iltasyazilim
FD Üye
Çocuğun Hiperaktif Olduğu Nasıl Anlaşılabilir ?
Hiperaktif çocuk dendiğinde insanların anladığı ile gerçekler arasında çok ciddi farklar var İşin aslını araştırıp okuyup öğrenmek yerine kulaktan duyma bilgilere itibar edilmesi ve bu bilgilere göre davranılması en hafifinden çocuğun eğitim hayatına mal olmaktadır
Hiperaktivite nedir ? Ne değildir ? Belirtileri nelerdir ve nasıl çare edilir Tüm bu soruların içten cevaplarını çağırmak son incelemeler ışığında bulmak gerekiyor Geniş anlamıyla ciddi bir sosyal sorun olan bu durumu görmezlikten varmak, yokmuş gibi kabul etmek, ya da “Biz de çocuk iken böyleydik diyerek geçiştirmeye niyetlenmek fiilen bu çocuklara yapabileceğimiz en büyük adaletsizlik olacaktır Unutulmamalıdır ancak hiperaktivite ve hiperaktif çocuk eğitimi konusunda son yıllardaki çabalara rağmen toplum aralarında önemli bir veri eksikliği vardır Hatta bu konuda detaylı veri sahibi olmaları gereken bazı eğitimcilerin ortaya koydukları tutumları iyi anlamak muhtemel değildir, çünkü hiperaktivite çocuğun sadece haylazlık sorunu değildir Her yaramaz çocuğun hiperaktif olduğu söylenemez Sahiden temel hata, bu tıbbi durumun adının bilinmemesi ya da eksik bilinmesidir Aşırı hareketlilik , fevrilik ve uyarı eksikliği ile karakterize edilen gelişimsel bir sorun olan duruma uyarı eksikliği hiperaktivite bozukluğu denmektedir Yukarıda farzedilen üç belirtiye her çocukta bambaşka oranlarda rastlanabilir Bu çocukların dışarıdan gözlenen ve uyarı çeken davranışları fazla hareketliliktir Yaşıtları içinde daha fazla hareketli olmaları nedeniyle hemen ayırdedilirler Genellikle bebeklik döneminde huysuzlukları, az uyumaları ve yememeleri anne babayı fazlasıyla yorar Okul öncesi dönemde ise ev içinde koşuşturur, yükseklere tırmanır, dolap tepelerinde gezer, bir motor göre sürülüyormuşçasına hareket ederler Bir kısmı bu derece hareketli olmayabilir ancak bir yerde oturması beklenen kısa bir süre dahi oturamaz, ağırbaşlı bir şekilde oynayamazlar Kıpır kıpırdırlar, elleri dursa ayakları durmaz “Dur ve “Yapma sözünden anlamazlar
Fazla hareketlilik yanında çocuğun öğrenme performansını olumsuz olarak etkileyen fakat sıklıkla gözden kaçan diğer bir bulgu ise dikkat eksikliğidir Hiperaktif çocukların büyük bir kısmı dikkatlerini yoğunlaştırmakta güçlük çekerler İlgileri genelde kısa sürelidir Çabuk sıkılır ve bir etkinlikten hemencecik başka bir etkinliğe geçerler Beklemeyi hiç sevmezler, sabırsızlıları nedeniyle işlerin hemencecik halledilmesini isterler Özellikle öğrenmeyle ilgili alanlarda dikkatlerini yoğunlaştıramazlar, masanın başında oturma süreleri fazla kısadır Çeşitli bahaneler uydurarak çoğu kez masanın başından kalkarlar veya anneyle işbirliği etmek isterler Ders çalışmayı sevmezler Dikkatlerinin dış uyaranlarla dağılması sebebiyle derslik içinde tahtayı ve öğretmeni takip edemezler Ders dışı işlerle uğraşır ve dersi gerektiği gibi izleyemezler Öğretmenler sıklıkla dersi dinlemediklerinden ve arkadaşlarını rahatsız ettiklerinden veya onların dikkatlerini dağıttıklarından söz ederler Sınavlarda ihmal sebebiyle fazla basit hatalar yaparlar Cevabını bildikleri sorulara zeka hatalı cevap verirler Soruyu ardına kadar okuma sabrını gösteremezler Deneme sınavlarında ivedi sıkıldıkları için bazen okumadan cevaplarlar Sınav ardına kadar beklemeden derhal cevap kağıdını öğretmene verirler Evde yanlarında kimse olmadan ödevlerini kendi başlarına yapamazlar
Üçüncü belli başlı semptom dürtüsellik yani sonunu paldır küldür eyleme geçmektir Bu çocuklar sonradan pişman olacakları hareketleri sonunu hesapsızca gerçekleştirirler Bilhassa başkalarına laf veya fiille sataşır ve rahatsızlık çıkarabilirler Öteki çocuklarla ilişkilerinde geçimsiz olabilir ve böylece arkadaşları aralarında beğenilmeyen çocuk duyuru edilirler Tepkilerinde abartılı ve ara sıra zalim olabilirler Korkusuzca davranmaları değişik tehlikelerle yüz yüze gelmelerine niçin olur Çıkılmayacak yüksek bir yere çıkar, evden çok uzaktaki yerlere yalnız başına gider veya kesici aletlerle oynayabilirler Bütün bu belirtiler çocuğun sosyal uyumunu bozar Kısacası bu çocuklar kendilerini yoklama etmedeki güçlükleri sebebiyle nerede durmaları gerektiğini bilemezler *
