iltasyazilim
FD Üye
Çocukların Arkadaşlık Kurmalarına Nasıl Muavin Olmalı?
Çocukların Dostluk Kurmalarına Nasıl Asistan Olmalı?
Doç Dr Sefa SAYGILI
Dostluk ilişkileri çocuğun evinde karşılanamayan en manâlı ihtiyaçlarından biridir Bu ihtiyacı, bebeklik dönemine dek uzanır Çocuklar arkadaşlığa, yalnızca memnuniyet karşılamak için değil, aynı zamanda deneyim kazanma nedeniyle muhtaçtırlar Çocuklar, arkadaşlarıyla birlikte olsa da, grup halindeki isteklerini ve sosyal olarak kabul edilen davranışı öğrenirler
Dost olmak, çocuğun ruhsal gelişmesini gösteren önemli işaretlerden biridir Bu yüzden çocukların basit arkadaşlık kuran ve devam ettiren kişiler olmasını ailenin desteklemesi gerekir Doğrusu hayatın en sıcak ve dayanıklı arkadaşlıkları, çocuklukta kurulur Ciddiyet duygusu ve manevî destek sunan arkadaşlar, aile ile dış dünya aralarında köprü oluştururlar
Bir Takım çocuklar dostluk kurmakta güçlük çekerler, oysa ahenkli yön belirleme ve destekle bu istikrarsız Bir çocuğun sosyal hayatının gidişatının denetim edilmesi uygun değildir, ancak onun dost edinmesine yardım edilebilir, destek verilebilir
1) Arabulucu olmalı, desteklemeli: Ebeveynlerin sık sık yaptığı bir hata, çocukların kendi kendilerine dost bulacaklarını düşünmeleridir Eğer bir çocuk uyumlu olarak arkadaşlarıyla röportaj fırsatı bulamazsa arkadaşlık gelişemez Şartlar ebeveynlerin aracı olmasını gerektirebilir Bu yüzden çocuklara, arkadaşlarıyla röportaj zamanı tanımalıdır Yaz kampları gibi fırsatları değerlendirmelidir Ebeveynler çocuklarının itibarına zarar vermeksizin araya girmenin bir yolunu bulmalıdırlar
2) Başarılar yoluyla çocuğun kendine güveni geliştirilmelidir Çocuklar bir işte başarılı oldukları vakit, bu onların güvenini geliştirir ve diğerleriyle tanışma yolunu açar Sahiden dostluk iki taraflı alaka alanlarına dayanır Çocuğun o kadar pozitif arkadaşı yahut ona, üzerine arkadaşlık kurabileceği alaka alanları kazandırmalıdır Ebeveynler çocuklarına fırsat vererek onun kendisine bir alaka alanı bulmasına takviye edebilirler
Bu alanlar; karate, futbol, yüzme gibi sportif faaliyetler ya da müsbet sosyal faaliyet yapan gençlik toplulukları olabilir
3) Yol açılmalı: Çocuklar yönlendirmeye ihtiyaç duydukları dek, kendi kararlarının bazılarını kendileri vermesine de gereklilik duyarlar Mesela ebeveynler genelde çocuklarının giyinişi veya saç stili hakkında endişelenirler Ancak uzmanlar, çocukların akla yatkın sınırlar içinde tecrübeler kazanmalarına izin verilmesi gerektiğini söylüyor
Çocuğun hür bırakılması gereken bir başka saha da arkadaş seçimidir Ebeveynler çocuklarının arkadaş edinmelerini ne değin isterlerse, kötü arkadaşlıklar kurmalarından da öyle çekinirler Ne var ancak eğer apaçık güvenli olmayan bir şart yoksa, çocukların hangi arkadaşlıkların yürüdüğünü, hangilerinin yürümediğini kendilerinin bulmasına fırsat tahsis etmek iyi olur Esasbaba ocağında iyi eğitilmiş bir çocuğun fena arkadaşlara uymasından korkulmamalıdır
4) Farklılıklara saygı duyulmalı: Çocukların sosyal ihtiyaçları farklıdır Mesela her çocuğun fazla pozitif arkadaşa ihtiyacı yoktur Bazı çocuklar için bir veya iki arkadaş tatmin edici olabilir
5) İyi örnek olmalı: Arkadaşlarıyla toplanan, onlara hürmet bildiren ebeveynler çocuklarına dostluk konusunda iyi örnek olurlar Bir çocuk annebabasının kendi arkadaşlarıyla etkileşimlerini kendisine örnek alır *
Çocukların Dostluk Kurmalarına Nasıl Asistan Olmalı?
