çocuklar ve oyun mektep öncesi fonksiyon oyunları fonksiyon oyunları Ceyda Cecan Karakuş Uzman Psikolog Oyun bir çocuğun en önemli işidir Çocuklar oyun ortamında kendilerini serbestçe ifade ettip, yaşantılarını yansıtırlar ve dış dünyaya farketmeden hazırlık yaparlar Ayrıca oyun, çocuğun gelişimindeki en önemli araçlardan biridir Çocuklar oynayarak dış dünyayı tanırlar ve onunla baş etmenin yollarını öğrenirler Bilhassa okul öncesi dönemdeki çocuklar için duygu ve düşüncelerin açıklama edilebileceği en uygun etraf oyundur Çocukta Oyunun Gelişim Aşamaları * 012 Ay Bebek dünyayı tanımak için duyu organlarını kullanırTekrarlanan manipulatif, tekrarlanan oyunlar oynarlar (Ceee J) Kendi bedenini ve annenin bedenini tanımak Saç çekme,ısırmabu dönemde birincil sözcükleri duyarız, geçiş nesneleri vardır Geçiş Olgusu Geçiş nesnesi,oyuncak battaniye (DWWinnicott) duyarız * 12 Yaş Yiyecekler ve atıklarıyla oynamak,barbar motor kullanımı, yürüme, koşmaDış dünyayı tanımak ister çek it, saklanmak Anne baba çocuk oyunları oynarlar, saklambaç,güreş Taklitler ve gözlemler yaparlar(Anne taklidi) * 35 Yaş Kum, su, hamur, sözcükler, öyküler, müzik Koşmak dans etmek,top oyunları,resim yapmak,deneyler,inşaa etme,puzzle türü oyunlar,grup oyunları oynayabilirHayali arkadaş, evcilik(Gündelik hayatta başedemediği şeyleri gerçek dışı arkadaşa yükler) * 512 Yaş Yaratıcılık, sanat müzik, kitap, hayvanlar, kurallı oyunlarbisiklet, yazı yazmak, öğrenilen bilgileri kullanarak birşeyler oluşturmakYarışmaya dayalı oyunlar, dramatik oyunlar, evlenme, günlik hayatın taklidi * 12 Yaş ve üstü Yaratıcı sanat ,öyküler yazmak,aşkJ ,spor,hobiler,bilim ve teknoloji,arkadaşlıklar,sorun çözme,düş belirlemek,öbür rollere girme Oyun Terapisi Oyun oynama yetisini sorunlar boyutunda her tarafta yapılandırmadır Oyun terapisi, güvenli bir ortam ve terapist eşliğinde gerçekleştirilir Çocuk oyun aracılığıyla baş edemediği duyguları ve yaşadığı zorlukları her tarafta animasyon yaparak deneyimler ve üstesinden gelmeye çalışır Oyun terapisi çocuğa tecrübe ve duygularını baştan canlandırma fırsatı sunduğu için iyileştirici özelliği vardır Oyun terapisinde süreç sonuçtan önemlidir Çocuk, terapi süresinde engellenmişlikten kurtulur ve gelişim sürecine kaldığı yerden devam edebilir id Tarihe baktığımızda, oyunun yıllardan beri terapötik amaçla kullanıldıgını görüyoruz Erikson oyunu, çocuğun travmatik deneyimleri ile uğraşılarının ifadelendirmesi olan bir benlik fonksiyonu olarak görmüştür HugHellmuth kadar 1921 de kullanılmıştır oysa bir oyun çare tekniği geliştirilmemiştir Anna Freud ve Melanie Klein da çocuklar ile yaptıkları alışılmış psikanalitik tedavi süreçleri içinde oyunu kullanmışlardır Levy (1939),Release Therapy ile ilk yapılandırılmş oyun terapisinigeliştirmiştir Gardner (19711972), oyunda hikaye anlatma tekniğini uygulamıştır 1947 yılında Axline,Rogers’ın teorilerini geliştirmiş ve Nondirektif TerapiModelini oluşturmuştur Bu tedavide çocuğa hiçbir sınırlama ve yorum getirilmez Ginott (1959,1961), çocuğun psikoterapisinde, sınırların önemini vurgulamış ve bir klavuzun gerekliliğinden sözetmiştir Oyun Terapisi, Günümüzde en sık kullanılan oyun terapileri, Non Direktif Oyun Terapisi , Çocuk Merkezli Oyun Terapisi , Bilişsel Davranışçı oyun terapisi Seans süresi 50 dakikadır Terapinin Aşamaları Araştırma aşamasıGüvenin oluşması Limitlerin oluşturulması ihtiyaçların dışa vurulması Tiryakilik aşaması Terapötik çoğaltma aşaması Başvuru Formu: 01 Yaş Regresif dönüşlü oyunlara gereksinim vardır ( Parmak boya çadır vs) 12 Yaş Duyguların dışa vurulması (Bloklar , fotoğraf kağıdı) 35 Yaş Sembolik oyunlar role playing (kostümler, kuklalar) 512 Yaş Yapılandırılmış oyun( sanat terapisi, grup) Vakit Terapi süresi çocuğa ve soruna kadar değişiklik gösterir fakat problem tutum ne dek yeniyse bunun aşılması böylece kolay olacaktır kaynakhanemizcom