imagescolinmcraedirt5b096ad643361
imagescolinmcraedirt5b096ad758757
imagescolinmcraedirt5b096ad869dec
Colin McRaeimagescolinmcraedirt5b096ad9ef7e7pngİRT
Colin McRae serisi ralli turunde yarış oyunları arasında oynanabilirlik ve simulasyon arasında gunumuze dek aynı kalan bir cizgiyle oyun cevreleri tarafından beğenilen bir yapım olarak suregelmiştir Seriyi populer yapan şey, oynanabilir bir yarısim tarzının yanı sıra, aslında piyasada rakip olarak tanımlanabilecek alternatifinin de az olması olarak acıklanabilir Şu ya da bu şekilde gunumuze ulaşan yapım yeni temsilcisi DiRT ile serinin ikinci oyununda yaptığı acılıma benzer şekilde daha geniş kitlelere ulaşmak icin kavramsal yapısında belirgin değişikliklere gidiyor ve ralli konseptinin dışında yeni yarış turlerini de benimsiyor Ozellikle son zamanlarda populer yapımlar haline gelen Flatout 2 ve Motorstorm gibi orneklerin de bu tercihte belirleyici olduklarını duşunmek mumkun Ancak aradan gecen iki senedeki değişim sadece bu tercihle sınırlı değil, yepyeni ve parıltılı grafik motoru Neon, oyunun gorsel niteliklerini bir sonraki nesle taşırken serinin gelecek yapımları icin de onemli bir mihenk taşı olarak gosterilebilir
Oyun Xbox 360 ve PC platformu icin gectiğimiz gunlerde raflardaki yerini aldı (PS3 icin 2007'nin ilerleyen ayları beklenecek) İncelememiz Xbox 360 platformunda olsa da, bu tur birden fazla platformda boy gosteren yapımlarda tek inceleme yapmayı uygun gorduğumuzden satır aralarında oyunu PC icin duşunen oyun severler icin de ufak bilgilere vermeye calışacağım Oyunun PC versiyonu ile Xbox 360 versiyonları arasında belirgin farklar da olmadığını belirtelim Tabi bu benzerlik PC'de sistem ihtiyaclarına olumsuz olarak yansıyor
DiRT daha once yapımcı Codemasters'ın tanıtım videosu(trailer) olarak oyun dunyasıyla paylaştığı oldukca guzel bir giriş videosu ile oyuncuyu karşılıyor Hemen ardından gelen ve serinin hemen her oyununda takdir toplayan nefis menu tasarımı daha oyuna girmeden beklentilerinizi daha da ust boyuta taşıyacaktır Oyunun tek kişilik oynanabilir bolumleri Kariyer, Şampiyona ve Rally World adı verilen uc ana bolumden oluşuyor Orta uzunluktaki kariyer bolumleri piramit şeklinde sıralanmış yarış serilerinden oluşuyor Kariyer boyunca toplam dokuz farklı offroad yarış turunde bu pramitte zirveye ulaşmaya calışıyorsunuz Bunlar arasında Rally 4WD, RWD, Classic Rally, Rally Raid, Hill Climb, Rally Cross, Offroad Buggies, Crossover,CORR, gibi birbirnden suruş deneyimi konusunda oldukca farklılaşan turler bulunuyor Bu yarış turlerinde normal onden arkadan ya da dort cekişli ralli araclarına ek olarak buggy'ler, CORR tipi arazi aracları yarış kamyonlarından oluşan aralarında C4 ya da Exo IX gibi bircok guncel aracın da bulundğu 45 araclık bir filoyu kullanabiliyoruz Orta uzunluktaki kariyer modu oyunun ana omurgasını oluşturuyor Piramitteki yukselişiniz kazandığınız yarışlarda topladığınız puanlar ve satın aldığınız yeni araclara gore şekilleniyor
