Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Dikkat Sınıfımızda DEHB Var!

Dikkat Sınıfımızda DEHB Var!
0
119

yasuo

FD Üye
Katılım
Şub 14, 2021
Mesajlar
21,219
Etkileşim
1
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
75


Günümüzün önemli konularından biri olan DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE

konusunu es geçilmeyecek önemli bir konu olduğunu vurgulamak istiyorum. Özellikle okul

ortamında bu konu hakkında bilinçli olmak ve bilinçli hareket etmek büyük önem taşır.

Türkiye de Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) tanısı almış birçok birey

vardır. Özellikle bir erkek bireylerde görülmektedir. DEHB i önemli kılan etken ise okul

çağında ki çocuklarda görülmesi ve gün geçtikçe artmasıdır. Eğer bir eğiticiyseniz sınıfınız da

bir DEHB ile karşılaşmanız mümkündür. DEHB çocukları genelde sınıf içerisinde ki düzene

uyum sağlamakta zorluk çeker ve size de bu zorluğu hissettirir. Çoğu zaman arkadaşlarıyla da

problemler yaşayabilir durumu kontrol altına almak bazen zorlaşabilir. DEHB çocuklarına sınıf

içerisinde nasıl davranmalıyız ve onları geleceğimize nasıl kazandırabiliriz? Yaşadığı bu

zorluklar da onlara nasıl yardımcı olur ve yükünü azaltabiliriz? Bu tür sorulara idealist

eğiticiler/öğretmenler cevap ararlar. Çünkü bilirler ki yanlış müdahalelere geleceğimize

suçlular yaratabiliriz. Bunun hem vicdanı hem de insani boyutu kaldırılamaz bir yük olabilir.

Eğer DEHB tanısı almış bir çocuk şanslı ise bilinçli bir aileye sahip olur kullandığı ilaçlar

yanında psikolog, terapist gibi uzmanlardan ek destek alır. Çünkü tek başına ilacın yeterli

olmadığını yaşam süreçleri içerisinde göreceklerdir ve çocuğun davranışlarını kontrol

edilmesinin önemini fark edeceklerdir.

Bildiğiniz üzere DEHB çocukları sınıfımızda bulunan diğer çocuklardan yapı itibariyle

daha farklıdır. Bu nedenle diğer çocuklardan daha farklı bir yaklaşım ve teknik

uygulanmalıdır. DEHB öğrencisinin bu özel durumunun olumsuz etkilerini en aza indirgemek

ve okul başarısını artırmak için sadece ev içerisindeki çalışmalar yetmemektedir. Aynı

zamanda okul desteği ve eğitmenin yaklaşımı büyük bir önem taşımaktadır. Günün büyük bir

çoğunluğunu okulda geçirmesi bunun en güzel sebeptir. Sınıfınızda ki bir DEHB öğrencisini en

iyi anlamanız yolu öncelikle DEHB in ne olduğunu bilmekten geçer. DEHB i detaylı olarak ne

olduğunu ne gibi sıkıntılar çektiğini onun iç dünyasını anlamanız için açıklayacağım. Onun

penceresinden baktığımızda onu daha iyi anlamamız ve bazen yapılan hatalara daha sabırlı

olmamızı sağlar. Bu aynı zamanda sizinde psikolojik olarak sınıf içerisinde daha güçlü

olmanıza yardımcı olacaktır ve DEHB tanısı almış çocuklarda daha verimli çalışmanıza olanak

tanıyacaktır.

Çocuklar arasında en sık görülen bozukluklardan biri olan DEHB Almanya da %3-5 arsında

olmasına rağmen ülkemizde %25 oranında görülmekte buda Eğiticilerin DEHB olan öğrenciyle

karşılaşma oranını artırmakta.

Bu farklılığın sebebi anne baba davranışları, öğretmen davranışları, çevre yaklaşımı değildir ve

onların hatası değildir. DEHB tanısı almış çocuklarda biyolojik olarak farklılıklar araştırma yoluyla

ortaya konmuştur ve belirtileri 7 yaşına gelmeden ortaya çıkmaya başlar. Bu duruma bakış açısını

örneğe dökersek eğer bir görme bozukluğunuz varsa bu anne- baba ya da öğretmenden kaynaklı

değildir biyolojik olarak yaşadığınız bir farklılıktır, daha iyi görebilmeniz için gözlük kullanmanız

gerekmektedir. DEHB çocukları da bir görme bozukluğu gibi biyolojik bir farklılığa sahiptir ve bununla

baş edebilmek için bazı teknikler uygulayarak öğrenmesini ve davranışlarını kontrol etmeyi

başaracaktır buda onun gözlüğü olacaktır. Bu gözlüğü takmasına yardımcı olacak kişilerde bizleriz ona

bu zor sürecinde destek çıkacak ve gözlüğünü çıkarmaya çalıştığında takması gerektiğini hatırlatarak

davranışlarını kontrol etmesine yardımcı olacağız.

