iltasyazilim
FD Üye
Çocukları anaokuluna alıştırmak
Anaokuluna alışma dönemi
Çocuklar ve Anaokulu
Anaokulunun çocukların gelecekteki eğitim sürecindeki başarılarını doğrudan etkileyen bir faktördür Öyleki, kreş eğitim ve öğrenim yaşamının birincil ve en kayda değer adımını teşkil eder Ama çocukların anne ve babasından ilk kez ayrılacağı bir etraf olduğu için psikolojik reaksiyonlar görülebilir Bu süreci hafif biçimde atlatabilmenin sırrı anaokuluna alışmaktan geçmektedir
Gün içerisinde birkaç saat sizden farklı kalmayı başarabilecek, sizden başkasına güven duyabilecek ve kendi ihtiyaçlarını kendisi karşılayabilecek becerileri gösterebilme zamanı geldi
Ilk anaokuluna başlama süreci yaklaşık 3 yaş civarıdır Bu yaş öncesinde çocuğunuz hissi olarak size alt bir dönemdedir Sizden ayrılmak istemez, ayrıldığı süre kaygılanabilir , ağlar Bu şehvetli gelişimi için alışılagelmiş bir süreçtir 3 yaş sonrasında sosyal gelişiminin sağlanması ve bazı becerilerin kazanılması için anaokulu eğitiminin kesin sürelerle başlaması dinç bir gelişim için önemlidir
Anaokuluna başlama süreci bir takım çocuklarda hızlıca tamamlanırken bazı çocuklar fazla zorlanabiliyor Kaygılar artabiliyor, uzun ağlama krizleri yaşanabiliyor Hissi gelişimin zarar görmemesi için hem ailenin hem de okulun tedbirli olması önemlidir
Bu dönemin sağlıklı tamamlanması için birincil isteğimiz annenin de bu ayrılma sürecine hissi olarak hazır olmasıdır Başarısız sonuçlanan ahenk süreçlerinin çoğunda annenin az önce bu ayrılığa hazır olmamasını gözlemliyoruz Anne ya da baba nasıl davranması gerektiğini bilirse çocuğun hissi gereksinimleri daha artı karşılanacak , duyduğu endişe ve korkular azalacaktır
Birincil günle beraber yapmanız gerekenler…
Çocuğunuzun ve sizin stresli olmadığı bir dönemi seçmelisiniz: Okula başladığı dönemde çocuk şehvetli olarak kuytu olmalıdır Somurtkan halde yaşanan gerginlik çocuğun okul ile ilgili algısına yansıyacak ve öğretmeni ile kuracağı iletişime zarar verecektir Annenin gergin ve stresli olmaması da bu dönemde gerekli sabrı ve anlayışı göstermesi bakımından önemlidir
Çocuğunuzun rahatsızlık döneminde olmamasına dikkat etmelisiniz: Hastalık dönemlerinde çocuklar huysuzlanır Anneden ayrılmak istemez böylece daha huzurlu olduğu dönemlerde okula başlamaya itina göstermelisiniz
Birincil gün genelde çocuğunuzun yanında olun: Birçok anne birincil gün görevi öğretmene bırakmaya çalışır Bu çocukta kaygıyı başlatabilir Sizden ayrılması için acele etmemelisiniz Sizin olduğunuz, kendisini güvende hissettiği zamanlarda yanında olarak hem ortama hem de öğretmenine ısınması için ona yardımcı olun
Oyun oynasın ve neşelendirici süre geçirsin : Ilk gün kontrolü ona bırakın Yapmak istediklerini yapsın ve bütün merakını gidersin Öğretmeninin onun istediklerini yapıyor olması onu mutlu edecek sene boyunca devam etmesi gereken güven ve sevginin temelleri ilk gün atımlı olacaktır
