İslamda Dilencilik yapmak caiz midir?
İslam’da kural olarak dilencilik yasaklanmıştır Bunun tek istisnası vardır O da bir kimsenin calışamayacak derecede gucsuz hale gelmiş olması ve zaruri ihtiyaclarını karşılayamamasıdır Buna gore dilencilik bir kazanc yolu değil, zaruret haliyle sınırlı bir ruhsattır
Kur’an’da da dilencilik insan haysiyetiyle bağdaşmayan bir tutum olarak değerlendirilmiştir (Bakara, 2273) Ancak, ihtiyacından dolayı isteyenin zenginlerin mallarından belli bir hakkı olduğu bildirilmiş (Zariyat, 5119; Me’aric, 7025), Hz Peygamber (sas)’e hitaben de “isteyeni azarlama (Duha, 9310) buyrulmuştur Diğer bir ayette ise iyi bir mu’minin ozellikleri arasında ihtiyacından dolayı isteyenlere malından vermesi hususu da sayılmıştır (Bakara, 2177)
Hz Peygamber (sas), yeni Musluman olan bazı kimselerden Allah’ın birliğine inanıp O’na ibadette bulunmaları ve namaz kılmaları yanında dilencilik yapmayacaklarına dair soz almıştır (Muslim, Zekat, 108; İbn Mace, Cihad, 4; Ebu Davud, Zekat, 27) Ayrıca hadislerde şeref ve haysiyetini koruyan fakirle yoksulluğunu istismar eden ve dilenmeyi bir kazanc yolu gorenler arasındaki ahlaki farka dikkat cekilmiş (Muslim, Zekat, 102), elinin emeğiyle gecinme imkanı varken dilenenlerin, ozellikle mal biriktirmek icin avuc acıp isteyenlerin aslında cehennem ateşi talep ettikleri bildirilmiş (Muslim, Zekat, 105), bunların dunyada yuzsuzluk ederek dilenmelerine karşılık ahirette yuz etleri soyulmuş olarak Allah’ın huzuruna cıkacakları ifade olunmuştur (Buhari, zekat, 52; Muslim, Zekat, 103, 104) İnsanlar da dahil olmak uzere butun canlıların rızkının Allah tarafından verileceği (Hud, 116) bilincinde olan bir Musluman dilencilik yapamaz, yapmamalıdır
İslam’da kural olarak dilencilik yasaklanmıştır Bunun tek istisnası vardır O da bir kimsenin calışamayacak derecede gucsuz hale gelmiş olması ve zaruri ihtiyaclarını karşılayamamasıdır Buna gore dilencilik bir kazanc yolu değil, zaruret haliyle sınırlı bir ruhsattır
Kur’an’da da dilencilik insan haysiyetiyle bağdaşmayan bir tutum olarak değerlendirilmiştir (Bakara, 2273) Ancak, ihtiyacından dolayı isteyenin zenginlerin mallarından belli bir hakkı olduğu bildirilmiş (Zariyat, 5119; Me’aric, 7025), Hz Peygamber (sas)’e hitaben de “isteyeni azarlama (Duha, 9310) buyrulmuştur Diğer bir ayette ise iyi bir mu’minin ozellikleri arasında ihtiyacından dolayı isteyenlere malından vermesi hususu da sayılmıştır (Bakara, 2177)
Hz Peygamber (sas), yeni Musluman olan bazı kimselerden Allah’ın birliğine inanıp O’na ibadette bulunmaları ve namaz kılmaları yanında dilencilik yapmayacaklarına dair soz almıştır (Muslim, Zekat, 108; İbn Mace, Cihad, 4; Ebu Davud, Zekat, 27) Ayrıca hadislerde şeref ve haysiyetini koruyan fakirle yoksulluğunu istismar eden ve dilenmeyi bir kazanc yolu gorenler arasındaki ahlaki farka dikkat cekilmiş (Muslim, Zekat, 102), elinin emeğiyle gecinme imkanı varken dilenenlerin, ozellikle mal biriktirmek icin avuc acıp isteyenlerin aslında cehennem ateşi talep ettikleri bildirilmiş (Muslim, Zekat, 105), bunların dunyada yuzsuzluk ederek dilenmelerine karşılık ahirette yuz etleri soyulmuş olarak Allah’ın huzuruna cıkacakları ifade olunmuştur (Buhari, zekat, 52; Muslim, Zekat, 103, 104) İnsanlar da dahil olmak uzere butun canlıların rızkının Allah tarafından verileceği (Hud, 116) bilincinde olan bir Musluman dilencilik yapamaz, yapmamalıdır