DEHB ÇOCUKLARINDA NE GİBİ DAVRANIŞ FARKLILIĞI YAŞANMAKTADIR?

DİKKATSİZLİKTEKİ FARKLI DAVRANIŞLARI HİPERAKTİVİTEDEKİ FARKLI DAVRANIŞŞLARI

 Sıklıkla detaylara dikkat etmekte güçlük çeker

veya okul ödevi, iş veya diğer etkinliklerde

dikkatsizce hatalar yapar

 Verilen görevlerde veya oyun etkinliklerinde

sıklıkla dikkatini sağlamada güçlük çeker

 Kendisiyle doğrudan konuşulduğunda sıklıkla

dinlemiyormuş gibi görünür

 Çoğu zaman yönergelere uyamaz ve okul

ödevlerini, ufak tefek işleri ya da işyerindeki

görevlerini bitiremez (karşıt olma ya da

yönergeleri anlayamamaya bağlı değildir)

 Çoğu zaman üzerine aldığı görevleri ve etkinlikleri

düzenlemekte zorluk çeker

 Çoğu zaman sürekli zihinsel çabayı gerektiren

görevlerden kaçınır, bunları sevmez yada

bunlarda yer almaya karşı isteksizdir.

 Çoğu zaman dikkati dış uyaranlarla kolaylıkla

dağılır.

 Günlük etkinliklerinde çoğu zaman unutkandır.

 Sıklıkla hayal kurarlar

 Sıklıkla elleri, ayakları kıpır kıpırdır yada oturduğu

yerde kıpırdanıp durur

 Çoğu zaman sınıfta yada oturması gereken diğer

durumlarda oturduğu yerden kalkar

 Sıklıkla uygunsuz olan durumlarda aşırı

koşuşturup durur yada tırmanır (bu durum

ergenlerde yada erişkinlerde öznel huzursuzluk

duyguları ile sınırlı olabilir)

 Çoğu zaman sakin bir biçimde boş zaman

etkinliklerine katılma yada oyun oynama zorluğu

vardır.

 Çoğu zaman hareket halindedir ya da içinde

kurulu bir motor varmış gibi davranır

 Sıklıkla, aşırı konuşur ve konudan konuya

atlayabilir

 Çoğu zaman sorulan soru tamamlanmadan önce

yanıtını vermeye çalışır

 Sırasını beklemekte güçlük çeker

 Başkalarının sözünü sıkça keser ya da yaptıklarının

arasına girer.

Yukarıdaki özellikleri incelediğimizde neredeyse birçok çocukta bu tür davranışlar ya da

benzerleri olduğunu gözlemleyebiliriz. O zaman DEHB i diğer çocuklardan farklı kılan nedir?

Birçok çocukta bu özelliklerin bazıları olmasına rağmen, DEHB ve diğer çocuklar arasında kritik

farklılıklar vardır:

DEHB ÇOCUKLARI:

 İstediği zaman kendini odaklanmış halde tutamaz, ne kadar çok çaba harcarsa harcasın ve ne

kadar çok arzularsa arzulasın devamlı halde odaklanmış duramaz ve dikkatinin dağılmasına

engel olamaz


 

 Bu zorluklar sosyal olarak arkadaşlarında, bilimsel olarak okulda, evde veya diğer etkinlikler

gibi alanlarda performansı belirgin şekilde etkiler. Okul performanslarında ve testlerin

tamamlama becerilerinde, yazı yazmalarında veya ev ödevlerini bitirmelerinde etki yaratır

ve performanslarını oldukça aşağı çeker, çok geç kalabilir, dağınık olabilir veya dikkat

dağıldığı için istedikleri şeyi yapamazlar.

 DEHB Çocukları bu sorunları sadece okulda değil birçok yerde de yaşamaktadır.