Ilk gün fiziksel gereksinimlerini siz karşılayın: Tuvalet ve yemek yemek vb gibi gereksinimlerini ilk günlerde öğretmenine yaptırmak istemeyebilir Bu onun için özel ve alışkın olmadığı bir durumdur Eğer öğretmenin gereksinimlerini karşılamasına müsade veriyorsa devam edebilirsiniz İstemiyorsa zorlamayın
Birincil gün okulda yemek yemek yemesini ve uyumasını beklemeyin: Çoğu anne ilk gün öteki çocuklarla beraber hareket etmesini ve onlarla birlikte masada oturup yemek yemek yemesini bekleyebiliyor Bu çocuğu zorlayan bir koşul haline gelebilir, okulu yemek yenen ve uyku uyunan bir yer olarak algılamasına zemin hazırlayabilir Eğer diğer çocukları gördüğünde kendisi masaya oturmayı seçim ediyor ve bu durumdan keyif alıyorsa izin verebilirsiniz
Ilk günü süre olarak uzun tutmayın: Birincil gün okuldan neşeli ayrılması önemlidir Uzun vakit okulda kalması sıkılmasına neden olabilir bu nedenle neşeli geçen birkaç saat birincil gün için tatmin edici olacaktır
Öğretmenin sıcak ve güven veren iletişimi önemlidir: Birincil günkü karşılaşmada öğretmenin yaklaşımı okula olan olumlu algısı için fazla önemlidir böylece öğretmenin yaklaşımlarını gözlemleyin Eve gittiğinizde öğretmenin ismini ve okulda geçirdikleri neşe saçan vakitleri ona hatırlatın Bu; mektep ile ev arasında bono kurmasını sağlayacak ve öğretmenine daha süratli alışmasına zemin oluşturacaktır
Öğretmenine alıştığını hissettiğinizde ağır ağır uzaklaşın: Bu alışma süresi her çocukta farklıdır Bazı çocuklar ikinci günde sizden uzaklaşmayı başarabiliyorken bir takım çocukta daha uzun sürebiliyor 23 ya da 4 gün aynı ortamda olmaya devam etseniz de o öğretmeni ile oynarken siz biraz uzakta durup başka şeylerle ilgilenebilirsiniz Göz iletişiminizi onunla asla koparmamalı ve gereksinim duyduğunda ilginizi devam ettirmelisiniz
Başlangıç için arkadaşlarına yok öğretmenine alışması önemlidir: Çoğu anne birincil günlerde çocuğunun diğer çocuklarla birlikte oynamasını ve onlara alışmasını ister Bu yanlış bir düşüncedir Öncelikli olan bir yetişkine güven duymasıdır Çünkü ilerleyen dönemlerde bir sorun yaşadığında sığınacağı birey siz değil öğretmeni olacak böylece birincil sıcak iletişim öğretmeni ile kurulmalıdır Öğretmeni, armoni süreci tamamlandıktan sonradan diğer çocuklarla tanışması ve kaynaşması için ona yardımcı olacaktır
Kademeli uzaklaştırma süreçlerine başlayabilirsiniz: Bu sürece geçmeniz için çocuğunuzun hissi olarak hazırlanmış olduğunu gözlemlemelisiniz Öğretmenine güven duygusu oluştuğunda ve oyun oynarken siz uzaklaştığınızda hemencecik sizi aramıyor, ağlamıyor ve kaygılanmıyorsa diğer bir odada kalabilirsiniz Bu sürece hazırlanmış olma süresi her çocukta farklıdır unutmayın!
