iltasyazilim
FD Üye
Çocuklarınıza günlük yaşam becerileri kazandırmayı kolaylaştırmak için izlenmesi gereken bir takım yol ve yöntemler vardır:
Eğitim süresi 810 hafta olmalıdır Çocuğunuza günde en düşük iki kere ve önce 25 dk sonradan gitgide artarak büyüyen bir şekilde minimum 520 dk zaman ayırmalısınız (Bu süre çocuğun şahsiyet özellikleri , psikolojik durumu , anne babanın çalışıp çalışmaması vb gibi etkenlere göre değişebilir)
Çocuğunuzun ve sizin halsiz olmadığınız , çocuğunuzun uyumayan olmadığı ve sakin olduğu zamanları yeğlemek uygun olacaktır
Eğitim yapılan vakit mutlaka günün aynı zaman dilimine gelmeli (hergün 1011 ve 1617 arası gibi ), çocuğun dikkatini dağıtmayacak bir ortam olmalı ( çevrede öteki çocuklar oynamamalı , artı eşya olmamalı , TV , Radyoteyp çalışmamalıdır) dır
Çocuğunuza mümkün olduğunca yakın ve otururken aynı yükseklikte olunuz Kendi kendine oturamıyorsa tutarak oturmasına yardımcı olunuz Sizin yüzünüzü rahatça görebileceği pozisyonda olunuz
Size bakmasını sağlayınız , bakmıyorsa çenesini hafifçe çevirip bakmasını sağlayınız Gözgöze geliniz , bunu yaparsa ödüllendiriniz Tekrar bakmıyorsa 12 dk sonra baştan deneyiniz 23 saniye göz göze gelirse ödüllendiriniz ve bunu 56 sn oluncaya değin sürdürünüz Evdeki diğer kişilerle göz göze gelmesini sağlayınız Eğitim süresince çocuğunuz göz göze gelmiyorsa göz hizasına sevdiği bir şeyi koyarak bunu sağlamaya çalışınız
Onun anlayabileceği şekilde kısa ve basit cümlelerle konuşunuz (Ali kalk , bardağı tut vb gibi) Konuşurken mimik ve jestlerinizi de kullanınız
Öğretilecek her işlevi bir kaç kez yineleyiniz Her beceriyi basitten başlayarak sıralayınız , becerileri ufak basamaklara bölerek öğretiniz
İstediğiniz bir beceri için sadece mücadele gösterse bile ödüllendiriniz Ödül olarak sevdiği bir çaba ( Parka gitmek, oyun oynamak vb ) olabilir
Çocuğunuzun olumlu bir davranışına sevinmek ona sarılmak ''aferin'' '' ne hoş yaptın'' biçiminde sözlü ifade de ödüldür Ödül olarak seçtiğiniz şeyi mutlaka istenilen davranışın hemencecik arkasından gerçekleştiriniz
ÖZ BAKIM BECERİLERİ
EL YIKAMA
Çocuğunuzun rahatça elini yıkayabilmesi için lavabonun boylu boyunca uygun olması gerekir Bunu sağlamak için bir tabure kullanabilirsiniz Çocuğunuzun arkasına geçerek ellerinizi onun elleri üzerine koyunuz Çocuğunuzun karşısında bir ayna olması yararlı olabilir
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun elini tutarak çeşmeyi açınız
Ellerini ellerinizin arasına alarak akan suyun altına tutunuz
Elini tutarak sabunu almasını sağlayınız
Bir eliyle sabunu tutrupu, öteki elinizle çocuğunuzun eline sabuna sürtüp köpürmesini sağlayınız
Elini sabunluğa götürüp sabunu bıraktırınız
Çocuğunuzun iki ileni birbirine sürterek köpürmesini sağlayınız
Suyun aşağı ellerini yıkayınız Gerekinse işlemi tekrarlayınız
Ellerini tutarak çeşmeyi birlikte kapatınız
Faaliyete direnmiyorsa ödüllendiriniz Son basamağa dek faaliyeti birlikte lapıp, son basamakta ellerinizi çekerek onun yapmasını söyleyiniz Başarabilirse her yerde yeniden 7basamağa kadar faaliyeti birlikte yapınız ve son iki basamağı (7 ve 8) ona yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse yine tekrar sırayla 5, 4, 3, 2, ve 1 basamaklara kadar faaliyeti birlikte yapıp diğerlerini yapmasını söyleyiniz
