iltasyazilim
FD Üye
Dil Felsefesi,
Dil Felsefesi Nedir,
Dil Felsefesi Filozofları,
Dil Felsefesi Hakkında Data
Dil Felsefesi Nedir?
Dil Felsefesi Akımı
Dil felsefesi, dilin varlıkyapısı ve bu varlıkyapısının diğer varlıkalanıyla olan ilgisini, dilin hayatla ve sübjektifsferle olan bağlarını ve dilin insan için taşıdığı anlamlar üstüne çalışmalar yapan felsefe dalıdır
Yüz takvim bir geçmişi vardır fakat dil eski çağlardan beri filozofların ilgisinin çeken bir konu olmuştur Yunan dünyasında adlarla adlandırılan nesneler arasındaki ilişki önemli ağız dalaşı konularında biridir Felsefe tarihinin dille ilgili en eski tartışması olan bu tartışmada bir taraf, bu ikisi arasındaki ilişkinin doğal olduğunu, adların adlandırdıkları şeylerin özünü yansıttıklarını, bunu da adlandırdıkları şeyleri sesler yoluyla taklit ederek yaptıklarını ileri sürer Felsefe tarihinde Pythagoras'a değin geri götürülen bu doğalcı görüşe karşılık, Demokristos'a kadar götürülen karşı bakış uylaşımcılık, bu ilişkinin uylaşımsal olduğunu, adların nesnelere rastgele verdiklerini ileri sürer Platon'un Kratylos diyalogunda detaylı bir biçimde işlediği bu tartışmanın peşinde, gerçekten, Eskiçağlardan bugüne kesintisiz sorulan bir soru vardır: Dil ile dünya arasındaki ilişki nedir? Aristoteles ile Ortaçağ filozoflarının düşünmenin yapısını, Aydınlanma dönemi filozoflarının bilginin kaynağını ve bilme yetisinin sınırlarını araştırırken öbür biçimlerde sordukları soru bir de bir soru değildir fiilen
Ne var ama, Eskiçağdan 20 yüzyılın başlarına dek, Frege ile Russell'ınkiler içinde almak üzere, yapılan bütün çalışmalar, direkt dilin yapısını iyi anlamak için yapılmış araştırmalar değildir Dolayısıyla onları dil felsefesi araştırmaları bakmak görmek yanlış olur doğrudan doğruya dilin kendisinin bir sorun olarak görülmesi Frege ile Russel'ın çalışmalarının, felsefenin dili konu edinen bambaşka bir alanı olarak dil felsefesinin doğuşu ise Ludwig Wittgenstein'ın ilk dönem çalışmalarının bir sonucudur
Dil felsefesinin yüz yıllık kısa tarihinde yanıtı aranan iki belli başlı soru vardır Bu iki ana soru filozofların dil felsefesi tarihi içinde ele aldıkları iki başlıca soru olma ötesinde, dil felsefesinin iki başlıca sorusudur Bryran Magee'nin bakışıyla, dil kullanıldığında karşımıza çıkan iki uçtan, yani üstüne konuşulan dünyayı gösteren 'özne' ucundan meydana çıkan iki ana sorudur bunlar Tarihsel olarak bakıldığında ilk olarak ele alınıp yanıtı verilmeye çalışılan soru 'nesne' ucundan çıkar ve felsefe tarihinin o eski bildik sorusunu sorar: Dil ile dünya arasındaki ilişki nedir? Ancak bu sorunun yanıtını arayanlar bununla yetinmezler, bundan başka ikisi arasında kurdukları (veya götürdükleri) ilişkiden bir amaç kuramı türetirler Frege ile Russel, ilk dönem çalışmalarıyla Wittgenstein, ilk önce Carnap edinmek üzere mantıkçı pozitivistler, günümüzde Willard van Orman Quine ile Donald Davidson bu çizgide ürün veren kişilerdir
Dil kullanımında 'özne' ucundan soruya gelince, bu 50'li yıllarda sorulmaya başlayan, dilsel davranışın nasıl bir tutum olduğu sorusudur Dilin tatbik yönüne uyarı çekmesi ve dili bir insan davranışı olarak incelemenin öneminin vurgulaması bakımından ikinci dönemindeki Wittgenstein ile de ilişkilendirilebilecek bu çizgi, dil ile dünya arasındaki ilişkinin ne olduğu sorusunun yanıtını aradıkları bu sorunun bir parçası olarak görür ve dilin dünyasıyla ilişkisini, dilse davranışı yöneten kurallarının belirlediğini ileri sürer Bu çizginin kayda değer bir özelliği de dilsel davranışı idare eden kuralları ortaya çıkarmaya karşın araştırmayı, anlam sorunun çözümüm olarak görmesidir John L Austin ile John R Searle bu çizgide bulunan kişilerdir
Seçme Parça *
Dil Felsefesi Nedir,
Dil Felsefesi Filozofları,
Dil Felsefesi Hakkında Data
Dil Felsefesi Nedir?
