iltasyazilim
FD Üye
1)Okul öncesi:06 YAŞ
Bebeklik çağı:02 İlk çocukluk
Oyun çağı :36 4 yaş dinle ilgili soru sormaya başlanan yaştırSorulara onlarım yaşlarına uygun somut örneklerle cevaplar verilmelidirÇocuk bu yaşta Kişilik ve karakterini geliştirirAyrıca bu yaş Taklit çağındadır
2)Okul çağı:712
12yaş:Son çocukluk
13yaş:Erinlik öncesi
1315yaş:Erinlik ,buluğ
16:Erinlik sonrası
Temyiz çağı 89 yaş civarıdırCennet cehennem bu yaşlarda çocuğa öğretilebilirÇocuk bu yaşta korku ile tanışabilir Cehennem ; Sevgi doğuştandır,korku sonradan kazanılırEngelleyici değil ufuk açıcı olmak gerekirYapma dediğimiz şeyin alternatifi olmalıdır
3) Gençlik : 1820
Bu döneme ikinci doğum adı da verilmektedir
1520 YAŞ ÖĞRENCİLERİNDE DAVRANIŞ PSİKOLOJİSİ
1)Bu yaş grubunda yaşanması gerekenler yaşanmalıBu devirde yaşanması gerekenler yaşanmazsa 30 'unda da çocuk gibi davranırlar
2)Erken yaşta olgunlaşma sağlanmalıdır
3)Yetişkin muamelesi yapılmalıdır
4)Bu yaş Toplumsal gelişim açısından en zayıf dönem:Büyüklerle bir arada olmaktan hoşlanmazlar
5)Yetişkinlere karşı isyandadırlarYetişkinlerde gördükleri olumsuzluklar onlarda yıkımlara sebep olur
6)Hayalperesttirler
7)810 yaşlarında idol edindikleri kişilerde gördükleri yanlışlıklar onlarda yıkıma sebep olur
8)Beden kimyasında ciddi değişiklikler olur Fiziksel olarak ta gelişir(Gergindirler, hassas dönemdedirlerEmrivaki , onur kırıcı , kişiliklerini aşağılayıcı davranılmamalı)
9)Sakardırlar(Bedeni hızlı geliştiği için) daha önce kavradıkları uzandıklarına daha çabuk ulaşır ve bu onları sakar yapar
10)Otorite kabul etmezler (Rica ile istekte bulunulmalı, aksi durum nefrete sebep olur )
11)Arkadaş(akran) önemlidir(İyi arkadaş seçimine yardım etmeli , rehberlik bunaltmadan yapılmalı , atılımları engellenmemelidir)Kontrollü serbesti sağlanmalıdır
12)Aileden kopar,ailesini beğenmez(Kompleks değildir)
13)Bağımsızlığına düşkündür(Dinin yasaklar bölümünü ön plana çıkarmamalıyız)
14)İdolleri iyi seçmek lazım (İdolleri iyi seçilmezse artistlere, şahsiyetsiz ve karaktersizlere taparlar)
15)Şairdirler, duygusaldırlar
16)Arkadaşlıkları çok kuvvetlidirArkadaşı için canını verirArkadaşına yaptığınız bir yanlışı kendilerine yapılmış kabul ederler
17)Aşırı hareketlidirler (Enerjilerini attırtmak gerekir,oyun ihtiyacını karşılamalıyız)
18)Giyim kuşama düşkündürler
19)Monotonluktan hoşlanmazlar(Değişiklik,yenilik yapmak lazım) “Din duygu eğitimidir, bilgi eğitimi değildirBilgi eğitimi olsaydı dini en güzel İlahiyatçı , mesela İlahiyatçılar yaşarlardı
Dini hissettirtmek, Allah ve Resulünü hissettirtmek lazımdırDuyguları harekete geçirerek filmler,resimler piyesler,kıssalar, menkıbeler ön plana çıkarılmalıdır
Dinimizi bilgi yığını olmaktan çıkarmalı,duygu yoğunluğu haline getirmeliyiz
20)Korkuları vardır –Gruptan dışlanma vs gibi
21)İftiraya uğramaktan nefret ederler(Hayal edilemeyecek davranışlar, tepkiler verirler)
22)Yalancılık itham edilmek ( Yalan söyleme , doğru söyle sözcüğü dahi bizden nefret etmelerine sebep olabilirHataları Yüze vurma yapılmamalıdırhayasızlaşırlar)
