Zuhri Ahir Namazı Ne Demek
Zuhri Ahir Cuma Namazı Ne Demek
Son oğle namazı anlamına gelen zuhri ahir; bir fıkıh terimi olarak, Cuma namazının sahih olmaması ihtimalinden dolayı ihtiyaten kılınması kabul edilen oğle namazıdır
Bir kısım İslam bilginleri, Cuma namazının toplanılması ve hutbe okunması icin meşru kılındığı gerekcesine, Hz Peygamber ve hulefai raşidin doneminde tek bir yerde Cuma namazı kılınmış olmasına dayanarak, bir zorunluluk bulunmadıkca, bir yerleşim yerinde sadece bir yerde Cuma namazı kılınabileceğini ileri surmuşlerdir Boyle duşunen bilginlere gore ihtiyac yokken, birden fazla yerde kılınması halinde, namaza ilk başlayanların Cuma namazları sahih olur, diğerlerinin o gununun oğle namazını kılmaları gerekir Cuma namazını kimlerin once kıldığının tespit edilememesi durumunda ise, ihtiyaten hepsinin oğle namazını kılmaları bir cozum olarak ongorulmuştur
Bir kısım bilginler ise, şuphe ile yapılan ibadetin gecerli olmayacağı duşuncesinden hareketle, zuhri ahir namazının kılınmaması gerektiğini soylemişlerdir Bunlara gore, belki Cuma namazı sahih olmamıştırdiye zuhri ahir kılmak doğru olmaz Ayrıca zuhri ahir namazı kılınması gerektiğini ileri surmek, halkın gozunde, Cuma namazının farz olmayıp, sadece oğle namazının farz olduğu ya da bir vakitte ikisinin de farz olduğu zannını uyandırır
Diğer bir kısım bilginler ise, daha da ileri giderek, Hz Peygamber, sahabe ve tabiin doneminde boyle bir namaz bulunmadığından hareketle, zuhri ahir kılmayı bidat kabul etmişlerdir
Zuhri ahir ile ilgili olarak tarafların ileri surdukleri goruşlerin delilleri goz onunde bulundurulduğunda, bu namazı kılmanın gerekli olmadığı anlaşılmaktadır Hz Peygamber zamanında Cuma namazının sadece bir yerde kılınmış olması, bir yerleşim biriminde birden fazla yerde Cuma namazı kılınamayacağı anlamına gelmez Zira o donemde boyle bir ihtiyac soz konusu değildi Ayrıca yeni inen ayetleri Hz Peygamber'in ağzından işitme iştiyakı icinde bulunan sahabenin, başka bir yerde Cuma namazı kılmalarını duşunmek mumkun değildir
Bir yerleşim biriminde bir yerde Cuma namazı kılınmaması sebebiyle Cumanın sahih olmayacağını soyleyen muctehitlerin tamamı, ihtiyac halinde birden fazla yerde Cuma namazının kılınabileceğini kabul etmişlerdir Gunumuzde ise, coğunlukla bir yerleşim biriminde tek camide Cuma namazı kılınması mumkun olmadığından birden fazla yerde Cuma namazı kılınması kacınılmaz olmuştur
Diğer taraftan Cuma namazının farz olduğunu ifade eden ayet ve hadislere karşı, birden fazla yerde kılınmasının caiz olmayacağı konusunda dini bir delil bulunmamaktadır Bir yerde kılınması şartını ileri surenlerin, ihtiyac bulunduğunda kılınabileceğini belirtmeleri de bunu gostermektedir Kaldı ki Kur'anı Kerim'de, Allah bir kimseyi ancak gucunun yettiği şeyle yukumlu kılar(Bakara, 2286); Allah dinde uzerinize hicbir gucluk yuklemedi(Hac, 2278) buyrulmaktadır
İbadetler, kabul edileceği inancı ile kılınmalıdır Hz Peygamber Yuce Allah'ın, Ben kulumun benim hakkımdaki zannına gore muamele ederim(Muslim, Zikir, 1; Tirmizi, Zuhd, 51), Ameller niyetlere goredir(Buhari, Bed'u'lvahy, 1) buyurduğunu bildirmektedir Bu itibarla Cuma namazının kabul olunacağına inanarak kılınması ve bunda şupheye duşulmemesi gerekir
Buna gore bir yerleşim yerinde birden fazla camide Cuma namazı kılınabileceğinden, zuhri ahir namazının kılınmasına gerek yoktur Ancak, herkes dilediği kadar nafile ibadet yapabileceğinden zuhri ahir namazını kılmak isteyenler kılabilirler, bunun yadırganmaması gerekir (İP)