 DEHB çocukları zamanı iyi kullanma konusunda büyük problem yaşarlar ve zorlanırlar. Bunu

bir örnek üzerinde açıklarsak; ebeveynler DEHB olan çocuğuna kızarlar ve hayal kırıklığı

yaşarlar çünkü küçük kabul edilen bir görevi tamamlamamak bu çocukların çok fazla vaktini

almaktadır ve çocuklarının çabaladıklarını fakat dikkat dağınıklılığının buna engel olduğunun

farkında olmadığını gösterir. Başkalarına göre basit gelen bir şey DEHB için yapılması zor

olabilir ama bunun sebebi çaba harcamaması değil dikkat dağınıklığı probleminin onun için

yarattığı bir engeldir.

 Bazı DEHB çocuklarında kullanılan ilaçla hareketlilik aza inmiş olsa da zihinleri sürekli

huzursuzdur ve bir etkinliği dinlerken veya odaklanmaları gerekirken kendilerini başka şeyler

düşünürken bulabilirler. (Eğitici olarak siz ders anlatırken öğrenciniz elinde olmadan farklı

düşüncelere dalmış olabilir ve anlattıklarınızı dineleyemeyip size odakalanamayabilir, bu da

dersleri kaçırmasını ve konuyu öğrenememesine, yapılacak ödevleri not alamamaya sebep

olabilir ve ne ödev yapacağını bilmediğinden verilen görevleri yapamaz bu ve benzeri şeyler

onu arkadaşlarından geri bırakır)

 DEHB çocukları özellikle YÖNETİCİ İŞLEVDE (kişi tarafından geleceğe yönelik kişisel-yönelimli

davranışların özel bir sınıfı) zorluk çekerler bu tıpkı bir orkestranın şefe ihtiyaç duyması gibi

bir durumdur. Eğer orkestranın başında bir şef bulunmazsa çıkan müzik dinlenilmeyecek

olabilir fakat iyi bir şef’le eşsiz müzikler ortaya çıkabilir. Bu nedenden DEHB çocuklarında

nasıl planlama yapacağına, organize olmasına ve karmaşık görevleri yerine getirmesine

yardımcı olarak onlardan eşsiz bir birey ortaya çıkarabilir bu konuda siz ve sizin gibi duyarlı

eğiticiler (şefler) geleceğimize kaybedeceğimiz çocuklar değil faydalı ve başarılı bireyler

kazandırabilir buda dünyaya bırakabileceğimiz en büyük servetlerden bir tanesidir.

 DEHB çocukları eş zamanda farklı zorluklara da sahip olabilir –endişe, -depresyon- öğrenme

bozuklukları gibi.

DEHB ÇOCUKLARINDA NASIL BİR TEDAVİ YÖNTEMİ İZLENİR?

DEHB çocukları adderal , concerta , daytra, strattera, intuniv, focalin, metadate, ritalin gibi

uyarıcı ve uyarıcı olmayan ilaçlarla tedavi edilmeye çalışır. Kullanılan bu ilaçlar DEHB problemleriyle

başa çıkmasına çocuğa yardımcı olmakta fakat problem yaratan alışkanlıkların davranışların

değişmesinin önüne geçememektedir. Bilinçli ailelere sahip şanslı çocuklar, ilacın yeterli olmadığını

fark eder ve bir uzmana, bir psikologa veyahut bir terapiste ihtiyaç olduğunu bilerek çocuğun

problemlerini en aza indirgemeyi başarabilir. Çocukla çalışan uzman her kim olursa tıpkı benim

yapmış olduğum gibi Anne-Baba (aile), Öğretmen ve çocukla paralel şekilde çalışır. Hepimizin de

bildiği üzere aile kadar okul ortamının da çocuk üzerinde çok büyük emeği ve etkisi vardır. Bu nedenle

hiçbir müdahale okulu ve eğitmeni göz ardı ederek yapılmamalı, yapılırsa eksik bir müdahale olduğu unutulmamalıdır.


 

OKULDA NE GİBİ STRATEJİLER KULLANILABİLİR?

Eğer bir DEHB öğretmeni iseniz onun içinde bulunduğu bu zor durumu artık daha iyi

anladığınıza inanıyorum, yazdıklarımı okumadan öncede birçok bilgiye aşina oluşunuz göz ardı

edilemez. Sınıf içerisinde kendinize özgü teknikler uyguladığınız ve almış olduğunuz eğitim sonucu en

doğru eğitme yöntemlere sahipsiniz. Sınıf içerisinde öğrencinizi en iyi gözlemleme şansına siz

sahipsiniz ve öğrenciniz hakkında iletme ihtiyacı duyduğunuz bilgileri edinmekten mutluluk duyarım

aynı zamanda bu davranışınız öğrencinize büyük yardımcı olacaktır.

