Çocuklarda gelişim geriliğinin belirtileri nelerdir? Aileler hangi durumlarda pedagoga başvurmalıdır?
Bebekler gelişim sürecinde çeşitli nedenlerden ötürü gelişim geriliği yaşayabilir. Bu durum biyolojik nedenlerden kaynaklanabileceği üzere birden fazla vakit da çevresel koşulların zayıflığından kaynaklanabilir. Biyolojik nedenlerin evladı devir tedavisi yoktur yahut en uygun hale getirmek için ağır bir eğitsel programla kaideler iyileştirilebilinir. Lakin biyolojik bir nedene bağlı olmadan yalnızca etrafındaki koşulların zayıflığından ötürü da evlatta gelişim geriliği yaşayabilir. Bu durum da yapılabilecek çok şey vardır tabi ki erken tehşis konulursa. Zira bu durum ana pederin ve evladın bakımıyla sorumlu kişinin çocuğua gereğince uyarıcı, sağlıklı, güçlü bir muhit sunmayışından kaynaklanır. Evlat çeşitli nedenlerden ötürü bilinçsizce ihmal edilmiştir.
Örneğin dışarı sık çıkmadan, bir yetişkin eşiliğinde 4 duvar arasında büyümek zorunda kalmıştır. Onla ilgilenen, oynayan yoktur. Mahsusen çalışan ana babalarda evladın akşama kadar bakıcıyla bir aktiflik yapmadan ve dışarı çıkmadan yanlız kalması, arkadaşlarıyla gereğince oynaması bunların nedenlerindne biridir. Bebeğin gelişim devrinde yalnızca yeme içime, uyku gereksinimi yoktur. Arkadaşlarına, onunla ilgilenen toplumsal bir muhite, oyuna muhtaçlığı vardır. Evlat yaşıtlarıyla, yetişkinlerle oyun oynayarak öğrenir, büyür, gelişir. Şayet evlat bu olmazsa olmaz kurallardan mahrum büyürse, gelişim geriliği kaçınılmazdır.
Çocuklarda gelişim geriliği nasıldır?
Evlatları kendi yaşıtlarıya birebir kıyaslamak hakikat dedildir. Her evlat farklıdır. Hakikaten her evlattan anlaşılan ay ve yaş devirlerinde beklenen beceriler vardır. Şayet evlat bunlarda geriyse gelişim geriliği laf hususudur. Gelişim geriliği içtimaî, duygusal, lisan, fizikî, zihinsel gelişim olmak üzere çeşitli yerlerde olabilir.
Gelişim geriliğinin en büyük habercisi konuşma gecikmesidir. Evlat yaşıtlarına nazaran daha az söz kullanıyor yahut kendi geliştirdiği bir lisanda kendini söz etmeye çalışıyor olabilir. Konuşma geçikmesi yalnızca gelişim geriliğinin değil, kimi önemli patolojik meselelerinde habercisidir.Bu üzere sorunlarda erken tehşis çok değerlidir.
Fizikî gelişim ortamında bebeğin yürüme, koşma ve tutma üzere motor becerilerinde gerilik olabilir. Örneğin evlat yaşından beklenen legoları yerleştiremiyor olabilir. Kendine güvenerek yürüyemeyebilir.
Gelişim geriliği yalnızca lisan gelişimde, motor gelişiminde olmayabilir. En çok ihmal edilen gelişim geriliği çevre ve duygusal yerdedir. Evlat arkadaşlarıyla nasıl muhabere kuracağını bilemez. Evlat ya arkadaşlarına saldırır ya da hiç kendini koruyamaz. Çevre becerilerdeki eksiklik lakin evladın arkadaşlarıyla oynayacak ortam sağlanarak geliştirilebilinir. Zihinsel sahada gerilik; kavramların gelişmemesi, neden sonuç münasebetlerinin, sorun çözme becerilerinin gelişmemesi olarak özetlenebilir. Bu durumda evladın kişisel eğitim desteği alması kaidedir.
Gelişim geriliği nasıl teşhis edilir?
Çocuktaki gelişim geriliği devrinde aile tarafından kabul edilmez ya da fark edilmez. Gelişim geriliğini ana pederin anlaması ve kabullenmesi çok zordur. Gelişim sürecinde olan evlatlarının arkada kaldıkları becerileri büyüdükçe tek başlarına kazanacaklarını düşünürler. Bu mütalaayla vakit kaybederler ve gelişim geriliği daha önemli boyutlara ulaşınca lakin bir pedagogtan destek almaya karar verirler.
Şayet bir gelişim geriliğinden kuşku ediyorsanız hengam kaybetmeden bir pedagoga danışmanız gerekir. Zira geç kalındığında gelişim geriliğinde yol almak çok zordur. Evladın gün geçtikçe yaşıtlarıyla arasındaki beceri ve gelişim eksikliği farkı açılır.