Hiperaktif çocuk dendiğinde insanların anladığı ile gerçekler arasında çok ciddi farklar var İşin aslını araştırıp okuyup öğrenmek yerine kulaktan duyma bilgilere itibar edilmesi ve bu bilgilere göre davranılması en hafifinden çocuğun eğitim hayatına mal olmaktadır
Hiperaktivite nedir ? Ne değildir ? Belirtileri nelerdir ve nasıl çare edilir Tüm bu soruların içten cevaplarını çağırmak son incelemeler ışığında bulmak gerekiyor Geniş anlamıyla ciddi bir sosyal sorun olan bu durumu görmezlikten varmak, yokmuş gibi kabul etmek, ya da “Biz de çocuk iken böyleydik diyerek geçiştirmeye niyetlenmek fiilen bu çocuklara yapabileceğimiz en büyük adaletsizlik olacaktır Unutulmamalıdır ancak hiperaktivite ve hiperaktif çocuk eğitimi konusunda son yıllardaki çabalara rağmen toplum aralarında önemli bir veri eksikliği vardır Hatta bu konuda detaylı veri sahibi olmaları gereken bazı eğitimcilerin ortaya koydukları tutumları iyi anlamak muhtemel değildir, çünkü hiperaktivite çocuğun sadece haylazlık sorunu değildir Her yaramaz çocuğun hiperaktif olduğu söylenemez Sahiden temel hata, bu tıbbi durumun adının bilinmemesi ya da eksik bilinmesidir Aşırı hareketlilik , fevrilik ve uyarı eksikliği ile karakterize edilen gelişimsel bir sorun olan duruma uyarı eksikliği hiperaktivite bozukluğu denmektedir Yukarıda farzedilen üç belirtiye her çocukta bambaşka oranlarda rastlanabilir Bu çocukların dışarıdan gözlenen ve uyarı çeken davranışları fazla hareketliliktir Yaşıtları içinde daha fazla hareketli olmaları nedeniyle hemen ayırdedilirler Genellikle bebeklik döneminde huysuzlukları, az uyumaları ve yememeleri anne babayı fazlasıyla yorar Okul öncesi dönemde ise ev içinde koşuşturur, yükseklere tırmanır, dolap tepelerinde gezer, bir motor göre sürülüyormuşçasına hareket ederler Bir kısmı bu derece hareketli olmayabilir ancak bir yerde oturması beklenen kısa bir süre dahi oturamaz, ağırbaşlı bir şekilde oynayamazlar Kıpır kıpırdırlar, elleri dursa ayakları durmaz “Dur ve “Yapma sözünden anlamazlar
Fazla hareketlilik yanında çocuğun öğrenme performansını olumsuz olarak etkileyen fakat sıklıkla gözden kaçan diğer bir bulgu ise dikkat eksikliğidir Hiperaktif çocukların büyük bir kısmı dikkatlerini yoğunlaştırmakta güçlük çekerler İlgileri genelde kısa sürelidir Çabuk sıkılır ve bir etkinlikten hemencecik başka bir etkinliğe geçerler Beklemeyi hiç sevmezler, sabırsızlıları nedeniyle işlerin hemencecik halledilmesini isterler Özellikle öğrenmeyle ilgili alanlarda dikkatlerini yoğunlaştıramazlar, masanın başında oturma süreleri fazla kısadır Çeşitli bahaneler uydurarak çoğu kez masanın başından kalkarlar veya anneyle işbirliği etmek isterler Ders çalışmayı sevmezler Dikkatlerinin dış uyaranlarla dağılması sebebiyle derslik içinde tahtayı ve öğretmeni takip edemezler Ders dışı işlerle uğraşır ve dersi gerektiği gibi izleyemezler Öğretmenler sıklıkla dersi dinlemediklerinden ve arkadaşlarını rahatsız ettiklerinden veya onların dikkatlerini dağıttıklarından söz ederler Sınavlarda ihmal sebebiyle fazla basit hatalar yaparlar Cevabını bildikleri sorulara zeka hatalı cevap verirler Soruyu ardına kadar okuma sabrını gösteremezler Deneme sınavlarında ivedi sıkıldıkları için bazen okumadan cevaplarlar Sınav ardına kadar beklemeden derhal cevap kağıdını öğretmene verirler Evde yanlarında kimse olmadan ödevlerini kendi başlarına yapamazlar
Üçüncü belli başlı semptom dürtüsellik yani sonunu paldır küldür eyleme geçmektir Bu çocuklar sonradan pişman olacakları hareketleri sonunu hesapsızca gerçekleştirirler Bilhassa başkalarına laf veya fiille sataşır ve rahatsızlık çıkarabilirler Öteki çocuklarla ilişkilerinde geçimsiz olabilir ve böylece arkadaşları aralarında beğenilmeyen çocuk duyuru edilirler Tepkilerinde abartılı ve ara sıra zalim olabilirler Korkusuzca davranmaları değişik tehlikelerle yüz yüze gelmelerine niçin olur Çıkılmayacak yüksek bir yere çıkar, evden çok uzaktaki yerlere yalnız başına gider veya kesici aletlerle oynayabilirler Bütün bu belirtiler çocuğun sosyal uyumunu bozar Kısacası bu çocuklar kendilerini yoklama etmedeki güçlükleri sebebiyle nerede durmaları gerektiğini bilemezler *