çocukların resim eğitimi çocuk fotoğraf eğitimi çocuklara fotoğraf eğitimi çocuklarda tren devlete ait nasıl çizilir 1KARALAMA DÖNEMİ (14)YAŞ ARASI Çocuklar bu yaşlar arasında gelişi hoş çizimler yaparlar Resimler daha çok oyun amaçlıdır Çizgiler,tren rayı vb dir Karalama Örneklerinden bazıları şunlardır 2ŞEMA ÖNCESİ DÖNEM (47) YAŞ ARASI Üç yaş çocuğu tipik yuvarlak kafa çizebilir İnsan çiz değince baş ve ayakları olan insan çizebilirler Yüz hatlarını belirleyebilir Dört yaş çocuğu kolları ve bacakları olan çöp adam çizebilirler Beş yaşındaki çocuğunun yaptığı insan ve evler daha belirgin olmaktadır Altı yaş çocuğunun yaptığı resimler de artık yavaşça konuda vardır Resimlerde yer zemini çizgisi mevcuttur Resimlerde şeffaflık da vardır Örneğin konut çizimlerinde evin içindeki eşyalarında çiziliyor olması gibi RENKLERİN ANLAMLARI (47) YAŞ ARASI Dört beş yaşlarındaki çocuklar başlıca renk ayrımı yapmadan resmi boyarlar Bu yaşlarda esas ve ara renkleri öğrenebilirler Mutlu resimlerde başlıca sarı renk, kederli resimlerde çoğunlukla kahverengi renk daha ağırlıktadır Unutulmamalıdır ancak çocuk hangi rengi seviyorsa ,resimlerde ağırlık o renge doğrudur Resimlerde tartı kırmızı renkse iddiacılığı ve saldırganlığı temsil eder Pembe,sarı,turuncugibi sıcak renkleri seçen çocuklar iyi kalpli,uyumlu,işbirlikçidir Siyah,mavi,yeşil,kahverengi gibi soğuk renkleri seçen çocuklar, baskıcı aile ortamında yetişen iddiacı,çekingen,güçlükle denetleme edilen,uyumsuz,hakiki duygularını bastıran çocukları temsil edebilir 3ŞEMATİK DÖNEM (79) YAŞLAR ARASI Resimler daha keskin ve ayrıntılıdır Birincil bakışta resmin ne olduğu kolaylıkla anlaşıla bilinir Resimler daha gerçekçidir Resimde mekansal ilişki vardır Çocuklar yer çizgisi kullanırlar Yer çizgisi çocuğun kendisi ve çevresiyle olan ilişkinin boyutunu temsilcilik eder Bu dönemde kuşbakışı fotoğraf çizimleri ağırlıktadır 4GERÇEKÇILIK DÖNEMİ (912)YAŞLAR ARASI Bu dönemde resimlerde daha ayrıntılı çizimler ve realist bir yaklaşma görülür Resim konularında kızlar ve erkekler arasında farklılıklar gözlemlenir Kız çocukları daha çok bebek devlete ait,portreler,elbiselererkek çocukları ise araba,gemi,uçakçizerler Resimleri antipati , fazla hassasiyet ve kendini ifade güçlüğü görülür 5DOĞALCILIK DÖNEMİ(1214)YAŞLAR ARASI Nesneler orantılıdır Resimler perspektiftir Yakın çevrede gördüğü objelerin orantılarını,boyutlarını ve derinliklerini çizgileriyle yansıtmaya çalışır Renkleri ise en iyi şekilde kullanırlar ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLARIN RESİMLERİ Resimlerde keskin herhangi bir konu yoktur Plansızdır Yaşıtlarının resim özelliklerinden oldukça gerilik gösterir Fotoğraf cılız ve ilkeldir Çoğunlukla kağıda fotoğraf yerine dağıtılmış karamalar yaparlar Teferruatlar bulunmaz Örneğin insan resmi çiz dediğimizde yalnızca sınır belirten bir çizgi çizilirGözler,ağız,burun vs çizilmezKonut çizdiğinde çatısı kapısı,bahçesi diğer bir yere çizilirÇocukta resimleri zıt çizme sıklıkla karşılaşılıyorsa öğrenme güçlüğü çekebileceği düşüne bilinir Mesela ağaçların ters çizilmesi gibi id ÜSTÜN KABILIYETLI ÇOCUKLARIN RESİMLERİ Üstün yetenekli kişi diğer insanlardan bambaşka düşünebilme davranabilme kabiliyetine sahiptir Resimlerde dikkati çeken iki taraflı özellikler özetle, akranlarından üstün bir performans göstermeleri, ayrı kavramlar