Çocuğunuz hala okuyup yazamıyor mu? Birinci dönemin sona erdiği bu günlerde çocuğunuz hala okuyamıyor mu? Yoksa yazdıkları okunaksız mı? Matematikte akranlarına kıyasla çok mu zorlanıyor ? Lütfen telaşlanmayın! Çocuğunuz özel öğrenme güçlüğü dediğimiz ve tedavisi olan bir durumla karşı karşıya olabilir Gerekli destek ve tedbirler alınırsa çocuğunuz başarılı bir kariyere ulaşabilir Nedir bu Özel Öğrenme Öüçlüğü (Disleksi ÖÖG) Bu kavramı duymamış olmanız son derece alışılagelmiş Çünkü Avrupa’da 100 yılı aşkın zamandır üzerinde çalışılan bu konu Türkiye’de son 5 yıldır konuşulmakta Özel öğrenme güçlüğü zihinsel bir özür, bir zeka problemi veya rahatsızlık değil Çocuk her ne dek olağan zeka düzeyine sahipse de okuma yazma ve matematikte güçlük çeker Bu durum ayrım edilmezse bu tabloya davranış sorunları da eklenerek mektep hayatında başarısız olur Dolayısıyla çocuk okula gitmek istemez Özel Öğrenme Güçlüğünün Sebebleri Kalıtımsal Nedeni tam ve kesinkes saptama edilememiş Genetik olduğu düşünülmekte Yani aynı aile fertlerinden bir başka biri da aynı sorunları yaşayan ve yaşıyor olabilir Uzun süren kulak ve boğaz hastalıkları Yoksa çocuk 06 yaş döneminde boğaz ve kulakla ilgili hastalıkları sık yaşamışsa bu koşul az da olsa işitme kaybına yol açmış olabilir Bu şart erken çare edilmemişse beyin sesler arasındaki dürüst bağlantıları kuramaz Yani beyin fan ve van arasındaki imce ses farklılığını ayırt edemez Beynin egzersiz şeklinin farklılığı Bilimsel incelemeler bu çocukların görsel hafızalarının daha çelimsiz olduğunu ve beyinlerinin çalışma mekanizmasının daha bambaşka olduğunu söylüyor Normalde okuma çalışmalarında beynin sol bölümü faal ama ÖÖG yaşamış çocukların okuma sırasında solun yanında sağ bölümde etkin Dolayısıyla okurken fazla tez yorulurlar ÖÖG yaşamış çocukların yeniden beynin görüntüleri idrak ile ilgili bölümü daha küçük ve bu da okumayı zorlaştırır Özel Öğrenme Güçlüğünün Belirtileri * Yazma okuma ve heceleme hataları yapar Kelimeleri harfleri ve rakamları hatalı yazan veya tersten okuyup yazan Mesela: bd, qp, 69, 1221, 1771, bal,dal 752572 * Çarpım tablosunu ezberleyemeyebilir Hesap yaparken kesintisiz parmaklarını kullanır Zihinden yapılan matematiksel işlemde ve problem çözerken zorlanırToplama ve çıkarmada sorun yaşar Birbirine eş matematiksel işaretleri karıştırır (+ ×) ( –, ÷ ) ( ) * Sağ ve sol yönünü yada aşağıda üzerinde kavramlarını karıştırabilir * Okuduklarından fazla azını hatırlarAyrıntıları hatırlayamaz Anlatırken cümleleri yarım bırakır, yanlış telaffuz eder * Bildiklerini sözel olarak ifade edebilirken, yazılmış olarak açıklama edemez Sorduğunuzda cevaplar ama kağıda yazamaz yada fazla basitçe yazar * Okurken yada yazarken ilaveler, çıkarmalar yapar ve başlıca bağlaçları iki kere söyler * Yazılarında küçükbüyük harfi karıştırır Harflerin şekil ve ebatları bambaşka ve düzensizdir Yazısı okunaksızdır, noktalama işaretlerini kullanmaz veya hatalı kullanır * Okurken satır atlar Okuduğu satırı bir daha okur * Seri olan gün ve ayları sayarken zorlanır Zaman algısı zayıftır (Dün, hafta, bugün) * Çabuk dikkati dağılır ve düş dünyasında gezinir Okurken başı veya karnı ağrır Okula gitmek istemez Çabuk sinirlenir ve şehvetli açıdan ivedi incinir Unutmayalım fakat, hepimizin güçlü ve zayıf yönleri var Her birimiz ayrı yeteneklere sahibiz Bazı şeyleri yaparken zorlanır, bazılarını kolaylıkla yaparız Tıpatıp özel öğrenme güçlüğü yaşamış çocuklar gibi…Yeter ancak çocuğunuzun özgüvenleri tahrip olmasın!