Evladınız muhabere kurmaktan kaçınıyorsa,
İsmine dönüp bakmıyorsa,
İşine geleni anlıyor işine geleni anlamıyor üzere bir izlenim veriyorsa
Kolay komutlara uymuyor/ uymak istemiyorsa
18 aylık olmasına karşın anlaşılır sözcük yoksa, 2yaş yaklaşık 50 söz kazanılmamışsa
4 yaşında konuşmaların %70 i yabancılar tarafından anlaşılmıyorsa,
Lisan gelişimi çevre muhaberesinde bir sorun olup olmadığı evlat ve ergen psikiyatristince değerlendirilip mümkün nedenler arasında ayırıcı tanı yapıldıktan sonra münasebetli eğitim ve terapiye başlanabilir. Erken müdahale çok kıymetlidir.
Lisan gelişimi için aileler neler yapabilir?
Her yaptığınız aktivite ile ilgili konuşun. ‘‘selin yemeğini yiyor, artık kaşıkla çorbasını içiyor’’
Geçmiş yahut gelecekle ilgili konuşun. ’’selin bugün banyo yaptı’’
Konuşurken yüzünüze ve ağzınıza baktığından emin olun. Mahsusen yeni sözcük söylerken sizi izlemesini sağlayın.
Konuşması için fırsat yaratın.
Bilhassa o anda ilgilenmediği bir şeyi söyletmeye çalışmayın. Bu ne? Diye sormaktan vazgeçin. Farklı sorular ile söyletmeye çalışın. Örneğin köpeği göstererek ‘’Aaa ben bu hayvanın ismini biliyorum. Hmm…. Kedi miydi? Yok bu kedi değildi….’’ Deyip bekleyin. Kendisi söylerse ödüllendirin, söylemezse ‘’köpekti değil mi? Köpek!’’ diyerek tekrarlayın.
Yaşına elverişli hikaye kitapları ve oyuncaklar alın küçük evlatlar için bol fotoğraflı, kalın, kolay yırtılmayan kitaplar alınabilir. Kitaptaki fotoğraflar gösterilerek olağan sözlerle, çoşkulu bir formda anlatılabilir. Evladınızın kitaplara ilgisiz olduğunu düşünüyorsanız evlat psikiyatristinden ne çeşit kitaplar alınabileceği yardım alınabilir.
İşaretle lisanıyla anlattığı şeyi anlayıp hiçbir şey söylemeden çabucak yapmayın, hiçbir muhabere kurmadan gereksinimini anlar yaparsınız konuşma gereksinimi olmaz. Lakin anlamamazlıktan gelip söylemesi için israr etmekte evladın hırçınlaşmasına sebep olur. Bunun mekanına söylemek istediği şeyi sözelleştirerek model olun. ‘’ su mu istiyorsun? Ana su ver. Su istediğimizde ne diyeceğiz ana su ver.’’ Diye tekrarlayın ve bunu her seferinde yapın, sonra suyu verin.
Her şey hakkında da konuşun( mutfak eşyaları, banyo eşyaları) . Böylelikle sözcük dağarcığı gelişir.
Birlikte müzik söyleyin, parmak oyunları oynayın (buraya bir kuş konmuş……..gibi)
Taklit becerilerini geliştirin. ’hadi benim üzere yap diyerek taklit etmesini isteyin. Ses taklitleri (möö-havhav-düüt-düt,)yaptırın
3 yaşından büyük çocuklarda vukuat anlatan fotoğraflı kitaplardaki hikayeyi anlatın ve onun size anlatmasını isteyin. Dr Deniz Tirit Karaca
Evlat ve Ergen Psikiyatristi
İsmine dönüp bakmıyorsa,
İşine geleni anlıyor işine geleni anlamıyor üzere bir izlenim veriyorsa
Kolay komutlara uymuyor/ uymak istemiyorsa
18 aylık olmasına karşın anlaşılır sözcük yoksa, 2yaş yaklaşık 50 söz kazanılmamışsa
4 yaşında konuşmaların %70 i yabancılar tarafından anlaşılmıyorsa,
Lisan gelişimi çevre muhaberesinde bir sorun olup olmadığı evlat ve ergen psikiyatristince değerlendirilip mümkün nedenler arasında ayırıcı tanı yapıldıktan sonra münasebetli eğitim ve terapiye başlanabilir. Erken müdahale çok kıymetlidir.
Lisan gelişimi için aileler neler yapabilir?
Her yaptığınız aktivite ile ilgili konuşun. ‘‘selin yemeğini yiyor, artık kaşıkla çorbasını içiyor’’
Geçmiş yahut gelecekle ilgili konuşun. ’’selin bugün banyo yaptı’’
Konuşurken yüzünüze ve ağzınıza baktığından emin olun. Mahsusen yeni sözcük söylerken sizi izlemesini sağlayın.
Konuşması için fırsat yaratın.
Bilhassa o anda ilgilenmediği bir şeyi söyletmeye çalışmayın. Bu ne? Diye sormaktan vazgeçin. Farklı sorular ile söyletmeye çalışın. Örneğin köpeği göstererek ‘’Aaa ben bu hayvanın ismini biliyorum. Hmm…. Kedi miydi? Yok bu kedi değildi….’’ Deyip bekleyin. Kendisi söylerse ödüllendirin, söylemezse ‘’köpekti değil mi? Köpek!’’ diyerek tekrarlayın.
Yaşına elverişli hikaye kitapları ve oyuncaklar alın küçük evlatlar için bol fotoğraflı, kalın, kolay yırtılmayan kitaplar alınabilir. Kitaptaki fotoğraflar gösterilerek olağan sözlerle, çoşkulu bir formda anlatılabilir. Evladınızın kitaplara ilgisiz olduğunu düşünüyorsanız evlat psikiyatristinden ne çeşit kitaplar alınabileceği yardım alınabilir.
İşaretle lisanıyla anlattığı şeyi anlayıp hiçbir şey söylemeden çabucak yapmayın, hiçbir muhabere kurmadan gereksinimini anlar yaparsınız konuşma gereksinimi olmaz. Lakin anlamamazlıktan gelip söylemesi için israr etmekte evladın hırçınlaşmasına sebep olur. Bunun mekanına söylemek istediği şeyi sözelleştirerek model olun. ‘’ su mu istiyorsun? Ana su ver. Su istediğimizde ne diyeceğiz ana su ver.’’ Diye tekrarlayın ve bunu her seferinde yapın, sonra suyu verin.
Her şey hakkında da konuşun( mutfak eşyaları, banyo eşyaları) . Böylelikle sözcük dağarcığı gelişir.
Birlikte müzik söyleyin, parmak oyunları oynayın (buraya bir kuş konmuş……..gibi)
Taklit becerilerini geliştirin. ’hadi benim üzere yap diyerek taklit etmesini isteyin. Ses taklitleri (möö-havhav-düüt-düt,)yaptırın
3 yaşından büyük çocuklarda vukuat anlatan fotoğraflı kitaplardaki hikayeyi anlatın ve onun size anlatmasını isteyin. Dr Deniz Tirit Karaca
Evlat ve Ergen Psikiyatristi