Çocuklarda konuşma bebeklerde tavır,bebeklerde konuşma yaşı,tavır dili,konuşma bozukluğu,söylev ve açıklama özgürlüğü Başlıca tüm çocukların konuşması ve dil gelişiminin olması için yapı olarak sinir sistemi , asap sistemi ile dil kasları arası yollar , ağız ağız tadı dudak diş yapısının doğuştan olan bayağı olması gerekmektedir Bunlarda oysa herhangi bir doğumsal bezginlik ve eksiklik veya sonra oluşabilecek bozukluk, çocuğun konuşmasını negatif yönde etkileyecektir Bu bayağı anatomik yapıyı kötü yönde etkileyebilecek bir çok hastalık mevcuttur Bu hastalıkların gebelik döneminde annede ve çocukta gelişmesi ya da doğum sonrası çocukta gelişmesi ile bu alışılagelmiş anatomi bozulabilecektir Bu hastalıkları tek tek saymak epeyce uzun ve geniş kapsamlı olduğundan , şimdi artı ayrıntıya girmeden temel konuları alıntı yapmak istiyorum Çocukların genelde birincil altı ayında yavaş yavaş heceler çıkmaya başlar ( ma ma , ba ba , da da vb ) , 12 aydan itibaren kelimeler çıkmaya başlar ( anne , baba, mama , dede vb ) , 18 aydan itibaren de cümle kurmaya başlar (anne gel , baba ver vb ) Bu gelişim dönemlerinin çok ardından kalan çocukların genellikle tavır yönünden incelenmesi gereklidir Zira gözden kaçırılacak bir koşul çocuğun iletişim sorununa ikincil olarak , bayağı akıl gelişimini , sosyal gelişimini fena yönde etkileyecektir sırası gelmişken bir takım çocuklar hiçbir problemi ( anatomik ve psikiyatrik ) olmadığı halde geç konuşmaya başlamakta ve hitabe geç olmaktadır Ama anne babalara tavsiyemiz , belli bir dönem beklendikten sonra hala konuşmayan çocuklar için gerekli incelemeleri sağlamaları yerinde olur İşitme sorunu olan çocuklar dış dünyadan hiç bir ses işitmedikleri ve uyaran almadıkları için hitabe sorunu onlarda da yoğun bir şekilde olacaktır Çocuğun hitabe mekanizmasının ve yeteneğinin gelişmesi için dış dünyadan ses olarak uyarı alması , bunları algılaması , yorumlaması , ayırt etmesi ve bunun sonucunda ona aynı sesleri çıkartması süreci gereklidir O nedenle konuşmayan çocuklarda işitme yönünün incelenmesi yerinde olur , özellikle sık olarak otitis media ( orta kulak infeksiyonu ) geçiren çocuklar için bu konuda titiz olunmalıdır Söylev ya negatif etki edecek öteki bir durum ise çocuğun görme sorunu olmasıdır Bu koşul işitme sorunu kadar probleme yol açmasa da çocuğun etrafında olup biteneleri görmesi , nesneleri tanıması , isimlerini öğrenmesi , öteki çocuklara ahenk sağlaması açısından , görme özürünün olması ,tavır açısından sorun olabilmektedir Bir öteki neden olarak kendi halinde olan , fazla artı dikkat almayan çocuklarda , geç söylev ve irtibat sorunları olabilmektedir Çocuğun doğduğu andan itibaren insanlar aralarında olması , onunla konuşulması , sevilmesi , oyun oynanması onun gerekli çevresel uyarıları alarak konuşmasını hızlandıracaktır Öteki yanlamasına etrafında artı insan bulamayan , kendi halinde kalan çocuklarda bu gelişim geri olabilmektedir Yukarıda bahsedilen soruna paralel olarak bilhassa 03 yaşta izlenen TV ye (saatlerce müzik , izleme ) emrindeki olarak çocuklarda dış dünyadan kopma , kendi halinde olma eğilimi , insanlardan ve ahali arası ilişkilerden uzaklaştırma , nesneler ile daha fazla ilgilenme , duygusal alışverişten sözünden dönme , konuşmama , yaşıtları ile ilgilenmeme , seslenince bakmama gibi bir durumun olduğu bir psikiyatrik tablo gelişebilir Buna yan olarak çocukların konuşması gelişmez veya geliştikten daha sonra gerileyebilir Bu durum geç farkedildiği vakit tavır sorununun yanısıra bir çok sorunun eşlik ettiği otistik özellikler gelişebilir Anne babaların bu kritik hayat evresinde ( 04 yaş ) fazla fazla TV izlettirmekten kaçınmaları uygun olur Çocuğun konuşma ve irtibat yönünde gelişimini süratli gitmek için yapılabilecekler( yukarıda bahsedilen hastalıklar ve bedensel sorunlar dışlandıktan sonra ) 1 Çocuğa sevgi ve huzur batmış bir aile ortamı planlamak 2 Çocuk ile ilgilenmek ve sevildiğini hissettirmek 3 Çocuğun bedensel ihtiyaçlarına ( yemek , uyku , koruma vb ) yanıt atamak 4 Çocuk ile yaşı ne olursa olsun sık sık konuşmaya hedeflemek 5 Yaşına uygun bir şekilde onun ile oyun oynamak 6 Çocuk ile birlikte vakit aşmak 7 Onun dengelenmiş ve farklı alanlara yönlendirilmiş beslenmesini karşılamak 8 Onun kendi haline kalmasına izin vermemek 9 Mümkün olduğunca yaşıtları ile birlikte oyun oynamasını karşılamak 10 Halk Müziği aralarında sık sık bulundurmak id 11 Ona hikaye masal izah etmek , ninni bildirmek 12 Onun size gönderdiği söylev ve ses mesajlarına yanıt belirlemek 13 Bir nesneyi eline aldığında onun ile ilgili ona bir şeyler açıklama yapmak ( çocuk 3 4 aylık bir bebek olsa bile ) 14 TV karşı çok uzun süre kalmasını engellemek (04 yaş ) 15 Onun ile konuşurken ses tonunu iyi düzenlemek 16 Onun sinyâl ile gösterdiği istekleri onunla konuşarak yönlendirmek, anlatmasını karşılamak (yaşına uygun olarak) 17 Onun fikirlerine layık belirlemek onun ile çoğu kez dertleşmek ( yaşına uygun şekilde ) 18 Onun kendine güvenini çoğaltmak (bakınız özgüveni artırma yolları ) 19 Onun çoğu kez sosyal ortamlarda bulunmasını temin etmek 20 Topluluk içinde onun konuşmasını cesaretlendirmek 21 O konuştuğunda onu teşvik etmek , teşvik etmek 22 Onun yaşına yerinde bir eğitim almasını sağlamak 23 Günlük muhakkak bir vakit ayırarak onun ile resimler üzerinde bol bol konuşmak 24 Ondan yaşına uygun olarak hikaye , masal anlatmasını arzu etmek 25 Söylev zorlukları gördüğünüzde onun dikkatini hitabe zorlukları üstüne çekmemek 1548461884 1548461884 cocuklardakonusma5c4ba6fc0f989cocuklardakonusma5c4ba6fc0f989 cocuklardakonusma5c4ba6fc0f989