Doç Dr Sefa SAYGILI
Dostluk ilişkileri çocuğun evinde karşılanamayan en manâlı ihtiyaçlarından biridir Bu ihtiyacı, bebeklik dönemine dek uzanır Çocuklar arkadaşlığa, yalnızca memnuniyet karşılamak için değil, aynı zamanda deneyim kazanma nedeniyle muhtaçtırlar Çocuklar, arkadaşlarıyla birlikte olsa da, grup halindeki isteklerini ve sosyal olarak kabul edilen davranışı öğrenirler
Dost olmak, çocuğun ruhsal gelişmesini gösteren önemli işaretlerden biridir Bu yüzden çocukların basit arkadaşlık kuran ve devam ettiren kişiler olmasını ailenin desteklemesi gerekir Doğrusu hayatın en sıcak ve dayanıklı arkadaşlıkları, çocuklukta kurulur Ciddiyet duygusu ve manevî destek sunan arkadaşlar, aile ile dış dünya aralarında köprü oluştururlar
Bir Takım çocuklar dostluk kurmakta güçlük çekerler, oysa ahenkli yön belirleme ve destekle bu istikrarsız Bir çocuğun sosyal hayatının gidişatının denetim edilmesi uygun değildir, ancak onun dost edinmesine yardım edilebilir, destek verilebilir
1) Arabulucu olmalı, desteklemeli: Ebeveynlerin sık sık yaptığı bir hata, çocukların kendi kendilerine dost bulacaklarını düşünmeleridir Eğer bir çocuk uyumlu olarak arkadaşlarıyla röportaj fırsatı bulamazsa arkadaşlık gelişemez Şartlar ebeveynlerin aracı olmasını gerektirebilir Bu yüzden çocuklara, arkadaşlarıyla röportaj zamanı tanımalıdır Yaz kampları gibi fırsatları değerlendirmelidir Ebeveynler çocuklarının itibarına zarar vermeksizin araya girmenin bir yolunu bulmalıdırlar
2) Başarılar yoluyla çocuğun kendine güveni geliştirilmelidir Çocuklar bir işte başarılı oldukları vakit, bu onların güvenini geliştirir ve diğerleriyle tanışma yolunu açar Sahiden dostluk iki taraflı alaka alanlarına dayanır Çocuğun o kadar pozitif arkadaşı yahut ona, üzerine arkadaşlık kurabileceği alaka alanları kazandırmalıdır Ebeveynler çocuklarına fırsat vererek onun kendisine bir alaka alanı bulmasına takviye edebilirler
Bu alanlar; karate, futbol, yüzme gibi sportif faaliyetler ya da müsbet sosyal faaliyet yapan gençlik toplulukları olabilir
3) Yol açılmalı: Çocuklar yönlendirmeye ihtiyaç duydukları dek, kendi kararlarının bazılarını kendileri vermesine de gereklilik duyarlar Mesela ebeveynler genelde çocuklarının giyinişi veya saç stili hakkında endişelenirler Ancak uzmanlar, çocukların akla yatkın sınırlar içinde tecrübeler kazanmalarına izin verilmesi gerektiğini söylüyor
Çocuğun hür bırakılması gereken bir başka saha da arkadaş seçimidir Ebeveynler çocuklarının arkadaş edinmelerini ne değin isterlerse, kötü arkadaşlıklar kurmalarından da öyle çekinirler Ne var ancak eğer apaçık güvenli olmayan bir şart yoksa, çocukların hangi arkadaşlıkların yürüdüğünü, hangilerinin yürümediğini kendilerinin bulmasına fırsat tahsis etmek iyi olur Esasbaba ocağında iyi eğitilmiş bir çocuğun fena arkadaşlara uymasından korkulmamalıdır
4) Farklılıklara saygı duyulmalı: Çocukların sosyal ihtiyaçları farklıdır Mesela her çocuğun fazla pozitif arkadaşa ihtiyacı yoktur Bazı çocuklar için bir veya iki arkadaş tatmin edici olabilir
5) İyi örnek olmalı: Arkadaşlarıyla toplanan, onlara hürmet bildiren ebeveynler çocuklarına dostluk konusunda iyi örnek olurlar Bir çocuk annebabasının kendi arkadaşlarıyla etkileşimlerini kendisine örnek alır *