Evde öğretmeni, arkadaşları ve okulla ilgili sohbetler edin: Bu sohbetler mektep algısının güçlenmesini ve hayatında okulun bir rutin haline gelmesini sağlayacaktır Sohbetlerden keyif aldığını hissettiğiniz sürece devam edebilirsiniz Hoşlanmıyorsa bırakın Okul ve ev arasındaki bağı sağlamlaştırmak için eğer kabul ediyorsa evden birkaç eşya , oyuncak götürebilirsiniz Bu kendisini iyi hissetmesini sağlayabilir
Ayrılma süreci: Bu aşamaya gelme ve şehvetli olarak hazır olma süresi her çocuk için farklıdır Çocuğunuz öğretmeni ile tatmin edici iletişimi kurabilmişse, ona güven duyup fiziki ihtiyaçlarını gidermesine izin veriyorsa, sizin aşamalı olarak uzaklaşma ve ortadan kaybolma süreçlerinizde sizi aramıyorsa siz olmadan okulda kalma aşamasına geçebilirsiniz Bu süreyi ilk olarak kısa tutmalısınız , zamanla bu süreyi duygu ve davranışlarına tarafından uzatabilirsiniz
Uyum süreci tamamlandıktan sonradan servis, yemek yemek ve uyku aşamalarına geçmelisiniz : Birincil günlerde servise binmek çocukta kaygıyı arttırabilir Her aşamaya geçişte çocuğun duygusal olarak hazır olması önceliklidir Kabul etmiyorsa asla zorlanmamalıdır Konut ve okul birlikte hareket ederek ikna çabalarına sevgi ve güven duygusunu zedelemeden devam etmelidir
Okula harmoni sürecinde çocuğunuzda bir takım duygusal ve davranışsal değişimler gözleyebilirsiniz: Bu süreçte çocuğun bazı kaygılar yaşaması normaldir Bu kaygılara bağlı olarak evde sizden ayrılmak istememe, tedirginlik, iştah ve uyku düzeninde deformasyon, sık yas görülebilir Bu dönemde çocuğunuza karşı sabırlı ve halden anlayan olmalısınız Gerektiğinde okulla irtibat halinde olmalı ve birlikte hareket edebilmelisiniz
Sık yaşanan matem krizleri, kaygılar, korkular, uyku düzensizlikleri bir “Ayrılık Anksiyetesi olabilir : Bu süreçte bir bilirkişi desteği almanız öncelikli olmalıdır Aksi halde çocuğunuzun duygusal gelişimine hasar verebilirsiniz Çocuğun ilk olarak duyduğu bir takım endişeler bir düzeyde normal kabul edilse de yoğunlaşan endişe ve korkulara dikkat edilmelidir *
Anaokuluna alışma dönemi
Çocuklar ve Anaokulu
Anaokulunun çocukların gelecekteki eğitim sürecindeki başarılarını doğrudan etkileyen bir faktördür Öyleki, kreş eğitim ve öğrenim yaşamının birincil ve en kayda değer adımını teşkil eder Ama çocukların anne ve babasından ilk kez ayrılacağı bir etraf olduğu için psikolojik reaksiyonlar görülebilir Bu süreci hafif biçimde atlatabilmenin sırrı anaokuluna alışmaktan geçmektedir
Gün içerisinde birkaç saat sizden farklı kalmayı başarabilecek, sizden başkasına güven duyabilecek ve kendi ihtiyaçlarını kendisi karşılayabilecek becerileri gösterebilme zamanı geldi
Ilk anaokuluna başlama süreci yaklaşık 3 yaş civarıdır Bu yaş öncesinde çocuğunuz hissi olarak size alt bir dönemdedir Sizden ayrılmak istemez, ayrıldığı süre kaygılanabilir , ağlar Bu şehvetli gelişimi için alışılagelmiş bir süreçtir 3 yaş sonrasında sosyal gelişiminin sağlanması ve bazı becerilerin kazanılması için anaokulu eğitiminin kesin sürelerle başlaması dinç bir gelişim için önemlidir
Anaokuluna başlama süreci bir takım çocuklarda hızlıca tamamlanırken bazı çocuklar fazla zorlanabiliyor Kaygılar artabiliyor, uzun ağlama krizleri yaşanabiliyor Hissi gelişimin zarar görmemesi için hem ailenin hem de okulun tedbirli olması önemlidir
