Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

cimrilik

cimrilik

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Cimrilik
Sual: Cimri âlim olur mu?
CEVAP
Bilgili olmak ayrı şey, ilmi ile amel etmek ayrı şeydir Dünyada yapılan bir iyiliğe ahirette 700, hatta daha fazla sevap verileceğine inanan kimse, cömert olmaya gayret eder Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Allah katında, cömert cahil, cimri âlimden daha kıymetlidir) Deylemi
(Cimrilikle iman, bir kulun kalbinde asla birlikte bulunamaz) Nesai

(Cimri çok ibadet etse de, Cennete girmez Cömert, çok günah işlese de Cehenneme girmez) RNasıhin

Bu hadisi şerifler müminler için söylenmiştir Kâfir cömert de olsa Cennete giremez

Not: (Cimri, Cennete girmez), (Cimrilik küfürdür) gibi hadisi şerifleri açıklaması ile birlikte okumalıdır Açıklamasız okunursa yanlış anlamaya sebep olur Cimrilik her ne kadar kötü ahlaktan ise de, imansızlık değildir (Cimri, günahının cezasını çekmedikçe Cennete giremez) demektir Hatta sevabı günahından çok gelirse, Cehenneme girmeden de Cennete gider Affa ve şefaate uğrayarak da Cennete gidebilir

(Cömert Cennete yakındır) hadisi şerifi de böyledir Yani cömerdin imanı yoksa ebedi olarak Cehennemde kalır İmanı varsa, sevapları fazla ise Cennete gider Ehli sünnete göre, iyilik eden muhakkak Cennete, kötülük eden muhakkak Cehenneme gider diye bir şey yoktur Bir müminin günahı sevabından çok ise, affa ve şefaate de uğramamışsa, günahının cezasını çektikten sonra Cennete gider İmanı olmayan kimsenin ise, ne yaparsa yapsın, hiçbir iyiliği onu Cehennemden kurtaramaz (İslam Ahlakı)

Tamah ve cimrilik
Sual: Cimrilikle tamah aynı mıdır, bunlardan kurtuluş yolu var mıdır?
CEVAP
Tamah, mal toplama, biriktirme hırsıdır Cimrilik ise, harcanması gereken yerde para harcamaktan kaçınmaktır Cimriliğin içinde tamah da vardır Her hastalığın çaresi vardır Önce hastalığı teşhis etmek gerekir! Hastalık belli olunca ona göre ilaç verilir Allah?tan korkan, kötülük işlemekten çekinir Tamahın kötü olduğunu bilen müslüman da bundan kaçar Dinimizde mal sahibi olmak kötü değildir Kur'anı kerimde mala hayır adı verilerek övülmüştür Bekara 180
Hadisi şerifte de buyuruldu ki:
(Mal, salih kimse için ne güzeldir) Taberani

Mal, kıymetli olduğu için onu israf etmek haramdır Süfyanı Sevri hazretleri, malın insanın silahı olduğunu söyleyerek, insanın canını, malını, sıhhatini, dinini, şerefini mal ile koruyacağını bildirmiştir
Dinimiz malı böyle övmüş, fakat mal hırsını, mal sevgisini yermiştir Zengin olmak başka, mala muhabbet başkadır Tamah mala muhabbettir Tamahkâr malını hayırlı işlerde kullanamaz Mal sevgisinin kötü olduğunu bildiren hadisi şeriflerden birkaçı şöyle:
(İnsan yaşlandıkça, iki şeyi gençleşir: Uzun yaşama arzusu ve mal sevgisi) Buhari

(Mal ve makam sevgisinin, müminin dinine vereceği zarar, iki aç kurdun, koyun sürüsüne vereceği zarardan daha fazladır) Bezzar

(Sakın tamahkâr olmayın! Tamah, fakirliğin tâ kendisidir) Taberani
(Kanaat eden, en çok şükredenlerden sayılır) İ Mace

(Aza kanaat etmeyen, çok ile doymaz) Beyheki
(Mal ve mevki sevgisi, suyun sebzeyi yeşertmesi gibi kalbde nifakı yeşertir) İ Gazali

(İnsanoğlunun iki dere dolusu altını olsa, üçüncüsünü isterdi Onun gözünü ancak bir avuç toprak doyurur) Buhari

