sağladıklarını ve bu nedenle onların ne düşündüklerini öğrendiklerini, hem çöp toplama, ağaç dikme gibi faaliyetlerde bulunduklarını anlattılar Öğrencilerin çevre konusunda yetişkinlerden daha duyarlı olduklarını, televizyonlarda gördükleri hayvan katliamlarını, balık ölümlerine çok üzüldüklerini söylediler Ayrıca bunların sadece hayvanlarla sınırlı kalmadığını zehirlenen balıkları yiyen insanlarda rahatsızlandığını biliyorlar
Öğretmenlerin birçoğu Fen Bilgisi dersi dışında diğer derslerde de bu konunun konuşulabildiğini söylediler Günlük herhangi bir olaydan çevre konusu açılabiliyor ve bu konu hakkında konuşulabiliyor
Günümüzün çocukları bu şekilde devam ederlerse geleceğin iyi birer çevrecisi olabilir
Gittiğim okulda gördüğüm bir etkinlik fazla hoşuma gitti Karton kutular yapılmış ve okulun içinde çeşitli yerlere koyulmuş *