iltasyazilim
FD Üye
Son yıllarda ortaya meydana çıkan istatistiki verilere kadar 6 11 yaş çocuklar hafta da sıradan 25 saat televizyon izlemektedir Bu da ortalama günde 3,5 saat izlem anlamına gelmektedir Daha minik yaş grubunda ya da ebeveyn denetimi eksik, hatta Televizyon seyretmeye yönlendirme ve, misal olarak teşvik çok olan çocuklarda günde 6 8 saatte kadar çıkabilmektedir
Kuşkusuz televizyonun olumlu özellikleri çoktur
TV, dünyaya açılan penceredir
İyi programlar ile iyi bir DATA hazinesidir
Okul öncesi çocukluk dönemi ilk olarak almak üzere her yaş dönemi çocuklarda eğlendirerek öğreten iyi bir yaygın EĞİTİM aracıdır
Kaliteli programların ailecek birlikte izlenebileceği iyi bir AİLE BİRLİĞİ sağlar
Oysa bu olumlu özellikler yanı sıra soyut fiziksel kavramları henüz ayıramayan, bir diğer değişle gerçek ile düş gücü ürünlerini birbirinden ayırmakta zorlanan okul öncesi yaş döneminde negatif örnekleri taklit etmeye dayalı sorunlar yaşanabilir (Süpermen gibi uçmak isteği ve uygulaması)
Çocukların zihinsel, sosyal ve el becerilerini geliştirme amaçlı oyunların yerini alır
Bütün zamanları dolduran ve çocuğun edilgen durumda kalmasına neden olan, alıştırma alışkanlığından uzaklaştırma, TV aleyhinde abur cubur yeme içme alışkanlığı kazandıran bir etken olabilir
TV programlarında çoğunlukla karşılaşılan şiddete dayalı olaylar negatif etkilenmeler yaratabilir yada ruhsal travma nedeni olabilir
Uzun süreli TV seyretme, çocuğun uyarı süresini azaltabilir Çünkü bir televizyon programında ekrandaki görüntü her 3 saniyede bir değişir Özellikle reklamlarda aralıksız akıcı görsel şimşekler yaratılarak farkına varmadan etkileme, temel amaçtır Bu kesintisiz değişen görsellik ve sesler ufak bir bebek için bile ilgi çekicidir Ama kısa süreli değişik görüntülere alışma, artan bir şekilde uzun süreli dikkati benzer nokta da toplamayı güçleştirir İleri yaşlara kayan bir meslek üzerinde ya da derste yoğunlaştırma zorluğu yaşanabilir
Çözüm: Televizyon izleme süresi kısıtlanmalı, dengelenmelidir
Süre: Günde bir saat hafta sonları en çok iki saat seçilen uygun bir programın izlenmesi uygundur
NELER YAPMALI
Çocuğun TV izleme süresini dengelemeye çalışırken evdeki diğer büyüklerin mutlaka olumlu misal olması zorunlu, hatta zorunludur
Unutmayınız! TV bağımlısı iseniz çocuklarınız da TV Bağımlısı olacaktır
Gününü değişik oyun ve etkinlikler ile doldurmasına olanak sağlayın Abes vakit değerlendirme konusunda asistan olun
Uzaktan kumandayı kolay ulaşabilir yerde bulundurmayın
Gerekirse TV kumanda kilidi alın
Çalışmadığı zamanlarda TV yi fişten çekin
Kitap okuma alışkanlığı kazanmasında birlikte kitap okuyup yorumlar yaparak katkıda bulunmaya çalışın
TV izleme ilkelerini birlikte kararlaştırın Ancak bu konuda tartışmayın Kapaması için yalvarmayın, bağırıp sinirlenerek çözümsüz kaldığınızı hissettirmeyin
Ağırbaşlı olun kararlılığınızı belli edin
Ortaya çıkan olumlu sonuçları, gelişmeleri, el becerilerini övün, pekiştirici sözler söyleyin, yeni aktiviteler için yüreklendirin
TV izleme sınırlılığına harmoni gerçekleştikçe sevdiği sosyal aktiviteler yaratarak (arkadaşları ile evde kutlama, istediği bir eğlence, piknik vs gitme) mutlu olmasını sağlayın
Çocuğunuzun anne baba ve kardeşler ile geçirdiği zamanı anlamlı, nitelikli kılma çabalarını gösterin (aile oyunu, piknik, yürüyüş, bisiklet gibi)
Aile birlikteliğinin böylesine artması yanı sıra manâsız zamanlarını dolduracak aktiviteler de arttıkça TV izlem süresi kısalacaktır
En zorlama dönem, Tv izlemeyi dengede tutmak için alınan iki taraflı karardan sonra geçen ilk 2 3 haftalık süredir
