cin mitolojisi hakkında kısa bilgi,cin mitolojisi ozet, cin mitolojisi hakkında bilgiler
Cin mitolojisi hakkında
Cin mitolojisine dair yapılan ilk araştırmalar sonucu oluşan genel kanı Cin kulturunun diğer kulturlerdekinden daha farklı bir şekilde cok az oranda ve etkin olmayan bir mitoloji barındırdığına yonelikti Buna gosterilen en buyuk kanıt Cin mitlerine dair atıfların antik Cin metinlerinde genellikle oldukca parcalanmış bir şekilde bulunmasıydı Bu yazınlarda bir mit butununden bahsetmek pek olası değilken, buyuk mitik temalar da goze carpmamaktadır Ek olarak antik Cin yazını buyuk oranda anlatılıcılıktan uzaktır ve destansı tondan kacınır (yani epik anlatılar oldukca zayıftır) Her ne kadar sonraki donemlerde yapılan ceşitli araştırmalar kozmoloji, din ve felsefesinin metinlerde mitolojiden cok daha fazla bir yer tuttuğu ve onem taşıdığı sonucu cıkarılmış olsa ve dini bir kulturun mitoloji olmaksızın ortaya cıkabileceği de mumkun olsa da bu Cin dini duşuncesinin bir mitoloji barındırmadığı ve Cin mitolojisinin var olmadığı veya zayıf olduğu anlamını taşımaz Ozellikle yakın zamanda bircok uzman Cin mitolojisinin olmadığı veya Cin kulturunun mitik oğeler barındırmadığı yonundeki kanıları eleştirmiş ve bunların gercek olmadığını, ceşitli araştırmalarla, izah etmişlerdir Cin edebiyatı ve dili uzmanı Anne Birrell, bir Cin mitolojisi eksikliği veya yokluğu fikrinin yaygın olmasının temel sebebinin geleneksel Cin'in 'Konfucyuscu emperyal ideolojisinin' populer dini ifadeler ve mitlere pek değer vermemesi ve bu onyargının da Aydınlanma sırasında Avrupalılarca kabul edilmesi ve bunun bugune kadar surmesiolduğunu iddia etmiştir Ayrıca Birrell, Cin mitolojisinin ozgun kaynaklarda parcalanmış bir şekilde bulunmasının bir sorun teşkil etmediği, tam tersine mitograflar ve diğer uzmanlar icin olumlu bir şey olabileceğini one surmuş ve ozellikle Cin mitolojisi uzmanlarından Norman J Girardot'un yakındığı parcalanmış mit ozelliğinin, Cin mitolojisinin Yunan ve Roma mitolojilerinden farklı ve olumlu, yapıcı bir yanı olduğunu ileri surmuştur
Cin mitolojisinde başlangıc ve sonlar cok buyuk bir onem taşır Bu cok ceşitli yaratılış mitlerinden (kozmogonilerden) ve olayların, icatların, canlıların başlangıcına dair anlatılmış bircok mitten aşikardır Cin mitolojisindeki onemli diğer oğeler de evrensel felaketler ve bunların sonucu oluşabilecek yeni yaratılış durumlarıdır Ayrıca sonraki donemlere doğru ağırlık kazanan bir başka husus da ideal yonetici fikridir ve Cin mitinde ideal yonetici, imparator fikri ve ilgili mitler cok buyuk onem taşımaktadır Antik zamanlarda hayvanata fikri, kabile vurgusu yaygınken daha sonraki donemlerde tanrılar, insanlar ve hayvanlar belirli bir duzen icerisine oturtulmuş ve birbirlerine eski donemlere oranla daha yabancı ve muhalif birer konuma getirilmiştirler Sonra donemlerdeki felsefi yukselişle birlikte bu mitlerin karakteri hakim felsefi fikre gore uyarlanmış olsa da eski donemlerde ceşitli felaket mitleri ile kabilelere ilişkin yaratılış ve koken mitlerinin varlığı bilinmektedir Sonraki