Oynanışı anlatmaya başlamak icin en iyi başlangıc noktası ralli konseptine odaklanan kısmı olacak Serinin ucuncu oyunundan beri suregelen ve geliştirilen yapı yeni oyunda tamamen değişen altyapı ve oyunun genişleyen konsepti cercevesinde farklı bir deneyim sunuyor Oncelikle oynanış tarzı olarak ilk planda oyunun; tam bir arcade olmasa da, bir simulasyondan oldukca uzak olduğu izlenimini ediniyorsunuz Ancak bunun, oyunda ilerledikce yapılan farklı bir tercihin sonucu olduğunu anlıyorsunuz Standart bir oyuncunun oyuna ilk girdiğinde edindiği izlenim aslında yeni oyun motorunun serinin tamamına ters duşen farklı bir anlayışla sahip olduğu olacaktır DiRT diğerlerinin aksine ralli modunda ozellikle dar pistlerde hız duygusunu oyuncuya hissettirme konusuna odaklanan ve bunu yarış oyunlarının genelinde en iyi başaran oyunlardan biri Kontroller de bu yonde yuksek hız ve tempoda arac hakimiyeti uzerine tasarlanmış Oyunda biraz vakit gecirdikten sonra ozellikle ust seviye zorlukta oynuyorsanız risk alarak tabiri yerindeyse ucarak virajları donmeye başlıyorsunuz ki, zaman zaman Allahım!, bu tempoda suren gercekten ben miyim?sorusunu kendinize soruyorsunuz İşte bu stile ayak uydurmak ilk planda belirli bir alışma suresi gerektiriyor
Oyunun oynanışına ek olarak, kamera acıları, ve gorseller de bu konuda deneyimi tamamlayan parcaları birleştirdiğinizde oyuna şu an'a dek oynadığınız en iyi ralli simulasyonu olarak bakmanız işten bile değil Bunu ozellikle oyun ilerledikce gececeğiniz dar orman etaplarındaki suruş temponuza hayretler icinde bakarak anlayabiliyorsunuz ve dahası bu hissi size sadece replay goruntuler değil oyun icerisinde o anki deneyim sunuyor
DiRT'un bu kadar hız duygusuna odaklanmış olması ve ralli'nin aracla değil hızlı ve tempolu olarak yolla savaşma işi oluşun gosterme konusundaki tercihi bazı noktalarda oldukca uzun bir alışma suresi gerektiriyor Oncelikle daha once de belirttiğimiz gibi oyunun alışılagelmişin dışındaki temposu oyuncuyu iyi bir zaman icin surekli risk almaya zorluyor Durum boyle olunca ozellikle zorluk seviyesi eşliğinde artan ve daha sonra bol bol oveceğimiz hasar duzeyi sizi dar pistte yaptığınız ufak bir hata sonucu yarış dışı bırakabiliyor Bu yuzden Codemasters oyuna oldukca sert bir fren sistemi eklemiş Bu sertlik aslında ilk planda size oyun hakkında arcade izlenimi veren oğelerden biri Oyle ki aracınız cok yuksek hızlarda yuzey ne olursa olsun, 30 metre gibi komik mesafelerde yere cakılan bir civi gibi durmasını sağlıyor Ancak oyuna alıştıkca freni akıllıca kullanmayı ve gerektiğinde kullanmayıp risk almayı oğrenebiliyorsunuz
Bu oğrenme eğrisi bircok oyuncu icin oynunun 14'unu kapsayabilecek kadar uzun olabilir ve ozellikle cok yavaş virajlarda akıcı bir şekilde bu şekilde donmeyi oğrenmek fren sertliği nedeniyle bir hayli zor Ancak bu kadar sert frenler oyuncuya daha yuksek tempoda hızlı surmesini ve risk almasına yetecek guveni sağlıyor ve yapımcının oyuncuya sunduğu gercek deneyime oyuncuyu zorluyor Tabi oyunun ralli dışındaki aktiviteleri de oldukca iyi tasarlanmış