kaynak:diyanetgovtr
Zuhri Ahir Cuma Namazı Ne Demek
Son oğle namazı anlamına gelen zuhri ahir; bir fıkıh terimi olarak, Cuma namazının sahih olmaması ihtimalinden dolayı ihtiyaten kılınması kabul edilen oğle namazıdır
Bir kısım İslam bilginleri, Cuma namazının toplanılması ve hutbe okunması icin meşru kılındığı gerekcesine, Hz Peygamber ve hulefai raşidin doneminde tek bir yerde Cuma namazı kılınmış olmasına dayanarak, bir zorunluluk bulunmadıkca, bir yerleşim yerinde sadece bir yerde Cuma namazı kılınabileceğini ileri surmuşlerdir Boyle duşunen bilginlere gore ihtiyac yokken, birden fazla yerde kılınması halinde, namaza ilk başlayanların Cuma namazları sahih olur, diğerlerinin o gununun oğle namazını kılmaları gerekir Cuma namazını kimlerin once kıldığının tespit edilememesi durumunda ise, ihtiyaten hepsinin oğle namazını kılmaları bir cozum olarak ongorulmuştur
Bir kısım bilginler ise, şuphe ile yapılan ibadetin gecerli olmayacağı duşuncesinden hareketle, zuhri ahir namazının kılınmaması gerektiğini soylemişlerdir Bunlara gore, belki Cuma namazı sahih olmamıştırdiye zuhri ahir kılmak doğru olmaz Ayrıca zuhri ahir namazı kılınması gerektiğini ileri surmek, halkın gozunde, Cuma namazının farz olmayıp, sadece oğle namazının farz olduğu ya da bir vakitte ikisinin de farz olduğu zannını uyandırır
Diğer bir kısım bilginler ise, daha da ileri giderek, Hz Peygamber, sahabe ve tabiin doneminde boyle bir namaz bulunmadığından hareketle, zuhri ahir kılmayı bidat kabul etmişlerdir
Zuhri ahir ile ilgili olarak tarafların ileri surdukleri goruşlerin delilleri goz onunde bulundurulduğunda, bu namazı kılmanın gerekli olmadığı anlaşılmaktadır Hz Peygamber zamanında Cuma namazının sadece bir yerde kılınmış olması, bir yerleşim biriminde birden fazla yerde Cuma namazı kılınamayacağı anlamına gelmez Zira o donemde boyle bir ihtiyac soz konusu değildi Ayrıca yeni inen ayetleri Hz Peygamber'in ağzından işitme iştiyakı icinde bulunan sahabenin, başka bir yerde Cuma namazı kılmalarını duşunmek mumkun değildir
Bir yerleşim biriminde bir yerde Cuma namazı kılınmaması sebebiyle Cumanın sahih olmayacağını soyleyen muctehitlerin tamamı, ihtiyac halinde birden fazla yerde Cuma namazının kılınabileceğini kabul etmişlerdir Gunumuzde ise, coğunlukla bir yerleşim biriminde tek camide Cuma namazı kılınması mumkun olmadığından birden fazla yerde Cuma namazı kılınması kacınılmaz olmuştur
Diğer taraftan Cuma namazının farz olduğunu ifade eden ayet ve hadislere karşı, birden fazla yerde kılınmasının caiz olmayacağı konusunda dini bir delil bulunmamaktadır Bir yerde kılınması şartını ileri surenlerin, ihtiyac bulunduğunda kılınabileceğini belirtmeleri de bunu gostermektedir Kaldı ki Kur'anı Kerim'de, Allah bir kimseyi ancak gucunun yettiği şeyle yukumlu kılar(Bakara, 2286); Allah dinde uzerinize hicbir gucluk yuklemedi(Hac, 2278) buyrulmaktadır
İbadetler, kabul edileceği inancı ile kılınmalıdır Hz Peygamber Yuce Allah'ın, Ben kulumun benim hakkımdaki zannına gore muamele ederim(Muslim, Zikir, 1; Tirmizi, Zuhd, 51), Ameller niyetlere goredir(Buhari, Bed'u'lvahy, 1) buyurduğunu bildirmektedir Bu itibarla Cuma namazının kabul olunacağına inanarak kılınması ve bunda şupheye duşulmemesi gerekir
Buna gore bir yerleşim yerinde birden fazla camide Cuma namazı kılınabileceğinden, zuhri ahir namazının kılınmasına gerek yoktur Ancak, herkes dilediği kadar nafile ibadet yapabileceğinden zuhri ahir namazını kılmak isteyenler kılabilirler, bunun yadırganmaması gerekir (İP)
kaynak:diyanetgovtr