Ciro mu, piyasa değeri mi Capital Dergisi, dünyada ve Türkiye’de ara sıra gündeme gelen, ’şirketlerde başarıyı ciro artışıyla mı, piyasa değeri büyümesiyle mi ölçelim’ tartışması açtı Bir Zamanlar şirketlerde başarı için ciro ve kárlılığa bakılırken, şimdilerde piyasa değerinin de öne çıkmaya başladığı tartışılıyor DÜNYANIN dev şirketlerinin ciro ve piyasa değeri açısından ayrı sıralarda yer alması, meslek dünyasında ’Ciro mu, piyasa değeri mi’ kayda değer tartışmasını gündeme getirdi Aylık ekonomi dergisi Capital’in ekim sayısında yer alan habere tarafından, yalnızca ciro artık bir şirketin performansını değerlendirmede yetkisiz kalıyor Iş dünyası ve piyasalar, şirketleri piyasa değerlerine kadar de değerlendiriyor Son yıllarda dünyada esen satın alma ve evlilik rüzgarları da bu trendi etkiliyor Bundan Böyle şirketlerin hedefinde ciro ve kárlılıkta büyümenin yanı sıra piyasa değerini çoğaltmak da yer alıyor DÜNYA DEVLERİNDEN ÖRNEKLER: Örneğin bilişim devi Microsoft, ciro bakımından dünya sıralamasında 49’uncu sırada yer alırken, piyasa değerinde dünya 3’üncüsü Ciro sıralamasında 39’uncu sırada kendine yer bulan ilaç devi Pfizer, piyasa layık 5’inci durumda Dünya ciro 1’incisi WalMart ise piyasa değeri sıralamasında fakat 8’inci sırada kendine yer bulabiliyor Dünyanın en büyük şirketi WalMart, 351 milyar dolarlık cirosu ile dünya listelerinde bir numara Dünyanın en büyük 120’nci şirketi olan United Airlines ise 228 milyar dolarlık kárı ile WalMart’tan 116 milyar dolar daha kárlı bir şirket Dünyanın 49’uncu büyük şirketi olan yazılım devi Microsoft, piyasa değeri bakımından WalMart’ı geride bırakıyor Microsoft, 2743 milyar dolarlık piyasa değeri ile WalMart’tan 76 milyar dolar daha kıymetli Peki hangi şirket daha büyük? TÜRKİYE’DE DE ŞART AYNI: Benzer bir şart Türkiye’de de yaşanıyor Grupların performansları ciro bakımından irdelendiğinde Koç Holding’in, 2000 ardından yaptığı atakla Sabancı Holding’i açık ara geçtiği, hatta Sabancı’nın 3 katı büyüklüğe ulaştığı ortaya çıkmıştı 2006 verilerine tarafından Koç, 345 milyar dolar, Sabancı ise 12 milyar dolar ciroya sahip Ama, her iki grup piyasa değeri kriterine kadar karşılaştırıldığında ise tablo tam aksine dönüyor Sabancı Holding, 2006 yıl sonu verisine göre, 81 milyar dolarlık piyasa değeri ile Koç’u 2 milyar dolar geride bırakıyor BÜYÜME BAŞARIYI MI YANSITIYOR: Iş dünyası fazla uzun yıllar başarının göstergesi olarak hep ciroyu dikkatealdı Kárlılığın, şirketin performansındaki rolü ve önemi ise 1990’lı yıllarda zirveye çıktı Gelişen üretim ve satışlar büyümeyi getiriyordu Ama, bu büyümenin başarıyı ne kadar yansıttığı soru işaretiydi 2000’li yılların başında rekabetin ve büyümenin zorlaşması ile birlikte performans değerlendirmelerinde kárlılık da kullanılmaya başlandı ŞİRKETİN YARININA GÜVEN ARANIYOR: Borsaların gelişmesi, halka açık şirket sayısının artması, likiditenin çoğalması, şirket satın alma ve birleşmelerinin artması ve teknolojinin son 5 yılda geçirdiği başkalaşım ise performansa manzara açısını ciddi anlamda etkiledi Bugün büyük ve kárlı olan bir şirketin başarılı sayılabilmesi için yarınına da güven duyulması gerekiyordu İşte bu noktada piyasa değeri gündeme geldi Çünkü piyasa değeri, şirketlere dair uzun vadeli beklentilerin de bir göstergesi olarak yorumlanıyor Akbank: Bizim hedefimiz piyasa değerini artmak BANKACILIKTA performanslar genellikle etkin büyüklükle değerlendiriliyor Tanıdık Olmayan sermaye hareketleri ise piyasa değerini öne çıkardı Akbank Genel Müdürü Başarı Kurtul, başarıyı gösteren unsurun bedel olduğuna dikkat çekiyor ve Akbank’ın hedefinin de piyasa değerini çoğaltmak olduğunu söylüyor Kurtul, Akbank kendisine kárlılık içinde büyümeyi seçti Özsermaye ve aktif kárlılığı artırıcı önlemleri yürürlüğe koyuyoruz Fakat bankamız için piyasa değeri faal büyüklükten daha önemlidiyor Bankaların büyüklüğünü neyle değerlendirmek gerekiyor GARANTİ Bankası Genel Müdürü Ergun Özen, bankaların büyüklüğünü ve başarısını göstermesi açısından piyasa değerinin daha iyi bir kıstas olduğunu söylüyor Yapı Kredi Genel Müdürü Tayfun Bayazıt’a göre ise aktif cömertlik tek başına amaçlarını açıklama etmiyor Bayazıt, etkin soylu davranış ve piyasa değeri aralarında net bir öncelik ayrımı yapmıyor ve Manâlı olan herif ve çalışanların ilk tercihi edinmekdiye konuşuyor Fortis CEO’su Yvan De Cock ise kriterlerini kárlı çoğalma ve operasyonel maliyetleri yıkmak olarak tanımlıyor Dördüncü: Amacımız bedel yaratmak SABANCI Holding CEO’su Ahmet Dördüncü, Uzun dönemli planlarımızı yaparken kárlılığımızı yüksek tutacak projelere tartı veriyoruz Yüksek kárlılık beraberinde yüksek piyasa değerini getirir Bu şekilde hissedarlarımıza en iyi şekilde hizmet ettiğimize inanıyoruz Niyet değerinde yaratmak Kárlı yatırımlar şirketin hissedarın getirisini artırırdedi Piyasa değeri, ciro ve kárın neticesidir ANADOLU Grubu Başkanı Tuncay Özilhan, Hesaplı ölçek için ciro önemli Piyasa değeri, ciro ve kárın neticesi Cironuzu arttırırsanız, dürüst fiyatlama ile kárınız artar, o da piyasa değerinizi artırır Neticede üçünü birbirinden koparmak olası değildirdiye konuştu Başarıları piyasa değeri ile ölçmek daha kolaydır ENKA Başkanı Şarık Tara, Ciro önemlidir Oysa piyasa değeri şirketin finansal durumu, istikbale bakma imkanları ve güvenilirliği bakımından daha kayda değer Piyasa değeri yüksek olan şirketlerin kanımca kredi fizibilitesi daha yüksek, ayrıca borçları daha azdır, keza de görünmeyen olarak başarılarını bununla değer biçmek daha kolaydırdedi kaynak