Oyunda bircok farklı offroad turunun varlığından bahsetmiştik Oyunda kendinizi ralli'den cıkarıp bir buggy'nin icine attığınızda tamamen farklı suruş dinamikleriyle karşılaşıyorsunuz Veya bir kamyonla tırmanma etabını oynamakla bir ralli aracıyla oynamak arasındaki fark oldukca iyi bicimde oyuna yansıtılmış Oyunda bu kadar farklı yarış tipinin iyi sunulması takdire değer Ozellikle bircok rakiple aynı anda oynadığınız bu modlarda yapay zekanın oldukca agresif ve acımasız olduğunu fark edeceksiniz Bu yuzden pist yuzeyini cok iyi kullanmak ve gerektiğinde aynı şekilde rakiplerinize gereken yanıtı vermeniz gerekebiliyor
Suruş deneyimiyle ilgili fikirlerimizi sonlandırmadan once oyundaki rumble efektlerinin oldukca doyurucu olduğunu belirtmemiz gerekiyor Daha iyi bir deneyim icin secenekler kısmından titreşim efektlerini sonuna kadar acmanızı ve eğer sahipseniz kablolu bir Xbox 360 gamepad'i kullanmanızı tavsiye ediyorum Boylece kablosuz modda pil tasarrufu icin kısılan rumble efektlerinin tumunu oldukca detaylı hissedebiliyorsunuz
DiRT oynanışta sunduğu yeniliklerin yanı sıra yepyeni motoru Neon'un teknik nimetlerinden de başarılı şekilde yararlanıyor Codemasters'ın iddialarını doğrular nitelikteki oyun motoru oldukca etkileyici goruntuler sunuyor Aracların gorsel kalitesi ic ve dış tasarımdaki ozen her acından tatmin edici Detaylı kokpitlerin unutulmaması ve surucu animasyonları bu kompozisyonu tamamlıyor Ayrıca oyunda aracınızın dış goruntusunu ozelleştirebilmeniz icin 100'un uzerinde hazır şablon liverybulunuyor
Oyunuun en guclu noktalarından biri olan hasar modellemesi ise anlatılmaz yaşanır denilecek cinsten Daha once bahsettiğimiz yuksek tempo ve dar pistlerde en ufak bir dalgınlıkta yarış dışı kalmanıza neden olacak ciddi kazalar yapmanıza neden oluyor Yarışı kaybetmiş olsanız da sıra dışı guzellikteki enfes hasar modellemesi cenenizi yere duşurebilecek gorsel niteliklere sahip Aracınızı sınırlarda kullanmaya başladıkca yaptığınız kazalardaki hasarların ciddiyeti de bir o kadar artıyor Sonuc olarak korkunc taklalar atmak ya da virajı alamayıp ucurumdan yuvarlanmak ozellikle zor seviyelerde oyunun sonu anlamına gelse bile oldukca zevkli Hasardan ayrıca sadece aracınız değil pist uzerindeki cisimler, ağaclar, tabelalar, banket korumaları da fizik motoru cercevesinde nasibini alıyor
Cevre tasarımına geldiğimizde ise serinin surekli eleştirilen tum olumsuzluklarının ortadan kaldırıldığını goruyoruz Neon motoru sırf bu konuda uretilmiş bir cozum olarak karşımızda duruyor Gercekten de gerek pist dizaynı gerekse cevrenizdeki goruntu şu ana dek gorduklerimiz arasında en iyilerinden Pist etrafında gorebileceğimiz hicbir detay unutulmamış Yoğun bitki ortusu icerisinde ağacların golgeleri arasında yuksek hızlarda ilerlerken oyun tam bir gorsel şahesere donuşuyor Eklenen tum kamera acıları da bu guzelliği ve hız duygusunu son derece iyi yansıtıyor Goz alıcı HDR'ın akıllı kullanımı ve yumuşak renkler hem oynarken, hem de replay'lerde olağanustu guzellikte goruntuler sunuyor