bu arada yardıma gereksinim olursa dirseklerinden hafifçe yönlendirerek takviye ediniz, bu şekilde basamakları sondan başa içten sıralayarak başarabiliydrsa “ellerini yıka diyerek faaliyeti yapmasını bekleyiniz Her basamağın sonunda başarı durumuna tarafından uygun bir şekilde ödüllendiriniz
YÜZ YIKAMA
El yıkama faaliyetlerini öğrendikten sonra hemen arkasında öğretilmelidir
İŞLEM BASAMAKLARI
Çocuğunuzun elini tutarak birlikte çeşmeyi açınız
Ellerini köpürtmesini sağlayınız
Ellerini köpürttükten sonradan sabunu bırakınız
Çocuğunuzun gerisinde durarak her iki elini bileklerinden tutunuz, yuvarlak hareketlerle ağız ve yanaklarını sabunlayınız
Bölgeyi köpürtünüz
Ellerini ellerinizle tutarak önce sabunlu ellerinizi durumatınız
Elini bir suya, bir yüzüne götürerek yüzünü durulayınız
Son basamağa dek faaliyeti birlikte yapıp, son basamakta ellerinizi çekerek onun yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse her tarafta 7basamağa değin faaliyeti birlikte yapınınız ve son iki basamağı (7 ve 8) ona yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse yeniden tekrar sırasıyla 6, 5, 4, 2, ve 1 basamaklara kadar faaliyeti birlikte lapıp, diğerlerini yapmasını söyleyiniz
sırası gelmişken yardıma gereksinimi olursa dirseklerinden hafifçe yönlendirerek takviye edeniz Bu şekilde sondan başa doğru sıralayarak başarabiliyorsa “ yüzünü yıka diyerek faaliyeti yapmasını bekleyiniz Her basamağın sonunda galibiyet durumuna göre ödüllendiriniz
EL DURULAMA
Büyük bir havlu ve lavaboya yetişebilmek için tabure kullanınız
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun bir elini tutarak havlunun arkasına koyunuz
Öteki elinin içini (avucunu) havlu ile ovuşturunuz
Elinin tersini (üst kısmını) havlu ile ovuşturunuz
Kurulanan eliyle havlunun bir göre tutturunuz
Öteki elinin içini havlu ile ovuşturunuz
Elinin tersini de havlu ile ovuşturarak kurulatınız
Son basamağa dek faaliyeti birlikte yapıp, son basamakta ellerinizi çekerek ( 6basamakta) onun yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse baştan baştan 5 basamağa değin birlikte faaliyeti yapınız ve son iki basamağı (5 ve 6) ona yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse tekrar yeniden sırasıyla 4, 3, 2, ve 1, basamaklara değin faaliyeti birlikte yapıp, diğerlerini yapmasını söyleyiniz Yardıma gereksinimi olursa derseğini tutarak yönlendiriniz
Basamakları bu şekilde yapmayı başarabiliyorsa “ellerini kurula diyerek faaliyeti yapmasını bekleyiniz
Her basamakta başarı durumuna tarafından ödüllendiriniz
YÜZ KURULAMA
Lavabonun üstünde ayna ve yetişebilmek için tabure bulundurunuz
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun ardındaki durarak her iki elini kavrayınız ve havluyu birlekte alttan tutunuz
Ellerinizi çocuğunuzun yüzüne yaklaştırarak havluyu yüzüne kapatınız
Yumuşak hareketlerle bastırıp çekmesini sağlayınız
Kurulama işlemi bitince elini tutarak birlikte havluyu yerine asınız
Son basamağa kadar faaliyeti birliikte yapıp, son basamakta ellerinizi çekerek (4basamak) onun yapmasını söyleyiniz
Başarabilirlerse yeniden her yerde 3basamağa değin faaliyeti birlikte yapıp diğerlerini yapmasını söyleyiniz