Dil Felsefesi Akımı
Dil felsefesi, dilin varlıkyapısı ve bu varlıkyapısının diğer varlıkalanıyla olan ilgisini, dilin hayatla ve sübjektifsferle olan bağlarını ve dilin insan için taşıdığı anlamlar üstüne çalışmalar yapan felsefe dalıdır
Yüz takvim bir geçmişi vardır fakat dil eski çağlardan beri filozofların ilgisinin çeken bir konu olmuştur Yunan dünyasında adlarla adlandırılan nesneler arasındaki ilişki önemli ağız dalaşı konularında biridir Felsefe tarihinin dille ilgili en eski tartışması olan bu tartışmada bir taraf, bu ikisi arasındaki ilişkinin doğal olduğunu, adların adlandırdıkları şeylerin özünü yansıttıklarını, bunu da adlandırdıkları şeyleri sesler yoluyla taklit ederek yaptıklarını ileri sürer Felsefe tarihinde Pythagoras'a değin geri götürülen bu doğalcı görüşe karşılık, Demokristos'a kadar götürülen karşı bakış uylaşımcılık, bu ilişkinin uylaşımsal olduğunu, adların nesnelere rastgele verdiklerini ileri sürer Platon'un Kratylos diyalogunda detaylı bir biçimde işlediği bu tartışmanın peşinde, gerçekten, Eskiçağlardan bugüne kesintisiz sorulan bir soru vardır: Dil ile dünya arasındaki ilişki nedir? Aristoteles ile Ortaçağ filozoflarının düşünmenin yapısını, Aydınlanma dönemi filozoflarının bilginin kaynağını ve bilme yetisinin sınırlarını araştırırken öbür biçimlerde sordukları soru bir de bir soru değildir fiilen
Ne var ama, Eskiçağdan 20 yüzyılın başlarına dek, Frege ile Russell'ınkiler içinde almak üzere, yapılan bütün çalışmalar, direkt dilin yapısını iyi anlamak için yapılmış araştırmalar değildir Dolayısıyla onları dil felsefesi araştırmaları bakmak görmek yanlış olur doğrudan doğruya dilin kendisinin bir sorun olarak görülmesi Frege ile Russel'ın çalışmalarının, felsefenin dili konu edinen bambaşka bir alanı olarak dil felsefesinin doğuşu ise Ludwig Wittgenstein'ın ilk dönem çalışmalarının bir sonucudur
Dil felsefesinin yüz yıllık kısa tarihinde yanıtı aranan iki belli başlı soru vardır Bu iki ana soru filozofların dil felsefesi tarihi içinde ele aldıkları iki başlıca soru olma ötesinde, dil felsefesinin iki başlıca sorusudur Bryran Magee'nin bakışıyla, dil kullanıldığında karşımıza çıkan iki uçtan, yani üstüne konuşulan dünyayı gösteren 'özne' ucundan meydana çıkan iki ana sorudur bunlar Tarihsel olarak bakıldığında ilk olarak ele alınıp yanıtı verilmeye çalışılan soru 'nesne' ucundan çıkar ve felsefe tarihinin o eski bildik sorusunu sorar: Dil ile dünya arasındaki ilişki nedir? Ancak bu sorunun yanıtını arayanlar bununla yetinmezler, bundan başka ikisi arasında kurdukları (veya götürdükleri) ilişkiden bir amaç kuramı türetirler Frege ile Russel, ilk dönem çalışmalarıyla Wittgenstein, ilk önce Carnap edinmek üzere mantıkçı pozitivistler, günümüzde Willard van Orman Quine ile Donald Davidson bu çizgide ürün veren kişilerdir
Dil kullanımında 'özne' ucundan soruya gelince, bu 50'li yıllarda sorulmaya başlayan, dilsel davranışın nasıl bir tutum olduğu sorusudur Dilin tatbik yönüne uyarı çekmesi ve dili bir insan davranışı olarak incelemenin öneminin vurgulaması bakımından ikinci dönemindeki Wittgenstein ile de ilişkilendirilebilecek bu çizgi, dil ile dünya arasındaki ilişkinin ne olduğu sorusunun yanıtını aradıkları bu sorunun bir parçası olarak görür ve dilin dünyasıyla ilişkisini, dilse davranışı yöneten kurallarının belirlediğini ileri sürer Bu çizginin kayda değer bir özelliği de dilsel davranışı idare eden kuralları ortaya çıkarmaya karşın araştırmayı, anlam sorunun çözümüm olarak görmesidir John L Austin ile John R Searle bu çizgide bulunan kişilerdir
Seçme Parça *