23)Güvenlerini, kendilerini sevmelerini sağlamalıyızkKendileriyle, aileleriyle,çevresiyle,Yaratanıyla barışık olmasını sağlamalıyızToplumla iyi ilişkiler kurmasına yardımcı olmalıyızKüçük görevlerle başarmaları sağlanmalı sorumluluk almaları sağlanmalı ve sonunca söz ile bile olsa takdir edilmelidirler zaman kendilerine güven kazanabilirler
24)Onları kırmamalıyız
25)Onlara ÖfkelenmemeliyizOnlarla için dertleşelim hoşlanırlar
26)Toplantı etkinlik, yarışma,gezi , piknikler,küme çalışması,Eğitici faaliyetler ile kendisine Sorumluluk kazandırtmalıyız
BU YAŞLARDA ÇOCUĞU DİNE YAKLAŞTIRAN ŞEYLER
1)Sonsuzluk duygusu Ebedilik arzusu Cennet,Cehennem
2)Sevgi ve sığınma ihtiyacı(Dini sığınak olarak verelim)
3)Güven içinde olma ihtiyacı(intiharın, mutsuzlukların en ağır olduğu yıllardır)
4)Suçluluk ve günah duygusu(Dini sığınağı için almalıyız)
5)Yalnızlık ve teselli ihtiyacı (Din içinde tövbePsikiyatri)
6)Çözümsüz sorular(Ölüm sonrası,Rüyada gözsüz görüyoruzBilimin çözemediği sorular)Hepimizin cevabı BİLİMİN IŞIĞINDA DİNİ AÇIKLAMALAR İLE verilmelidir
7)Tepkisel yapıda olanlar daha sonra dine yönelebiliyorlar
8)Toplumsal yapının bozuklu Batının yönetmesivs
DİNDEN UZAKLAŞTIRAN ŞEYLER
1)Bağımsızlık ihtiyacı Sınırsız özgürlük “Hak'ka esir olmayan herkese kul olur
2)Cinsel arzuların yoğunluğu
3)Yanlış ve hurafe bilgiler
4)Din dilinin yetersizliği (Kelime kavramlarını anlamaması)
5)Rehbersizlik(Önder , rehber ,idol,örnek Müslüman )
6)Müslümanlık ve baskı Baskıcı Müslüman ailede yetişen gençlere İslam'ı anlatmak sevdirmek özümsetmek çok daha zordur)
7)Dini konuda desteksizlik (Bilgisayar,Internet kitap eksikliği )
8)Modern hayatın çekiciliği
9)Söylenenle uygulananlar arasındaki çelişki
10)Dini kötü temsil edenlerin varlığı
GENEL ÖZET :
1) 1415 Yaş Din gelişimiini uyanış,Dini duyarlılık,samimi,sıcak oldukları dönemdirİbadete düşkünlük vardırMübarek gün ve gecelere çok önem verirler 1516 Yaş Din gelişimiine karşı çıkar, akılla doğruları bulmaya çalışırMantıkla din anlaşılmazAkıl sınırlıdır,din sınırsızdırAkılla dini yorumlarlar olumsuzluk oluşur
2)Cinsel konularda arzu ve istekleri meşru zeminde tatmin etmek isterlerDin buna karşı olduğu için dine karşı davranış sergilerler
3)Özentileri vardırDin bunu engeller
4)Çelişkiler vardır(Dindar gibi gözükürçelişir)
5)Sığınak ararlarDin en büyük sığınaktır
6)Kendilerine yalnız hissederler Din burada anlatılınca çözümdür
7)1416 Yaş :En problemli dönem Dinde en kararlı dönem başlıyor,toparlanma başlıyorZihin gelişimi en üst düzeydedir
8)Dini hocaya bakarak öğreniyor,idol ediniyor,idoldeki yanlışlık dinden de uzaklaştırıyor
Ergenin yetişkin olduğunda özgüveni gelişmiş,kişiliğini sağlıklı temellere oturtmuş,komplekslerden uzak bir insan olmasını istiyorsak onunla olan ilişkilerimizde sevgi ve ilgiye yeteri kadar yer vermeliyizErgen bu özelliklerle yetiştiğinde dini, fonksiyonel olarak yani sadece korkuları yatıştıran, arzuları yerine getiren bir olgu olarak algılamayacaktırAksine onun dini anlayışı, müsamaha ,saygı başkalarına iyi niyet, dini emir ve yasaklara riayet,ibadetlerde devamlılık gibi pratik ve gözlemlenebilir etli ve özelliklerle belirlenmiş olacaktırBöylece o, dini içselleştirmesiyle birlikte, dinin sadece öte dünya için değil bu dünyadaki çeşitli oluşumlar için gerekli olduğu bilincine varacaktır
EĞİTİMDE 5 10 YAŞ ARASI ÇOCUKLAR :