SINIF İÇERİSİNDE BİR DEHB İÇİN YAPILABİLİCEKLER NELERDİR?

 Sömestrin başında öğrenciye ihtiyaç duyabileceği şeyler hakkında soru sorup, ihtiyaçları

konusunda bilgilenin bu çocuğun size ihtiyaç duyabileceği şeyler konusunda kendini ifade

etmesini sağlayacaktır. Buda bir sorun çıkması durumunda sizin hazır olmanızı ve daha sabırlı

olmanıza katkı sağlayacaktır ve ihtiyaçlarını giderme konusunda ona yardımcı olmanızı

kolaylaştıracaktır. (her birey birbirinden farklıdır bu nedenle ihtiyaç duyulacak şeylerde

faklılaşabilir)

 Sınıf içerisinde dikkati dağılan çocuk birçok konuda muhtemelen geride kalacaktır sizi

dinelemeye çalışırken dağınıklık sebebiyle bazı yerleri kaçıracaktır. Çocuğu anlamadığı yerleri

sorma konusunda teşvik etmek ve tereddütlerini azaltmak önemlidir. Oluruna bırakmayın

çocuğu arkadaşları içerisinde göze batırmadan aralarda yanınıza çağırıp konu hakkında

anlamadığı yerleri öğrenerek anlatabilirsiniz. Bunu yaparken de çocuğa bu durumun normal

olduğunu onun gibi başkalarının da gelip soru sorduğunu söyleyerek çocuğun farklılık

duygusunu azaltabiliriz. Bu nokta önemlidir bildiğimiz üzere bir sonraki ders bir önceki dersin

üzerine yükselir

 Öğrenciye tekrarın önemi ve yapılması gerektiğini söyleyin. Sınıf içerisinde bol uygulamalar ve

örnekler kullanın aynı zamanda değişik şekilde akılda kalıcı şekilde anlatım yapmanız DEHB

çocuğu için büyük fayda sağlar.

 Ödev verildiğinde ödevini not ettiğine dikkat edin, sınıf içerisinde DEHB nedeniyle not

edemeyebilir ve başka düşüncelere dalabilir. Bu nedenle eğer ödevini eksiksiz not alırsa

ödevlerini yapmayı unutma ihtimali düşecektir. Bununla yapılacak ödevleri parça parça

bölerek yapabileceğini belirtin, örneğin; önce matematik ödevini bitir, sonra fen ve fen

bitikten sonra Türkçe ödevini yapabilirsin. Kendisine belli bir sıraya koyarak onu

düzenlemesine yardımcı olabilirsiniz.

 Sınıf içerisindeki etkinliklere katılıma teşvik edin örneğin sınıf içerisindeki tartışmalar gibi.

Çocuğun soru sormaya teşvik edin

 Eğer sınıf içerisinde mümkünse bir önceki konuları tekrar etmek için ve o konular üzerinde

tartışmak için küçük gruplar oluşturabilirsiniz ve öğrenciyi dâhil edebilirsiniz. Bu etkinlikle sınıf

içerisindeki diğer çocuklarında performansını yükseltmesine yardımcı olacaktır.

 Sınıf içerisinde günlük olarak ne yapılacağını bir liste olarak yazabilir ve adımları takip

etmesini sağlayabilirsiniz. Çünkü bir bütünü akılda tutmak onun için zor olacaktır fakat

adımları bilir ve takip ederse onun için bu kolaylık sağlayacaktır.

 Ders esnasında elinde olmadan dikkati dağıldığında bunu fark ettiğinizde dikkatini

toparlaması için küçük bir işaret oluşturabilirsiniz aranızda bu işaret onu uyaracak ve dağılan

dikkatini toparlamasını ona hatırlatacaktır. Bu işaret sayesinde sınıf içerisinde kendini rencide

hissetmez ve sözel olarak uyarılmanın verdiği yük altında kendini kötü hissetmez. (örneğin üç

kere parmağınızı şaklatmak: Öğrenciye dikkatin dağıldı ve derse odaklanmaya çalış anlamı

yükleyerek ve bu işaret ikinizin arasında bilinen bir şey olarak kalabilir. Aynı zamanda bu

öğrencinizle iletişiminizi daha güzel boyutlara taşımanızı da sağlayacaktır. )

 DEHB çocuğu ile konuşurken göz teması kurmaya özen gösterin özelliklede talimat verirken

bu onun daha iyi anlamasını sağlayacaktır.

