nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Resim bize çocuğun iç dünyası hakkında önemli bilgiler verir bu nedenle çocukların kendiliğinden yaptığı resimler iyi tahlil edildiği takdirde onların karakter özelliklerini, kişiler arası ilişkilerini, şehvetli problemlerini, kırgınlıklarını, korkularını, beklenti ve endişelerini ortaya çıkararak onları anlamamızı sağlar
Henüz dil yetenekleri gelişmemiş olan veya hislerini ve duygularını sözlü olarak tasvir etmek istemeyen çocuklar için sözsüz bir değerlendirme yöntemi ve çocukların severek yeralma isteyeceği korkutmayan bir değer biçme aracıdır “Şehvetli ve iletişimsel bileşenler çizime dahil olur algısıyla sözlü anlatımın yetersiz kaldığı durumlarda çocukların kendilerini ifade etmesine tezgâhtar olabileceği düşüncesinden dolayı birçok terapist resmin etkin çare edici bir yöntem olduğunu kabul etmişlerdir
Fotoğraf, çocuğun kendi duygu ve düşüncelerinin bir ürünü olduğu için okulöncesi dönemde çok önemlidir Çocuk devlete ait, çocuğun zihinselduyumsaldevimsel gelişim evrelerine tabi olarak onun iç dünyasındaki dar duygularını yansıtır, yaşanmış bir deneyimini anlatır Diğer bir deyişle fotoğraf yapma çocuğa kendisini ifade etme olanağı sağlar
Çocuk resimlerini değerlendirirken, yargılarımızı onun zihinsel düzeyine tarafından belirlememiz gerekmektedir 46 yaş grubu çocuklarda insan resmi manâlı ülkü gelir Bu dönemde çocuklar kendilerinin, annebabalarının, kardeşlerinin ve kendilerine manalı gelen öteki kişilerin resimlerini yaparlar
Çocuğun resimlerinde görülen kişilerarası ilişkiler, kendine bakışını da yansıtır Bilhassa çocukların çizdikleri aile resimleri çocuğun, ailesindeki öteki bireylere aleyhinde tutumunu, aile içindeki rolünü, kendini aile içinde nasıl algıladığını ve yetişkinlerle aralarında olan problemleri çözme biçimini ortaya koyar
Çocuk bunları çizerken kendileri hakkında çizdiklerinden daha fazlasını anlatırlar Ev; aile hayatında şefkat ve güvenliğin arandığı yeri temsil eder Hayvanlar çoğunlukla ailenin bir parçası olarak resme eklenirler Ağaçlar, çiçekler ve güneş; ışık, doğa ve evin sınırlandırdığı dünyaya duyulan ihtiyacın bir ifadesidir
Kâğıt kullanımı*
Figürlerin sayfaya yerleştirilmesiyle ilgili genel kanı sayfanın üstteki kısmına yerleştirilen figürler iyimserlik ve fanteziyi öne sürerken, kenarlara ve sayfanın aşağısına çizilen ufak figürlerin yetersizlik, güvensizlik ve depresyonun dışa vurumu olduğudur
Çizim şekli*
Çocukların resimlerinde kullandıkları silik ve kesintili çizgiler hassas ve kırılgan karakter yapılarıyla alakalıdır Bastırılarak çizilen kalın çizgiler kavgacı dürtülerin varlığını gösterebilir
Renk*
Çocukların kullandıkları renkler psikolojik anlamlar taşırlar Çocuklar güzel ve hoş figürlerde en fazla seçim ettiği renkleri, çirkin, kötü figürlerde minimum seçim ettikleri renkleri; objektif oldukları figürlerde ise orta değerdeki renkleri kullandıklarını, olumsuz, fena karakterlerde en çok kullandıkları rengin ise siyah olduğunu bilinmektedir
Çocukların resimlerinde kullandıkları renkler onların somut özelliklerini de yansıtabilir dinç ve hasta çocuklarla yaptığı araştırmada önemli ölümcül hastalığı olan çocukların resimlerinde hastalıklarının haberdar olduklarının göstergesi değişik renkler kullandıklarını tespit etmiştir Hasta çocuklar göre en çok kullanılan renk siyahtır Kırmızı renk ayrıca sağlıklı keza hasta çocuklar kadar kullanılmış lakin hasta çocuklar daha artı kullanmıştır ve çoğunlukla kanla ilişkili olduğu saptama edilmiştir
Resimde başın normalden büyük çizilmesi şehvetli ve sosyal dengedeki tutarsızlıkla ilgili olmakla beraber kendini zekaca yaşıtlarından geri görebilen ve ebeveyni tarafından okul başarısı düşük bulunan çocuklarda görülebilir Normalden küçük çizilen baş insanlarla ilişki kurmada zorluk çeken, içe kapanmaya eğimli kişilerde görülür