57 YAŞ EVRESİNDE ÇOCUKLARIN GÖSTERMİŞ OLDUKLARI ORTAK ÖZELLİKLER
Grup içinde çalışma ve oynamaya hazırdırlar, paylaşmayı bilirler, oturup ebeveyni dinleyebilirler
Konsantre olabilirler, ne zaman ve nasıl sessiz olunması gerektiğini bilirler
Kendileri ile barışıktırlar
Hayali oyunlar oynayabilirler, mizah yüklü bir düşünce yapısına sahiptirler
Yanlış ve doğru duygusu gelişmeye başlamıştır
Başkaları hakkında keskin yargılar geliştirebilirler
Cinsel kimliklerinin farkındadırlar
Ben merkezcidirler ve sıkça kendilerini başkalarının yerine koymayı beceremezler
BU EVREDEKİ UYARI İŞARETLERİ
•Basma kalıp ya da tekrara dayalı oyunlar yada sadece kendi başına oynama
•Kayıtsız kalma ve duygusuz davranışlar
•Bulunduğu çevrede sorunlar çıkararak kendini ifade etme
710 YAŞ EVRESİNDE ÇOCUKLARIN SAHİP OLDUKLARI ÖZELLİKLER
Sezgisel düşünmenin yerini mantıksal düşünmeye bıraktığı’ nedensellik dönemi’ başlar
Bilişsel düşünmenin büyük bir bölümü bu dönemde başlar
Bu evrede çocuklar örgün eğitim için hazırdırlar
Motor becerilerinde kaydedilir bir gelişme gösterirler
Dinleme becerilerinde kaydedilir bir gelişme gözlenir
Uzlaşma ve işbirliği içindedirler
Bu özelliklerinden dolayı yakın arkadaşlıklar kurabilme becerileri geliştirirler
Oyunlarda yenilgiyi kabul edebilirler ve yenilgiden dolayı yıkılmazlar
Kuralları kabullenirler ve harfiyen uygularlar
Ödül, övgü gibi somut karşılıklara cevap verirler
Korkuları kabullenmezler
BU EVREDEKİ UYARI İŞARETLERİ
*Yaş gruplarından kendini soyutlama ya da mahrum bırakma
*İyi yapamama korkusu, sürekli olarak ödül ve övgülere gereksinim duyma
*Her zaman birinci olma kazanma gereksinimi
Bebeklik çağı:02 İlk çocukluk
Oyun çağı :36 4 yaş dinle ilgili soru sormaya başlanan yaştırSorulara onlarım yaşlarına uygun somut örneklerle cevaplar verilmelidirÇocuk bu yaşta Kişilik ve karakterini geliştirirAyrıca bu yaş Taklit çağındadır
2)Okul çağı:712
12yaş:Son çocukluk
13yaş:Erinlik öncesi
1315yaş:Erinlik ,buluğ
16:Erinlik sonrası
Temyiz çağı 89 yaş civarıdırCennet cehennem bu yaşlarda çocuğa öğretilebilirÇocuk bu yaşta korku ile tanışabilir Cehennem ; Sevgi doğuştandır,korku sonradan kazanılırEngelleyici değil ufuk açıcı olmak gerekirYapma dediğimiz şeyin alternatifi olmalıdır
3) Gençlik : 1820
Bu döneme ikinci doğum adı da verilmektedir
1520 YAŞ ÖĞRENCİLERİNDE DAVRANIŞ PSİKOLOJİSİ
1)Bu yaş grubunda yaşanması gerekenler yaşanmalıBu devirde yaşanması gerekenler yaşanmazsa 30 'unda da çocuk gibi davranırlar
2)Erken yaşta olgunlaşma sağlanmalıdır
3)Yetişkin muamelesi yapılmalıdır
4)Bu yaş Toplumsal gelişim açısından en zayıf dönem:Büyüklerle bir arada olmaktan hoşlanmazlar
5)Yetişkinlere karşı isyandadırlarYetişkinlerde gördükleri olumsuzluklar onlarda yıkımlara sebep olur
6)Hayalperesttirler
7)810 yaşlarında idol edindikleri kişilerde gördükleri yanlışlıklar onlarda yıkıma sebep olur
8)Beden kimyasında ciddi değişiklikler olur Fiziksel olarak ta gelişir(Gergindirler, hassas dönemdedirlerEmrivaki , onur kırıcı , kişiliklerini aşağılayıcı davranılmamalı)
9)Sakardırlar(Bedeni hızlı geliştiği için) daha önce kavradıkları uzandıklarına daha çabuk ulaşır ve bu onları sakar yapar
10)Otorite kabul etmezler (Rica ile istekte bulunulmalı, aksi durum nefrete sebep olur )