Ailelerin gelişim geriliğini anlamaları sıkıntı olacağı için bebeklerini nizamlı olarak pedagog denetiminden geçirmeleri çok kıymetlidir. Gelişim geriliği Denver II Tarama Testi ve yerinde mütehassıs bir Pedagogun klinik değerlendirmesi sonucunda tesbit edilebilinir.
Bebekler ve Evlatlar Nizamlı Olarak Pedagog Denetiminden Geçmelidir!
Her bebeğin 0-3 yaşta en az 6 ayda bir pedagog tarafından gelişim denetiminin yapılması gerekiyor.
3-6 yaş arasında ise en az sene de bir kez pedagog denetiminden geçmesi tavsiye edilir. Pedagog evlatta sizin fark edemediğiniz gelişim geriliği sinyallerini erken görür ve bu sinyallerin gelişim geriliğine dönmesine pürüz olur. Gelişim geriliği ağır bir eğitim programı ve ana peder rehberliği ile aşılamayacak bir sorun değildir. Burada en değerli bahis erken tehşisdir. Ne kadar erken bu durum fark edilirse, o kadar çok yapılacak şeyler vardır ve gelişim geriliğinin izi kalmadan evlat yaşıtlarının beceri ve gelişim seviyesini yakalayabilir.
Gelişim geriliği nasıl tedavi edilir?
Gelişim geriliği erken tehsiş edilierse ağır bir eğitim programıyla tedavi edilebilir. Bu program ortamından mütehassıs bir pedagogumuz danışmanlığında geliştirilir ve uygulanır. Eğitimci, pedagog tarafından geliştirilen programı aldığı süpervizyonlarla uygular. Programın içeriği çocuktaki gelişmelere farklılık gösterecektir. Gelişim geriliğinde aile de büyük sorumluluklar taşır. Evladın tüm muhitinde düzenlemeler yapılır. Yatak odasından, oyun odası, bahçeye kadar evladın tüm hayat meydanları evladın gelişimini destekleyecek halde düzenlenir.
En kıymetlisi bütünsel bir program geliştirebilmek ve aileyi işin içine katabilmektir.
Kompetan Pedagog Sevil Yavuz
Evlat, Ergen ve Aile Psikolojisi Bilirkişisi
Tedrisat Hizmetlisi, Oyun Terapisti
Parenting Skills & Counseling Center
Bebekler gelişim sürecinde çeşitli nedenlerden ötürü gelişim geriliği yaşayabilir. Bu durum biyolojik nedenlerden kaynaklanabileceği üzere birden fazla vakit da çevresel koşulların zayıflığından kaynaklanabilir. Biyolojik nedenlerin evladı devir tedavisi yoktur yahut en uygun hale getirmek için ağır bir eğitsel programla kaideler iyileştirilebilinir. Lakin biyolojik bir nedene bağlı olmadan yalnızca etrafındaki koşulların zayıflığından ötürü da evlatta gelişim geriliği yaşayabilir. Bu durum da yapılabilecek çok şey vardır tabi ki erken tehşis konulursa. Zira bu durum ana pederin ve evladın bakımıyla sorumlu kişinin çocuğua gereğince uyarıcı, sağlıklı, güçlü bir muhit sunmayışından kaynaklanır. Evlat çeşitli nedenlerden ötürü bilinçsizce ihmal edilmiştir.
Örneğin dışarı sık çıkmadan, bir yetişkin eşiliğinde 4 duvar arasında büyümek zorunda kalmıştır. Onla ilgilenen, oynayan yoktur. Mahsusen çalışan ana babalarda evladın akşama kadar bakıcıyla bir aktiflik yapmadan ve dışarı çıkmadan yanlız kalması, arkadaşlarıyla gereğince oynaması bunların nedenlerindne biridir. Bebeğin gelişim devrinde yalnızca yeme içime, uyku gereksinimi yoktur. Arkadaşlarına, onunla ilgilenen toplumsal bir muhite, oyuna muhtaçlığı vardır. Evlat yaşıtlarıyla, yetişkinlerle oyun oynayarak öğrenir, büyür, gelişir. Şayet evlat bu olmazsa olmaz kurallardan mahrum büyürse, gelişim geriliği kaçınılmazdır.
Çocuklarda gelişim geriliği nasıldır?
Evlatları kendi yaşıtlarıya birebir kıyaslamak hakikat dedildir. Her evlat farklıdır. Hakikaten her evlattan anlaşılan ay ve yaş devirlerinde beklenen beceriler vardır. Şayet evlat bunlarda geriyse gelişim geriliği laf hususudur. Gelişim geriliği içtimaî, duygusal, lisan, fizikî, zihinsel gelişim olmak üzere çeşitli yerlerde olabilir.