donemin bir farklılığı da kaostan duzene geciş motifinin kaos ile ilişkilendirilmiş motiflerle duzen ve ahenk ile ilişkilendirilmiş motiflerin arasındaki kavgaya yapılan vurgular, Tanrı'ya inanc icermeyen ceşitli inanclar ve kozmogonik yaklaşımlar icermesidir Yine bu donemde daha da sonraları birer ideal yonetici orneği ve tasviri olacak ceşitli mitik ve tarihi oğeleri birarada barındıran imparatorlar ortaya cıkacaktır Tum bu gecişlerin sebebinin gerek siyasi, gerek toplumsal, gerekse felsefi değişimlerin sonucu olduğu kabul edilmektedir
Cin mitolojisi, Budizmin Cin'de yayılmasıyla birlikte farklılaşmıştır Bu sebeple Budizm oncesi Cin mitolojisi ile Budizm sonrası Cin mitolojisi, birbirine cok benzemekle birlikte, farklılıklar icerirler ve Budizm sonrası Cin mitolojisinde senkterizm yoğun bicimde gorulmektedir Mitlerde Budist kokenli oğeler, kahramanlar ile Daoist kokenli oğeler ve kahramanlar karışık bicimde yer aldıkları gibi bazen aynı kahraman hem Budist hem de Daoist ozellikler sergileyebilir Budizm oncesindeki Cin mitolojisine dair kaynaklar azdır ve bugun bu alandaki calışmaların coğu, gorece konu aldığı zamandan daha yeni sayılabilecek, Konfucyuscu metinlerdendir Cin mitolojisinin cok yoğun bir siyasi karakteri vardır; sonradan gelen Konfucyuscu alimler ve yazarlar mitleri genelde siyasi ve tarihi gerceklikler olarak yorumlamış; bunlara siyasi ve tarihi anlamlar yuklemişlerdir Orneğin iyi imparatorile kotu imparatorgibi siyasi ve toplumsal fikirlerini bu mitlerde tarihi birer ibret ve nasihat kıssası olarak kaydetmişlerdir
Kaynak:wikipediaorg
Cin mitolojisi hakkında
Cin mitolojisine dair yapılan ilk araştırmalar sonucu oluşan genel kanı Cin kulturunun diğer kulturlerdekinden daha farklı bir şekilde cok az oranda ve etkin olmayan bir mitoloji barındırdığına yonelikti Buna gosterilen en buyuk kanıt Cin mitlerine dair atıfların antik Cin metinlerinde genellikle oldukca parcalanmış bir şekilde bulunmasıydı Bu yazınlarda bir mit butununden bahsetmek pek olası değilken, buyuk mitik temalar da goze carpmamaktadır Ek olarak antik Cin yazını buyuk oranda anlatılıcılıktan uzaktır ve destansı tondan kacınır (yani epik anlatılar oldukca zayıftır) Her ne kadar sonraki donemlerde yapılan ceşitli araştırmalar kozmoloji, din ve felsefesinin metinlerde mitolojiden cok daha fazla bir yer tuttuğu ve onem taşıdığı sonucu cıkarılmış olsa ve dini bir kulturun mitoloji olmaksızın ortaya cıkabileceği de mumkun olsa da bu Cin dini duşuncesinin bir mitoloji barındırmadığı ve Cin mitolojisinin var olmadığı veya zayıf olduğu anlamını taşımaz Ozellikle yakın zamanda bircok uzman Cin mitolojisinin olmadığı veya Cin kulturunun mitik oğeler barındırmadığı yonundeki kanıları eleştirmiş ve bunların gercek olmadığını, ceşitli araştırmalarla, izah etmişlerdir Cin edebiyatı ve dili uzmanı Anne Birrell, bir Cin mitolojisi eksikliği veya yokluğu fikrinin yaygın olmasının temel sebebinin geleneksel Cin'in 'Konfucyuscu emperyal ideolojisinin' populer dini ifadeler ve mitlere pek değer vermemesi ve bu onyargının da Aydınlanma sırasında