Cocukta saldirgan davranislarin önlenmesi Çocuklarda sık görülen davranış bozukluklarından birisi de saldırganlıktır Bazı çocuklar davranışlarıyla saldırganlıklarını açık açık sergiler Çocuk akranlarına veya çevresindeki öteki insanlara vurur, tekme atar, bir şeyler fırlatır Etrafındaki insanlara maddesel zarar verir Bir Takım kavgacı çocuklar ise etrafındaki insanlara maddi hasar vermez; oysa düşmanca oyunlar oynayarak, oyuncakları kırarak saldırganlığını ortaya çıkarır Çocuğun sergilediği bu davranışları ne çoğunlukla yaptığı ve ne düzeyde olduğu fazla önemlidir Küçük çocukların büyük bir kısmında bu tarz hareketler gözlenebilir; fakat çocuk bu davranışları sürekli ve yineleyerek sergiliyorsa, bulunduğu ortamlarda özellikle arkadaşlarına karşısında agresif davranıyorsa bu davranışların aile kadar dikkate alınması gerekir Saldırganlık küçük çocuklarda alışılagelmiş bir tepki biçimidirÇocuğun emniyet,mutluluk yada başka bir gereksiniminin şekil değiştirerekbaşka bir biçimde ortaya çıkmasıdır Saldırganlığı bireysel bir yaralanmanın birbaşka şekilde sonuçlanması olarak tanımlayabiliriz Bu yaralanma sonucundaçocuğun akranlarına vurması, ısırması, eşyaları fırlatması, tekmelemesi,tükürmesi ve zarar vermeyi amaçlayan tehditler şeklinde sözelsaldırılarda bulunmasıdır Sürekli ve aşırı biçimde saldırgan olan çocuk sinirli,anlaşılmaz, eyleme hazır ve fazla geçimsizdir İlişkileri gergin vesürtüşmelidir Anında parlar ve kavgaya hazırdır Tekrar Tekrar kuralları çiğner veceza görür Bu çocuklar cezadan aldırmaz yada kısa süreli etkilenmişgibi görünürler Klasik anlaşmazlıkları bile bilek gücüyle çözmeye çalışırlarTepkileriölçüsüz ve durumla orantısızdır Öfkesini yenemez ve defalarca kendini haklıçıkarmaya çalışır Bu çocuklar evde okulda sürekli sorun yaratırlar veyetişkinlerle kesintisiz çatışma içindedirler Çoğunlukla erkek çocuklar dahasaldırgandırlar SALDIRGANLIĞIN NEDENLERI 1 Kavgacı davranışların ebeveynlertarafından ödüllendirilmesi Geleneksel kültürün erkek çocuğun saldırganlığınıonaylaması(Ör: parkta iki çocuk birbirini döver Biri daha çok dayak yerse,annesinin çocuğunun kendisini savunamadığı düşüncesiyle üzülmesi) 2 Çocuğun yetişkinlerden katı cinayet,anlayışsızlık ve yetersiz sevgi görmesi 3 Babanın uzun süreli yokluğunda, anneninsürekli çocuğun etrafında olmasıyla ortaya meydana çıkan etraf 4 TV Ve kitle iletişimim araçlarınınolumsuz etkisi(Kurtlar Vadisi örneği ver) 5 Anababa tutumlarının olumsuzluğu,çocukla aralarındaki iletişimin iyi olmaması 6 Çocuğun başlıcababasından dayak yemesi 7 Beyin zarı iltihabı, beyin zedelenmesigibi fizyolojik sorunlar SALDIRGAN DAVRANIŞLARI NASIL ÖNLEYEBILIRIZ? 