Ancak oyunda gorsel efektlerde, biraz da daha genişleyen konuya da bağlayabileceğimiz bazı eksiklikler de yok değil Oncelikle Codemasters maalesef kızaran disk frenlerini unutmuşa benziyor Ayrıca serinin bir onceki oyunundaki ve oyunun trailer'ında gorduğunuz aracların arkasında toprak pistlerde oluşan toz bulutunun oyunda olmaması buyuk bir boşluk hissi yaratıyor ki bu hız duygusunu bu kadar başarılı hissettirebilen bir oyun icin maalesef cok uzucu bir eksiklik Oyunda aracların kirlenmesi uzerine olağanustu efor sarf edildiği belli oluyor ve bu takdire değer, ancak bu tur toz, parcacık ve yağmurlu yuzeydeki sprey efektleri Trailer'ın iddiasından uzak Bunun dışında Forza Motorsport'un sabit 60 fps'lik performansından sonra hemen bu oyuna gectiğinizde ozellikle rakiplerle oynanan modlarda zaman zaman FPS'nin 25 seviyelerine doğru indiğini hissedebiliyorsunuz Bu genellikle rahatsız edici boyutta olmasa da FM2'den cıkıp bu oyuna başlayan biri icin fark edilebilir durumda
Saydığımız birkac eksik dışında gorsel olarak oyunun ışıldadığını soyleyebiliriz Asıl takdire değer olan bunu yaparken sadece fotoğraf modu ya da tekrar goruntulerde (replay) değil oyun icerisindeki deneyimle bunun başarılmış olması
Ses konusunda her zaman olduğu gibi yapımcı iddialarını bir kez daha kanıtlıyor ve oldukca rafine bir cevresel ses deneyimi sunuyor Motor seslerindeki detay, turbo ıslığı ve pistin suruş konumuna gore sesin yankılanması seride hep olduğu gibi doyurucu ve kaliteli Menu ve tekrar goruntuler dışında oyunda muzik iceriği yer almıyor ve bu kısımlarda dinlediğiniz muzik tekrar eden ancak iyi sayılabilecek bir ritimden oluşuyor Bu tercih yine de zamanla oyuncuyu sıkabilir
Sonuc olarak Codemasters'ın uzerine titrediği Neon motoruyla teknik anlamda carpıcı bir oyun ortaya cıkardığını goruyoruz Birkac efekt ve optimizasyon eksiği ise yamalar ve eklentilerle de aşılabilecek turden şeyler ve yok sayılabilir
Oyunun ana omurgasını Kariyer moduna ek olarak Rally World ve Championship secenekleri de oyunun diğer tek kişilik modlarını oluşturuyor Tek kişilik modlar on planda cunku oyunun Xbox Live uzerinden online oynanış konusunda cok da ozenmediğini ve zaman yarışlarıyla sınırlandırılması bunun acık bir gostergesi Daha cok tek kişilik moda odaklanmış Achievement dağılımı da bu tezi guclendiren bir başka etken
Ozetlemek gerekirse Codemasters sadece Colin McRae markasını arkasına saklanmadan yepyeni motoru Neon'la oldukca iyi bir oyun ortaya cıkarmış Oyun yapısı gereği cok uzun omurlu olmaması ve sadece ralliye odaklanmış bir simulasyon bekleyen oyuncuların bir kısmının oyunu beğenmeyeceği duşunulebilir Ancak oyuna biraz şans verip hız duygusunu tattıktan sonra olayın farklı bir boyutta sim deneyimine kaydığını goreceksiniz Neon motoru onumuzdeki senelerde var olan birkac eksik efekt ve optimizasyon sıkıntısından da kurtularak seride yepyeni bir akım yaratacak oyunlar icin kapıları sonuna kadar acıyor Xbox 360 ve PC icin şu an satışta olan oyun, PlayStation 3 platformu icin 2007'nin ilerleyen zamanlarında yerini alacak Oyunun PC versiyonundaki demodan beri suregelen optimizasyon tartışmaları oyunun sistem gereksinimlerinin PC'de yuksek olması sonucunu doğursa da, cıkan yamalar bu sorunlar cozmeye yonelik onemli adımlar atacaktır
Guzel bir yaz başlangıcına guzel bir oyunla merhaba demek isteyen oyunseverlerin kacırmaması gereken bir oyun: Colin McRae: DiRT