 Sınıf içerisinde dışarı çıkmak istediğinde kısa süreliğine dışarı çıkıp girmesine izin verin, bazen

ayağa kalkmasında sert tepkiler göstermekten kaçının bunu isteyerek yapmadığını ve içinde

bulunduğu durum nedeniyle yaptığını unutmayın!!

 Sınıf içerisinde herhangi bir tartışma veya öfke gibi davranışlara girdiğinde haklı haksızı

dinlemeden önce öğrenciyi sakinleşebileceği sakin bir yere alın. Öfkesinin geçmesine ve

davranışını kontrol altına almasına izin verin. Bu sayede öfke krizlerine girmeyi engelleyebilir

ve durumu daha kolay kontrol altına alabilirsiniz.

 Talimatları üst üste vermekten kaçının çünkü bu hatırlamasını zorlaştıracaktır. Çoğu zamanda

talimatları yerine getiremeyecektir.

 Eğer okulunuzda mümkünse rehber eşliğinde bir ders programı çalışmayı adım adım içeren

takibi kolay bir çalışma çizelgesi hazırlaması onun için büyük kolaylık sağlayacaktır varsa eğer

okul müdürüyle 504 veya KEP belirlenebilir.

ZAMANI KULLANMADA PROBLEM YAŞARLAR NELER YARDIMCI OLUR?

 Öğrenciye çok sayfalı görevi her defasında bir sayfa olarak verin; her sayfada, o sayfa için ön

görülen bitirme süresini yazın

 Görevler de veya/ve testlerde daha uzun süre verin

 Çalışma yükünü (sınıfta ve ev ödevi olarak ) ayarlayın böylece öğrenci onu başarı ile

tamamlayabilir.

 Göreve karşı davranışını anlamak için öğrenciyi izleyin

 Öğrencinin iş tamamlamak için zaman tahmininde bulunmasını isteyin ve gerekli olan çalışma

süresi ile karşılaştırın

 İşin her bölümü için sık uyaranlar ile kesin zaman sınırları koyun.

 Öğrenciye bir günlük (veya ders çizelgesi) hazırlayın böylece bu süre içinde ne yapmaya

ihtiyacı olduğunu bilir

HUZURSUZLUKLARINDA NELER YARDIMCI OLUR?

 Sık aralar verin (20-30 dakikada bir olabilir) özellikle testler sırasında veya uzatılmış süre

verildiğinde

 Görevleri kısaltın

 Öğrencinin çalışırken sırasının yanındayken ayakta durmasına izin verin

 Görevinden uzaklaştığı zamanlarda aranızda oluşturduğunuz işareti (sözel olmayan) kullanın

 Görev başı davranışını devam ettirmesi için uygun yaşıtıyla(akranıyla) çalışmasına izin verin

 Hareket imkânlarını kullanmasına izin verin (örneğin; malzeme toplama, yönetim odasına

mesaj götürme, tuvalete gitme gibi)

 İstirahat aralarında hareket etme konusunda cesaretlendirici olun (yürüyüş, germe

hareketleri)


 

AYRINTILARA DİKKAT ETMEDE NASIL YARDIMCI OLUNUR?

 Performansı iyi yönlendirmek için öğrenciye uygun olarak yapılmış ödev modelleri sağlayın

ve adımları renkli kalem kullanarak belirleyin. Ve bu adımları renk kodu veya sayılarla

belirlemeyi öğretin

 Öğrenciye ödevi teslim etmeden önce düzeltme ve kendi kendini kontrol gereçleri sağlayın.

Dağınıklığı sebebiyle fark etmeden birçok hata yapması muhtemeldir. Bu adım hataları bir

şans tanıyarak kendini düzeltmesine yardımcı olacaktır.

DÜRTÜLERİNİ KONTROL ALTINA ALMADA NASIL YARDIMCI OLURUZ?

 Doğru ve uyumlu davranışlarında sembolik ödül yöntemleri kullanılabilir. Bu çocuğun olumlu

davranışlarını artırmayı sağlayacaktır.

 Sık aralar ve makul hareket olanağına izin verin

 Öğrenciye soru sorması için uygun olan zamanları belirtmek için sözle olmayan işaretler

(örneğin başparmak yukarı/aşağı gibi ) kullanın

YÖNETİCİ İŞLEVCİ OLARAK NASIL YARDIMCI OLURUZ?

