iltasyazilim
FD Üye
Colin McRaeİRT
Colin McRae serisi ralli türünde yarış oyunları arasında oynanabilirlik ve simülasyon arasında günümüze kadar aynı kalan bir çizgiyle oyun çevreleri göre hayranlık uyandıran bir üretim olarak süregelmiştir Seriyi popüler yapan şey, oynanabilir bir yarısim tarzının yanı sıra, aslında piyasada muhalif olarak tanımlanabilecek alternatifinin de eksik olması olarak açıklanabilir Şu veya bu şekilde günümüze ulaşan yapım yeni temsilcisi DiRT ile serinin ikinci oyununda yaptığı açılıma benzer şekilde daha geniş kitlelere varmak için kavramsal yapısında keskin değişikliklere gidiyor ve ralli konseptinin dışarıda yeni yarış türlerini de benimsiyor Özellikle son zamanlarda popüler yapımlar haline gelen Flatout 2 ve Motorstorm gibi örneklerin de bu tercihte belirleyici olduklarını dikkate almak mümkün Ama aradan geçen iki senedeki metamorfoz yalnızca bu tercihle sınırlı değil, yepyeni ve parıltılı grafik motoru Neon, oyunun görsel niteliklerini bir sonraki nesle taşırken serinin gelecek yapımları için de önemli bir mihenk taşı olarak gösterilebilir
Oyun Xbox 360 ve PC platformu için geçtiğimiz günlerde raflardaki yerini aldı (PS3 için 2007'nin ilerleyen ayları beklenecek) İncelememiz Xbox 360 platformunda olsa da, bu cins aniden artı platformda zirve bildiren yapımlarda tek inceleme yapmayı uygun gördüğümüzden satır arasında oyunu PC için düşünen oyun severler için de ufak bilgilere vermeye çalışacağım Oyunun PC versiyonu ile Xbox 360 versiyonları aralarında bariz farklar da olmadığını belirtelim Alt bu benzerlik PC'de sistem ihtiyaçlarına negatif olarak yansıyor
DiRT daha önce yapımcı Codemasters'ın tanıtım videosu(trailer) olarak oyun dünyasıyla paylaştığı epeyce güzel bir antre videosu ile oyuncuyu karşılıyor Anında arkasından gelen ve serinin derhal her oyununda takdir toplayan nefis mönü tasarımı daha oyuna girmeden beklentilerinizi daha da üstteki boyuta taşıyacaktır Oyunun tek şahsiyet oynanabilir bölümleri Kariyer, Şampiyona ve Rally World adı bahşedilen üç başlıca bölümden oluşuyor Orta uzunluktaki kariyer bölümleri piramit şeklinde sıralanmış yarış serilerinden oluşuyor Kariyer baştan başa toplam dokuz bambaşka offroad yarış türünde bu pramitte zirveye ulaşmaya çalışıyorsunuz Bunlar arasında Rally 4WD, RWD, Classic Rally, Rally Raid, Hill Climb, Rally Cross, Offroad Buggies, Crossover,CORR, gibi birbirnden sürüş deneyimi konusunda epeyce farklılaşan türler bulunuyor Bu yarış türlerinde olağan önden arkadan veya dört çekişli ralli araçlarına ilave olarak buggy'ler, CORR tipi arazi araçları yarış kamyonlarından oluşan arasında C4 veya Exo IX gibi birçok aktüel aracın da bulundğu 45 araçlık bir filoyu kullanabiliyoruz Orta uzunluktaki kariyer modu oyunun ana omurgasını oluşturuyor Piramitteki yükselişiniz kazandığınız yarışlarda topladığınız puanlar ve satın aldığınız yeni araçlara tarafından şekilleniyor