Gerekirse, dirseğinden tutup yönlendirerek destek ediniz sonra “yüzünü kurula deyiniz ve yapınca ödüllendiriniz *
Eğitim süresi 810 hafta olmalıdır Çocuğunuza günde en düşük iki kere ve önce 25 dk sonradan gitgide artarak büyüyen bir şekilde minimum 520 dk zaman ayırmalısınız (Bu süre çocuğun şahsiyet özellikleri , psikolojik durumu , anne babanın çalışıp çalışmaması vb gibi etkenlere göre değişebilir)
Çocuğunuzun ve sizin halsiz olmadığınız , çocuğunuzun uyumayan olmadığı ve sakin olduğu zamanları yeğlemek uygun olacaktır
Eğitim yapılan vakit mutlaka günün aynı zaman dilimine gelmeli (hergün 1011 ve 1617 arası gibi ), çocuğun dikkatini dağıtmayacak bir ortam olmalı ( çevrede öteki çocuklar oynamamalı , artı eşya olmamalı , TV , Radyoteyp çalışmamalıdır) dır
Çocuğunuza mümkün olduğunca yakın ve otururken aynı yükseklikte olunuz Kendi kendine oturamıyorsa tutarak oturmasına yardımcı olunuz Sizin yüzünüzü rahatça görebileceği pozisyonda olunuz
Size bakmasını sağlayınız , bakmıyorsa çenesini hafifçe çevirip bakmasını sağlayınız Gözgöze geliniz , bunu yaparsa ödüllendiriniz Tekrar bakmıyorsa 12 dk sonra baştan deneyiniz 23 saniye göz göze gelirse ödüllendiriniz ve bunu 56 sn oluncaya değin sürdürünüz Evdeki diğer kişilerle göz göze gelmesini sağlayınız Eğitim süresince çocuğunuz göz göze gelmiyorsa göz hizasına sevdiği bir şeyi koyarak bunu sağlamaya çalışınız
Onun anlayabileceği şekilde kısa ve basit cümlelerle konuşunuz (Ali kalk , bardağı tut vb gibi) Konuşurken mimik ve jestlerinizi de kullanınız
Öğretilecek her işlevi bir kaç kez yineleyiniz Her beceriyi basitten başlayarak sıralayınız , becerileri ufak basamaklara bölerek öğretiniz
İstediğiniz bir beceri için sadece mücadele gösterse bile ödüllendiriniz Ödül olarak sevdiği bir çaba ( Parka gitmek, oyun oynamak vb ) olabilir
Çocuğunuzun olumlu bir davranışına sevinmek ona sarılmak ''aferin'' '' ne hoş yaptın'' biçiminde sözlü ifade de ödüldür Ödül olarak seçtiğiniz şeyi mutlaka istenilen davranışın hemencecik arkasından gerçekleştiriniz
ÖZ BAKIM BECERİLERİ
EL YIKAMA
Çocuğunuzun rahatça elini yıkayabilmesi için lavabonun boylu boyunca uygun olması gerekir Bunu sağlamak için bir tabure kullanabilirsiniz Çocuğunuzun arkasına geçerek ellerinizi onun elleri üzerine koyunuz Çocuğunuzun karşısında bir ayna olması yararlı olabilir
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun elini tutarak çeşmeyi açınız
Ellerini ellerinizin arasına alarak akan suyun altına tutunuz
Elini tutarak sabunu almasını sağlayınız
Bir eliyle sabunu tutrupu, öteki elinizle çocuğunuzun eline sabuna sürtüp köpürmesini sağlayınız
Elini sabunluğa götürüp sabunu bıraktırınız
Çocuğunuzun iki ileni birbirine sürterek köpürmesini sağlayınız
Suyun aşağı ellerini yıkayınız Gerekinse işlemi tekrarlayınız
Ellerini tutarak çeşmeyi birlikte kapatınız
Faaliyete direnmiyorsa ödüllendiriniz Son basamağa dek faaliyeti birlikte lapıp, son basamakta ellerinizi çekerek onun yapmasını söyleyiniz Başarabilirse her yerde yeniden 7basamağa kadar faaliyeti birlikte yapınız ve son iki basamağı (7 ve 8) ona yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse yine tekrar sırayla 5, 4, 3, 2, ve 1 basamaklara kadar faaliyeti birlikte yapıp diğerlerini yapmasını söyleyiniz