Gelişim geriliğinin en büyük habercisi konuşma gecikmesidir. Evlat yaşıtlarına nazaran daha az söz kullanıyor yahut kendi geliştirdiği bir lisanda kendini söz etmeye çalışıyor olabilir. Konuşma geçikmesi yalnızca gelişim geriliğinin değil, kimi önemli patolojik meselelerinde habercisidir.Bu üzere sorunlarda erken tehşis çok değerlidir.
Fizikî gelişim ortamında bebeğin yürüme, koşma ve tutma üzere motor becerilerinde gerilik olabilir. Örneğin evlat yaşından beklenen legoları yerleştiremiyor olabilir. Kendine güvenerek yürüyemeyebilir.
Gelişim geriliği yalnızca lisan gelişimde, motor gelişiminde olmayabilir. En çok ihmal edilen gelişim geriliği çevre ve duygusal yerdedir. Evlat arkadaşlarıyla nasıl muhabere kuracağını bilemez. Evlat ya arkadaşlarına saldırır ya da hiç kendini koruyamaz. Çevre becerilerdeki eksiklik lakin evladın arkadaşlarıyla oynayacak ortam sağlanarak geliştirilebilinir. Zihinsel sahada gerilik; kavramların gelişmemesi, neden sonuç münasebetlerinin, sorun çözme becerilerinin gelişmemesi olarak özetlenebilir. Bu durumda evladın kişisel eğitim desteği alması kaidedir.
Gelişim geriliği nasıl teşhis edilir?
Çocuktaki gelişim geriliği devrinde aile tarafından kabul edilmez ya da fark edilmez. Gelişim geriliğini ana pederin anlaması ve kabullenmesi çok zordur. Gelişim sürecinde olan evlatlarının arkada kaldıkları becerileri büyüdükçe tek başlarına kazanacaklarını düşünürler. Bu mütalaayla vakit kaybederler ve gelişim geriliği daha önemli boyutlara ulaşınca lakin bir pedagogtan destek almaya karar verirler.
Şayet bir gelişim geriliğinden kuşku ediyorsanız hengam kaybetmeden bir pedagoga danışmanız gerekir. Zira geç kalındığında gelişim geriliğinde yol almak çok zordur. Evladın gün geçtikçe yaşıtlarıyla arasındaki beceri ve gelişim eksikliği farkı açılır.
Ailelerin gelişim geriliğini anlamaları sıkıntı olacağı için bebeklerini nizamlı olarak pedagog denetiminden geçirmeleri çok kıymetlidir. Gelişim geriliği Denver II Tarama Testi ve yerinde mütehassıs bir Pedagogun klinik değerlendirmesi sonucunda tesbit edilebilinir.
Bebekler ve Evlatlar Nizamlı Olarak Pedagog Denetiminden Geçmelidir!
Her bebeğin 0-3 yaşta en az 6 ayda bir pedagog tarafından gelişim denetiminin yapılması gerekiyor.
3-6 yaş arasında ise en az sene de bir kez pedagog denetiminden geçmesi tavsiye edilir. Pedagog evlatta sizin fark edemediğiniz gelişim geriliği sinyallerini erken görür ve bu sinyallerin gelişim geriliğine dönmesine pürüz olur. Gelişim geriliği ağır bir eğitim programı ve ana peder rehberliği ile aşılamayacak bir sorun değildir. Burada en değerli bahis erken tehşisdir. Ne kadar erken bu durum fark edilirse, o kadar çok yapılacak şeyler vardır ve gelişim geriliğinin izi kalmadan evlat yaşıtlarının beceri ve gelişim seviyesini yakalayabilir.
Gelişim geriliği nasıl tedavi edilir?
Gelişim geriliği erken tehsiş edilierse ağır bir eğitim programıyla tedavi edilebilir. Bu program ortamından mütehassıs bir pedagogumuz danışmanlığında geliştirilir ve uygulanır. Eğitimci, pedagog tarafından geliştirilen programı aldığı süpervizyonlarla uygular. Programın içeriği çocuktaki gelişmelere farklılık gösterecektir. Gelişim geriliğinde aile de büyük sorumluluklar taşır. Evladın tüm muhitinde düzenlemeler yapılır. Yatak odasından, oyun odası, bahçeye kadar evladın tüm hayat meydanları evladın gelişimini destekleyecek halde düzenlenir.
En kıymetlisi bütünsel bir program geliştirebilmek ve aileyi işin içine katabilmektir.
Kompetan Pedagog Sevil Yavuz
Evlat, Ergen ve Aile Psikolojisi Bilirkişisi
Tedrisat Hizmetlisi, Oyun Terapisti
Parenting Skills & Counseling Center