(Zenginlik, mal çokluğu değil, gönül zenginliğidir) Buhari

(Şüphelilerden sakınan insanların en abidi olur, kanaat eden en çok şükredenlerden sayılır, kendisi için sevdiğini başkası için de seven kâmil bir mümin olur) İbni Mace

Kur'anı kerimde bildiriliyor ki, İbrahim aleyhisselam, (Ya Rabbi, beni ve çocuklarımı puta tapmaktan koru!) diye dua etmiştir Puttan maksat para sevgisidir Demek ki, parayı sevmek, puta tapmak gibidir Bunun için (Paraya tapan helak oldu) buyuruldu (Altın ve gümüşün kulu helak oldu Sürçmedi, tamamen helak oldu) hadisi şerifi, parayı çok sevenlerin akıbetini haber vermektedir (Tirmizi)

Kanaat gibi zenginlik olmaz (Âlim ilme, tamahkâr da mala doymaz) buyuruldu

İnsan, genelde cimridir Kur'anı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(De ki, Eğer Rabbimin rahmet hazineleri sizin olsaydı, tükenir korkusuyla yine de vermeyip cimrilik ederdinizGerçekten insan çok cimridir) İsra 100

(Allah?ın ihsan ettiği mal ile cimrilik yapanlar zekat vermeyenler iyi yaptıklarını zengin kalacaklarını mı zannediyorlar? Halbuki kendilerine kötülük ediyorlar Cimrilik edip vermedikleri o mallar, Cehennemde azap aleti olacak, yılan şeklinde boyunlarına dolandırılacaktır) A İmran 180

Cimriliğin zararları
Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Cimrilik, helak edicidir) Taberani
(Allahü teâlâ, yemin ederek cimrinin Cennete girmeyeceğini bildirdi) Tirmizi

(Cimri abid olsa da, Cennete girmez) Taberani
(En kötü hastalık cimriliktir) D Kutni
(Cimri, öyle bir kedere boğulur ki, artık sevinç ve ferahlık yüzü görmez) İ Gazali

(Her sabah iki melekten biri, Ya Rabbi, infak edene karşılığını ver!diye, diğeri de, Cimrilik edenin malını helak et!diye dua eder) Buhari

(Hakkımın zerresinden vazgeçmemdemek cimrilik için kâfidir) Hakim
(Kaybettiği dünyalığa üzülen, Cehenneme yaklaşmış olur) İ Gazali
(Ya Rabbi cimrilikten sana sığınırım) Müslim

Savaşta ölen oğlu için (Vah şehidim) diye ağlayan kadına, Peygamber efendimiz, (Şehid olduğunu nereden biliyorsun? Belki boş konuşur, belki de cimri idi) buyurdu (E Ya?la)

Cimriliğin tedavisi
Sual: Cimrilik neden meydana gelir, tedavisi nasıldır?
CEVAP
Cimriliğin, diğer kalb hastalıkları gibi, ihlas noksanlığı, iman zayıflığı ve hatta küfürle ilgisi vardır Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Cimrilik küfürdendir, küfrün yeri de Cehennemdir) Deylemi
(Cimrilikle iman, bir kalbde, birlikte bulunmaz) Nesai

Kur'anı kerimde de kâfirlerin cimrilik ettiği bildirilmektedir:
(Cimrilik eden, hem de herkese cimriliği tavsiye eden ve kendilerine Allah?ın fazlından verdiğini gizleyen kâfirlere hor ve hakir edici bir azap hazırladık) Nisa 37

Cimrilik mal sevgisinden meydana gelir Cimriliğin sebebi, uzun yaşama ümidi ile parasız kavuşamayacağı arzularıdır Eceline üç gün kaldığını bilse, cimriye mal vermek zor gelmez Fakat çocukları olur, onların yaşamasını kendi yaşaması gibi kabul ederse, cimriliği yine artar Bu bakımdan çocuklar, cimrilik sebebi olabilir Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Çocuk, cimrilik sebebidir) Hakim

Kur'anı kerimde de mealen buyuruluyor ki:
(Mallarınız, çocuklarınız, sizin için fitnedir, imtihandır) Tegabün 15
(Mallarınız ve çocuklarınız, sizi Allah?ı anmaktan alıkoymasın!) Münafikun 9