Oynanışı anlatmaya başlatmak için en iyi açılış noktası ralli konseptine odaklanan kısmı olacak Serinin üçüncü oyunundan beri süregelen ve geliştirilen yapı yeni oyunda tamamen değişen altyapı ve oyunun genişleyen konsepti çerçevesinde farklı bir tecrübe sunuyor Ilk Kez oynanış tarzı olarak ilk planda oyunun; tam bir arcade olmasa da, bir simulasyondan oldukça uzakta olduğu izlenimini ediniyorsunuz Ama bunun, oyunda ilerledikçe yapılan farklı bir tercihin sonucu olduğunu anlıyorsunuz Standart bir oyuncunun oyuna ilk girdiğinde edindiği intiba doğrusu yeni oyun motorunun serinin tamamına ters düşen bambaşka bir anlayışla sahip olduğu olacaktır DiRT diğerlerinin aksine ralli modunda bilhassa rahat pistlerde sürat duygusunu oyuncuya hissettirme konusuna odaklanan ve bunu yarış oyunlarının genelinde en iyi başaran oyunlardan biri Kontroller de bu yönde yüksek sürat ve tempoda araç hakimiyeti üzerine tasarlanmış Oyunda azıcık vakit geçirdikten sonra bilhassa üst seviye zorlukta oynuyorsanız tehlike alarak tabiri yerindeyse uçarak virajları dönmeye başlıyorsunuz ancak, ara sıra Allahım!, bu tempoda süren aslında ben miyim?sorusunu kendinize soruyorsunuz İşte bu stile etap uydurmak ilk planda belirli bir alışma süresi gerektiriyor
Oyunun oynanışına ilave olarak, kamera açıları, ve görseller de bu konuda deneyimi tamamlayan parçaları birleştirdiğinizde oyuna şu lahza'a kadar oynadığınız en iyi ralli simulasyonu olarak bakmanız işten bile değil Bunu bilhassa oyun ilerledikçe geçeceğiniz dar orman etaplarındaki sürüş temponuza hayretler içinde bakarak anlayabiliyorsunuz ve dahası bu duygusal size sadece replay görüntüler yok oyun içerisinde o anki tecrübe sunuyor
DiRT'ün bu kadar hız duygusuna odaklanmış olması ve ralli'nin araçla yok hızlı ve tempolu olarak yolla savaşma işi oluşun gösterme konusundaki tercihi bazı noktalarda epeyce uzun bir alışma süresi gerektiriyor Başta daha önce de belirttiğimiz gibi oyunun alışılagelmişin dışındaki temposu oyuncuyu iyi bir zaman için aralıksız tehlike almaya zorluyor Durum böyle olunca bilhassa güçlük seviyesi eşliğinde artan ve daha sonra bol bol öveceğimiz hasar düzeyi sizi kuytu pistte yaptığınız küçük bir hata sonucu yarış dışı bırakabiliyor Bu yüzden Codemasters oyuna epeyce sert bir fren sistemi eklemiş Bu sertlik aslında birincil planda size oyun hakkında arcade izlenimi veren öğelerden biri Böylece ama aracınız fazla yüksek hızlarda yüzey ne olursa olsun, 30 metre gibi komik mesafelerde yere çakılan bir çivi gibi durmasını sağlıyor Oysa oyuna alıştıkça freni akıllıca kullanmayı ve gerektiğinde kullanmayıp risk almayı öğrenebiliyorsunuz
Bu öğrenme eğrisi çoğu oyuncu için oynunun 14'ünü kapsayabilecek değin uzun olabilir ve özellikle fazla yavaş virajlarda akıcı bir şekilde bu şekilde dönmeyi öğrenmek fren sertliği sebebiyle bir hayli kuvvet Ama bu kadar sert frenler oyuncuya daha yüksek tempoda çabuk sürmesini ve risk almasına yetecek güveni sağlıyor ve yapımcının oyuncuya sunduğu hakiki deneyime oyuncuyu zorluyor Yan oyunun ralli dışındaki aktiviteleri de epeyce iyi planlanmış
