Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Dijital Dünyanın Yan Etkileri: Sanal Oyun Bağımlılığı

Dijital Dünyanın Yan Etkileri: Sanal Oyun Bağımlılığı
0
43

morfeus

FD Üye
Katılım
Kas 12, 2021
Mesajlar
3
Etkileşim
4
Puan
38
Yaş
46
Konum
Rusya
F-D Coin
139


Teknolojinin süratle hayatımızı sardığı bu periyotlarda dijital medyadan uzak durmak neredeyse imkânsız bir hale dönüşüyor. Büyükten küçüğe toplumun her kısmında akıllı telefon kullanımını görüyoruz. Konutta, işte, sokakta her yerde teknolojinin bu nimetiyle iç içeyiz. Dünyanın bir ucundan öbür bir ucuna bağlanmamızı sağlayan internet ağı ile hayatımız daha da kolaylaşıyor. Lakin bu kolaylıkların yan tesirleri de hayatımıza girmeye başlıyor. Bunlardan en belirgini sanal oyun bağımlılığı. Oyun oynamak, çocukluğumuzda birçok gerçek olayı taklit ederek ve mış üzere yaparak, hayatı öğrenmemizin eğlenceli bir yoluydu ve bu aktivite insanlık tarihi boyunca vardı. Gelişen dünyayla birlikte oyunlarda değişip gelişmeye başladı. Sanal dünyanın etkinleşmesi ile birlikte 1970’lerden beri var olan görüntü oyunları, daha çarpıcı bir hal almaya başladı. Daha canlı ve çeşitliliklerle bireyleri kendine çekmeyi başardı. Bu oyunlar sırf küçük yaş bireyleri değil her yaştan bireyi içine alabilecek çeşitlilikte. Lakin dijital oyunlar bilhassa genç kuşağı daha çok tehdit eden bir bağımlılık haline gelmiş durumda.

Oyun bağımlılığı, şimdi ruh sıhhati uzmanlarının teşhis koymada baz aldığı DSM-5 teşhis kitabında yer almasa da, DSM-5’ in üçüncü ekinde kumar bağımlılığı ile bezer bir halde tanımlanıyor. Dünya Sıhhat Örgütünün tıbbi referans kitabı olan Milletlerarası Hastalık Sınıflandırması’nda “bilgisayar oyun bağımlılığı” olarak geçiyor. Oyun bağımlılığı bireyi gündelik hayatından kopararak, kolay öz bakım gereklerinden bile kısarak, iş ve aile ömrünü olumsuz etkileyerek, bireyi gerçek ve toplumsal hayattan soyutlayarak; oyun oynamadığında gergin ve huzursuz hissetmesine, oyuna dair mahrumluk çekmesine, ferdî ve toplumsal fonksiyonunun bozularak daha yalnız ve pasif bir birey haline gelmesine neden olmaktadır. Birebir vakitte yapılan araştırmalar uzun periyodik dijital oyun oynamanın bu ruhsal tesirlerinin dışında, fizyolojik bozuklukların da oluşmasına sebep olabileceğini göstermiştir. Bireyde ağır konsantrasyon nedeniyle gözlerde kayma, görme maharetinde zayıflama, dikkat dağınıklığı, ellerde uyuşukluk ve kuvvetsizlik, migren ağrıları, yorgunluk sorunları sıklıkla yaşanmasına neden olabiliyor.