aralarında akla yatkın ilişkiler kurabilmeleri,gelişmiş düş gücü ,çizilen figürlerin hareket halinde olabilmesi,renklerin başlıca canlı olması kağıdın tamamının kullanılması gibi UNUTULMAMALIDIR KI Çok hoş resim yapan çocuk zekidir,zeki çocuklar hoş Fotoğraf yaparlar DENİLEMEZ ÇOCUĞUN PSİKOLOJİK ÖZELLİKLERİNİ YANSITAN RESİMLER OKUL FOBİSİ :Resimlerde aile bireyleri ağırlıklı olarak çizilir Mektep ,öğrenci resmi çizmek istemezlerKonut ve evde mutlu çocuk resimleri çizerlerResimler saydamdır GÜVENSİZLİĞİ YANSITAN RESİMLER: Kağıdın tamamı kullanılmaz,boşluklar fazladır Çizimler yarımdır Minik figürler çizme ve kağıdın bir bölümünü kullanma eğilimindedirler İnsan figürlerinde el ve ayakların çizilmemiş olması güvensizliği ve çevreye uyumda yaşanılan güçlüğü,irtibat eksikliğini,paylaşım azlığını,kendinden başka insanlarla birlikte olmamayı,bencilliği de açıklama etmektedir Güvensiz çocuğun resimlerindeki çizgiler daha çok silik ve indirilmiş kesiktir HİPERAKTİF ÇOCUKLARIN RESİMLERİ:Taşkın ve çok renkli resim çizerlerGerilimli oldukları için çoğunlukla karalamayı tercih ederler ve resimleri daima yarım kalır Çizdiklerinde ise resimleri koskocoman olur CİNSEL KİMLİK KARMAŞASI : Anne ve babaya fazla yaklaşılması, zıt cinsel kimlikte çizimlerde yoğunlaşma, konut resimlerinde yatak odasının çizimi, etek giyen,çocuk emziren baba , ava dışarı giden sakal bırakan anne figürlerinin çizilmiş olması bize bir takım ipuçları vermektedir AİLEDE IRTIBAT PROBLEMLERİNİN OLDUĞUNU IFADE EDEN RESİMLER Ailede iletişim kopukluğu ,aileyi konu alan resimlerde açıkça görülmektedir Resimde aile üyelerinin birinin veya birkaçının eksikliği ,( annenin,babanın,kardeşlerin,aile içinde yaşayan öteki fertlerin hala,amca,dede,ninenin çizilmemiş olması ) Aile fertlerini çizmeyi rededmesi,ebeveyn figürlerinin olmaması parçalanmış aileyi ,sevgi eksikliğini , Anne baba ve çocukların arasına nesnelerin yerleştirilmesi,aile bireylerinin arasına köprü , gökdelen evler ,yol, ırmak ,ağaçların çizilmesi, iletişim problemlerinin bir göstergesi olarak kabul edile bilinir Anne babanın koskocoman çocuğun çok ufak ya da anne babadan birinin büyük diğerinin ufak çizilmiş olması ailede baskıyı aile fertleri arasında problemin olduğunu baskıcı ve otoriter tutumu,anne babanın fazla gösterişli çizimi onlara duyulan hayranlığı da temsilcilik edebilir Resimde minik kardeşin anne babanın elinden tutuyor olması ve diğer çocuğun çok uzaklarda çizilmesi veya hiç çizilmemiş olması,sevgi yoksunluğunu ,kardeş kıskançlığını ,kendisini değil saydığını, iç çatışmaların bir göstergesi olabileceği düşüne bilinir RESİMLERDE KI FİGÜRLERİN ANLAMLARI İNSAN FİGÜRÜNDE OYSA KISIMLARIN ANLAMLARI Büyük ya da çok ufak kafanın çizilmesi zihinsel aktivite de problemlerin olduğunu,zihinsel geriliği açıklama eder Vücudun organlarının çizilmemesi ya da yetkisiz bırakılması üzüntü duyulan,rahatsızlık hissedilen kısımları yansıtır Kolların abartılı çizimi aile içi ve çocuğa yönelik şiddeti, Kolların çizilmemesi ise baskı ve kuvvetin azlığını, Ağzın büyük ya da küçük çizimi dil ve hitabe problemi Ağzın çizilmemesi irtibat problemlerini Gözlerin büyük çizimi merakı,anlamsız ve yararsız bakan gözlerin olması görme problemini ve görmeye yan öğrenme problemlerini Burunun gösterişli çizimi astım ,bronşit vb solunum yoluna yan problemlerin olduğunuburunun