Oyunda çoğu öbür offroad türünün varlığından bahsetmiştik Oyunda kendinizi ralli'den çıkarıp bir buggy'nin içine attığınızda en ince ayrıntısına kadar bambaşka sürüş dinamikleriyle karşılaşıyorsunuz Veya bir kamyonla tırmanma etabını oynamakla bir ralli aracıyla oynamak arasındaki ayrım oldukça iyi biçimde oyuna yansıtılmış Oyunda bu dek bambaşka yarış tipinin iyi sunulması takdire değer Bilhassa birçok rakiple aynı anda oynadığınız bu modlarda suni zekanın epeyce agresif ve zalim olduğunu ayrım edeceksiniz Bu yüzden pist yüzeyini uygulamak ve gerektiğinde benzer şekilde rakiplerinize gereken yanıtı vermeniz gerekebiliyor
Sürüş deneyimiyle ilgili fikirlerimizi sonlandırmadan önce oyundaki rumble efektlerinin epeyce doyurucu olduğunu belirtmemiz gerekiyor Daha iyi bir deneyim için seçenekler kısmından titreşim efektlerini ardına kadar açmanızı ve eğer sahipseniz kablolu bir Xbox 360 gamepad'i kullanmanızı öğüt ediyorum Bu Nedenle kablosuz modda pil tasarrufu için kısılan rumble efektlerinin tümünü oldukça ayrıntılı hissedebiliyorsunuz
DiRT oynanışta sunduğu yeniliklerin yanı sıra yepyeni motoru Neon'un teknik nimetlerinden de başarılı şekilde yararlanıyor Codemasters'ın iddialarını doğrular nitelikteki oyun motoru epeyce etkileyici görüntüler sunuyor Araçların görsel kalitesi iç ve dış tasarımdaki özen her açından yeterli Detaylı kokpitlerin unutulmaması ve şoför animasyonları bu kompozisyonu tamamlıyor Keza oyunda aracınızın dış görüntüsünü özelleştirebilmeniz için 100'ün üzerinde hazırlanmış şablon liverybulunuyor
Oyunuun en kuvvetli noktalarından biri olan hasar modellemesi ise anlatılmaz yaşanır denilecek cinsten Daha önce bahsettiğimiz yüksek tempo ve rahat pistlerde en küçük bir dalgınlıkta yarış dışı kalmanıza neden olacak önemli kazalar yapmanıza neden oluyor Yarışı kaybetmiş olsanız da sıra dışı güzellikteki enfes zarar modellemesi çenenizi yere düşürebilecek görsel niteliklere sahip Aracınızı sınırlarda kullanmaya başladıkça yaptığınız kazalardaki hasarların ciddiyeti de bir o kadar artıyor neticede dehşet taklalar atmak ya da virajı alamayıp uçurumdan yuvarlanmak bilhassa güç seviyelerde oyunun sonu anlamına gelse bile epeyce zevkli Hasardan keza sadece aracınız yok pist üzerindeki cisimler, ağaçlar, tabelalar, banket korumaları da fizik motoru çerçevesinde nasibini alıyor
Çevre tasarımına geldiğimizde ise serinin sürekli eleştirilen bütün olumsuzluklarının ortadan kaldırıldığını görüyoruz Neon motoru sırf bu konuda üretilmiş bir çözüm olarak karşımızda duruyor Gerçekten de gerek pist dizaynı gerekse çevrenizdeki görüş şu belli başlı değin gördüklerimiz aralarında en iyilerinden Pist etrafında görebileceğimiz hiçbir ayrıntısıyla uğraşma unutulmamış Yoğun tümör içerisinde ağaçların gölgeleri arasında yüksek hızlarda ilerlerken oyun bütün bir görsel şahesere dönüşüyor Eklenen tüm kamera açıları da bu güzelliği ve sürat duygusunu son derece iyi yansıtıyor cazibeli HDR'ın akıllı kullanımı ve yumuşak renkler keza oynarken, hem de replay'lerde mucizevi güzellikte görüntüler sunuyor