Bu dönemin sağlıklı tamamlanması için birincil isteğimiz annenin de bu ayrılma sürecine hissi olarak hazır olmasıdır Başarısız sonuçlanan ahenk süreçlerinin çoğunda annenin az önce bu ayrılığa hazır olmamasını gözlemliyoruz Anne ya da baba nasıl davranması gerektiğini bilirse çocuğun hissi gereksinimleri daha artı karşılanacak , duyduğu endişe ve korkular azalacaktır
Birincil günle beraber yapmanız gerekenler…
Çocuğunuzun ve sizin stresli olmadığı bir dönemi seçmelisiniz: Okula başladığı dönemde çocuk şehvetli olarak kuytu olmalıdır Somurtkan halde yaşanan gerginlik çocuğun okul ile ilgili algısına yansıyacak ve öğretmeni ile kuracağı iletişime zarar verecektir Annenin gergin ve stresli olmaması da bu dönemde gerekli sabrı ve anlayışı göstermesi bakımından önemlidir
Çocuğunuzun rahatsızlık döneminde olmamasına dikkat etmelisiniz: Hastalık dönemlerinde çocuklar huysuzlanır Anneden ayrılmak istemez böylece daha huzurlu olduğu dönemlerde okula başlamaya itina göstermelisiniz
Birincil gün genelde çocuğunuzun yanında olun: Birçok anne birincil gün görevi öğretmene bırakmaya çalışır Bu çocukta kaygıyı başlatabilir Sizden ayrılması için acele etmemelisiniz Sizin olduğunuz, kendisini güvende hissettiği zamanlarda yanında olarak hem ortama hem de öğretmenine ısınması için ona yardımcı olun
Oyun oynasın ve neşelendirici süre geçirsin : Ilk gün kontrolü ona bırakın Yapmak istediklerini yapsın ve bütün merakını gidersin Öğretmeninin onun istediklerini yapıyor olması onu mutlu edecek sene boyunca devam etmesi gereken güven ve sevginin temelleri ilk gün atımlı olacaktır
Ilk gün fiziksel gereksinimlerini siz karşılayın: Tuvalet ve yemek yemek vb gibi gereksinimlerini ilk günlerde öğretmenine yaptırmak istemeyebilir Bu onun için özel ve alışkın olmadığı bir durumdur Eğer öğretmenin gereksinimlerini karşılamasına müsade veriyorsa devam edebilirsiniz İstemiyorsa zorlamayın
Birincil gün okulda yemek yemek yemesini ve uyumasını beklemeyin: Çoğu anne ilk gün öteki çocuklarla beraber hareket etmesini ve onlarla birlikte masada oturup yemek yemek yemesini bekleyebiliyor Bu çocuğu zorlayan bir koşul haline gelebilir, okulu yemek yenen ve uyku uyunan bir yer olarak algılamasına zemin hazırlayabilir Eğer diğer çocukları gördüğünde kendisi masaya oturmayı seçim ediyor ve bu durumdan keyif alıyorsa izin verebilirsiniz
Ilk günü süre olarak uzun tutmayın: Birincil gün okuldan neşeli ayrılması önemlidir Uzun vakit okulda kalması sıkılmasına neden olabilir bu nedenle neşeli geçen birkaç saat birincil gün için tatmin edici olacaktır
Öğretmenin sıcak ve güven veren iletişimi önemlidir: Birincil günkü karşılaşmada öğretmenin yaklaşımı okula olan olumlu algısı için fazla önemlidir böylece öğretmenin yaklaşımlarını gözlemleyin Eve gittiğinizde öğretmenin ismini ve okulda geçirdikleri neşe saçan vakitleri ona hatırlatın Bu; mektep ile ev arasında bono kurmasını sağlayacak ve öğretmenine daha süratli alışmasına zemin oluşturacaktır