imagescolinmcraedirt5b096ad758757
imagescolinmcraedirt5b096ad869dec
Colin McRaeimagescolinmcraedirt5b096ad9ef7e7pngİRT
Colin McRae serisi ralli turunde yarış oyunları arasında oynanabilirlik ve simulasyon arasında gunumuze dek aynı kalan bir cizgiyle oyun cevreleri tarafından beğenilen bir yapım olarak suregelmiştir Seriyi populer yapan şey, oynanabilir bir yarısim tarzının yanı sıra, aslında piyasada rakip olarak tanımlanabilecek alternatifinin de az olması olarak acıklanabilir Şu ya da bu şekilde gunumuze ulaşan yapım yeni temsilcisi DiRT ile serinin ikinci oyununda yaptığı acılıma benzer şekilde daha geniş kitlelere ulaşmak icin kavramsal yapısında belirgin değişikliklere gidiyor ve ralli konseptinin dışında yeni yarış turlerini de benimsiyor Ozellikle son zamanlarda populer yapımlar haline gelen Flatout 2 ve Motorstorm gibi orneklerin de bu tercihte belirleyici olduklarını duşunmek mumkun Ancak aradan gecen iki senedeki değişim sadece bu tercihle sınırlı değil, yepyeni ve parıltılı grafik motoru Neon, oyunun gorsel niteliklerini bir sonraki nesle taşırken serinin gelecek yapımları icin de onemli bir mihenk taşı olarak gosterilebilir
Oyun Xbox 360 ve PC platformu icin gectiğimiz gunlerde raflardaki yerini aldı (PS3 icin 2007'nin ilerleyen ayları beklenecek) İncelememiz Xbox 360 platformunda olsa da, bu tur birden fazla platformda boy gosteren yapımlarda tek inceleme yapmayı uygun gorduğumuzden satır aralarında oyunu PC icin duşunen oyun severler icin de ufak bilgilere vermeye calışacağım Oyunun PC versiyonu ile Xbox 360 versiyonları arasında belirgin farklar da olmadığını belirtelim Tabi bu benzerlik PC'de sistem ihtiyaclarına olumsuz olarak yansıyor
DiRT daha once yapımcı Codemasters'ın tanıtım videosu(trailer) olarak oyun dunyasıyla paylaştığı oldukca guzel bir giriş videosu ile oyuncuyu karşılıyor Hemen ardından gelen ve serinin hemen her oyununda takdir toplayan nefis menu tasarımı daha oyuna girmeden beklentilerinizi daha da ust boyuta taşıyacaktır Oyunun tek kişilik oynanabilir bolumleri Kariyer, Şampiyona ve Rally World adı verilen uc ana bolumden oluşuyor Orta uzunluktaki kariyer bolumleri piramit şeklinde sıralanmış yarış serilerinden oluşuyor Kariyer boyunca toplam dokuz farklı offroad yarış turunde bu pramitte zirveye ulaşmaya calışıyorsunuz Bunlar arasında Rally 4WD, RWD, Classic Rally, Rally Raid, Hill Climb, Rally Cross, Offroad Buggies, Crossover,CORR, gibi birbirnden suruş deneyimi konusunda oldukca farklılaşan turler bulunuyor Bu yarış turlerinde normal onden arkadan ya da dort cekişli ralli araclarına ek olarak buggy'ler, CORR tipi arazi aracları yarış kamyonlarından oluşan aralarında C4 ya da Exo IX gibi bircok guncel aracın da bulundğu 45 araclık bir filoyu kullanabiliyoruz Orta uzunluktaki kariyer modu oyunun ana omurgasını oluşturuyor Piramitteki yukselişiniz kazandığınız yarışlarda topladığınız puanlar ve satın aldığınız yeni araclara gore şekilleniyor