 Çizelge ve rutin işleri tutarlı ve kolayca görülen bir yerde asılı halde bulundurun

 Sözlü talimatları tekrarlayın; onları kısa, anlaşılabilir, parçalara ayırın; ve devam etmeden

önce tekrar ettirin

 Ödevi teslim etmeden önce kendi kendini kontrol etmeyi yapılandırmak için bir düzeltme

‘’kontrol listesi’’ hazırlayın

 Ev ödevlerini doğru kopyaladığından emin olmak için görev defterini (ödev defterini) günlük

kontrol edin

 Eğer öğrenci doğru malzemeleri sık olarak unutuyorsa evde bulundurmak için ikinci bir kitap

seti sağlayın

 Öğrenciye özet hazırlayın böylece yeni bilgiyi hatırlaması için dersten önce onu gözden

geçirebilir

 Sıkça ödevlerini unutuyorsa mail yoluyla ödevlerini göndermesine izin verin

 Ön sıraya yakın oturmasını sağlayın pencere, koridor gibi dikkat dağıtan yerlerden uzak tutun

ya da sırtını dönük oturtun çünkü DEHB çocuklarının dikkati hemen dağılır ve toparlamaları

daha da zorlaşır.

Genel olarak olayları toparlarsak sizin sınıf içerisinde sergilediğiniz davranışlar öğrencileriniz

üzerinde çok büyük etkiye sahiptir bunun altında size duyduğu saygı yatmaktadır. Sınıf içerisinde yapmış olduğu davranışların Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite ye bağlı gelişen davranışlar olduğunu bilmeniz onu anlamanıza yardımcı olacaktır. Yukarda DEHB in nasıl olduğu ve ne gibi yaklaşımlarla sınıf içerisinde çocuğu doğru şekilde nasıl kontrol edebileceğimizi adım adım açıklamaya çalıştım. Bu yönergeleri okurken sınıfınızda birçok DEHB öğrencisiyle karşılaşma ihtimaliniz Türkiye de ki DEHB oranın fazlalığına paralel olarak yüksektir. Bu nedenle umarım verdiğim yönergeler sınıf içerisinde size faydalı olur. Sormak istediğiniz veya davranış problemlerinde başka konularda dâhil olmak üzere iletişime geçebilirsiniz.


 

Similar threads

Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (DEHB) yaramaz çocukları tanımlamak için kullanılan bir etiket değil, tanı kriterleri açıkça belirtilmiş klinik bir durumdur. DEHB tanısı aşağıdaki durumlar normalin çok üzerinde görüldüğünde konur. DEHB Tanısı Nasıl Konulur ? Dikkat eksikliği ( kısa...
Cevaplar
0
Görüntüleme
118
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), okul öncesi çocuklarda başlayıp erişkinlikte devam edebilen, aşırı hareketlilik, kısa dikkat süresi ve dürtüsellikle karakterize bir bozukluktur. DEHB BELİRTİLERİ NEDİR? Aşırı hareketliliğin (hiperaktivite) ön planda olduğu tür; Çoğu zaman...
Cevaplar
0
Görüntüleme
110
DEHB nedir sorusunun yanıtı şudur. Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu kısaltması DEHB olarak kullanılır. DEHB sorunu yaşayan çocukların en ortamında anne ve baba uygulaması fayda sağlayacak önerilerimiz şunlardır: Çocuğunuzla fiziksel temas kurmaya özen gösterin. Örnek: elinizi...
Cevaplar
0
Görüntüleme
100
DEHB temel olarak dikkat dağınıklığı, aşırı hareketlilik, davranışlarını kontrol etmede zorluk çekme belirtileri gösteren gelişimsel bir bozukluktur. Bu belirtilerden dolayı çocuk ve ergenlerde okulda uyum sorunlarına neden olabilir, ders başarısını etkileyebilir ve çeşitli sosyal sorunlara yol...
Cevaplar
0
Görüntüleme
146
DEHB’ nin, (Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu) nörobiyolojik bir temeli vardır ve bu yüzden DEHB’ li çocuklar yalnızca tıbbi tedavi görmelidir.İlaçla tedavi gören DEHB’li çocukların %70-80’ninde belirtilerde azalma görülmektedir. Ancak belirtilerde azalma olması bozukluğun ortadan...
Cevaplar
0
Görüntüleme
48
858,465Konular
981,157Mesajlar
29,534Kullanıcılar
Üst Alt