Oysa oyunda görsel efektlerde, birazcık da daha genişleyen konuya da bağlayabileceğimiz bir takım eksiklikler de yok yok Ilk Önce Codemasters maalesef kızaran disk frenlerini unutmuşa benziyor Ayrıca serinin bir önceki oyunundaki ve oyunun trailer'ında gördüğünüz araçların peşinde toprak pistlerde oluşan toz bulutunun oyunda olmaması büyük bir haylazlık şehvetli yaratıyor ki bu sürat duygusunu bu değin başarılı hissettirebilen bir oyun için maalesef fazla üzücü bir eksiklik Oyunda araçların kirlenmesi üstüne mucizevi efor sarf edildiği belli oluyor ve bu hayranlık uyandıran, oysa bu cins toz, parçacık ve yağmurlu yüzeydeki sprey efektleri Trailer'ın iddiasından uzaktan bunun dışında Forza Motorsport'un sabit 60 fps'lik performansından sonra derhal bu oyuna geçtiğinizde özellikle rakiplerle oynanan modlarda zaman zaman FPS'nin 25 seviyelerine doğru indiğini hissedebiliyorsunuz Bu genel olarak can sıkıcı boyutta olmasa da FM2'den çıkıp bu oyuna başlayan biri için ayrım edilebilir durumda
Saydığımız birkaç yetkisiz dışında görsel olarak oyunun ışıldadığını söyleyebiliriz Ana hayranlık uyandıran olan bunu yaparken yalnızca fotoğraf modu veya bitmiş görüntülerde (replay) değil oyun içerisindeki deneyimle bunun başarılmış olması
Ses konusunda defalarca olduğu gibi yapımcı iddialarını bir kere daha kanıtlıyor ve oldukça arıtılmış bir çevresel ses deneyimi sunuyor Motor seslerindeki ayrıntısıyla uğraşma, turbo ıslığı ve pistin sürüş konumuna tarafından sesin yankılanması seride her zaman olduğu gibi doyurucu ve kaliteli Yemek Listesi ve bitmiş görüntüler açık havada oyunda müzik içeriği yer almıyor ve bu kısımlarda dinlediğiniz müzik baştan eden fakat iyi sayılabilecek bir ritimden oluşuyor Bu tercih gerçi zamanla oyuncuyu sıkabilir
sonuç olarak Codemasters'ın üzerine titrediği Neon motoruyla teknik anlamda çarpıcı bir oyun ortaya çıkardığını görüyoruz Birkaç efekt ve optimizasyon eksiği ise yamalar ve eklentilerle de aşılabilecek türden şeyler ve değil sayılabilir
Oyunun başlıca omurgasını Kariyer moduna ilave olarak Rally World ve Championship seçenekleri de oyunun diğer tek karakter modlarını oluşturuyor Tek karakter modlar ön planda çünkü oyunun Xbox Live üzerinden online oynanış konusunda fazla da özenmediğini ve zaman yarışlarıyla sınırlandırılması bunun açık bir göstergesi Daha fazla tek karakter moda odaklanmış Achievement dağılımı da bu tezi güçlendiren bir başka etken
Özetlemek icabında Codemasters yalnızca Colin McRae markasını arkasına saklanmadan yepyeni motoru Neon'la oldukça iyi bir oyun ortaya çıkarmış Oyun yapısı gereği fazla uzun ömürlü olmaması ve yalnızca ralliye odaklanmış bir simülasyon bekleyen oyuncuların bir kısmının oyunu beğenmeyeceği düşünülebilir Fakat oyuna biraz talih verip hız duygusunu tattıktan daha sonra olayın ayrı bir boyutta sim deneyimine kaydığını göreceksiniz Neon motoru önümüzdeki senelerde var olan birkaç beceriksiz efekt ve optimizasyon sıkıntısından da kurtularak seride yepyeni bir cereyan yaratacak oyunlar için kapıları sonuna kadar açıyor Xbox 360 ve PC için şu lahza satışta olan oyun, PlayStation 3 platformu için 2007'nin ilerleyen zamanlarında yerini alacak Oyunun PC versiyonundaki demodan beri süregelen optimizasyon tartışmaları oyunun sistem gereksinimlerinin PC'de yüksek olması sonucunu doğursa da, meydana çıkan yamalar bu sorunlar çözmeye yönelik kayda değer adımlar atacaktır
Güzel bir yaz başlangıcına hoş bir oyunla merhaba çağrıda bulunmak isteyen oyunseverlerin kaçırmaması gereken bir oyun: Colin McRae: DiRT *