Oynanışı anlatmaya başlamak icin en iyi başlangıc noktası ralli konseptine odaklanan kısmı olacak Serinin ucuncu oyunundan beri suregelen ve geliştirilen yapı yeni oyunda tamamen değişen altyapı ve oyunun genişleyen konsepti cercevesinde farklı bir deneyim sunuyor Oncelikle oynanış tarzı olarak ilk planda oyunun; tam bir arcade olmasa da, bir simulasyondan oldukca uzak olduğu izlenimini ediniyorsunuz Ancak bunun, oyunda ilerledikce yapılan farklı bir tercihin sonucu olduğunu anlıyorsunuz Standart bir oyuncunun oyuna ilk girdiğinde edindiği izlenim aslında yeni oyun motorunun serinin tamamına ters duşen farklı bir anlayışla sahip olduğu olacaktır DiRT diğerlerinin aksine ralli modunda ozellikle dar pistlerde hız duygusunu oyuncuya hissettirme konusuna odaklanan ve bunu yarış oyunlarının genelinde en iyi başaran oyunlardan biri Kontroller de bu yonde yuksek hız ve tempoda arac hakimiyeti uzerine tasarlanmış Oyunda biraz vakit gecirdikten sonra ozellikle ust seviye zorlukta oynuyorsanız risk alarak tabiri yerindeyse ucarak virajları donmeye başlıyorsunuz ki, zaman zaman Allahım!, bu tempoda suren gercekten ben miyim?sorusunu kendinize soruyorsunuz İşte bu stile ayak uydurmak ilk planda belirli bir alışma suresi gerektiriyor
Oyunun oynanışına ek olarak, kamera acıları, ve gorseller de bu konuda deneyimi tamamlayan parcaları birleştirdiğinizde oyuna şu an'a dek oynadığınız en iyi ralli simulasyonu olarak bakmanız işten bile değil Bunu ozellikle oyun ilerledikce gececeğiniz dar orman etaplarındaki suruş temponuza hayretler icinde bakarak anlayabiliyorsunuz ve dahası bu hissi size sadece replay goruntuler değil oyun icerisinde o anki deneyim sunuyor
DiRT'un bu kadar hız duygusuna odaklanmış olması ve ralli'nin aracla değil hızlı ve tempolu olarak yolla savaşma işi oluşun gosterme konusundaki tercihi bazı noktalarda oldukca uzun bir alışma suresi gerektiriyor Oncelikle daha once de belirttiğimiz gibi oyunun alışılagelmişin dışındaki temposu oyuncuyu iyi bir zaman icin surekli risk almaya zorluyor Durum boyle olunca ozellikle zorluk seviyesi eşliğinde artan ve daha sonra bol bol oveceğimiz hasar duzeyi sizi dar pistte yaptığınız ufak bir hata sonucu yarış dışı bırakabiliyor Bu yuzden Codemasters oyuna oldukca sert bir fren sistemi eklemiş Bu sertlik aslında ilk planda size oyun hakkında arcade izlenimi veren oğelerden biri Oyle ki aracınız cok yuksek hızlarda yuzey ne olursa olsun, 30 metre gibi komik mesafelerde yere cakılan bir civi gibi durmasını sağlıyor Ancak oyuna alıştıkca freni akıllıca kullanmayı ve gerektiğinde kullanmayıp risk almayı oğrenebiliyorsunuz
Bu oğrenme eğrisi bircok oyuncu icin oynunun 14'unu kapsayabilecek kadar uzun olabilir ve ozellikle cok yavaş virajlarda akıcı bir şekilde bu şekilde donmeyi oğrenmek fren sertliği nedeniyle bir hayli zor Ancak bu kadar sert frenler oyuncuya daha yuksek tempoda hızlı surmesini ve risk almasına yetecek guveni sağlıyor ve yapımcının oyuncuya sunduğu gercek deneyime oyuncuyu zorluyor Tabi oyunun ralli dışındaki aktiviteleri de oldukca iyi tasarlanmış