1 Her şeyden önce başlıcababa çocuğasaldırganlık modeli olmamalıdır (Evde dayak yiyen bir çocuk varsa kardeşinidövüyor Kardeşi yoksa okulda en ufak bir sorunda arkadaşına vuruyor Yadahayvanlara eziyet ediyor) Çünkü dayak cümbür cemaat için olumsuz duygular yaratır 2 Fazla fazla kavgacı davranışlara toleransgösterilmemelidir Çocuğun istekleri bu tip davranışlar yapınca yerinegetiriliyorsa, çocuk isteklerini yaptırmada araç olarak görmeye başlar Buyolla istekleri yerine getirilmemelidir Kavgacı davranışlarödüllendirilmemeli ve onun bu davranışının gözden düşmüş bir davranış olduğu hemengösterilmelidir 3 Kavgacı davranışlar kuşkusuz dayaklacezalandırılmamalıdır Asılbabanın ilgisi sevgisi azaldığında ve fizikselcezalar uzun süre devam ettiğinde, çocukta kavgacı, asi, güvenilmez davranışlargelişir Saldırgan davranışlar ortaya çıktığında, yetişkinler sakin davranmalı,olağandışı duygusal tepkiler yerine ben dilini kullanmalıdır (Böyle davrandığıniçin üzüldüm) Dayak saldırgan davranışın hemencecik bitiminde uygulandığı süre,onun hemen kesilmesini sağlayabilir fakat, çocukta düşmanca duygulargeliştirir 4 Çocuk gergin ve sinirliyken onunlatartışmamalı, sakinleşmesini beklemeli ve sonra davranışı ile ilgilikonuşulmalıdır id 5 Çocuğa sosyal olgunluğuna uygun çeşitlisorumluluklar verilmeli, başarabileceği kadarıyla bir çok Şeyleri başlatıp,bitirmesi sağlanmalıdır Çocuk başarma duygusunu yaşamalıdır 6 Çocuğa bu davranışın dezavantajlarıgösterilmelidirSaldırgan davranışları ile isteklerini elde edemeyeceğini,istediği Şeyleri kaybettiğini görmeli ve yaşamalıdır 7 Olumlu davranışı pekiştirme: Asılbaba vediğer yetişkinler çocuğun olumlu davranışını görüp, olumsuz davranışıgörmezlikten gelmelidir Çocuk bu davranışı yapmadığında sözel olaraködüllendirilmelidir Örn:10dk Ağız Dalaşı etmeden ve bağırmadan oynadığında budavranışını sözel olarak bahşetme vb 8 Çocuğun dışında oynamasına izin verme,bu çocuğun gerilimini azaltır ve enerjisini boşaltma imkanı sağlar 9 Kavgacı davranış diğer çocuklarıngüvenliğini önemli bir Şekilde tehdit etmedikçe bu davranışın üzerinde durmamakgerekir 10 Kendi kendine hitabe:Çocuk oldukçadürtüsel davranıyorsa ve onun bu yönünü teftiş etmede zorluk yaşanıyorsa;çocuğa başkalarına vuracağı süre, kendi kendini engelleyici cümleler söylemesiöğretilebilir Örn: 10 a değin say ve ona dövme gibi 11 Çocuk kavgacı modellerle karşısında karşıyagetirilmemelidirTV deki şiddet taşıyan programları seyretmesi engellenmelidirEğer kesinlikle engel olunamıyorsa, anababa çocukla birlikte seyrederekşiddetin sonuçlarını tartışabilirler Hem bu kuvvet filmlerinin gerçekyaşamın modeli değil, kurmaca olduğu çocuğa anlatılabilir 12 Kızgınlıktan kurtulmak için alternatiflerbulunabilir Yumruklanabilen kil, çakılabilen çiviler, fotoğraf çizme, boyamaçocuğun hiddet duygularını teftiş altına almayı sağlayabilir Ayrıcafutbol, basketbol gibi sporlar kabul gören çıkış yollarıdır 13 Her yaş ve dönemdeçocuğun esas ihtiyaçları vaktinde yerine getirilmelidir 14 Bu çocukların bilhassa baba ile daha çokbirlikte olması sağlanmalıdır 15 Annebabalar bu çocuklarla iletişimkurarken ben dilini kullanmalıdır Örn: Böyle ağız dalaşı ettiğin vakit rahatsızoluyorum, üzülüyorum gibi Kişiler duygu, düşünce ve ihtiyaçlarını davranışanında dile getirmelidir alinti