Gözler: Bariz, iri, ayrıntılı çizilen gözler aşırı gözlemciliğe, dış dünya ile aşırı ilişki kurma isteğine, canlı ilişkilerin varlığına sinyâl olabilir Küçük, nokta veya içi abes çizilen gözler insanlarla, dış çevre ile kurulan bağın beceriksiz oluşuna , çevreye karşısında ilgisizliğe ve içe dönüklüğe işaret edebilir
Çocukların ailelerini çizerken figürleri ve görsel sınırları nasıl yerleştirdikleri onların aile ilişkilerini algılayışları konusunda hafıza edinmemizi sağlamasına karşın kesinkes bir hüküm vermek zordur Mesela bir figürü diğerlerinden farklı bir yere çizme, sınırlar içine hapsetme başkalarından kaçmanın bir ifadesi olarak düşünülürken bazı çocuklar için bağımsızlığın ifadesidir
İstismarcı davranışların görüldüğü ailelerde çocuk korunma ve kaçma duygusu ile resimde sınır yaratabilir Ailede kendilerini kardeşlerine göre daha önemli bir konumda çizen çocuklar genelde kendilerini ebeveynlerine daha yakın bir yere koyarlar bununla beraber çocuk kendini kardeşinden farklı, soyutlanmış hissediyorsa kendini bir köşede, ailesel etkinliğe katılmayan bir durumda çizecektir Kendini annesinin yanında çizen bir çocuk, annesinin daha çok sevdiğini düşündüğü bir bireyi aile çemberi dışına itmesiyle kendi isteklerini yerine getirmeyi ifade ediyor olabilir
Çocuk kendini eğer aile resmine dahil etmiyorsa gruba dahil olmadığını algıladığının bir göstergesidir bununla birlikte bazen resme aile fertlerini de dahil etmeyebilirler Bu, çocuğun bir ebeveyne veya kardeşine karşısında hissettiği kızgınlık, yabancılaşma, reddedilme duygularını yansıtıyor olabilir Ara Sıra de ailede olmayan biri resme dahil edilebilir Bu genel olarak çocuğun o kişiyle kurduğu yakın ilişkinin ifadesidir Çocuğun birlikte yaşamadığı bir ebeveyni resme dahil etmesi, anne babanın boşanması durumunda, bunu kabullenemediğinin bir göstergesidir Bu gibi durumlarda anne baba bağlı yana ve el ele çizilebilir*
Tüm bu bilgiler ışığında çocukların resimlerini bir defa daha gözden geçirmekte fayda olacağını unutmayalım Resim yapma çocuğa kendisini açıklama etme olanağı sağlar Bu yüzden de çocuk psikolojisinin vazgeçilmez aracıdır
*
Henüz dil yetenekleri gelişmemiş olan veya hislerini ve duygularını sözlü olarak tasvir etmek istemeyen çocuklar için sözsüz bir değerlendirme yöntemi ve çocukların severek yeralma isteyeceği korkutmayan bir değer biçme aracıdır “Şehvetli ve iletişimsel bileşenler çizime dahil olur algısıyla sözlü anlatımın yetersiz kaldığı durumlarda çocukların kendilerini ifade etmesine tezgâhtar olabileceği düşüncesinden dolayı birçok terapist resmin etkin çare edici bir yöntem olduğunu kabul etmişlerdir
Fotoğraf, çocuğun kendi duygu ve düşüncelerinin bir ürünü olduğu için okulöncesi dönemde çok önemlidir Çocuk devlete ait, çocuğun zihinselduyumsaldevimsel gelişim evrelerine tabi olarak onun iç dünyasındaki dar duygularını yansıtır, yaşanmış bir deneyimini anlatır Diğer bir deyişle fotoğraf yapma çocuğa kendisini ifade etme olanağı sağlar
Çocuk resimlerini değerlendirirken, yargılarımızı onun zihinsel düzeyine tarafından belirlememiz gerekmektedir 46 yaş grubu çocuklarda insan resmi manâlı ülkü gelir Bu dönemde çocuklar kendilerinin, annebabalarının, kardeşlerinin ve kendilerine manalı gelen öteki kişilerin resimlerini yaparlar
Çocuğun resimlerinde görülen kişilerarası ilişkiler, kendine bakışını da yansıtır Bilhassa çocukların çizdikleri aile resimleri çocuğun, ailesindeki öteki bireylere aleyhinde tutumunu, aile içindeki rolünü, kendini aile içinde nasıl algıladığını ve yetişkinlerle aralarında olan problemleri çözme biçimini ortaya koyar
Çocuk bunları çizerken kendileri hakkında çizdiklerinden daha fazlasını anlatırlar Ev; aile hayatında şefkat ve güvenliğin arandığı yeri temsil eder Hayvanlar çoğunlukla ailenin bir parçası olarak resme eklenirler Ağaçlar, çiçekler ve güneş; ışık, doğa ve evin sınırlandırdığı dünyaya duyulan ihtiyacın bir ifadesidir
