iltasyazilim
FD Üye
Davranışçılık (Behaviorism) Nedir? Hakkında Data
Davranışları inceleyen ruhbilim
Amerikan ruhbilimcisi John Watson (18781958), pozitivizm ve pragmatizmi ruhbilime uygulayarak, ruhbilimin bir tavır'lar bilimi olduğunu ileri sürmüştür Ona göre ne özdeği algılayan duyu ve ne de düşünceyi gerçekleştiren ruh gözlenemez, oysa kaslar ve salgı bezlerinin gerçekleştirdiği tavır'lar gözlenebilir Nesnellik ne duymakta ne de düşünmektedir, ama davranmak'tadır Pozitivist ve pragmatist görüşe uygun olarak tarafsız bir ruhbilim almak istiyorsak (ancak bu durumda bundan böyle ruhbilim'in ruh'luğu kalmıyor ve behaviourisme oluyor) içsel değerler olan duyguları ve düşünceleri değil, dışsal değerler olan tavır'ları incelemeliyiz Daha açık bir deyişle, insanların ne duydukları ve ne düşündükleri kayda değer yok, ne yaptıkları önemlidir Bu konuda yaptığımız çalışmalar bize gösterecektir fakat insan davranışıyla hayvan davranışları arasında bir faz ayrılığı yoktur Mesela bir tehlikeden insan da kaçar, hayvan da kaçar Her iki tutum aynıdır ve insan zekası bu davranışta hiçbir rol oynamamaktadır Öyleyse manâlı olan ne özdeksel seziş ne de bilinçsel ruhtur, yalnızca tavır'tır Tavır, çevreye aktarmak için yapılan bir eylemdir Pozitivist ve pragmatist Watson'a tarafından bilim, fakat gözlenebilen olgular'la uğraşabilir Mesela yaşanan bir heyecanın bilinçsel özelliği önemli değildir, organizmadaki tepkisel özelliği önemlidir Bir hayvanın kızdığını davranışından anlarız, onun bilincini inceleyemeyiz İnsan da, bu bakımdan, hayvandan hiç de farklı değildir Kişisel bilincinde neler olup bittiğini bilmeyiz, davranışını bilebiliriz Davranışçılık bu nedenle us'u, bilinç'i, duyu'yu ve soyaçekim'i yadsımakta ve yalnızca olgucu bir alanda gözlemler yapmakla yetinmektedir *
Davranışları inceleyen ruhbilim
Amerikan ruhbilimcisi John Watson (18781958), pozitivizm ve pragmatizmi ruhbilime uygulayarak, ruhbilimin bir tavır'lar bilimi olduğunu ileri sürmüştür Ona göre ne özdeği algılayan duyu ve ne de düşünceyi gerçekleştiren ruh gözlenemez, oysa kaslar ve salgı bezlerinin gerçekleştirdiği tavır'lar gözlenebilir Nesnellik ne duymakta ne de düşünmektedir, ama davranmak'tadır Pozitivist ve pragmatist görüşe uygun olarak tarafsız bir ruhbilim almak istiyorsak (ancak bu durumda bundan böyle ruhbilim'in ruh'luğu kalmıyor ve behaviourisme oluyor) içsel değerler olan duyguları ve düşünceleri değil, dışsal değerler olan tavır'ları incelemeliyiz Daha açık bir deyişle, insanların ne duydukları ve ne düşündükleri kayda değer yok, ne yaptıkları önemlidir Bu konuda yaptığımız çalışmalar bize gösterecektir fakat insan davranışıyla hayvan davranışları arasında bir faz ayrılığı yoktur Mesela bir tehlikeden insan da kaçar, hayvan da kaçar Her iki tutum aynıdır ve insan zekası bu davranışta hiçbir rol oynamamaktadır Öyleyse manâlı olan ne özdeksel seziş ne de bilinçsel ruhtur, yalnızca tavır'tır Tavır, çevreye aktarmak için yapılan bir eylemdir Pozitivist ve pragmatist Watson'a tarafından bilim, fakat gözlenebilen olgular'la uğraşabilir Mesela yaşanan bir heyecanın bilinçsel özelliği önemli değildir, organizmadaki tepkisel özelliği önemlidir Bir hayvanın kızdığını davranışından anlarız, onun bilincini inceleyemeyiz İnsan da, bu bakımdan, hayvandan hiç de farklı değildir Kişisel bilincinde neler olup bittiğini bilmeyiz, davranışını bilebiliriz Davranışçılık bu nedenle us'u, bilinç'i, duyu'yu ve soyaçekim'i yadsımakta ve yalnızca olgucu bir alanda gözlemler yapmakla yetinmektedir *