adanali
FD Üye
- Katılım
- Eki 20, 2019
- Mesajlar
- 2,792
- Etkileşim
- 0
- Puan
- 36
- Yaş
- 36
- Konum
- Adana
- Web sitesi
- bilgilihocam.com
- F-D Coin
- 69
Denizde İdrar Yapmak Caiz mi ?
Ebu Hüreyre (r.a.) Resulullah (s.a.v)'ın şöyle buyurduğunu haber verdi: "Sizden biriniz sakın durgun suya abdest bozmasın, (ola ki) biraz sonra ondan gusleder.”
(Buhari, vudu' 68; Müslim, tahare 94-96; Tirmizi, tahare 51; İbni Mace, tahare 25; Nesai, tahare 45, 139; gusl 1; Darimi, vudu', 145; Ahmed b.Hanbel II.259)
70. Ebu Hureyre (r.a.) Resulullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur, dedi:"Sakın sizden biriniz durgun suya küçük abdest bozmasın, ve cünuplükten dolayı ondan gusletmesin!' (Buhari, vudu' 68; Müslim, tahare 94-96; Tirmizi, tahare 51; İbni Mace, tahare 25; Nesai, tahare 45, 139, Sünen-i Ebu Davud)
İbnu ömer (radıyallahu anhüma) anlatıyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Sizden kimse (akar olmayan) durgun suya küçük abdestini bozmasın."
AçIKLAMA:
Nevevi'de gelen açıklamaya göre, su içerisine büyük veya küçük abdest bozmak, suyun durumuna göre haram veya mekruh hükmünü almaktadır: Su akıyor ve çok ise mekruhtur, azsa muhtar görüşe göre haramdır. Su durgun ve çok ise yine haram değildir. Durgun ve az ise muhtar görüşe göre haramdır.
Suda büyük abdest bozmak da küçük abdest bozmak gibidir, suyu kirletme yönüyle aynı hükme tabidirler. Su dışında bir kaba abdest bozup suyun içine atmak da, suyun içine abdest bozma gibidir. Su kirlenmiş olur, bu kirlilikten haberi olmayanlar bunu kullanabileceğinden bu yasaklanmıştır. Usulcülere göre "yasaklama" haram ifade eder.
Hadis-i şerifte geçen "küçük abdest bozmasın" ifadesiyle durgun suya bevletmenin yasaklanmasının sebebi, o suya abdest almak veya gusl etmek için ihtiyaç duyulacağındandır.
Hadis-i şerif, havz-ı kebir olmayan durgun suya bevl etmenin haram olduğuna delalet etmektedir. Lakin havz-ı kebir olan sulara bevletmek o suları pisletmez. Büyük abdestin hukmu de küçük abdest gibidir. Lakin evla olan çok suya da bevletmekten sakınmaktır. Bu mevzuda İmam Nevevi şöyle der:
a. Akan çok su içinde küçük abdest bozmak, haram değildir. çünkü yasak, durgun suya attir. Fakat akan ve çok olan su içinde küçük abdest bozmaktan sakınmak daha iyidir.
b. Akan su az ise, Şafiilerden bir cemaate göre içinde işemek mekruhtur. Fakat muhtar kavle göre haramdır. çünkü Şafii ve başka müctehidlerin mezheblerine göre o su necis olmuş olur, kirletilmiş olur. Başka adamlar o suyu temiz sanarak kullanabilir ve aldanmış olabilirler.
c. Eğer su durgun ve çok ise Şafilere göre içinde işemek mekruhtur, haram değildir. Haram sayılması da tamamen isabetsiz değildir... çünkü muhakkak alimlere ve usulcülerin ekserisine göre yasaklama haram kılınmayı gerektirir. Aynca yasaklama nedeni olan kirletme burada da mevcuttur. Yasaklamanın diğer sebebi olan pislenme'ye gelince; eğer işeme ile bu suyun evsafı değişmiş ise, necis sayılması, icma' ile sabittir. Ebu Hanife ve ona muvafakat eden alimlere göre bir tarafı hareketlendirildiği takdirde karşı tarafında da hareket görülen su, içine necasetin düşmesi ile pis olmuş olur.
d. Durgun ve az su içinde abdest bozmaya gelince, Şafiilerden bir cemaate göre mekruhtur. Fakat doğru ve muhtar olan kavle göre haramdır. çünkü, böylesi suya karışan sidik, onu necis eder, kullanılmaz hale getirmekle ma (su) olmaktan çıkarır, bilmeden başkasının onu kullanıp aldanmasına sebep olur.
Alimler demişler ki suda büyük abdest bozmak küçük abdest bozmak gibidir; hatta daha çirkindir. Bir kab içinde abdest bozup onu su içine dökmenin hükmü de su içinde abdest bozmak gibidir. Keza bir su kenarında küçük abdest bozmak suretiyle sidiğin akıp suya karışmasına sebebiyet vermenin hükmü de aynıdır. Bütün bunlar mezmum, çirkin ve yasaklanmış fiillerdir.
Hatta alimler, su yollarında ve suya yakın yerlerde suya kanşmasa bile abdest bozmayı mekruh görmüşlerdir. (Hatiboğlu Haydar, Sünen-i İbn Mace Tercüme ve Şerhi I, 537.)
