cok sesli cağdaş turk muziği ornekleri
Daha 19 yuzyılın ortalarına doğru, Osmanlı muziğinde Batı etkileri gorulmeye başlanmış, yuzyılın sonlarına doğru ise bu etkiler oldukca guclenerek, genelde teksesli (monodik) yapıdaki Osmanlı muziğini coksesli (polifonik) hale donuşturmeye yonelik calışmalara olanak sağlamıştı
1923'te Cumhuriyetin ilanı uzerine, o sıralarda Avrupa'da muzik eğitimi goren Cemal Reşid Rey Turkiye'ye donmuş ve İstanbul'da kurulan muzik okulunda hocalığa başlamıştı Bu arada, bazı yetenekli gencler de, Cumhuriyet yonetimi tarafından, muzik eğitimi almak uzere Avrupa'nın ceşitli kentlerine gonderildiler Bu gencler yurda dondukten sonra Cağdaş Coksesli Turk Muziğinin temellerini atan ve sonraları Turk Beşleri olarak adlandırılan grup oluştu Bu grubun ortak amacı, geleneksel Turk Muziği temalarını kullanarak eğitimini aldıkları Batı Sanat Muziği değerleri icinde cağdaş coksesli yeni yapı ortaya cıkarmaktı Sonraki aşamalarda, daha ozgur cağrışımları hedefleyen her besteci, halk ezgilerinin renklerini ve gizemini kendine ozgu bir yolla yorumlamış ve giderek bilinen halk ezgilerini doğrudan ele almak yerine, soyutlama yontemleri ile farklı sentezlere ulaşmaya calışmıştır
Turk beşleri olarak bilinen kadro; Cemal Reşit REY, Ulvi Cemal ERKİN, Hasan Ferit ALNAR, Ahmet Adnan SAYGUN ve Necil Kazım AKSES'den oluşmaktadır Turk beşlerinden sonra bu alanda, Nuri Sami KORAL, Kemal İLERİCİ, Ekrem Zeki UN, Bulent TARCAN, vd ikinci; Sabahattin KALENDER, Nevit KODALLI, Ferit TUZUN, İlhan USMANBAŞ, Bulent AREL, İlhan MIMAROĞLU, vd ucuncu; Muammer SUN, Cenan AKIN, Cengiz TANC, Kemal SUNDER, İlhan BARAN, Yalcın TURA, Ali Doğan SİNANGİL, vd dorduncu kuşak olarak bu alanda urunler vermişler ya da vermeye devam etmektedirler Bu kuşaktan sonra da yine bu alanda, giderek artan oranda bir cok besteci urun vermeye devam etmektedir Gunumuzde ise bu alanındaki besteci sayısı 60'a yaklaşmıştır
Daha 19 yuzyılın ortalarına doğru, Osmanlı muziğinde Batı etkileri gorulmeye başlanmış, yuzyılın sonlarına doğru ise bu etkiler oldukca guclenerek, genelde teksesli (monodik) yapıdaki Osmanlı muziğini coksesli (polifonik) hale donuşturmeye yonelik calışmalara olanak sağlamıştı
1923'te Cumhuriyetin ilanı uzerine, o sıralarda Avrupa'da muzik eğitimi goren Cemal Reşid Rey Turkiye'ye donmuş ve İstanbul'da kurulan muzik okulunda hocalığa başlamıştı Bu arada, bazı yetenekli gencler de, Cumhuriyet yonetimi tarafından, muzik eğitimi almak uzere Avrupa'nın ceşitli kentlerine gonderildiler Bu gencler yurda dondukten sonra Cağdaş Coksesli Turk Muziğinin temellerini atan ve sonraları Turk Beşleri olarak adlandırılan grup oluştu Bu grubun ortak amacı, geleneksel Turk Muziği temalarını kullanarak eğitimini aldıkları Batı Sanat Muziği değerleri icinde cağdaş coksesli yeni yapı ortaya cıkarmaktı Sonraki aşamalarda, daha ozgur cağrışımları hedefleyen her besteci, halk ezgilerinin renklerini ve gizemini kendine ozgu bir yolla yorumlamış ve giderek bilinen halk ezgilerini doğrudan ele almak yerine, soyutlama yontemleri ile farklı sentezlere ulaşmaya calışmıştır
Turk beşleri olarak bilinen kadro; Cemal Reşit REY, Ulvi Cemal ERKİN, Hasan Ferit ALNAR, Ahmet Adnan SAYGUN ve Necil Kazım AKSES'den oluşmaktadır Turk beşlerinden sonra bu alanda, Nuri Sami KORAL, Kemal İLERİCİ, Ekrem Zeki UN, Bulent TARCAN, vd ikinci; Sabahattin KALENDER, Nevit KODALLI, Ferit TUZUN, İlhan USMANBAŞ, Bulent AREL, İlhan MIMAROĞLU, vd ucuncu; Muammer SUN, Cenan AKIN, Cengiz TANC, Kemal SUNDER, İlhan BARAN, Yalcın TURA, Ali Doğan SİNANGİL, vd dorduncu kuşak olarak bu alanda urunler vermişler ya da vermeye devam etmektedirler Bu kuşaktan sonra da yine bu alanda, giderek artan oranda bir cok besteci urun vermeye devam etmektedir Gunumuzde ise bu alanındaki besteci sayısı 60'a yaklaşmıştır