Colin McRae serisi ralli türünde yarış oyunları arasında oynanabilirlik ve simülasyon arasında günümüze kadar aynı kalan bir çizgiyle oyun çevreleri göre hayranlık uyandıran bir üretim olarak süregelmiştir Seriyi popüler yapan şey, oynanabilir bir yarısim tarzının yanı sıra, aslında piyasada muhalif olarak tanımlanabilecek alternatifinin de eksik olması olarak açıklanabilir Şu veya bu şekilde günümüze ulaşan yapım yeni temsilcisi DiRT ile serinin ikinci oyununda yaptığı açılıma benzer şekilde daha geniş kitlelere varmak için kavramsal yapısında keskin değişikliklere gidiyor ve ralli konseptinin dışarıda yeni yarış türlerini de benimsiyor Özellikle son zamanlarda popüler yapımlar haline gelen Flatout 2 ve Motorstorm gibi örneklerin de bu tercihte belirleyici olduklarını dikkate almak mümkün Ama aradan geçen iki senedeki metamorfoz yalnızca bu tercihle sınırlı değil, yepyeni ve parıltılı grafik motoru Neon, oyunun görsel niteliklerini bir sonraki nesle taşırken serinin gelecek yapımları için de önemli bir mihenk taşı olarak gösterilebilir
Oyun Xbox 360 ve PC platformu için geçtiğimiz günlerde raflardaki yerini aldı (PS3 için 2007'nin ilerleyen ayları beklenecek) İncelememiz Xbox 360 platformunda olsa da, bu cins aniden artı platformda zirve bildiren yapımlarda tek inceleme yapmayı uygun gördüğümüzden satır arasında oyunu PC için düşünen oyun severler için de ufak bilgilere vermeye çalışacağım Oyunun PC versiyonu ile Xbox 360 versiyonları aralarında bariz farklar da olmadığını belirtelim Alt bu benzerlik PC'de sistem ihtiyaçlarına negatif olarak yansıyor
DiRT daha önce yapımcı Codemasters'ın tanıtım videosu(trailer) olarak oyun dünyasıyla paylaştığı epeyce güzel bir antre videosu ile oyuncuyu karşılıyor Anında arkasından gelen ve serinin derhal her oyununda takdir toplayan nefis mönü tasarımı daha oyuna girmeden beklentilerinizi daha da üstteki boyuta taşıyacaktır Oyunun tek şahsiyet oynanabilir bölümleri Kariyer, Şampiyona ve Rally World adı bahşedilen üç başlıca bölümden oluşuyor Orta uzunluktaki kariyer bölümleri piramit şeklinde sıralanmış yarış serilerinden oluşuyor Kariyer baştan başa toplam dokuz bambaşka offroad yarış türünde bu pramitte zirveye ulaşmaya çalışıyorsunuz Bunlar arasında Rally 4WD, RWD, Classic Rally, Rally Raid, Hill Climb, Rally Cross, Offroad Buggies, Crossover,CORR, gibi birbirnden sürüş deneyimi konusunda epeyce farklılaşan türler bulunuyor Bu yarış türlerinde olağan önden arkadan veya dört çekişli ralli araçlarına ilave olarak buggy'ler, CORR tipi arazi araçları yarış kamyonlarından oluşan arasında C4 veya Exo IX gibi birçok aktüel aracın da bulundğu 45 araçlık bir filoyu kullanabiliyoruz Orta uzunluktaki kariyer modu oyunun ana omurgasını oluşturuyor Piramitteki yükselişiniz kazandığınız yarışlarda topladığınız puanlar ve satın aldığınız yeni araçlara tarafından şekilleniyor