Netice olarak denizde idrar yapmak haram değildir. Ancak bundan sakınmak gerekir.
Ebu Hüreyre (r.a.) Resulullah (s.a.v)'ın şöyle buyurduğunu haber verdi: "Sizden biriniz sakın durgun suya abdest bozmasın, (ola ki) biraz sonra ondan gusleder.”
(Buhari, vudu' 68; Müslim, tahare 94-96; Tirmizi, tahare 51; İbni Mace, tahare 25; Nesai, tahare 45, 139; gusl 1; Darimi, vudu', 145; Ahmed b.Hanbel II.259)
70. Ebu Hureyre (r.a.) Resulullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur, dedi:"Sakın sizden biriniz durgun suya küçük abdest bozmasın, ve cünuplükten dolayı ondan gusletmesin!' (Buhari, vudu' 68; Müslim, tahare 94-96; Tirmizi, tahare 51; İbni Mace, tahare 25; Nesai, tahare 45, 139, Sünen-i Ebu Davud)
İbnu ömer (radıyallahu anhüma) anlatıyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Sizden kimse (akar olmayan) durgun suya küçük abdestini bozmasın."
AçIKLAMA:
Nevevi'de gelen açıklamaya göre, su içerisine büyük veya küçük abdest bozmak, suyun durumuna göre haram veya mekruh hükmünü almaktadır: Su akıyor ve çok ise mekruhtur, azsa muhtar görüşe göre haramdır. Su durgun ve çok ise yine haram değildir. Durgun ve az ise muhtar görüşe göre haramdır.
Suda büyük abdest bozmak da küçük abdest bozmak gibidir, suyu kirletme yönüyle aynı hükme tabidirler. Su dışında bir kaba abdest bozup suyun içine atmak da, suyun içine abdest bozma gibidir. Su kirlenmiş olur, bu kirlilikten haberi olmayanlar bunu kullanabileceğinden bu yasaklanmıştır. Usulcülere göre "yasaklama" haram ifade eder.
Hadis-i şerifte geçen "küçük abdest bozmasın" ifadesiyle durgun suya bevletmenin yasaklanmasının sebebi, o suya abdest almak veya gusl etmek için ihtiyaç duyulacağındandır.
Hadis-i şerif, havz-ı kebir olmayan durgun suya bevl etmenin haram olduğuna delalet etmektedir. Lakin havz-ı kebir olan sulara bevletmek o suları pisletmez. Büyük abdestin hukmu de küçük abdest gibidir. Lakin evla olan çok suya da bevletmekten sakınmaktır. Bu mevzuda İmam Nevevi şöyle der:
a. Akan çok su içinde küçük abdest bozmak, haram değildir. çünkü yasak, durgun suya attir. Fakat akan ve çok olan su içinde küçük abdest bozmaktan sakınmak daha iyidir.
b. Akan su az ise, Şafiilerden bir cemaate göre içinde işemek mekruhtur. Fakat muhtar kavle göre haramdır. çünkü Şafii ve başka müctehidlerin mezheblerine göre o su necis olmuş olur, kirletilmiş olur. Başka adamlar o suyu temiz sanarak kullanabilir ve aldanmış olabilirler.
c. Eğer su durgun ve çok ise Şafilere göre içinde işemek mekruhtur, haram değildir. Haram sayılması da tamamen isabetsiz değildir... çünkü muhakkak alimlere ve usulcülerin ekserisine göre yasaklama haram kılınmayı gerektirir. Aynca yasaklama nedeni olan kirletme burada da mevcuttur. Yasaklamanın diğer sebebi olan pislenme'ye gelince; eğer işeme ile bu suyun evsafı değişmiş ise, necis sayılması, icma' ile sabittir. Ebu Hanife ve ona muvafakat eden alimlere göre bir tarafı hareketlendirildiği takdirde karşı tarafında da hareket görülen su, içine necasetin düşmesi ile pis olmuş olur.
d. Durgun ve az su içinde abdest bozmaya gelince, Şafiilerden bir cemaate göre mekruhtur. Fakat doğru ve muhtar olan kavle göre haramdır. çünkü, böylesi suya karışan sidik, onu necis eder, kullanılmaz hale getirmekle ma (su) olmaktan çıkarır, bilmeden başkasının onu kullanıp aldanmasına sebep olur.
Alimler demişler ki suda büyük abdest bozmak küçük abdest bozmak gibidir; hatta daha çirkindir. Bir kab içinde abdest bozup onu su içine dökmenin hükmü de su içinde abdest bozmak gibidir. Keza bir su kenarında küçük abdest bozmak suretiyle sidiğin akıp suya karışmasına sebebiyet vermenin hükmü de aynıdır. Bütün bunlar mezmum, çirkin ve yasaklanmış fiillerdir.
Hatta alimler, su yollarında ve suya yakın yerlerde suya kanşmasa bile abdest bozmayı mekruh görmüşlerdir. (Hatiboğlu Haydar, Sünen-i İbn Mace Tercüme ve Şerhi I, 537.)
Netice olarak denizde idrar yapmak haram değildir. Ancak bundan sakınmak gerekir.