iltasyazilim
FD Üye
Müzik,kendini açıklama etme becerisini,yaratıcılık zevkin ve estetik duygusunu geliştirir; ses ve dil gelişimi ile bilişsel gelişim ve soyut düşünmeye katkıda bulunur
Çocukta müzik yeteneği allah vergisi başlarDoğumundan itibaren ses uyarıcısına tepki verirAnne ve babasının but seslerini tanırAğlamalarla ve ses tonunu yükseltip alçaltarak mutluluğunu ve mutsuzluğunu ifade eder
Bazı araştırmacılara tarafından; çocukların şarkı ve mırıldanmalarını dinleyerek,orijinal dans ve oyunlara intibak çabalarını izleyerek,müziğe karşısında doğuştan aklıselim olduklarını gözleyebilirizBu doğal kabiliyet evrenseldir ve her toplumun üyesi olan çocukta allah vergisi vardırÖzetle bebekler, sesleri algılamada ve müzikal bir uyarana dikkat göstermede, şaşılacak bir şekilde yetişkinlerinkine benzer yeteneklere sahiptir
36 ay arası bebekler,müziğin geldiği kaynağa dürüst dönmeye ve bundan aldığı hazzı göstermeye başlar
1 yaş çocuğu, hareketli bir müziğe, elleri ve sesleriyle katılmaya çalışırAynı müzik parçası tekrarlandığında, tanıyıp benzer hareketleri yapmayı ve aynı sesleri çıkarmayı öğreniryani birinci yıldaki en belirgin gelişme, müziği seslendirmedir
2 yaş çocuğu, müziği dinlemeyi sever ve kendi hareketlerini müzikte var olan ritme uydurma çabasına gider
3, 4, 5, yaşlarında çocukların, spontan hareketlerle tepki vermekten çok müziği, oturarak dinleme eğiliminde oldukları görülmektedir Bu özellik, okulöncesi çocuğuna dinleme ve gürültüsüz kalma alışkanlığını da kazandırırÇocukların, müziğe verdikleri tepkileri gelişen bir şekilde içselleştirmeleri ve bunu yaratıcı oyun ve arkadaşlarıyla sosyal ilişkiler kurma (örneğin dans etme ) şeklinde, geniş bir bağlamda kullanmalarıyla okulöncesi dönemde müzik etkinliği zenginlik kazanır
Okulöncesi dönem çocuğu için müzik ve dans, kendini açıklama etme arabulucu olmanın ötesinde,onun sosyal gelişimi için de kayda değer bir etkinliktirÇünkü çocuk, müzik eşliğinde arkadaşlarıyla daha basit bir irtibat kurabilmektedir
MÜZİK VE MÜZİK EĞİTİMİ ÇOCUĞA NE KAZANDIRIR ?
Müzik, ilk önce,şarkı ve tekerlemeler aracılığıyla okulöncesi dönemindeki çocuğun dil gelişimine katkıda bulunurBunun yanı sıra müzikal etkinlikler yoluyla çocuğun yaratıcılığını ortaya koymasına fırsat verir
Müzik,zihinsel,motor,sosyal beceri ve yeteneklerin gelişimine katkıda bulunmaktadır
Müzik eğitiminin, okuma yeteneğine de katkıda bulunduğu açıkça görülmektedirYapılan araştırmalara kadar ,akademik yılın başında ve sonunda okuma testine alt tutulan ilk öğretim öğrencilerinden,müzik eğitimi alanların,almayanlara oranla daha iyi sonuçlar elde ettikleri görülmüştürYapılan o kadar fazla testin sonucunda,notaları dürüst seslendiren çocuklarda,harfleri doğru seslendirme oranının daha yüksek olduğu görülmüştürMüzik eğitiminin olumlu etkisi,okumanın yanı sıra,öğrenme ve yaratıcılıkta da kendini göstermektedir
Müzik;
Kendini açıklama edebilme becerisinin ve yaratıcılık zevkini geliştirir
Estetik duygusunu geliştirir
Motor gelişimi ile ritmik gelişimini sağlar
Ses ve dil gelişimine katkıda bulunur
Bilişsel gelişim ve soyut düşünmeye katkıda bulunur
Sosyal ve grup becerileri kazandırır
Özetle müzik eğitiminin,okuma,soyut düşünme yetenekleri ve yaratıcılığı kapsayan bilişsel becerilerin gelişmesini desteklediğini,araştırma bulgularına dayanarak söyleyebiliriz
ÇOCUĞUN MÜZİK İLGİSİNİ İÇİN ESASBABA NE YAPABİLİR ?
