Çin, 1924‘te kurduğu Propaganda Departmanı aracılığıyla film, radyo ve basını kontrol etmeyi hedefledi. Bu departman Çin sinemasında yayınlanacak olan tüm filmleri kontrol ederek içlerindeki istenmeyecek fikirleri, sözleri, görüntüleri sansürleme ve yapım içerisinden çıkarma yetkisine sahip.
Aynı departman Çin’deki radyo ve televizyonlarda da söz hakkına sahip. Ayrıca yıllar geçtikçe revize edilmiştir ve belirsiz kurallara sahip olması nedeniyle Çin hükümetinin elini güçlendirmiştir. İşte zaman içerisinde Asya’da yaşanan sansür olaylarının oyun ve film endüstrisine etkisi…
Film ve Oyun endüstrisinin Çin’e göre şekillenmesi
Bu durum günümüzde oyunlar için de uygulanıyor. Örneğin dünyada popüler bir dijital oyun platformu olan Steam‘in Çin’de özel bir sürümü bulunuyor. Normalde bizim kullandığımız Steam’de oyun sayısı yüz binleri aşarken Çin’deki versiyonda bu yüzlerce olarak karşımıza çıkıyor. Hatta popüler bir oyun olan Counter Strike: Global Offensive’in Çin için özel bir sürümü var. Bu sürümde farklı animasyonlar ve silah kaplamaları yer alıyor. Özellikle Çin kültüründe kuru kafalar kötü çağrışımlar yaptığı ve ölümü simgelediği için kuru kafalı silah kaplamaları oyundan çıkarılmıştır.
Söz konusu 1988‘de revize edilmiş haliyle devreye giren Propaganda Departmanı diğer ülkelerdeki şirketleri kısıtlıyordu. Şirketler ya bu kurallara uyacaklardı ya da Çin pazarına giremeyeceklerdi. Bu noktada birçok şirket söz konusu departmanın koyduğu kurallara uydu.
Çin’de yasaklanan bazı filmler:
- Frankenstein – 1931 – ABD
- Alice in Wonderland – 1933 – ABD
- Back to the Future – 1985 – ABD
- Mama-1990 – Çin
- Seven years in Tibet – 1997 – ABD
- V for Vendetta – 2005 – ABD
- World War Z – 2013 – Birleşik Krallık ve ABD
Örneğin Iron Man 2 filminde, oyuncuların “Rusya” ve “Rusça” dedikleri yerlerdeki sesler boğuk ve altyazılar çevrilmemiş şekilde yayınlandı. Sahneleri çıkarılan ya da değiştirilen bir diğer Marvel filmi ise Logan’dı. Aşırı şiddet ve çıplaklık içeren bazı sahneler filmden çıkarıldı. Marvel’in dikkatli tavırları birçok insana Stüdyonun Çin’in kurallarına göre film çektiğini düşündürttü.
Çin’de yasaklanan oyunların sayısı oldukça az. Bugüne kadar Çin’de 16 oyun yasaklandı. Bunlar arasında, Battlefield 4, Hearts of Iron, Free Fire, Fortnite, Paladins, Comand & Conquer: Generals ve Football Manager 2005 bulunuyor.
Battlefield 4’ün yasaklanmasının nedeni, Çin’i bir istilacı olarak göstermeleri ve Çin üzerinde operasyonlar olması. Ayrıca Çin hükümeti Battlefield 4‘te kültürel işgalin simgelendiğini belirtti.
Oyunlar ve filmler konusunda kısıtlamacı bir tavır izleyen Çin, yine de çok az sayıda oyunu yasaklamıştır. Çin ile Almanya’yı kıyaslayacak olursak Almanya bugüne kadar, Çin’e göre çok daha fazla oyunu yasakladı. Yasaklar bir yana, şirketlerin Çin üzerinde uyması gereken bazı kurallar var.
Oyun ve film yapımcıları Çin’de herhangi bir ürününü satmak istiyorsa ülke içerisindeki yazılı olan ve olmayan birtakım kurallara uymak zorunda. Yazılı olmayan kurallar ise bazı etnik kökenler ve batıl inançlardan oluşuyor. Çin içerisindeki bu belirsizlik, hükümetin elini daha da güçlendiriyor çünkü istedikleri yapımları yasaklayabiliyor ya da değiştirilmesini isteyebiliyor. Yazılı kurallar belirsiz ve sürekli değiştiğinden, şirketler bu kuralları deneme yanılma yoluyla öğreniyor.
2018 yılında Çin Devlet ve Basın Yayın İdaresi, ülkeye girecek her oyun için yeni yönergeler yayınladı ve yalnızca içeriği değil, video oyunu tüketimine de sert kısıtlamalar getirdi. Temmuz ayının başında Tencent, çocukların akşam 10 ile sabah 8 arasında oyun oynamasını önlemek için yüz tanıma teknolojisini kullanmaya başladı. Yine de oyun ve film endüstrisine kökten yasak getirme söz konusu değil. Çin şu anda film ve oyun endüstrisi için büyük bir pazar.
Oyun endüstrisi gibi film endüstrisi de Çin’e ayak uyduruyor. Küresel film endüstrisi 2018’de 136 milyar dolar değerindeydi. Bununla birlikte 2020’de Çin, brüt toplamda Kuzey Amerika bölgesini geçerek en büyük gişe bölgesi haline geldi. Oyun endüstrisi olarak Kuzey Amerika’nın gerisinde olmasına rağmen Çin, film endüstrisinde ABD’yi geçti.
Çin’in yasaklar üzerindeki belirsizlik sisi kalkacak mı ya da daha ılımlı bir hale gelecek mi henüz belli değil. Şimdilik oyun ve film endüstrisi Çin’e göre şekillenmeye devam edecek gibi duruyor.