Bu sürenin sonun da aile bireyleri birbirlerine “Ben Televizyonu ne süre nasıl izleyeceğimi biliyorum ve mutluyum yazılmış anma yazıları verebilirler ya da çocuğunuzun odasına sürpriz bir şekilde “Ne zaman nasıl TV izleyeceğini haberdar olan çocuğumuz olduğu için, mutluyuz, grurluyuz biçiminde espirililerle de süslenmiş bir yazı asılabilir
*
Kuşkusuz televizyonun olumlu özellikleri çoktur
TV, dünyaya açılan penceredir
İyi programlar ile iyi bir DATA hazinesidir
Okul öncesi çocukluk dönemi ilk olarak almak üzere her yaş dönemi çocuklarda eğlendirerek öğreten iyi bir yaygın EĞİTİM aracıdır
Kaliteli programların ailecek birlikte izlenebileceği iyi bir AİLE BİRLİĞİ sağlar
Oysa bu olumlu özellikler yanı sıra soyut fiziksel kavramları henüz ayıramayan, bir diğer değişle gerçek ile düş gücü ürünlerini birbirinden ayırmakta zorlanan okul öncesi yaş döneminde negatif örnekleri taklit etmeye dayalı sorunlar yaşanabilir (Süpermen gibi uçmak isteği ve uygulaması)
Çocukların zihinsel, sosyal ve el becerilerini geliştirme amaçlı oyunların yerini alır
Bütün zamanları dolduran ve çocuğun edilgen durumda kalmasına neden olan, alıştırma alışkanlığından uzaklaştırma, TV aleyhinde abur cubur yeme içme alışkanlığı kazandıran bir etken olabilir
TV programlarında çoğunlukla karşılaşılan şiddete dayalı olaylar negatif etkilenmeler yaratabilir yada ruhsal travma nedeni olabilir
Uzun süreli TV seyretme, çocuğun uyarı süresini azaltabilir Çünkü bir televizyon programında ekrandaki görüntü her 3 saniyede bir değişir Özellikle reklamlarda aralıksız akıcı görsel şimşekler yaratılarak farkına varmadan etkileme, temel amaçtır Bu kesintisiz değişen görsellik ve sesler ufak bir bebek için bile ilgi çekicidir Ama kısa süreli değişik görüntülere alışma, artan bir şekilde uzun süreli dikkati benzer nokta da toplamayı güçleştirir İleri yaşlara kayan bir meslek üzerinde ya da derste yoğunlaştırma zorluğu yaşanabilir
Çözüm: Televizyon izleme süresi kısıtlanmalı, dengelenmelidir
Süre: Günde bir saat hafta sonları en çok iki saat seçilen uygun bir programın izlenmesi uygundur
NELER YAPMALI
Çocuğun TV izleme süresini dengelemeye çalışırken evdeki diğer büyüklerin mutlaka olumlu misal olması zorunlu, hatta zorunludur
Unutmayınız! TV bağımlısı iseniz çocuklarınız da TV Bağımlısı olacaktır
Gününü değişik oyun ve etkinlikler ile doldurmasına olanak sağlayın Abes vakit değerlendirme konusunda asistan olun
Uzaktan kumandayı kolay ulaşabilir yerde bulundurmayın
Gerekirse TV kumanda kilidi alın
Çalışmadığı zamanlarda TV yi fişten çekin
Kitap okuma alışkanlığı kazanmasında birlikte kitap okuyup yorumlar yaparak katkıda bulunmaya çalışın
TV izleme ilkelerini birlikte kararlaştırın Ancak bu konuda tartışmayın Kapaması için yalvarmayın, bağırıp sinirlenerek çözümsüz kaldığınızı hissettirmeyin
Ağırbaşlı olun kararlılığınızı belli edin
Ortaya çıkan olumlu sonuçları, gelişmeleri, el becerilerini övün, pekiştirici sözler söyleyin, yeni aktiviteler için yüreklendirin
TV izleme sınırlılığına harmoni gerçekleştikçe sevdiği sosyal aktiviteler yaratarak (arkadaşları ile evde kutlama, istediği bir eğlence, piknik vs gitme) mutlu olmasını sağlayın
Çocuğunuzun anne baba ve kardeşler ile geçirdiği zamanı anlamlı, nitelikli kılma çabalarını gösterin (aile oyunu, piknik, yürüyüş, bisiklet gibi)
Aile birlikteliğinin böylesine artması yanı sıra manâsız zamanlarını dolduracak aktiviteler de arttıkça TV izlem süresi kısalacaktır
En zorlama dönem, Tv izlemeyi dengede tutmak için alınan iki taraflı karardan sonra geçen ilk 2 3 haftalık süredir
Bu sürenin sonun da aile bireyleri birbirlerine “Ben Televizyonu ne süre nasıl izleyeceğimi biliyorum ve mutluyum yazılmış anma yazıları verebilirler ya da çocuğunuzun odasına sürpriz bir şekilde “Ne zaman nasıl TV izleyeceğini haberdar olan çocuğumuz olduğu için, mutluyuz, grurluyuz biçiminde espirililerle de süslenmiş bir yazı asılabilir
*