Oynanışı anlatmaya başlatmak için en iyi açılış noktası ralli konseptine odaklanan kısmı olacak Serinin üçüncü oyunundan beri süregelen ve geliştirilen yapı yeni oyunda tamamen değişen altyapı ve oyunun genişleyen konsepti çerçevesinde farklı bir tecrübe sunuyor Ilk Kez oynanış tarzı olarak ilk planda oyunun; tam bir arcade olmasa da, bir simulasyondan oldukça uzakta olduğu izlenimini ediniyorsunuz Ama bunun, oyunda ilerledikçe yapılan farklı bir tercihin sonucu olduğunu anlıyorsunuz Standart bir oyuncunun oyuna ilk girdiğinde edindiği intiba doğrusu yeni oyun motorunun serinin tamamına ters düşen bambaşka bir anlayışla sahip olduğu olacaktır DiRT diğerlerinin aksine ralli modunda bilhassa rahat pistlerde sürat duygusunu oyuncuya hissettirme konusuna odaklanan ve bunu yarış oyunlarının genelinde en iyi başaran oyunlardan biri Kontroller de bu yönde yüksek sürat ve tempoda araç hakimiyeti üzerine tasarlanmış Oyunda azıcık vakit geçirdikten sonra bilhassa üst seviye zorlukta oynuyorsanız tehlike alarak tabiri yerindeyse uçarak virajları dönmeye başlıyorsunuz ancak, ara sıra Allahım!, bu tempoda süren aslında ben miyim?sorusunu kendinize soruyorsunuz İşte bu stile etap uydurmak ilk planda belirli bir alışma süresi gerektiriyor
Oyunun oynanışına ilave olarak, kamera açıları, ve görseller de bu konuda deneyimi tamamlayan parçaları birleştirdiğinizde oyuna şu lahza'a kadar oynadığınız en iyi ralli simulasyonu olarak bakmanız işten bile değil Bunu bilhassa oyun ilerledikçe geçeceğiniz dar orman etaplarındaki sürüş temponuza hayretler içinde bakarak anlayabiliyorsunuz ve dahası bu duygusal size sadece replay görüntüler yok oyun içerisinde o anki tecrübe sunuyor
DiRT'ün bu kadar hız duygusuna odaklanmış olması ve ralli'nin araçla yok hızlı ve tempolu olarak yolla savaşma işi oluşun gösterme konusundaki tercihi bazı noktalarda epeyce uzun bir alışma süresi gerektiriyor Başta daha önce de belirttiğimiz gibi oyunun alışılagelmişin dışındaki temposu oyuncuyu iyi bir zaman için aralıksız tehlike almaya zorluyor Durum böyle olunca bilhassa güçlük seviyesi eşliğinde artan ve daha sonra bol bol öveceğimiz hasar düzeyi sizi kuytu pistte yaptığınız küçük bir hata sonucu yarış dışı bırakabiliyor Bu yüzden Codemasters oyuna epeyce sert bir fren sistemi eklemiş Bu sertlik aslında birincil planda size oyun hakkında arcade izlenimi veren öğelerden biri Böylece ama aracınız fazla yüksek hızlarda yüzey ne olursa olsun, 30 metre gibi komik mesafelerde yere çakılan bir çivi gibi durmasını sağlıyor Oysa oyuna alıştıkça freni akıllıca kullanmayı ve gerektiğinde kullanmayıp risk almayı öğrenebiliyorsunuz
Bu öğrenme eğrisi çoğu oyuncu için oynunun 14'ünü kapsayabilecek değin uzun olabilir ve özellikle fazla yavaş virajlarda akıcı bir şekilde bu şekilde dönmeyi öğrenmek fren sertliği sebebiyle bir hayli kuvvet Ama bu kadar sert frenler oyuncuya daha yüksek tempoda çabuk sürmesini ve risk almasına yetecek güveni sağlıyor ve yapımcının oyuncuya sunduğu hakiki deneyime oyuncuyu zorluyor Yan oyunun ralli dışındaki aktiviteleri de epeyce iyi planlanmış