Oyunda bircok farklı offroad turunun varlığından bahsetmiştik Oyunda kendinizi ralli'den cıkarıp bir buggy'nin icine attığınızda tamamen farklı suruş dinamikleriyle karşılaşıyorsunuz Veya bir kamyonla tırmanma etabını oynamakla bir ralli aracıyla oynamak arasındaki fark oldukca iyi bicimde oyuna yansıtılmış Oyunda bu kadar farklı yarış tipinin iyi sunulması takdire değer Ozellikle bircok rakiple aynı anda oynadığınız bu modlarda yapay zekanın oldukca agresif ve acımasız olduğunu fark edeceksiniz Bu yuzden pist yuzeyini cok iyi kullanmak ve gerektiğinde aynı şekilde rakiplerinize gereken yanıtı vermeniz gerekebiliyor
Suruş deneyimiyle ilgili fikirlerimizi sonlandırmadan once oyundaki rumble efektlerinin oldukca doyurucu olduğunu belirtmemiz gerekiyor Daha iyi bir deneyim icin secenekler kısmından titreşim efektlerini sonuna kadar acmanızı ve eğer sahipseniz kablolu bir Xbox 360 gamepad'i kullanmanızı tavsiye ediyorum Boylece kablosuz modda pil tasarrufu icin kısılan rumble efektlerinin tumunu oldukca detaylı hissedebiliyorsunuz
DiRT oynanışta sunduğu yeniliklerin yanı sıra yepyeni motoru Neon'un teknik nimetlerinden de başarılı şekilde yararlanıyor Codemasters'ın iddialarını doğrular nitelikteki oyun motoru oldukca etkileyici goruntuler sunuyor Aracların gorsel kalitesi ic ve dış tasarımdaki ozen her acından tatmin edici Detaylı kokpitlerin unutulmaması ve surucu animasyonları bu kompozisyonu tamamlıyor Ayrıca oyunda aracınızın dış goruntusunu ozelleştirebilmeniz icin 100'un uzerinde hazır şablon liverybulunuyor
Oyunuun en guclu noktalarından biri olan hasar modellemesi ise anlatılmaz yaşanır denilecek cinsten Daha once bahsettiğimiz yuksek tempo ve dar pistlerde en ufak bir dalgınlıkta yarış dışı kalmanıza neden olacak ciddi kazalar yapmanıza neden oluyor Yarışı kaybetmiş olsanız da sıra dışı guzellikteki enfes hasar modellemesi cenenizi yere duşurebilecek gorsel niteliklere sahip Aracınızı sınırlarda kullanmaya başladıkca yaptığınız kazalardaki hasarların ciddiyeti de bir o kadar artıyor Sonuc olarak korkunc taklalar atmak ya da virajı alamayıp ucurumdan yuvarlanmak ozellikle zor seviyelerde oyunun sonu anlamına gelse bile oldukca zevkli Hasardan ayrıca sadece aracınız değil pist uzerindeki cisimler, ağaclar, tabelalar, banket korumaları da fizik motoru cercevesinde nasibini alıyor
Cevre tasarımına geldiğimizde ise serinin surekli eleştirilen tum olumsuzluklarının ortadan kaldırıldığını goruyoruz Neon motoru sırf bu konuda uretilmiş bir cozum olarak karşımızda duruyor Gercekten de gerek pist dizaynı gerekse cevrenizdeki goruntu şu ana dek gorduklerimiz arasında en iyilerinden Pist etrafında gorebileceğimiz hicbir detay unutulmamış Yoğun bitki ortusu icerisinde ağacların golgeleri arasında yuksek hızlarda ilerlerken oyun tam bir gorsel şahesere donuşuyor Eklenen tum kamera acıları da bu guzelliği ve hız duygusunu son derece iyi yansıtıyor Goz alıcı HDR'ın akıllı kullanımı ve yumuşak renkler hem oynarken, hem de replay'lerde olağanustu guzellikte goruntuler sunuyor