Zengin cimriler
Kimi, çok zengindir, hiç kimsesi yoktur, yaşlanmıştır, öldükten sonra, malının başkasına kalacağını da bilir Buna rağmen, sırf mala olan sevgisinden dolayı, zekat vermez, hastalansa doktora gitmez, birkaç ilaç almakla yetinir Hatta kendi malını yemeye bile korkar Para, insanı ihtiyacına ulaştıran bir vasıta olduğu için sevilir Tatlıya ulaştıran her şey tatlıdır Cimri, tatlıyı unutmuş görünüp, tatlı alacak parayı sever

Malı, Allah yolunda harcamak için biriktirmenin zararı olmaz Hadisi şerifte (İyi kimseye, malın iyisi ne güzel yakışır) buyuruldu İyi yolda harcanmayan paranın vebali vardır Taparcasına parayı sevmek kötüdür Hadisi şerifte (Altın ve gümüşün kuluna lanet olsun!) buyuruldu (Tirmizi)

Her hastalık, sebebinin zıddı ile tedavi edilir Nefsin çeşitli arzularından kurtulmanın, ilacı, aza kanaat ve sabırdır Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Allahü teâlânın ihsan ettiği az rızka, kanaat eden mümin, kurtuluşa ermiştir) Müslim
(Kanaat tükenmez hazinedir) Beyheki

(Allahü teâlâ kanaat edeni, kanaatkâr yapar) Taberani
(Aza kanaat etmeyen, çok ile doymaz) Beyheki
Aza kanaat etmeyen çoğu bulamaz

Çocuklarının fakir kalacağı korkusunun ilacı ise, cimrilikle zengin olunamayacağını, bıraktığı malları boşa harcayabileceklerini, hatta bazen servetin kötü yollara sevk ettiğini, zengin olacaklarsa bir başka yerden buna kavuşacaklarını düşünmelidir Her zenginin, miras sebebiyle zengin olmadığını, mirasa konanların ise, boşa harcadıklarını da bilmek gerekir Çocukları iyi olursa, Allahü teâlânın onlara kâfi geleceğini, kötü olurlarsa, bıraktığı malları, kötü yollarda harcayacaklarını düşünmelidir!

Birçok cimrinin gafletle öldüğünü, hasret çektiğini, bıraktığı malı mirasçıların harcadığını göz önüne getirmelidir Cimriliğin her bakımdan kötü olduğunu düşünmelidir!

Aşırı mal sevgisinin ilacı, o maldan ayrılıp uzaklaşmaktır Faydalı işte kullanmadığımız malı, denize atıp aşırı sevgisinden kurtulmak, cimrilikle saklamaktan daha az zararlıdır Bir malı cimrilikle saklamak, riya ile başkasına vermekten daha kötüdür

Mal, yılan gibi, içinde hem zehir ve hem ilaç vardır Malı kullanmayı bilmek gerekir Yani biz malı kullanmalıyız, mal bizi kullanmamalıdır!

Cimrilik, verilmesi gerekeni vermemektir Mesela yemeği olanın, aç komşusuna vermemesi, cimrilik olur Cömertlik, cimrilikle israfın arasında orta yoldur Kur'anı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Onlar harcadıklarında, ne israf, ne de cimrilik ederler; bu ikisi arasında orta bir yol tutarlar) Furkan 67

Cömert miyim, cimri miyim?
Sual: Bir kimse, kendinin cömert veya cimri olduğunu bilebilir mi?
CEVAP
Bir kimseye verdiği şey zor gelmezse, cömert sayılır Zor gelirse cömert sayılmaz Mürüvvetin icapları ile iktifa eden, cimrilikten kurtulur Mürüvvet, insanlık demektir

HzHasan da buyurdu ki: Mürüvvet, kulun, dinini muhafaza edip nefsini korkutması, misafirini iyi karşılaması, münazaalarda, güzel davranması demektir Ululuk ise, komşuya eziyet etmemek ve zorluklara göğüs germektir Kerem de istemeden vermek, yerinde yemek yedirmek, saile yumuşak davranmak ve bol vermektir

Zekatı severek veren, kurban kesen cömerttir Hadisi şerifte, (Zekatını severek veren, misafirini ağırlayan, darda kalana yardım eden cimrilikten kurtulur) buyuruldu (Taberani)

