iltasyazilim
FD Üye
Demiourgos Nedir? Hakkında Data
Düzenleyici Tanrı
Antik Çağ Yunan düşünürü Platon'a tarafından iyi idea'sı, düzenleyici bir Tanrı'dır Yaratmış yok, biçim vermiştir Antik Devir Yunanlılarında yaratma düşüncesi yoktur; bir sanatkâr, bir mimar gibi yapma, düzenleme, biçimlendirme anlayışı vardır Bu anlayışa göre dünya yoktan var edilmemiş, idea'lar gibi ilksiz ve ebedi olan amorf özdek düzenlenip biçimlendirilerek meydana getirilmiştir Platon'a göre bu biçimlendirmede örneklik eden idea'lardır, evrendeki bütün varlıklar bu ideal ilk misal (Fr Archetype)'lerine uygun olarak özdeği şekillendirme yoluyla yapılmışlardır Bu terim Plotinos'ca evren ruhu, gnostiklerce ikinci Tanrı ve Hegel'ce zihin süreci anlamında kullanılmıştır Dilimize epitken deyimiyle çevrilmiştir
Köken olarak zanaatkar, usta işçiveya işinin erianlamına gelen Demiourgos, Platon'un âlem bilgisini serimlediği Timaios diyaloğunda somut veya maddesel dünyaya biçim veren düzenleyici tanrı veya tanrısal güçtür
Ancak Demiourgos görülür dünyayı yoktan var eden yaratıcı bir tanrı yok, sözcüğün kökeninden de anlaşılacağı üzere, daha evvelden var olan bir ereğe göre bu dünyayı çekip çeviren, onu kuran, oluşturan tanrısal bir güçtür Demiourgos hazır bulduğu hammaddeyi; değişmez, yetkin, mutlak biçimler olan İdeaları —bilhassa de Platon'un en üstün tuttuğu Iyi İdeasını— örnek alarak işlemiştir Platon Timaios'un sonunda duyulur ya da görülür dünyayı İdealar Dünyasına öykünerek kuran Demiourgos'u İyi İdeasıyla özdeşleştirmiş oluşturduğu evreni de olabileceğinin en iyisidiye nitelemiştir
Demiourgos sonraki Platoncu felsefe için de kayda değer roller üstlenmeyi sürdürmüştür Örneğin Plotinos'ta evrenin ruhuanlamında kullanılmıştır (Dokuzluklar, II, 3,I Bilinircilerin ikici etiklerinde ise Demiourgos kusurlu olanı, eksikliği, kötülüğü yaratan; hakiki tanrının, en yüksek tanrının altında yer alan bir diğer tanrıya karşılık gelir *
Düzenleyici Tanrı
Antik Çağ Yunan düşünürü Platon'a tarafından iyi idea'sı, düzenleyici bir Tanrı'dır Yaratmış yok, biçim vermiştir Antik Devir Yunanlılarında yaratma düşüncesi yoktur; bir sanatkâr, bir mimar gibi yapma, düzenleme, biçimlendirme anlayışı vardır Bu anlayışa göre dünya yoktan var edilmemiş, idea'lar gibi ilksiz ve ebedi olan amorf özdek düzenlenip biçimlendirilerek meydana getirilmiştir Platon'a göre bu biçimlendirmede örneklik eden idea'lardır, evrendeki bütün varlıklar bu ideal ilk misal (Fr Archetype)'lerine uygun olarak özdeği şekillendirme yoluyla yapılmışlardır Bu terim Plotinos'ca evren ruhu, gnostiklerce ikinci Tanrı ve Hegel'ce zihin süreci anlamında kullanılmıştır Dilimize epitken deyimiyle çevrilmiştir
Köken olarak zanaatkar, usta işçiveya işinin erianlamına gelen Demiourgos, Platon'un âlem bilgisini serimlediği Timaios diyaloğunda somut veya maddesel dünyaya biçim veren düzenleyici tanrı veya tanrısal güçtür
Ancak Demiourgos görülür dünyayı yoktan var eden yaratıcı bir tanrı yok, sözcüğün kökeninden de anlaşılacağı üzere, daha evvelden var olan bir ereğe göre bu dünyayı çekip çeviren, onu kuran, oluşturan tanrısal bir güçtür Demiourgos hazır bulduğu hammaddeyi; değişmez, yetkin, mutlak biçimler olan İdeaları —bilhassa de Platon'un en üstün tuttuğu Iyi İdeasını— örnek alarak işlemiştir Platon Timaios'un sonunda duyulur ya da görülür dünyayı İdealar Dünyasına öykünerek kuran Demiourgos'u İyi İdeasıyla özdeşleştirmiş oluşturduğu evreni de olabileceğinin en iyisidiye nitelemiştir
Demiourgos sonraki Platoncu felsefe için de kayda değer roller üstlenmeyi sürdürmüştür Örneğin Plotinos'ta evrenin ruhuanlamında kullanılmıştır (Dokuzluklar, II, 3,I Bilinircilerin ikici etiklerinde ise Demiourgos kusurlu olanı, eksikliği, kötülüğü yaratan; hakiki tanrının, en yüksek tanrının altında yer alan bir diğer tanrıya karşılık gelir *