Ancak oyunda gorsel efektlerde, biraz da daha genişleyen konuya da bağlayabileceğimiz bazı eksiklikler de yok değil Oncelikle Codemasters maalesef kızaran disk frenlerini unutmuşa benziyor Ayrıca serinin bir onceki oyunundaki ve oyunun trailer'ında gorduğunuz aracların arkasında toprak pistlerde oluşan toz bulutunun oyunda olmaması buyuk bir boşluk hissi yaratıyor ki bu hız duygusunu bu kadar başarılı hissettirebilen bir oyun icin maalesef cok uzucu bir eksiklik Oyunda aracların kirlenmesi uzerine olağanustu efor sarf edildiği belli oluyor ve bu takdire değer, ancak bu tur toz, parcacık ve yağmurlu yuzeydeki sprey efektleri Trailer'ın iddiasından uzak Bunun dışında Forza Motorsport'un sabit 60 fps'lik performansından sonra hemen bu oyuna gectiğinizde ozellikle rakiplerle oynanan modlarda zaman zaman FPS'nin 25 seviyelerine doğru indiğini hissedebiliyorsunuz Bu genellikle rahatsız edici boyutta olmasa da FM2'den cıkıp bu oyuna başlayan biri icin fark edilebilir durumda
Saydığımız birkac eksik dışında gorsel olarak oyunun ışıldadığını soyleyebiliriz Asıl takdire değer olan bunu yaparken sadece fotoğraf modu ya da tekrar goruntulerde (replay) değil oyun icerisindeki deneyimle bunun başarılmış olması
Ses konusunda her zaman olduğu gibi yapımcı iddialarını bir kez daha kanıtlıyor ve oldukca rafine bir cevresel ses deneyimi sunuyor Motor seslerindeki detay, turbo ıslığı ve pistin suruş konumuna gore sesin yankılanması seride hep olduğu gibi doyurucu ve kaliteli Menu ve tekrar goruntuler dışında oyunda muzik iceriği yer almıyor ve bu kısımlarda dinlediğiniz muzik tekrar eden ancak iyi sayılabilecek bir ritimden oluşuyor Bu tercih yine de zamanla oyuncuyu sıkabilir
Sonuc olarak Codemasters'ın uzerine titrediği Neon motoruyla teknik anlamda carpıcı bir oyun ortaya cıkardığını goruyoruz Birkac efekt ve optimizasyon eksiği ise yamalar ve eklentilerle de aşılabilecek turden şeyler ve yok sayılabilir
Oyunun ana omurgasını Kariyer moduna ek olarak Rally World ve Championship secenekleri de oyunun diğer tek kişilik modlarını oluşturuyor Tek kişilik modlar on planda cunku oyunun Xbox Live uzerinden online oynanış konusunda cok da ozenmediğini ve zaman yarışlarıyla sınırlandırılması bunun acık bir gostergesi Daha cok tek kişilik moda odaklanmış Achievement dağılımı da bu tezi guclendiren bir başka etken
Ozetlemek gerekirse Codemasters sadece Colin McRae markasını arkasına saklanmadan yepyeni motoru Neon'la oldukca iyi bir oyun ortaya cıkarmış Oyun yapısı gereği cok uzun omurlu olmaması ve sadece ralliye odaklanmış bir simulasyon bekleyen oyuncuların bir kısmının oyunu beğenmeyeceği duşunulebilir Ancak oyuna biraz şans verip hız duygusunu tattıktan sonra olayın farklı bir boyutta sim deneyimine kaydığını goreceksiniz Neon motoru onumuzdeki senelerde var olan birkac eksik efekt ve optimizasyon sıkıntısından da kurtularak seride yepyeni bir akım yaratacak oyunlar icin kapıları sonuna kadar acıyor Xbox 360 ve PC icin şu an satışta olan oyun, PlayStation 3 platformu icin 2007'nin ilerleyen zamanlarında yerini alacak Oyunun PC versiyonundaki demodan beri suregelen optimizasyon tartışmaları oyunun sistem gereksinimlerinin PC'de yuksek olması sonucunu doğursa da, cıkan yamalar bu sorunlar cozmeye yonelik onemli adımlar atacaktır
Guzel bir yaz başlangıcına guzel bir oyunla merhaba demek isteyen oyunseverlerin kacırmaması gereken bir oyun: Colin McRae: DiRT