Misafir ağırlamak
Malı saçıp savurmak ne kadar kötü ise, malı korumak da o kadar mühimdir Misafire ikram etmek ise, malı korumaktan mühimdir Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Misafir ağırlamayanda hayır yoktur) İ Ahmed
(En iyiniz, yemek yedireninizdir) Hakim

(Allahü teâlâ, yemek yediren cömertle meleklerine övünür) İ Gazali
(Yemek sofrası misafirin önünde bulunduğu müddetçe, melekler, ev sahibine istiğfar ederler) Taberani

(Arkadaşına, arzu ettiği yemeği ikram edenin günahları affolur) Bezzar

Bir insanın karnını bir sefer doyurmanın bile ne kadar mühim olduğu görülüyor Birini ömür boyu doyurmak veya öldükten sonra ebedi olarak doyurmaya sebep olmak daha büyük sevaptır Bunu esirgemek ise çok kötüdür Onun için, (Cimrilerin en kötüsü, emri maruf ve nehyi münker yapmayandır) buyurulmuştur

Her bakımdan cömert olmaya heves etmelidir! Çünkü, cimrinin malı felakete uğrar, cömert de verdikçe, fazlası ile alır Hadisi şerifte (Cömerdin evine rızk, devenin göğsüne vurulan bıçaktan daha tez gelir) buyuruluyor (İbni Mace)

Yüksek tansiyonu olanın, hacamat yaptırması sağlık açısından iyidir Kan vermekle sağlığa, yeni kana kavuştuğu gibi, misafir de rızkı ile gelir, kırk gün bereket bırakıp gider Gerekli yerlere vermekle, cömerdin eli daralmaz Peygamber efendimiz, yemin ederek (Sadaka vermekle mal azalmaz) buyurdu (Tirmizi)

Şeytan ise cimriliğe teşvik eder Kur'anı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Şeytan fakirlikle korkutup, size cimriliği emreder) Bekara 268
Cimri, rızk için endişelenmemelidir! Her mahlukun rızkını Allahü teâlâ verir (Her canlının rızkı Allah?a aittir) Hud 6

Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Rızk için üzülme, takdir edilen rızk seni bulur) İsfehani
(Allahü teâlâ, müminin rızkını ummadığı yerden verir) İ Hibban

(Allah korkusunu sermaye edinen, rızkına ticaretsiz ve sermayesiz kavuşur Kur'anı kerimde buyuruldu ki: Kim Allah?tan korkarsa, Allah ona bir çıkış yolu ihsan eder ve rızkını ummadığı yerden gönderir) Talak 2,3Taberani

Peygamber efendimize inanan, vermekle malın azalmayacağını bilen bir müslüman, nasıl olur da, şeytana uyup cimrilik edebilir? Yahya aleyhisselam, (Şeytan cimri mümini sever, fasık da olsa, cömertten nefret eder) buyuruyor Bişri hafi hazretleri de (Cimriyle karşılaşanın kalbi katılaşır) buyuruyor Hadisi şerifte ise (Aman cimrilikten çok sakının! Sizden öncekileri cimrilik helak etmiştir) buyuruluyor (Müslim)

Sual: Misafire fazla ikram veya yüksünerek hizmet etmek günah mıdır?
CEVAP
Misafire ikram çok sevaptır Misafiri nimet bilmelidir Her nimetin bir külfet karşılığı olduğu unutulmamalıdır! Külfetsiz nimet olmaz Elbette misafirin sıkıntısı olur Yüksünmeden hizmet etmelidir! Misafiri ganimet bilmelidir! Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Allahü teâlâ, bir kavme hayır murat ettiğinde, onlara hediye olarak misafir gönderir Misafir, rızkı ile gelirgider Allahü teâlâ da ev halkını mağfiret eder) Ebu Nuaym

Hak teâlânın bir hediyesi olan misafire ikram etmelidir! Misafir gelmezse üzülmelidir! Çünkü hadisi şerifte (Misafir girmeyen eve melek de girmez) buyurulmuştur Misafir gelmemesini istemek doğru değildir Çünkü Peygamber efendimiz (Misafir istemeyende hayır yoktur) buyurmuştur Misafir için fazla ikram ve külfete girmemelidir! Misafir rahatsız olur Hadisi şerifte, (Misafir için külfete girmeyin, misafir bundan rahatsız olur Misafirini küstüren Allah?ı küstürmüş olur Allah?ı küstürene de Allah buğzeder) buyurulmuştur (İbni Lal)