Oyunda çoğu öbür offroad türünün varlığından bahsetmiştik Oyunda kendinizi ralli'den çıkarıp bir buggy'nin içine attığınızda en ince ayrıntısına kadar bambaşka sürüş dinamikleriyle karşılaşıyorsunuz Veya bir kamyonla tırmanma etabını oynamakla bir ralli aracıyla oynamak arasındaki ayrım oldukça iyi biçimde oyuna yansıtılmış Oyunda bu dek bambaşka yarış tipinin iyi sunulması takdire değer Bilhassa birçok rakiple aynı anda oynadığınız bu modlarda suni zekanın epeyce agresif ve zalim olduğunu ayrım edeceksiniz Bu yüzden pist yüzeyini uygulamak ve gerektiğinde benzer şekilde rakiplerinize gereken yanıtı vermeniz gerekebiliyor
Sürüş deneyimiyle ilgili fikirlerimizi sonlandırmadan önce oyundaki rumble efektlerinin epeyce doyurucu olduğunu belirtmemiz gerekiyor Daha iyi bir deneyim için seçenekler kısmından titreşim efektlerini ardına kadar açmanızı ve eğer sahipseniz kablolu bir Xbox 360 gamepad'i kullanmanızı öğüt ediyorum Bu Nedenle kablosuz modda pil tasarrufu için kısılan rumble efektlerinin tümünü oldukça ayrıntılı hissedebiliyorsunuz
DiRT oynanışta sunduğu yeniliklerin yanı sıra yepyeni motoru Neon'un teknik nimetlerinden de başarılı şekilde yararlanıyor Codemasters'ın iddialarını doğrular nitelikteki oyun motoru epeyce etkileyici görüntüler sunuyor Araçların görsel kalitesi iç ve dış tasarımdaki özen her açından yeterli Detaylı kokpitlerin unutulmaması ve şoför animasyonları bu kompozisyonu tamamlıyor Keza oyunda aracınızın dış görüntüsünü özelleştirebilmeniz için 100'ün üzerinde hazırlanmış şablon liverybulunuyor
Oyunuun en kuvvetli noktalarından biri olan hasar modellemesi ise anlatılmaz yaşanır denilecek cinsten Daha önce bahsettiğimiz yüksek tempo ve rahat pistlerde en küçük bir dalgınlıkta yarış dışı kalmanıza neden olacak önemli kazalar yapmanıza neden oluyor Yarışı kaybetmiş olsanız da sıra dışı güzellikteki enfes zarar modellemesi çenenizi yere düşürebilecek görsel niteliklere sahip Aracınızı sınırlarda kullanmaya başladıkça yaptığınız kazalardaki hasarların ciddiyeti de bir o kadar artıyor neticede dehşet taklalar atmak ya da virajı alamayıp uçurumdan yuvarlanmak bilhassa güç seviyelerde oyunun sonu anlamına gelse bile epeyce zevkli Hasardan keza sadece aracınız yok pist üzerindeki cisimler, ağaçlar, tabelalar, banket korumaları da fizik motoru çerçevesinde nasibini alıyor
Çevre tasarımına geldiğimizde ise serinin sürekli eleştirilen bütün olumsuzluklarının ortadan kaldırıldığını görüyoruz Neon motoru sırf bu konuda üretilmiş bir çözüm olarak karşımızda duruyor Gerçekten de gerek pist dizaynı gerekse çevrenizdeki görüş şu belli başlı değin gördüklerimiz aralarında en iyilerinden Pist etrafında görebileceğimiz hiçbir ayrıntısıyla uğraşma unutulmamış Yoğun tümör içerisinde ağaçların gölgeleri arasında yüksek hızlarda ilerlerken oyun bütün bir görsel şahesere dönüşüyor Eklenen tüm kamera açıları da bu güzelliği ve sürat duygusunu son derece iyi yansıtıyor cazibeli HDR'ın akıllı kullanımı ve yumuşak renkler keza oynarken, hem de replay'lerde mucizevi güzellikte görüntüler sunuyor
