Çocuğum Okula Hazırlanmış mı? Özet: Bir çocuğun okula başlayıp başlamayacağına, 1 yıl daha anaokuluna, anasınıfına gitmesinin mi daha iyi olacağına yoksa okula başlamasının çocuk için daha yerinde olduğuna karar devretmek her aile için basit olmayabilir Bu kararı verirken kreş öğretmenlerinin, çocuk doktorlarının ve başlaması düşünülen okul yönetiminin fikri fazla önemlidirAile bu kararı verirken çocuğunu iyi gözlemlemelidir 'Çocuk mektep için hazır mı, yoksa bir sene daha anasınıfına mı gitmelidir' sorusunu sorarken her çocuğun gelişiminin, bulunduğu yerin bambaşka olduğu göz önüne alınmalıdır Arkadaşları okula başlıyor diye çocuk hazır olmadığı halde okula başlatılmamalıdır Diğer insanların düşüncelerinden çekinip çocuğun üzülmesini alıkoymak nedeniyle çocuğu az önce hazırlanmış olmadığı halde okula yollamak çocuğun başarısız olmasına ve bütün okul hayatının bundan etkilenmesine neden olur bununla beraber okula hazır bir çocuğun yanlış kararla 1 sene daha anaokuluna gönderilmesi de bir takım çocukların sıkılmasına, anaokuluna gitmek istememesine niçin olabilir Anne baba olarak çocuğu farklı bir gözle görüyor olabileceğiniz için mutlaka kreş öğretmenleri, mektep yönetimi ve çocuk doktorunuzla karşılıklı bir karar vermeyi tercih edin Çocuğunuzun okula hazırlanmış olup olmadığını gözlemlerken aşağıdaki sorulardan yararlanabilirsiniz: Sosyal ve Duygusal Gelişim Kendi duygu ve düşüncelerini söyleyebiliyor mu? Düş kırıklıklarıyla başa çıkabiliyor mu? Yenilgiyi kabullenebiliyor mu? Kendi isteklerinden grup içinde vazgeçip gruba harmoni sağlayabiliyor mu? Benzer şekilde kendi us ve isteklerini grup içinde savunabiliyor ve uygulayabiliyor mu? Bağımsız mı, anne babadan uzun süre için ayrılıp yaşıtlarıyla iletişim kurabiliyor mu? Çocuğun kendine güveni var mı? Kendi kendine meşgul olabiliyor mu? Akıl Gelişimi Adını yazabiliyor mu? Yaşını oturduğu yeri, adresini söyleyebiliyor mu? 1 saat sakince oturup dikkatini bir konuya verebiliyor mu? Renkleri şekilleri bilip açıklayabiliyor mu? 10 a dek sayabiliyor mu? Küçüklükbüyüklük, azlıkçokluk, kısalıkuzunluk kavramlarını anlayabiliyor mu? Kavranabilir bir şekilde konuşabiliyor mu? Gramer açışından dürüst cümleler kullanıyor mu? Dinlediği kısa bir hikayeyi tekrar anlatabiliyor mu? Şarkıları, parmak oyunlarını ezberleyebiliyor mu? Mantıklı düşünebiliyor, olayların arasındaki bağlantıları anlayabiliyor mu? Şekilleri, sayıları, nesneleri gruplandırabiliyor mu? Ezber oyunlarını (memory gibi), yap boz oyunlarını oynayabiliyor mu? Bedensel Gelişim Boyu , kilosu yaşına kadar bayağı mi? İyi görebiliyor, duyabiliyor mu? Sıhhat açışından dayanıklı mı, yoksa aralıksız geçirdiği hastalıklar nedeniyle alıngan mı? Fazla sık hasta oluyor mu? Kendi başına giyinip soyunabiliyor mu? Düğmeleri, fermuarları kendi başına açıp kapatabiliyor mu? Tek ayak üstünde zıplayabiliyor, geri geri yürüyebiliyor mu? Kendisine gösterilen hareketleri tekrarlayabiliyor mu? Kalemi baş ve dikkat çekici parmağı ile sürükleyici tutabiliyor mu? Çizginin dışına taşırmadan boyayabiliyor mu? Makası dar kullanıp basit el işlerini yapabiliyor mu? Çizgiyi takip edip kesin şekilleri kesebiliyor mu? Kaba motorik gelişimi sıradan mi? Tırmanabiliyor, dengesini sağlayabiliyor mu? (Örneğin bisiklete binebiliyor, bakımlı bir yükseklikte dengesini koruyarak yürüyebiliyor mu? ) Yukarıdaki noktalar hem anne babaların çocuklarını okula hazırlarken de uyarı etmeleri gereken, çocuklarına takviye vermeleri gereken hususlardır 1 Çocuğunuzla evde oyun oynarken kaybetmeyi, hayal kırıklarını kabullenmeyi öğrenebileceği imkanlar yaratın kızma birader gibi oyunlarda üzülmesin diye hep kazanmasını sağlamayın 2 Evde küçük minik görevler sorumluluklar verin Kendi işlerini kendisi halledebilmeyi öğrenmesi için imkan ve takviye verin 3 Çocuğunuza tatmin edici hareket imkanı verin Zıplayamayan, dengesini sağlayamayan, ince motorik gelişimi geride kalan bir çocuk, şekilleri çizmede yazı yazmada zorlanır Zikzak koşamayan çocuk zikzak bir şekil çizmede de zorlanır, daire çevresinde koşamayan bir çocuk daire şekli çizmede de zorlanır Vahşi motorikle ince motorik arasındaki bağı unutmayın 4 Çocuğunuzun kendisini açıklama etmesine imkan verin ve bu konuda onu destekleyin, dinleyin 5 Yaşıtlarıyla benzer grupta etkinlikler yapmasana olanak yaratın Grup bilincine alışmasını sağlayın Özellikle tek çocukların grup içinde kendilerini savunmayı ya da isteklerinden vazgeçebilmeyi öğrenmeleri için özelikle desteklenmeleri, sosyal faaliyetlerde bulunmaları gerekir Spor grupları, hobi grupları mektep öncesi çağda çok önemlidir 6 Çocuğunuzun bir işe dikkatini verip konsantre olması fazla kayda değer Aynı anda birçok işi yapmayı seven bir çocuksa, tek bir iş üzerinde dikkatini toplamasına asistan olun Bir konu üstünde yoğunlaştığında övün 7 Kendi başına, hiçbir büyük olmadan oyun kurmasına, tek başına meşgul olmasana imkan yaratın, destekleyin