İktisadın önemi
Sual: İktisat eden cimri sayılır mı?
CEVAP
Cimrilik de, israf gibi kötü huydur Dinimiz, her işte orta yolda olmayı, iktisat etmeyi emreder Aza kanaat eden, nafakasını kolay temin eder, geçim sıkıntısı çekmez Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Allahü teâlâ, tok gözlü olanı zengin eder) Buhari
(Müminin izzeti, insanlara karşı tok gözlü olmasıdır) Hakim

(Yetecek rızka sahip olan ve Allahü teâlânın kendine verdiği rızka kanaat eden müslüman kurtulmuştur) Müslim

(Kimseye muhtaç olmadan yaşayan kanaatkâr müslümana ne mutlu!) Tirmizi
(Sakın tamahkâr olmayın! Çünkü tamah, fakirliğin tâ kendisidir) Taberani

(Müjde o kimseye ki, hidayete kavuşmuş, müslüman olmuş, maişeti de yetecek kadardır ve buna kanaat etmiştir) Tirmizi

(Fakirzengin herkes kıyamette Keşke dünyada, geçinecek miktardan fazla malım olmasaydıdiyecektir) İbni Mace

(Şüphelilerden sakın ki, insanların en abidi olasın! Kanaat et ki, en çok şükredenlerden olasın! Kendin için sevdiğini başkaları için de sev ki, hakiki mümin olasın!) İbni Mace

(İnsan, elindeki ihtiyacına yeterken, kendini azdıracak olan daha fazla mal ister Aza kanaat etmez, çok ile de doymaz Ey insanoğlu, vücudun afiyette ve günlük ihtiyacın mevcut olarak sabahlarsan, artık bu sana kâfi gelir) Beyheki

Tamahtan kurtuluş yolu
Kanaatkâr kimse, iktisat da ederse, tamahkârlıktan kurtulur Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(İktisat eden, sıkıntı çekmez) Taberani
(Kurtarıcı üç şeyden biri, varlıkta, yoklukta, zenginlikte, fakirlikte, iktisada riayet etmektir) Beyheki

(İktisat etmek, maişetin yarısıdır) Hatib
(Tedbirli olmak, geçimin yarısıdır) Deylemi

(Geçimde iktisat etmek, peygamberliğin yirmide biridir) Ebu Davud
(İktisat eden zenginleşir, israf eden fakirleşir) Bezzar

Rızk için endişe
İnsan, rızk için endişeye düşüp sıkıntıya girmemelidir! Her mümin, rızkı Allah?ın verdiğine inanıp, Ona güvenmelidir Kur'anı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Yeryüzündeki her canlının rızkı, Allah?a aittir) Hud 6

(Rabbin, rızkı dilediğine bol verir, dilediğine daraltır Elbette O, kullarının her hâlini bilir O, her şeyi çok iyi görür Geçim endişesi ile çocuklarınızı öldürmeyin! Onların da, sizin de rızkınızı veren biziz Onları öldürmek gerçekten büyük günahtır) İsra 30, 31

Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Ey insanlar, rızkınızı güzel yollardan arayın! Herkes takdir edilenden fazla rızka kavuşamaz Takdir edilen rızka kavuşup onu yemedikçe de dünyadan göçmez İstemese de rızkı kendine verilir) Hakim

(Cebrail aleyhisselam bildirdi ki, rızkını yemeden kimse ölmez Öyle ise Allah?tan korkun, rızkınızı güzel yollardan arayın!) Hakim

Peygamber efendimiz, (Eğer Allah korkusunu kendinize sermaye edinirseniz, rızkınız, ticaretsiz ve sermayesiz gelir) buyurup şu mealdeki âyeti kerimeyi okudu: (Kim Allah?tan korkarsa, Allah ona bir çıkış yolu ihsan eder ve rızkını ummadığı yerden gönderir) Taberani Talak 2,3
 
858,467Konular
981,167Mesajlar
29,536Kullanıcılar
uugar9990Son üye
Üst Alt