Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Çocuğuma Allah'ı nasıl anlatabilirim? (PDT)

Çocuğuma Allah'ı nasıl anlatabilirim? (PDT)

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Çocuklar, her yaş döneminde beden, zihin ve duygu olarak farklı özelliklere sahip olurlar Bu farklılıkları ebeveynler iyi bilmeli, analiz etmeli ve çocuklarının mevcut olgunluk seviyelerini dikkate alarak eğitim vermelidirler

Her gelişim döneminde çocuğun ihtiyaçları farklılaşır, kapasiteleri artar, buna bağlı olarak dünyasına giren şeylerin şuuraltlarında oluşturduğu temel dinamikler çocuğun fıtratını şekillendirir Bu noktada önem arz eden konu ise, çocuğa uygun zamanda doğru bilgilerin doğru bir şekilde aktarılabilmesi ve aktarırlarken de çocuğun içinde bulunduğu zihinsel ve duygusal olgunluğun dikkate alınmasıdır

***

ALLAH’I, ONLARIN ANLAYACAĞI ŞEKİLDE ANLATMAMAK YANLIŞ

Annebabalar 07 yaş döneminde çocukların sadece somut kavramları ve varlıkları algılayıp, onlar hakkında yorum yapabildiklerini ve sadece somut varlıklarla ilgili hayal kurabildiklerini düşünürler Bu, doğru bir bilgidir, ancak soyut düşünemedikleri için manevi kavramların anlatılmaması gerektiği, çocuğun zihninin karışabileceği ve ruhsal durumunu olumsuz etkileyeceği düşüncesi de yanlıştır Peygamberimiz küçük yaşta öğrenilenlerin kalıcı olduğunu bizlere açıklıyor Modern psikolojide de altı yaşına kadar çocuğun fıtratının şekillendiği bilgisi, çocuğun 07 yaş döneminde öğrendiklerini ve bilinçaltına yerleşen kavramları daha önemli hale getiriyor Allah’a iman, insanın yaratılışında kendisine yerleştirilen ve tabiatı haline gelen bir özelliktir, ancak Efendimiz’in de buyurduğu gibi annebaba ve çevre faktörü çocuğun doğuştan ve fıtri olan imanını değiştirebilir, farklılaştırabilir Bundan dolayı doğumdan itibaren Allah (cc) çocuğun dünyasına girmelidir Soyut düşünemediği için Allah’la ilgili bilinçaltı kazanımları engelleyecek tutum ve eğitim yöntemlerine başvurulması büyük bir hata olur

***

DETAYA İNMEDEN ANLATMALI

Çocuğun bulunduğu gelişim dönemi bu konuda bizim için en önemli meseledir Peygamber Efendimiz (sas); “Herkese akıl derecesine göre davranın buyurmaktadır Dolayısıyla bizler çocuğun kendi hayal dünyasında zihinlerindeki mevcut kelime hazinesi ve yorumlayabilme becerisi içinde Allah’ı anlatmalıyız Allah’ın varlığı ve sıfatlarıyla ilgili olarak çocuğun anlamlandırabileceği şeyler söylemeli, detaylandırılmış bilgiler vermemeliyiz

2 yaşına kadar çocuğu annebaba yaşantısı etkiler

Çocuklara Allah’ın anlatılması ve onların şuuraltlarında Yüce Yaratıcı’nın varlığına ilişkin bilgilerin ve hislerin kazanımı öncelikli olarak bulundukları ev ortamından ve annebabanın kişisel yaşantısından etkilenir 02 yaş döneminde henüz konuşma ve akıcı cümle kurabilme olgunluğuna sahip olmayan çocuklar, evlerinde bulunan annebabalarını ve bulundukları ortamı izlerler Çocuk, ebeveyninin davranışlarını ve sergiledikleri davranışların ev ortamına yaptığı katkıları gözlemlediği kadarıyla ruh dünyasında şekillendirir ve kendine göre bir yorumlamayla beraber bilinçaltına yerleştirir Dinimizde çocuğun ilk öğrenmesi gereken kelimenin Allah (cc) olması tavsiye edilmesinin bildiğimiz ya da bilemediğimiz birçok hikmeti olabilir; ancak bu konuda bizim bilmemiz gereken, çocuğun ruh dünyasına çok küçük yaştan itibaren Allah’ın (cc) girmesidir Aile ortamında ve günlük konuşma dilimizde kullandığımız birçok cümle Allah’ın varlığını çocuğa öğreten ilk kavramları oluşturur “Allah’a emanet ol, maşallah, Allah korusun, Allah büyüktür, Allah kolaylık versin… gibi cümleler, çocuğun kavram olarak kelime dağarcığında Allah’ın varlığını bilmelerinin temellerini oluşturur Sadece kullanılan cümleler değil, annebabaların ellerini açarak diz çökmüş bir halde dua etmeleri, birtakım ibadetleri yapmaları ve bu ibadetlerini yaparken içinde bulundukları manevi hazzın beden dillerine yansımasıyla birlikte, çocuk tarafından bunların gözlenmesi, hep şuuraltında Allah’ın varlığını çocuğa hissettiren şeylerdir Büyük zatların hayat hikayelerini okuduğumuzda kendilerini çok küçük yaşta yaşantısıyla etkileyen insanların var olduğunu görürüz