Kâğıt kullanımı*
Figürlerin sayfaya yerleştirilmesiyle ilgili genel kanı sayfanın üstteki kısmına yerleştirilen figürler iyimserlik ve fanteziyi öne sürerken, kenarlara ve sayfanın aşağısına çizilen ufak figürlerin yetersizlik, güvensizlik ve depresyonun dışa vurumu olduğudur
Çizim şekli*
Çocukların resimlerinde kullandıkları silik ve kesintili çizgiler hassas ve kırılgan karakter yapılarıyla alakalıdır Bastırılarak çizilen kalın çizgiler kavgacı dürtülerin varlığını gösterebilir
Renk*
Çocukların kullandıkları renkler psikolojik anlamlar taşırlar Çocuklar güzel ve hoş figürlerde en fazla seçim ettiği renkleri, çirkin, kötü figürlerde minimum seçim ettikleri renkleri; objektif oldukları figürlerde ise orta değerdeki renkleri kullandıklarını, olumsuz, fena karakterlerde en çok kullandıkları rengin ise siyah olduğunu bilinmektedir
Çocukların resimlerinde kullandıkları renkler onların somut özelliklerini de yansıtabilir dinç ve hasta çocuklarla yaptığı araştırmada önemli ölümcül hastalığı olan çocukların resimlerinde hastalıklarının haberdar olduklarının göstergesi değişik renkler kullandıklarını tespit etmiştir Hasta çocuklar göre en çok kullanılan renk siyahtır Kırmızı renk ayrıca sağlıklı keza hasta çocuklar kadar kullanılmış lakin hasta çocuklar daha artı kullanmıştır ve çoğunlukla kanla ilişkili olduğu saptama edilmiştir
Resimde başın normalden büyük çizilmesi şehvetli ve sosyal dengedeki tutarsızlıkla ilgili olmakla beraber kendini zekaca yaşıtlarından geri görebilen ve ebeveyni tarafından okul başarısı düşük bulunan çocuklarda görülebilir Normalden küçük çizilen baş insanlarla ilişki kurmada zorluk çeken, içe kapanmaya eğimli kişilerde görülür
Gözler: Bariz, iri, ayrıntılı çizilen gözler aşırı gözlemciliğe, dış dünya ile aşırı ilişki kurma isteğine, canlı ilişkilerin varlığına sinyâl olabilir Küçük, nokta veya içi abes çizilen gözler insanlarla, dış çevre ile kurulan bağın beceriksiz oluşuna , çevreye karşısında ilgisizliğe ve içe dönüklüğe işaret edebilir
Çocukların ailelerini çizerken figürleri ve görsel sınırları nasıl yerleştirdikleri onların aile ilişkilerini algılayışları konusunda hafıza edinmemizi sağlamasına karşın kesinkes bir hüküm vermek zordur Mesela bir figürü diğerlerinden farklı bir yere çizme, sınırlar içine hapsetme başkalarından kaçmanın bir ifadesi olarak düşünülürken bazı çocuklar için bağımsızlığın ifadesidir
İstismarcı davranışların görüldüğü ailelerde çocuk korunma ve kaçma duygusu ile resimde sınır yaratabilir Ailede kendilerini kardeşlerine göre daha önemli bir konumda çizen çocuklar genelde kendilerini ebeveynlerine daha yakın bir yere koyarlar bununla beraber çocuk kendini kardeşinden farklı, soyutlanmış hissediyorsa kendini bir köşede, ailesel etkinliğe katılmayan bir durumda çizecektir Kendini annesinin yanında çizen bir çocuk, annesinin daha çok sevdiğini düşündüğü bir bireyi aile çemberi dışına itmesiyle kendi isteklerini yerine getirmeyi ifade ediyor olabilir
Çocuk kendini eğer aile resmine dahil etmiyorsa gruba dahil olmadığını algıladığının bir göstergesidir bununla birlikte bazen resme aile fertlerini de dahil etmeyebilirler Bu, çocuğun bir ebeveyne veya kardeşine karşısında hissettiği kızgınlık, yabancılaşma, reddedilme duygularını yansıtıyor olabilir Ara Sıra de ailede olmayan biri resme dahil edilebilir Bu genel olarak çocuğun o kişiyle kurduğu yakın ilişkinin ifadesidir Çocuğun birlikte yaşamadığı bir ebeveyni resme dahil etmesi, anne babanın boşanması durumunda, bunu kabullenemediğinin bir göstergesidir Bu gibi durumlarda anne baba bağlı yana ve el ele çizilebilir*
Tüm bu bilgiler ışığında çocukların resimlerini bir defa daha gözden geçirmekte fayda olacağını unutmayalım Resim yapma çocuğa kendisini açıklama etme olanağı sağlar Bu yüzden de çocuk psikolojisinin vazgeçilmez aracıdır
*