Günümüzde Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu çok sık rastlanan bir bozukluktur. DEHB 7 yaş öncesinde başlar ve iki ya da daha fazla ortamda bozulma olmalıdır (ev ve okul). Sadece bir yerde bozulma görülüyorsa DEHB var diyemeyiz. Bu bozukluğun başlıca belirtileri; aşırı hareketlilik, dürtüsellik, dikkat sorunlarıdır. Bunları ayrı ele almalıyız çünkü her dikkat sorunu olan çocuk hiperaktif değildir ancak hiperaktif olan çocuklarda dikkat sorunları görülmektedir.
Peki DEHB olan çocuklara öğretmenler ve aileler nasıl yaklaşmalıdırlar?
Okulda öğrenci ön sıralarda oturtulmalı (1. ya da 2. Sırada)
Gürültü dikkat dağıtan bir unsur olduğundan gürültünün önlenmesi gerekmektedir.
Verilen komutu daha sonra çocuğa tekrarlatmak (Senden kalemlerini toplayıp, Türkçe defterini çıkarmanı istiyorum dedikten sonra hadi ne istediğimi bir de sen tekrar et denilebilir)
Çocuktan beklenen davranışları açıklarken onun göz hizasına inip konuşmalıyız.
bu rahatsızlığı olan çocuklara bilgi aşama aşama verilmelidir.
Ders sırasında sık sık konu hakkında toparlama yapma DEHB olan çocuklar açısından oldukça yararlı olacaktır.
Öğrencinin dikkatinin dağıldığını anladığı anda öğretmen çocuğu utandırmadan dikkatini yeniden toplamasını sağlayan uyarılarda bulunmalıdır.
Öğrencinin hareket etmesini sağlamak için görevler verilmelidir. Hadi idareye bunu götürüp gel, hadi tahtayı sen sil gibi.
DEHB olan çocuklara kolaydan başlayan görevler verilmeli.
Olumlu davranışları ödüllendirilmelidir.
DEHB olan çocuklara akran ilişkileri hakkında geri bildirim verilmelidir. (Sen arkadaşının kalemini kırdın ya arkadaşın üzülmüştür gibi)
Bir etkinlikten önce beklentiler netleştirilmelidir.
Anne-babanın çocuğun içinde bulunduğu durumu anlaması gerekmektedir.
Düzenli rutinleri olan bir ev hayatı (Akşam 8 de yemek zamanı 9.30 da uyuma zamanı gibi)
Çocuk çalışırken uyaranları azaltmak gerekir.
Ev kazalarını azaltıcı önlem almak gerekir.
Davranış planları yapılmalı ve ödüllendirme sistemi kullanılmalıdır.