***

ÇOCUK SÜREKLİ SORU SORMAYA BAŞLADIĞINDA ONU DİNLEYİN VE SABIRLA SORULARINI CEVAPLAYIN (25 YAŞ DÖNEMİ)

Akıcı konuşmaya başlamasıyla birlikte, çocuğun gördüğü ve hayatına giren şeylerle ilgili merakının artması, fazlaca soru sormasına ve her şeyi öğrenmek istemesine sebep olur Soru sorma davranışının ardı arkası kesilmeyen bu dönemlerde(25 yaş) annebabalar, çocuğun sorularını hassasiyetle cevaplamalı ve gördükleri varlıklara ilişkin sordukları soruları Allah’a dayandırarak cevaplama yoluna gitmelidirler Cevapları verirken kısa, öz ve doğru bilgilendirme yapmalıdırlar Çocuğun anlayamayacağı düşüncesiyle yanlış cevaplar verilmemelidir Örneğin; “yağmurun nasıl yağdığını soran bir çocuğa “Allah istediği için yağıyor denmesi bile onları şüphe duymaksızın inanmaya iter Daha önce söylemiş olduğumuz gibi doğuştan fıtri olarak Allah’a iman tabiatlarında vardır

Bir diğer önemli konu ise annebabanın dine ve dini terminolojiye hakim olması ve bunu günlük hayatında sıkça kullanması, yine çocuğun Allah’a olan ilgisini ve sevgisini bilinçaltında besleyecektir Soyut düşünemeyen bu yaştaki çocuklara kısa ve eğlenceli hikayelerle birtakım kavramlar öğretilmelidir Çocuk, şefkatin ne olduğunu güzel bir hikayeyle anlayabileceği gibi, merhamet, sevgi, yardımseverlik gibi kavramlar da Allah’a adım adım ulaştıracak kavramlar olacak şekilde hikayeleştirilerek anlatılabilir Peygamber Efendimiz’in uygulamaları içerisinde Allah inancını verecek dualar, şiirler ve güzel cümlelerin çocuklara ezberletilmesi gibi yöntemler söylenebilir Ayrıca hal dili ve ortamın çocuk üzerindeki tesirini de gösterme sadedinde Peygamberimiz’in, torunu Hz Ümame’yi omzuna alarak namaz kıldığı esnada eğilirken onu yere bırakması, kalkarken de yeniden omzuna alması örnek olarak verilebilir

***

ÇOCUK, ALLAH’I (cc) ETRAFINDA GÖRDÜĞÜ VARLIKLARA BENZETEBİLİR (58 YAŞ DÖNEMİ)

Zihinsel olgunlaşmayla birlikte 58 yaşlarındaki çocuklar, Allah’a ilişkin hayal dünyalarında birtakım benzetme ve konumlandırmalar yapabilirler Sadece annebabasını yegane güçlü olarak düşünen çocuk, beş yaşından itibaren annebabasının her şeye güçlerinin yetmediğini anlar ve kainattaki her şeye gücü yeten bir varlığın olduğunu hissedebilir Ancak soyut düşünemediği Allah’ı büyük bir insan, ilişki kurma ölçüsüne göre bir cami imamı ya da gördüğü herhangi büyük bir cisme benzetebilir Bununla birlikte her ne kadar Allah’ı (cc) bir konumla özdeşleştirse de O’nun görünmez olduğunu 78 yaşlarında algılayabilir