11)Arkadaş(akran) önemlidir(İyi arkadaş seçimine yardım etmeli , rehberlik bunaltmadan yapılmalı , atılımları engellenmemelidir)Kontrollü serbesti sağlanmalıdır
12)Aileden kopar,ailesini beğenmez(Kompleks değildir)
13)Bağımsızlığına düşkündür(Dinin yasaklar bölümünü ön plana çıkarmamalıyız)
14)İdolleri iyi seçmek lazım (İdolleri iyi seçilmezse artistlere, şahsiyetsiz ve karaktersizlere taparlar)
15)Şairdirler, duygusaldırlar
16)Arkadaşlıkları çok kuvvetlidirArkadaşı için canını verirArkadaşına yaptığınız bir yanlışı kendilerine yapılmış kabul ederler
17)Aşırı hareketlidirler (Enerjilerini attırtmak gerekir,oyun ihtiyacını karşılamalıyız)
18)Giyim kuşama düşkündürler
19)Monotonluktan hoşlanmazlar(Değişiklik,yenilik yapmak lazım) “Din duygu eğitimidir, bilgi eğitimi değildirBilgi eğitimi olsaydı dini en güzel İlahiyatçı , mesela İlahiyatçılar yaşarlardı
Dini hissettirtmek, Allah ve Resulünü hissettirtmek lazımdırDuyguları harekete geçirerek filmler,resimler piyesler,kıssalar, menkıbeler ön plana çıkarılmalıdır
Dinimizi bilgi yığını olmaktan çıkarmalı,duygu yoğunluğu haline getirmeliyiz
20)Korkuları vardır –Gruptan dışlanma vs gibi
21)İftiraya uğramaktan nefret ederler(Hayal edilemeyecek davranışlar, tepkiler verirler)
22)Yalancılık itham edilmek ( Yalan söyleme , doğru söyle sözcüğü dahi bizden nefret etmelerine sebep olabilirHataları Yüze vurma yapılmamalıdırhayasızlaşırlar)
23)Güvenlerini, kendilerini sevmelerini sağlamalıyızkKendileriyle, aileleriyle,çevresiyle,Yaratanıyla barışık olmasını sağlamalıyızToplumla iyi ilişkiler kurmasına yardımcı olmalıyızKüçük görevlerle başarmaları sağlanmalı sorumluluk almaları sağlanmalı ve sonunca söz ile bile olsa takdir edilmelidirler zaman kendilerine güven kazanabilirler
24)Onları kırmamalıyız
25)Onlara ÖfkelenmemeliyizOnlarla için dertleşelim hoşlanırlar
26)Toplantı etkinlik, yarışma,gezi , piknikler,küme çalışması,Eğitici faaliyetler ile kendisine Sorumluluk kazandırtmalıyız
BU YAŞLARDA ÇOCUĞU DİNE YAKLAŞTIRAN ŞEYLER
1)Sonsuzluk duygusu Ebedilik arzusu Cennet,Cehennem
2)Sevgi ve sığınma ihtiyacı(Dini sığınak olarak verelim)
3)Güven içinde olma ihtiyacı(intiharın, mutsuzlukların en ağır olduğu yıllardır)
4)Suçluluk ve günah duygusu(Dini sığınağı için almalıyız)
5)Yalnızlık ve teselli ihtiyacı (Din içinde tövbePsikiyatri)
6)Çözümsüz sorular(Ölüm sonrası,Rüyada gözsüz görüyoruzBilimin çözemediği sorular)Hepimizin cevabı BİLİMİN IŞIĞINDA DİNİ AÇIKLAMALAR İLE verilmelidir
7)Tepkisel yapıda olanlar daha sonra dine yönelebiliyorlar
8)Toplumsal yapının bozuklu Batının yönetmesivs
DİNDEN UZAKLAŞTIRAN ŞEYLER
1)Bağımsızlık ihtiyacı Sınırsız özgürlük “Hak'ka esir olmayan herkese kul olur
2)Cinsel arzuların yoğunluğu
3)Yanlış ve hurafe bilgiler
4)Din dilinin yetersizliği (Kelime kavramlarını anlamaması)
5)Rehbersizlik(Önder , rehber ,idol,örnek Müslüman )
6)Müslümanlık ve baskı Baskıcı Müslüman ailede yetişen gençlere İslam'ı anlatmak sevdirmek özümsetmek çok daha zordur)
7)Dini konuda desteksizlik (Bilgisayar,Internet kitap eksikliği )
8)Modern hayatın çekiciliği
9)Söylenenle uygulananlar arasındaki çelişki
10)Dini kötü temsil edenlerin varlığı
GENEL ÖZET :