Her şeyden önce çocuğun müzikle tanıtmak üzere belirli bir program içinde hareket edilmelidirÖrneğin,evde zaman zaman televizyon yerine müzik kulak vermek,öbür konserlere çocuğu da götürmek gibiUyku öncesi olağan müzikle uykuya geçişi temin etmek,uyumayı kolaylaştırdığı gibi,çocukta müzik ilgisinin gelişimini de sağlarAncak tüm bunları yaparken;çocuğu keşfetmek,hangi müzik türüne karşısında daha artı ilgi duyduğunu,müzik kulağı olup olmadığını vermek gerekir
bir zamanlar Edirne ’de ruh hastalıklarının tedavisinde kullanılan müzik,çocuğunda şehvetli boşalımını,rahatlamasını sağlayarak,gerginliğini azaltırken, çare edici işlevini yerine getirmektedir
böylece, annebaba bir yana model olmalı ve çocuğu müziğe özendirmeli,öte yandan da onu, ilgisi doğrultusunda yönlendirmeye çalışmalı ve alaka duyduğu bir müzik aletini çalması yolunda yüreklendirmelidir *
Çocukta müzik yeteneği allah vergisi başlarDoğumundan itibaren ses uyarıcısına tepki verirAnne ve babasının but seslerini tanırAğlamalarla ve ses tonunu yükseltip alçaltarak mutluluğunu ve mutsuzluğunu ifade eder
Bazı araştırmacılara tarafından; çocukların şarkı ve mırıldanmalarını dinleyerek,orijinal dans ve oyunlara intibak çabalarını izleyerek,müziğe karşısında doğuştan aklıselim olduklarını gözleyebilirizBu doğal kabiliyet evrenseldir ve her toplumun üyesi olan çocukta allah vergisi vardırÖzetle bebekler, sesleri algılamada ve müzikal bir uyarana dikkat göstermede, şaşılacak bir şekilde yetişkinlerinkine benzer yeteneklere sahiptir
36 ay arası bebekler,müziğin geldiği kaynağa dürüst dönmeye ve bundan aldığı hazzı göstermeye başlar
1 yaş çocuğu, hareketli bir müziğe, elleri ve sesleriyle katılmaya çalışırAynı müzik parçası tekrarlandığında, tanıyıp benzer hareketleri yapmayı ve aynı sesleri çıkarmayı öğreniryani birinci yıldaki en belirgin gelişme, müziği seslendirmedir
2 yaş çocuğu, müziği dinlemeyi sever ve kendi hareketlerini müzikte var olan ritme uydurma çabasına gider
3, 4, 5, yaşlarında çocukların, spontan hareketlerle tepki vermekten çok müziği, oturarak dinleme eğiliminde oldukları görülmektedir Bu özellik, okulöncesi çocuğuna dinleme ve gürültüsüz kalma alışkanlığını da kazandırırÇocukların, müziğe verdikleri tepkileri gelişen bir şekilde içselleştirmeleri ve bunu yaratıcı oyun ve arkadaşlarıyla sosyal ilişkiler kurma (örneğin dans etme ) şeklinde, geniş bir bağlamda kullanmalarıyla okulöncesi dönemde müzik etkinliği zenginlik kazanır
Okulöncesi dönem çocuğu için müzik ve dans, kendini açıklama etme arabulucu olmanın ötesinde,onun sosyal gelişimi için de kayda değer bir etkinliktirÇünkü çocuk, müzik eşliğinde arkadaşlarıyla daha basit bir irtibat kurabilmektedir
MÜZİK VE MÜZİK EĞİTİMİ ÇOCUĞA NE KAZANDIRIR ?
Müzik, ilk önce,şarkı ve tekerlemeler aracılığıyla okulöncesi dönemindeki çocuğun dil gelişimine katkıda bulunurBunun yanı sıra müzikal etkinlikler yoluyla çocuğun yaratıcılığını ortaya koymasına fırsat verir
Müzik,zihinsel,motor,sosyal beceri ve yeteneklerin gelişimine katkıda bulunmaktadır
Müzik eğitiminin, okuma yeteneğine de katkıda bulunduğu açıkça görülmektedirYapılan araştırmalara kadar ,akademik yılın başında ve sonunda okuma testine alt tutulan ilk öğretim öğrencilerinden,müzik eğitimi alanların,almayanlara oranla daha iyi sonuçlar elde ettikleri görülmüştürYapılan o kadar fazla testin sonucunda,notaları dürüst seslendiren çocuklarda,harfleri doğru seslendirme oranının daha yüksek olduğu görülmüştürMüzik eğitiminin olumlu etkisi,okumanın yanı sıra,öğrenme ve yaratıcılıkta da kendini göstermektedir
Müzik;
Kendini açıklama edebilme becerisinin ve yaratıcılık zevkini geliştirir
Estetik duygusunu geliştirir
Motor gelişimi ile ritmik gelişimini sağlar
Ses ve dil gelişimine katkıda bulunur
Bilişsel gelişim ve soyut düşünmeye katkıda bulunur
Sosyal ve grup becerileri kazandırır
Özetle müzik eğitiminin,okuma,soyut düşünme yetenekleri ve yaratıcılığı kapsayan bilişsel becerilerin gelişmesini desteklediğini,araştırma bulgularına dayanarak söyleyebiliriz
ÇOCUĞUN MÜZİK İLGİSİNİ İÇİN ESASBABA NE YAPABİLİR ?
Her şeyden önce çocuğun müzikle tanıtmak üzere belirli bir program içinde hareket edilmelidirÖrneğin,evde zaman zaman televizyon yerine müzik kulak vermek,öbür konserlere çocuğu da götürmek gibiUyku öncesi olağan müzikle uykuya geçişi temin etmek,uyumayı kolaylaştırdığı gibi,çocukta müzik ilgisinin gelişimini de sağlarAncak tüm bunları yaparken;çocuğu keşfetmek,hangi müzik türüne karşısında daha artı ilgi duyduğunu,müzik kulağı olup olmadığını vermek gerekir
bir zamanlar Edirne ’de ruh hastalıklarının tedavisinde kullanılan müzik,çocuğunda şehvetli boşalımını,rahatlamasını sağlayarak,gerginliğini azaltırken, çare edici işlevini yerine getirmektedir
böylece, annebaba bir yana model olmalı ve çocuğu müziğe özendirmeli,öte yandan da onu, ilgisi doğrultusunda yönlendirmeye çalışmalı ve alaka duyduğu bir müzik aletini çalması yolunda yüreklendirmelidir *