Günümüzün çocuklarının daha şuurlu anne babalar ile bol uyarıcının olduğu kurallarda büyüyor olmaları nedenleri ile epeyce donanımlı, farkındalıkları olan, algıları açık çocuklar olduklarını görüyoruz. Bu nedenledir ki, erken yaşta eğitim ve öğretimin ziyanlı değil epey destekleyici ve faydalı olacağı bir gerçek . Bu nedenle son yıllarda okul öncesi eğitimin ehemmiyeti artmış, kreş ve anaokulu eğitimlerinin gerekliliği vurgulanmıştır.
5 yaşındaki bir çocuk anasınıfına ya da bu seviyede eğitim ve bakım verecek bir öğretim sistemine hazırdır .5 yaş devri çocuğun kaba motor hünerlerinin geliştiği lakin ince motor maharet alanlarında gelişiminin hala olgunlaşmadığı bir devirdir. Toplumsal ve duygusal alanlarda yaşıtları ile hareketli oyunlar oynar, köşe oyunları olarak isimlendirilen evcilik vb. oyunları kurup sürdürebilir, karşısındakinin kendisini kabul ettiğini hissederse kendisini söz etme cüreti bulur tabi dil-bilişsel gelişiminin elverdiği seviyede. Somut algılar, imalar, belirsizlikler, yüksek ses tonu, kalabalık onu huzursuz eder. Dikkat mühletleri yaklaşık 20 dakika kadar devam etmektedir. Ayrıyeten, özbakım hünerlerinde hala dayanağa muhtaçlık duyar, oyunun başından kalkamadığı için altına kaçırır, tedirginlik hissettiğinde büyük çişini meblağ, işler istediği üzere gitmeyince duymazdan gelir, yavaş hareket eder. Kalemi fiyat lakin boyama yapmak ya da fotoğraf çizmek için, acilen sıkılır, onun hareket etmesi, etrafındaki farklı şeylerle ilgilenmesi gereklidir. Başarısızlık hissedince aktifliğini bırakacak, öğretmeni ya da annesinin motivasyonu ile tekrar başlayacaktır. Bu yaş periyodundaki çocuklar, doğal olarak günümüzde bilinen 1. Sınıf seviyesindeki öğretmen yaklaşımı, arkadaş bağları, öz bakım yetkinliği ve akademik seviye ile beklenti ve sorumluluklarla baş edemeyecektir. Çok zeki olabilir lakin duygusal baş etme maharetleri, reaksiyonları yaşının seviyesinde yani 5 yaş çocuğunun ki üzere olacaktır.
Yeni doğmuş bir bebekle 11 aylık bebek ortasındaki motor, toplumsal, duygusal, bilişsel, lisan marifet alanlarındaki gelişimsel farklılıklar neler ise 5 yaş 0 ay ile 5 yaş 11 aylık bir çocuk ortasındaki gelişimsel farklılıklar da bu derece büyüktür. Bu iki yaş kümesini bir ortada eğitim ve öğretim ortamına alırsak küçük yaşta olanların özgüvenlerinin düşmesi, yetersizlik hissetmesi, okuldan korkması, arkadaş münasebetlerinde meseleler yaşaması, içe kapanması ya da hırçınlaşması, uyku ve yeme sisteminin bozulması, özbakım meselelerinin olması ve bu nedenle utanç yaşamaları kaçınılmazdır. Bunlar elbette ki okul fobileri, ayrılık anksiyetesi vb. istenilmeyen problemleri da beraberinde getirecektir. Hazır olmadığı bir motor maharet alanında olması kendisinden daha düzgün kalem tutan yazı yazan, öğretmeni dinleyen, aferin i duyan, ödül alan arkadaşlarını görmesi, hazır olmadığı bir otorite yaklaşımına maruz kalması, kendisiyle dalga geçildiğinde ne yapacağını bilememesi, hareketli oyunlarda başkaları üzere performans gösteremeyeceği için yetersizlik ve dışlanmışlık yaşaması… Ve tüm bunların sonucu istenmediğini, kabul görmediğini hissettiği bir ortamı her gün yaşamasının bir çocuk için travma olması şaşırtan olmamalıdır. Bu çocukların ileriki yaşlarında kendilerine inançsız, okula olumsuz tavırları olan ve bunların getireceği bir çok ahenk sorunu yaşayan gençler olmaları beklenmeyecek bir sonuç da değildir.
Eğitim ve öğretim, bireylerin yaşına, gelişim düzeylerine(kaba-motor, ince motor, lisan,bilişsel, toplumsal, özbakım ve duygusal) uygun olduğu taktirde bireyler için tüm alanlarda gelişimlerini destekleyici daha düzgüne ulaştırıcı en gerekli ve kıymetli birer araçtır. Bu araçların gelişime paralel ve gelişimi örselemeden kullanılması gereklidir.