Öğretmenine alıştığını hissettiğinizde ağır ağır uzaklaşın: Bu alışma süresi her çocukta farklıdır Bazı çocuklar ikinci günde sizden uzaklaşmayı başarabiliyorken bir takım çocukta daha uzun sürebiliyor 23 ya da 4 gün aynı ortamda olmaya devam etseniz de o öğretmeni ile oynarken siz biraz uzakta durup başka şeylerle ilgilenebilirsiniz Göz iletişiminizi onunla asla koparmamalı ve gereksinim duyduğunda ilginizi devam ettirmelisiniz
Başlangıç için arkadaşlarına yok öğretmenine alışması önemlidir: Çoğu anne birincil günlerde çocuğunun diğer çocuklarla birlikte oynamasını ve onlara alışmasını ister Bu yanlış bir düşüncedir Öncelikli olan bir yetişkine güven duymasıdır Çünkü ilerleyen dönemlerde bir sorun yaşadığında sığınacağı birey siz değil öğretmeni olacak böylece birincil sıcak iletişim öğretmeni ile kurulmalıdır Öğretmeni, armoni süreci tamamlandıktan sonradan diğer çocuklarla tanışması ve kaynaşması için ona yardımcı olacaktır
Kademeli uzaklaştırma süreçlerine başlayabilirsiniz: Bu sürece geçmeniz için çocuğunuzun hissi olarak hazırlanmış olduğunu gözlemlemelisiniz Öğretmenine güven duygusu oluştuğunda ve oyun oynarken siz uzaklaştığınızda hemencecik sizi aramıyor, ağlamıyor ve kaygılanmıyorsa diğer bir odada kalabilirsiniz Bu sürece hazırlanmış olma süresi her çocukta farklıdır unutmayın!
Evde öğretmeni, arkadaşları ve okulla ilgili sohbetler edin: Bu sohbetler mektep algısının güçlenmesini ve hayatında okulun bir rutin haline gelmesini sağlayacaktır Sohbetlerden keyif aldığını hissettiğiniz sürece devam edebilirsiniz Hoşlanmıyorsa bırakın Okul ve ev arasındaki bağı sağlamlaştırmak için eğer kabul ediyorsa evden birkaç eşya , oyuncak götürebilirsiniz Bu kendisini iyi hissetmesini sağlayabilir
Ayrılma süreci: Bu aşamaya gelme ve şehvetli olarak hazır olma süresi her çocuk için farklıdır Çocuğunuz öğretmeni ile tatmin edici iletişimi kurabilmişse, ona güven duyup fiziki ihtiyaçlarını gidermesine izin veriyorsa, sizin aşamalı olarak uzaklaşma ve ortadan kaybolma süreçlerinizde sizi aramıyorsa siz olmadan okulda kalma aşamasına geçebilirsiniz Bu süreyi ilk olarak kısa tutmalısınız , zamanla bu süreyi duygu ve davranışlarına tarafından uzatabilirsiniz
Uyum süreci tamamlandıktan sonradan servis, yemek yemek ve uyku aşamalarına geçmelisiniz : Birincil günlerde servise binmek çocukta kaygıyı arttırabilir Her aşamaya geçişte çocuğun duygusal olarak hazır olması önceliklidir Kabul etmiyorsa asla zorlanmamalıdır Konut ve okul birlikte hareket ederek ikna çabalarına sevgi ve güven duygusunu zedelemeden devam etmelidir
Okula harmoni sürecinde çocuğunuzda bir takım duygusal ve davranışsal değişimler gözleyebilirsiniz: Bu süreçte çocuğun bazı kaygılar yaşaması normaldir Bu kaygılara bağlı olarak evde sizden ayrılmak istememe, tedirginlik, iştah ve uyku düzeninde deformasyon, sık yas görülebilir Bu dönemde çocuğunuza karşı sabırlı ve halden anlayan olmalısınız Gerektiğinde okulla irtibat halinde olmalı ve birlikte hareket edebilmelisiniz
Sık yaşanan matem krizleri, kaygılar, korkular, uyku düzensizlikleri bir “Ayrılık Anksiyetesi olabilir : Bu süreçte bir bilirkişi desteği almanız öncelikli olmalıdır Aksi halde çocuğunuzun duygusal gelişimine hasar verebilirsiniz Çocuğun ilk olarak duyduğu bir takım endişeler bir düzeyde normal kabul edilse de yoğunlaşan endişe ve korkulara dikkat edilmelidir *