Oyun bağımlılığının ana nedenlerine baktığımızda, oyunun beyefendisine yolladığı dopamin ölçüsünün fazla oluşu bireyde bitmesini istemediği bir haz uyandırır. Bu hazzı gerçek hayatta karşılayamayan birey oyuna daha fazla yönelmeye başlar. Toplumsal etrafı tarafından yahut ailesi tarafından kabul edilmeyen, dinlenilmeyen, yaşadığı ortamda kendini yabancı üzere hisseden, dış etrafı ile fazla temasta bulunamayan bireylerde oyun bağımlılığını daha fazla görüyoruz. Yani toplumsal etrafında fazla aktifleşemeyen kişi, oyun ortamının ona sunduğu rahatlık ve imkân ile kendini oyun dünyasında daha rahat göstermeye başlıyor. Bu da gereksinimi olan hazzı karşılamasını sağlıyor. Bilhassa sonu olmayan oyunlarda birey biraz daha çaba ederse kazanacakmış üzere hisseder ve bunun için vakit harcayarak başarmak için uğraşlar. Oyunda kaybetme olmasına karşın gerçek hayatta çok sıkıntı sunulan tekrar dene iletisinin burada bu kadar kolay verilmesi daima deneme ve bu kere başarabilirim fikrini tetikler. Çocukluk ve ergenlik çağında önemli risk faktörü olan oyun bağımlılığıyla baş edebilmek için birçok önceleyici yol kullanılabilir. Oyun oynanabilecek sanal dünya kapıları olan telefon, tablet ve bilgisayar kullanımı kısıtlanabilir. Günlük hayatında yapabileceği gerçek aktifliklerin çeşitlendirilmesi, toplumsal etkileşimler için teşvik edilmesi, sanatsal, kültürel ve spor aktivitelerine yönlendirilmesi; bireyin oyuna ayıracağı vakitte azalma ve oyun oynamanın bireyde oluşturduğu hazzın karşılanmasıyla, oyun bağımlığını önleyebilecek faktörlerdir.


 

Similar threads

Son yıllarda bilgisayar ve internetin evlerimize girebilecek kadar ucuz ve ulaşılabilir boyutlara gelmesiyle birlikte bir takım problemler gündeme gelmeye başladı. Bu sorunlardan en popüler olanı ise online oyun bağımlılığı… Her yaşta risk faktörü bulunan bu bağımlılığın en yüksek risk grubu...
Cevaplar
0
Görüntüleme
115
Video oyun ve internet bağımlılığı, henüz Amerikan Psikiyatri Derneği tarafından tanımlanmış bir bağımlılık olmamasına rağmen, Dünya Sağlık Örgütü'nün tıbbi referans kitabı olan Uluslararası Hastalık Sınıflandırması’nın 2018 versiyonuna “bilgisayar oyunu bağımlılığı” adı altında eklenmiş...
Cevaplar
0
Görüntüleme
100
Son on yılda teknolojinin hızla gelişmesi beraberinde yeni bağımlılık türlerini ortaya çıkarmış bulunmaktadır. Bunlar tablet, bilgisayar ve telefon bağımlılığının yanı sıra ‘’oyun’’ bağımlılığıdır. Her geçen gün dijital ortama yeni oyunlar eklenmekte ve çocuk, genç ve yetişkinlerin oldukça...
Cevaplar
0
Görüntüleme
210
“DİKKAT “ BAĞIMLILIK YAPAR! İnternetin artık günlük yaşamımızın ayrılmaz bir parçası olmasıyla birlikte interntele ilişkili bağımlılıklar da gündeme gelmeye başladı. Çevrimiçi oyun bağımlılığı, gençler ve genç erişkinler arasında yaygın bir sorun olarak karşımıza çıkıyor. Çevrimiçi oyunlar...
Cevaplar
0
Görüntüleme
97
Çocuklarda Oyun Bağımlılığı ; Çocuğumun elinde sürekli telefon var, sürekli oyun oynuyor, hiç ders çalışmıyor. Bizimle iletişim kurmuyor diyen bir çok aileden biriyseniz dikkat edin Çocuğunuz Oyun -İnternet Bağımlısı olmuş olabilir. 4-12 yaş arasındaki çocuklar henüz oyun çağındadır ve çocuğun...
Cevaplar
0
Görüntüleme
45
858,496Konular
982,297Mesajlar
30,194Kullanıcılar
berk3134Son üye
Üst Alt