çizilmemesi zor savaşını,güçsüzlüğü,desteksizliği Kulakların normalinden farklı ,büyük ya da minik çizimi işitmeye tabi problemlerin olduğunu Ellerin çok büyük çizilmesi dayağı ,şiddeti,çalma eylemlerini,çok küçük çizilmesi ise güvensizliği,çevreye armoni güçlüğünü Ayakların abartılı çizimi kendine olan güveni,ufak çizilmesi ise güvensizliği ve yardımsızlığı, Cinsel organların çizimi saldırganlığı,fazla endişeyi ve anne babayı çıplak görmüş olmayı temsil etmektedir EV FİGÜRLERİNİN YORUMLANMASI Konut çocuğun duygusal yaşamının oluştuğu merkezdir Evin saydam olarak çizilmesi,yaşamı canlılığı , içini göstermeyen duvarların çizilmiş olması ise karamsarlığı,yaşam ifadesinde fakat güçlükleri,kendini anlatmakta karşılaşılan zorlukları ifade etmektedir Evlerdeki bacalardan yükselen kalın dumanlar aile için de yaşanılan kavgaları,çatışmaları ,sürtüşmeleri gösterir Yüksek binalar ve gökdelenler çocuktaki özlem ve komplekslerin ,gerginliğin yansımasıdır Ezilme ve başkaldırı vardır Evlerden meydana çıkan yollar rehberliğe ,yol gösterilmeye duyulan ihtiyaçtır Resimlerde, insan resimlerinin azlığı veya yokluğu sosyal ilişkilerde kopukluğu belirtirİnsan figürünün çokluğu ise sosyal ilişkilerde fakat gelişmişlik düzeyini belirtir Çizilen kuş resimleri özgürlüğe duyulan gereklilik hasrettir Çizilen ağaçlarda meyve olması bereketli olma ricası yeşil yapraklı ağaçlar canlılığı,solmuş yapraklı ağaçlar ve yaprak dökümü ölüm isteğini,ağaç köklerinin olması içgüdüye önem vermesi ve tiryakilik duygularını yansıtır Resimlerde çok bulut ya da koyu renkli bulutların olması çözülemeyen problemleri açıklama edmektedir ÇOCUK RESİMLERİNİN GENEL OLARAK YORUMLANMASINDA UYARI EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR Çocuğun bize kendisini yansıtması ve olaylar hakkında duygu ve düşüncelerini açıklama etmesinde,yalın bir anlatım arabulucu olan resmim önemi büyüktür Fotoğraf etkinliğinin bununla beraber sözsüz dili oluşturması ve bu yolla anlatımın basit olması, yaşı ve şahsiyet özellikleri nedeniyle sözlü iletişim kurmakta zorluk çeken çocukları tanımada da manâlı bir tanı aracı olmasını sağlamaktadır Çocuk resimlerini yorumlarken ,uyari etmemiz gereken bir takım kayda değer noktalar bulunmaktadır Tek resimden yola çıkarak yapacağımız bir değerlendirme bize hatalı sonuç verebilir Çocuğun diğer resimlerinede uyari etmeli ve toplu bir değerleme yapılmalıdır Resim değerlendirmesine başlamadan önceÇocuğun genel davranış ve davranışlarını ,içinde yaşadığı Psikolojik sosyokültürel ve ekonomik şart,arkadaşlarıyla kardeşleriyle ilişkileri,mektep ve aile içi ilişkileri çocuğun yaşını,cinsiyetini,ailede kaçıncı çocuk olduğunu varsa uyum ve tavır sorununun türünü, ailesinin genel özelliklerini,okul başarısını,çocuk hakkındaki genel intiba ve dış görünüş ,öteki kayda değer özellikleri de göz önünde bulundurulmalıdır Fotoğraf bununla beraber öğrenilen bir davranıştır Resim çizmede hoca faktörü de önemlidir Çocuklar fotoğraf çizmeyi kendi kendilerine,ailelerinden,öğretmenlerinden ya da arkadaşlarından öğrenebilirler Konu seçimi yapmadan 'Hadi bakalım bize bir fotoğraf çiz' dediğimizde ,çocuk ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda içinde yaşadığı psikolojik duruma ve hayal gücünün de etkisiyle resim çizebilir Serbest konu verdiğimizde çocuğun çizmiş olduğu resimdeki tema da çok önemlidir