Avrupalılarca kabul edilmesi ve bunun bugune kadar surmesiolduğunu iddia etmiştir Ayrıca Birrell, Cin mitolojisinin ozgun kaynaklarda parcalanmış bir şekilde bulunmasının bir sorun teşkil etmediği, tam tersine mitograflar ve diğer uzmanlar icin olumlu bir şey olabileceğini one surmuş ve ozellikle Cin mitolojisi uzmanlarından Norman J Girardot'un yakındığı parcalanmış mit ozelliğinin, Cin mitolojisinin Yunan ve Roma mitolojilerinden farklı ve olumlu, yapıcı bir yanı olduğunu ileri surmuştur
Cin mitolojisinde başlangıc ve sonlar cok buyuk bir onem taşır Bu cok ceşitli yaratılış mitlerinden (kozmogonilerden) ve olayların, icatların, canlıların başlangıcına dair anlatılmış bircok mitten aşikardır Cin mitolojisindeki onemli diğer oğeler de evrensel felaketler ve bunların sonucu oluşabilecek yeni yaratılış durumlarıdır Ayrıca sonraki donemlere doğru ağırlık kazanan bir başka husus da ideal yonetici fikridir ve Cin mitinde ideal yonetici, imparator fikri ve ilgili mitler cok buyuk onem taşımaktadır Antik zamanlarda hayvanata fikri, kabile vurgusu yaygınken daha sonraki donemlerde tanrılar, insanlar ve hayvanlar belirli bir duzen icerisine oturtulmuş ve birbirlerine eski donemlere oranla daha yabancı ve muhalif birer konuma getirilmiştirler Sonra donemlerdeki felsefi yukselişle birlikte bu mitlerin karakteri hakim felsefi fikre gore uyarlanmış olsa da eski donemlerde ceşitli felaket mitleri ile kabilelere ilişkin yaratılış ve koken mitlerinin varlığı bilinmektedir Sonraki donemin bir farklılığı da kaostan duzene geciş motifinin kaos ile ilişkilendirilmiş motiflerle duzen ve ahenk ile ilişkilendirilmiş motiflerin arasındaki kavgaya yapılan vurgular, Tanrı'ya inanc icermeyen ceşitli inanclar ve kozmogonik yaklaşımlar icermesidir Yine bu donemde daha da sonraları birer ideal yonetici orneği ve tasviri olacak ceşitli mitik ve tarihi oğeleri birarada barındıran imparatorlar ortaya cıkacaktır Tum bu gecişlerin sebebinin gerek siyasi, gerek toplumsal, gerekse felsefi değişimlerin sonucu olduğu kabul edilmektedir
Cin mitolojisi, Budizmin Cin'de yayılmasıyla birlikte farklılaşmıştır Bu sebeple Budizm oncesi Cin mitolojisi ile Budizm sonrası Cin mitolojisi, birbirine cok benzemekle birlikte, farklılıklar icerirler ve Budizm sonrası Cin mitolojisinde senkterizm yoğun bicimde gorulmektedir Mitlerde Budist kokenli oğeler, kahramanlar ile Daoist kokenli oğeler ve kahramanlar karışık bicimde yer aldıkları gibi bazen aynı kahraman hem Budist hem de Daoist ozellikler sergileyebilir Budizm oncesindeki Cin mitolojisine dair kaynaklar azdır ve bugun bu alandaki calışmaların coğu, gorece konu aldığı zamandan daha yeni sayılabilecek, Konfucyuscu metinlerdendir Cin mitolojisinin cok yoğun bir siyasi karakteri vardır; sonradan gelen Konfucyuscu alimler ve yazarlar mitleri genelde siyasi ve tarihi gerceklikler olarak yorumlamış; bunlara siyasi ve tarihi anlamlar yuklemişlerdir Orneğin iyi imparatorile kotu imparatorgibi siyasi ve toplumsal fikirlerini bu mitlerde tarihi birer ibret ve nasihat kıssası olarak kaydetmişlerdir
Kaynak:wikipediaorg