Çocuklar her vakit ebeveynlerinin yaptıklarını gözlemler ve kopyalar. Dijital alışkanlıklar kelam konusu olduğunda da durum böyledir. Çocuklar ebeveynlerinin daima olarak aygıtlarını kullandığını görebilirlerse, bu tıp davranışları norm olarak kabul edecek ve internette çok fazla vakit geçireceklerdir. Rol model olmak bazen güç olsa da ebeveynler çocuklarının davranışları üzerindeki hareketlerinin şuurunda olmalı ve ekran başındaki geçen vakit kelam konusu olduğunda da örnek olmaya çalışmalıdır.
Araştırma sonuçları, ebeveynlerin ve çocukların ekran başında geçirdikleri mühlet ortasındaki bağlantıyı ortaya koyuyor. Türkiye'de ebeveynlerin %55'i, çocukların %52'si gün içinde birebir saatte, 3-5 saat boyunca aygıtlarını kullanıyor. Ek olarak, ebeveynlerin çoğunluğu hem kendilerinin (%56) hem de çocukların (%55) internette kâfi vakit harcadığına inanıyor.
Buna ek olarak sonuçlar, çocukların etkin olarak aygıtları kullanma halini ebeveynlerinin kullanımına nazaran uyarladığını gösteriyor. Örneğin ebeveynlerin %80'i aygıtlarda günde 2 saatten az vakit harcadığında, çocukları da tıpkı şeyi yapıyor. Yetişkinler aygıtlarını günde 2 saatten fazla kullanırsa, çocukların da birebir şeyi yapma mümkünlüğü yüksek. Hadiselerin sadece %19'u bu örneğe maruz kalan çocukların aygıtlarla günde 2 saatten daha az etkileşim kurduğunu gösteriyor.
Tıpkı vakitte raporun sonucuna nazaran ebeveynleri nizamlı olarak aygıt kullanan çocuklar, çeşitli dijital alışkanlıklara daha fazla vakit harcıyor. Örneğin ebeveynleri ekseriyetle aygıt kullanan çocuklar, yemek sırasında çevrimiçi olarak 39 dakika daha fazla vakit harcıyor. Sohbet ederken iletileşmek çocuklara ortalama 41 dakika ekran müddeti ekliyor. Aile fotoğraflarını toplumsal medyada paylaşmak günde 31 dakika daha ekliyor.
Kaspersky Tüketici Eserleri Pazarlamadan Sorumlu Lider Yardımcısı Marina Titova, şunları söylüyor: "Bilgilerden de gördüğümüz üzere ebeveynler teknolojik aygıtlara ne kadar fazla vakit harcarsa, çocukların da aygıtlarına o kadar fazla vakit ayırması olasıdır. Ebeveynler, çocukları için daha âlâ ekran vakti istikrarı sağlamak isterler. Asıl zorluk bunu nasıl başaracakları. Bugün, ebeveynlerin çocukları için dijital refahı güzelleştirmelerine ve ekran müddetlerinin inançlı ve istikrarlı olmasını sağlamalarına yardımcı olabilecek araçlar var. Bu birebir vakitte kendileri için bir örnek teşkil etmek ismine kusursuz bir seçenek."
Çocuklar, gelişim çağında dijital bilgi tüketmekten fazla gerçek dünyayla somut etkileşimden çok daha fazla yararlanıyor. Örneğin on iki yaşından küçük çocukların soyutlama kapasitelerinin bir yetişkininkiyle kıyaslanabilir olması için kat etmeleri gereken uzun bir yol var. Evvel dünyayı hissetmeyi, duymayı, görmeyi, koklamayı ve tatmayı öğrenmeleri gerekiyor.
Münih'teki Liebling + Schatz Terapistleri Birgitt Hölzel ve Stefan Ruzas, "Ebeveynlerin ve ailelerin dijital medya kullanımı her vakit öne çıkan bir bahis. Birçok ebeveyn, çocuklarının ekran başındaki vaktini net bir formda düzenlemenin ve erişebilecekleri içerik tipini denetim etmenin kâfi olduğuna inanıyor. Fakat bunu cezayla yapmak yerine, ebeveynler evvel kendi medya tüketimini azaltmalı" diyor.
Raporun tamamına bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz.
Çocuklarınıza yardımcı olmak ve aygıtlarını inançlı bir halde kullanmalarını sağlamak istiyorsanız şunları yapabilirsiniz:
- Çevrimiçi güvenlik tedbirleri hakkında çocuklarınızla bağlantı kurmaya daha fazla vakit ayırın. Kendi alışkanlıklarınıza dikkat etmeyi deneyin. Yemek yerken yahut sohbet ederken akıllı telefonunuzu kullanıyor musunuz? Çocuklarınızın da birebir şeyi yapıp yapmadığına, telefonu uzağa koyduğunuzda farklı yansılar gösterip göstermediğine bakın.
- Ebeveyn denetimi uygulamalarını indirmeyi düşünün. Bu cins uygulamaların nasıl çalıştığını ve çevrimiçi ortamda inançta kalmak için neden onlara gereksinim duyduklarını açıklamak için bu mevzuyu çocuğunuzla konuşun.
- Çocuğunuzdan rastgele bir kapalılık ayarını kendi başına kabul etmemesini isteyin ve ebeveynlerinden yardım istemelerini öğütleyin. Yetişkinler de kapalılık mukavelelerini okuma alışkanlığı edinmelidir.