Çocuklar çevrelerindeki her şey hakkında bir yorum yapabildikleri için doğa, insan ve kainattaki her varlıkla Allah’ı (cc) ilişkilendirerek çocuğa hikayeler anlatılmalı ve örnekler verilmelidir İnsanın zayıf, aciz ve sıkıntılı olduğunda Allah’ın (cc) yardım edeceği ve sıkıntıları azaltacağı anlatılmalıdır

Çocuğa Allah’ı anlatırken şunlara dikkat edin;

* Çocuğun bulunduğu gelişim dönemi özellikleri iyi bilinmelidir

* Gelişim dönemi dikkate alınarak Allah’tan (cc) bahsedilmelidir

* Allah’a (cc) imanın fıtraten çocukta var olan bir durum olduğu bilinmelidir

* Çocuk soyut kavramları düşünemiyor diye bu mevzuları yok saymak yanlıştır

* Annebabaların ev ortamında kullandıkları güzel cümlelerin çocuk tarafından gözlendiğini ve bunların onda şuuraltı oluşturduğunu bilmelidirler

* Akıcı konuşmaya başladığı dönemlerde çocukların sordukları tüm sorulara Allah’la ilişki kurularak cevap verilmelidir

* Soyut kavramlarla ilgili hikaye ve masallar çocukların daha kolay algılamasını sağlar

* Annebabanın manevi yaşantısına olan hassasiyetleri çocuk tarafından hissedilebilir

* Kainattaki gerçekleşen her bir olayla ilgili sordukları soruları Allah’la (cc) ilişkilendirmek gerekir

* Gereksiz ayrıntı ve teferruata girilmemeli, genel şeyler söylenmelidir

* Çocuğun meraklı ve istekli olduğu anlar seçilerek bilgilendirme yapılmalıdır

* Allah’la (cc) ilgili çocuğa antipatik gelebilecek gözdağı vermelere ya da terbiye edici olacağını düşündüğümüz korkutmalara sığınmamalıyız

ERSİN TOKDEMİR, PSİKOLOJİK DANIŞMAN (AVCILAR FATİH KOLEJİ)

 

Similar threads

Ateizm ve Ateist (Tanrı Tanımazcılık, Tanrı Tanımaz) Allah’ın (cc) varlığı ve yokluğu konusu, içerisinde bulunduğumuz çağda ortaya çıkmış yeni bir tartışmadır İnsanlık daha önceki çağlarda Allah’ın (cc) varlığı konusunda hiç bir kuşkuya kapılmamıştır İnsan Allah’ın (cc) varlığı...
Cevaplar
0
Görüntüleme
96
Zikir, Zikrin Önemi Nedense pek çok kişi tefekkürün zikirden üstün oluşunu düşünerek Allah’ı (cc) zikretmeyi küçük bir ibadet olarak değerlendirmektedir Bazı dini bütün insanların zikre karşı olmaları, Kuranı Kerim’deki ve hadisi şeriflerdeki zikir kelimelerini tevil etmeye çalışmaları...
Cevaplar
0
Görüntüleme
145
Allah’ın (cc) sayıya sığmayacak kadar güzel isimleri vardır Kuranı Kerim’de bu anlama gelebilecek olan ayeti kerime şudur: “De ki Rabb’imin kelimelerini yazmak için deniz mürekkep olsa hatta onun bir misli daha takviye edilse bunlar tükenir de Rabb’imin kelimeleri bitmez (Kehf suresi, ayet 109)...
Cevaplar
0
Görüntüleme
118
Yaz Kur’ân Kurslarını Ciddiye Almak Anababanın çocuklarına karşı en mühim görevi onlara dini terbiyeyi vermesidir Dini terbiyenin can alıcı noktası da hiç şüphesiz Kur’ân eğitimi ve öğretimidir Anababa, çocuklarını Kur’ân’la tanıştırmak, buluşturmak ve kaynaştırmakla yükümlüdür Hz...
Cevaplar
0
Görüntüleme
70
Allah’ın (cc) doksan dokuz güzel ismini ezberleme isteği bende ilk kez üniversite yıllarında uyandı O zamanlar Kuranı Kerim’i yanımdan hiç ayırmazdım Devamlı okurdum Ders çalışma aralarında da okur, kendimi bu yolla da dinlendirirdim Ayetlerin içinde ve sonunda geçen Allah’ın (cc) güzel isimleri...
Cevaplar
0
Görüntüleme
178
858,496Konular
981,633Mesajlar
29,719Kullanıcılar
Gozcuk33Son üye
Üst Alt