Oysa oyunda görsel efektlerde, birazcık da daha genişleyen konuya da bağlayabileceğimiz bir takım eksiklikler de yok yok Ilk Önce Codemasters maalesef kızaran disk frenlerini unutmuşa benziyor Ayrıca serinin bir önceki oyunundaki ve oyunun trailer'ında gördüğünüz araçların peşinde toprak pistlerde oluşan toz bulutunun oyunda olmaması büyük bir haylazlık şehvetli yaratıyor ki bu sürat duygusunu bu değin başarılı hissettirebilen bir oyun için maalesef fazla üzücü bir eksiklik Oyunda araçların kirlenmesi üstüne mucizevi efor sarf edildiği belli oluyor ve bu hayranlık uyandıran, oysa bu cins toz, parçacık ve yağmurlu yüzeydeki sprey efektleri Trailer'ın iddiasından uzaktan bunun dışında Forza Motorsport'un sabit 60 fps'lik performansından sonra derhal bu oyuna geçtiğinizde özellikle rakiplerle oynanan modlarda zaman zaman FPS'nin 25 seviyelerine doğru indiğini hissedebiliyorsunuz Bu genel olarak can sıkıcı boyutta olmasa da FM2'den çıkıp bu oyuna başlayan biri için ayrım edilebilir durumda
Saydığımız birkaç yetkisiz dışında görsel olarak oyunun ışıldadığını söyleyebiliriz Ana hayranlık uyandıran olan bunu yaparken yalnızca fotoğraf modu veya bitmiş görüntülerde (replay) değil oyun içerisindeki deneyimle bunun başarılmış olması
Ses konusunda defalarca olduğu gibi yapımcı iddialarını bir kere daha kanıtlıyor ve oldukça arıtılmış bir çevresel ses deneyimi sunuyor Motor seslerindeki ayrıntısıyla uğraşma, turbo ıslığı ve pistin sürüş konumuna tarafından sesin yankılanması seride her zaman olduğu gibi doyurucu ve kaliteli Yemek Listesi ve bitmiş görüntüler açık havada oyunda müzik içeriği yer almıyor ve bu kısımlarda dinlediğiniz müzik baştan eden fakat iyi sayılabilecek bir ritimden oluşuyor Bu tercih gerçi zamanla oyuncuyu sıkabilir
sonuç olarak Codemasters'ın üzerine titrediği Neon motoruyla teknik anlamda çarpıcı bir oyun ortaya çıkardığını görüyoruz Birkaç efekt ve optimizasyon eksiği ise yamalar ve eklentilerle de aşılabilecek türden şeyler ve değil sayılabilir
Oyunun başlıca omurgasını Kariyer moduna ilave olarak Rally World ve Championship seçenekleri de oyunun diğer tek karakter modlarını oluşturuyor Tek karakter modlar ön planda çünkü oyunun Xbox Live üzerinden online oynanış konusunda fazla da özenmediğini ve zaman yarışlarıyla sınırlandırılması bunun açık bir göstergesi Daha fazla tek karakter moda odaklanmış Achievement dağılımı da bu tezi güçlendiren bir başka etken
Özetlemek icabında Codemasters yalnızca Colin McRae markasını arkasına saklanmadan yepyeni motoru Neon'la oldukça iyi bir oyun ortaya çıkarmış Oyun yapısı gereği fazla uzun ömürlü olmaması ve yalnızca ralliye odaklanmış bir simülasyon bekleyen oyuncuların bir kısmının oyunu beğenmeyeceği düşünülebilir Fakat oyuna biraz talih verip hız duygusunu tattıktan daha sonra olayın ayrı bir boyutta sim deneyimine kaydığını göreceksiniz Neon motoru önümüzdeki senelerde var olan birkaç beceriksiz efekt ve optimizasyon sıkıntısından da kurtularak seride yepyeni bir cereyan yaratacak oyunlar için kapıları sonuna kadar açıyor Xbox 360 ve PC için şu lahza satışta olan oyun, PlayStation 3 platformu için 2007'nin ilerleyen zamanlarında yerini alacak Oyunun PC versiyonundaki demodan beri süregelen optimizasyon tartışmaları oyunun sistem gereksinimlerinin PC'de yüksek olması sonucunu doğursa da, meydana çıkan yamalar bu sorunlar çözmeye yönelik kayda değer adımlar atacaktır
Güzel bir yaz başlangıcına hoş bir oyunla merhaba çağrıda bulunmak isteyen oyunseverlerin kaçırmaması gereken bir oyun: Colin McRae: DiRT *