1) 1415 Yaş Din gelişimiini uyanış,Dini duyarlılık,samimi,sıcak oldukları dönemdirİbadete düşkünlük vardırMübarek gün ve gecelere çok önem verirler 1516 Yaş Din gelişimiine karşı çıkar, akılla doğruları bulmaya çalışırMantıkla din anlaşılmazAkıl sınırlıdır,din sınırsızdırAkılla dini yorumlarlar olumsuzluk oluşur
2)Cinsel konularda arzu ve istekleri meşru zeminde tatmin etmek isterlerDin buna karşı olduğu için dine karşı davranış sergilerler
3)Özentileri vardırDin bunu engeller
4)Çelişkiler vardır(Dindar gibi gözükürçelişir)
5)Sığınak ararlarDin en büyük sığınaktır
6)Kendilerine yalnız hissederler Din burada anlatılınca çözümdür
7)1416 Yaş :En problemli dönem Dinde en kararlı dönem başlıyor,toparlanma başlıyorZihin gelişimi en üst düzeydedir
8)Dini hocaya bakarak öğreniyor,idol ediniyor,idoldeki yanlışlık dinden de uzaklaştırıyor
Ergenin yetişkin olduğunda özgüveni gelişmiş,kişiliğini sağlıklı temellere oturtmuş,komplekslerden uzak bir insan olmasını istiyorsak onunla olan ilişkilerimizde sevgi ve ilgiye yeteri kadar yer vermeliyizErgen bu özelliklerle yetiştiğinde dini, fonksiyonel olarak yani sadece korkuları yatıştıran, arzuları yerine getiren bir olgu olarak algılamayacaktırAksine onun dini anlayışı, müsamaha ,saygı başkalarına iyi niyet, dini emir ve yasaklara riayet,ibadetlerde devamlılık gibi pratik ve gözlemlenebilir etli ve özelliklerle belirlenmiş olacaktırBöylece o, dini içselleştirmesiyle birlikte, dinin sadece öte dünya için değil bu dünyadaki çeşitli oluşumlar için gerekli olduğu bilincine varacaktır
EĞİTİMDE 5 10 YAŞ ARASI ÇOCUKLAR :
57 YAŞ EVRESİNDE ÇOCUKLARIN GÖSTERMİŞ OLDUKLARI ORTAK ÖZELLİKLER
Grup içinde çalışma ve oynamaya hazırdırlar, paylaşmayı bilirler, oturup ebeveyni dinleyebilirler
Konsantre olabilirler, ne zaman ve nasıl sessiz olunması gerektiğini bilirler
Kendileri ile barışıktırlar
Hayali oyunlar oynayabilirler, mizah yüklü bir düşünce yapısına sahiptirler
Yanlış ve doğru duygusu gelişmeye başlamıştır
Başkaları hakkında keskin yargılar geliştirebilirler
Cinsel kimliklerinin farkındadırlar
Ben merkezcidirler ve sıkça kendilerini başkalarının yerine koymayı beceremezler
BU EVREDEKİ UYARI İŞARETLERİ
•Basma kalıp ya da tekrara dayalı oyunlar yada sadece kendi başına oynama
•Kayıtsız kalma ve duygusuz davranışlar
•Bulunduğu çevrede sorunlar çıkararak kendini ifade etme
710 YAŞ EVRESİNDE ÇOCUKLARIN SAHİP OLDUKLARI ÖZELLİKLER
Sezgisel düşünmenin yerini mantıksal düşünmeye bıraktığı’ nedensellik dönemi’ başlar
Bilişsel düşünmenin büyük bir bölümü bu dönemde başlar
Bu evrede çocuklar örgün eğitim için hazırdırlar
Motor becerilerinde kaydedilir bir gelişme gösterirler
Dinleme becerilerinde kaydedilir bir gelişme gözlenir
Uzlaşma ve işbirliği içindedirler
Bu özelliklerinden dolayı yakın arkadaşlıklar kurabilme becerileri geliştirirler
Oyunlarda yenilgiyi kabul edebilirler ve yenilgiden dolayı yıkılmazlar
Kuralları kabullenirler ve harfiyen uygularlar
Ödül, övgü gibi somut karşılıklara cevap verirler
Korkuları kabullenmezler
BU EVREDEKİ UYARI İŞARETLERİ
*Yaş gruplarından kendini soyutlama ya da mahrum bırakma
*İyi yapamama korkusu, sürekli olarak ödül ve övgülere gereksinim duyma
*Her zaman birinci olma kazanma gereksinimi