bu arada yardıma gereksinim olursa dirseklerinden hafifçe yönlendirerek takviye ediniz, bu şekilde basamakları sondan başa içten sıralayarak başarabiliydrsa “ellerini yıka diyerek faaliyeti yapmasını bekleyiniz Her basamağın sonunda başarı durumuna tarafından uygun bir şekilde ödüllendiriniz
YÜZ YIKAMA
El yıkama faaliyetlerini öğrendikten sonra hemen arkasında öğretilmelidir
İŞLEM BASAMAKLARI
Çocuğunuzun elini tutarak birlikte çeşmeyi açınız
Ellerini köpürtmesini sağlayınız
Ellerini köpürttükten sonradan sabunu bırakınız
Çocuğunuzun gerisinde durarak her iki elini bileklerinden tutunuz, yuvarlak hareketlerle ağız ve yanaklarını sabunlayınız
Bölgeyi köpürtünüz
Ellerini ellerinizle tutarak önce sabunlu ellerinizi durumatınız
Elini bir suya, bir yüzüne götürerek yüzünü durulayınız
Son basamağa dek faaliyeti birlikte yapıp, son basamakta ellerinizi çekerek onun yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse her tarafta 7basamağa değin faaliyeti birlikte yapınınız ve son iki basamağı (7 ve 8) ona yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse yeniden tekrar sırasıyla 6, 5, 4, 2, ve 1 basamaklara kadar faaliyeti birlikte lapıp, diğerlerini yapmasını söyleyiniz
sırası gelmişken yardıma gereksinimi olursa dirseklerinden hafifçe yönlendirerek takviye edeniz Bu şekilde sondan başa doğru sıralayarak başarabiliyorsa “ yüzünü yıka diyerek faaliyeti yapmasını bekleyiniz Her basamağın sonunda galibiyet durumuna göre ödüllendiriniz
EL DURULAMA
Büyük bir havlu ve lavaboya yetişebilmek için tabure kullanınız
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun bir elini tutarak havlunun arkasına koyunuz
Öteki elinin içini (avucunu) havlu ile ovuşturunuz
Elinin tersini (üst kısmını) havlu ile ovuşturunuz
Kurulanan eliyle havlunun bir göre tutturunuz
Öteki elinin içini havlu ile ovuşturunuz
Elinin tersini de havlu ile ovuşturarak kurulatınız
Son basamağa dek faaliyeti birlikte yapıp, son basamakta ellerinizi çekerek ( 6basamakta) onun yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse baştan baştan 5 basamağa değin birlikte faaliyeti yapınız ve son iki basamağı (5 ve 6) ona yapmasını söyleyiniz
Başarabilirse tekrar yeniden sırasıyla 4, 3, 2, ve 1, basamaklara değin faaliyeti birlikte yapıp, diğerlerini yapmasını söyleyiniz Yardıma gereksinimi olursa derseğini tutarak yönlendiriniz
Basamakları bu şekilde yapmayı başarabiliyorsa “ellerini kurula diyerek faaliyeti yapmasını bekleyiniz
Her basamakta başarı durumuna tarafından ödüllendiriniz
YÜZ KURULAMA
Lavabonun üstünde ayna ve yetişebilmek için tabure bulundurunuz
İŞLEM BASAMAKLARI:
Çocuğunuzun ardındaki durarak her iki elini kavrayınız ve havluyu birlekte alttan tutunuz
Ellerinizi çocuğunuzun yüzüne yaklaştırarak havluyu yüzüne kapatınız
Yumuşak hareketlerle bastırıp çekmesini sağlayınız
Kurulama işlemi bitince elini tutarak birlikte havluyu yerine asınız
Son basamağa kadar faaliyeti birliikte yapıp, son basamakta ellerinizi çekerek (4basamak) onun yapmasını söyleyiniz
Başarabilirlerse yeniden her yerde 3basamağa değin faaliyeti birlikte yapıp diğerlerini yapmasını söyleyiniz
Gerekirse, dirseğinden tutup yönlendirerek destek ediniz sonra “yüzünü kurula deyiniz ve yapınca ödüllendiriniz *