Din Kültürü ve Etik Bilgisi Dersi Karmaşası Sürüyor 9 sınıf din kültürü ve ahlak bilgisi kitabı cevapları 9sınıf din kültürü ve etik bilgisi kitabı cevapları 9sınıf ders 9 derslik Danıştay kararı, Eğitim Bakanı Çelik’in açıklaması ve hakiki Danıştay’ın, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (din) dersinin uygulanmasını içeriğinden nedeniyle hukuka tutarsız bulması aleyhinde Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik “Danıştay eski müfredata kadar karar aldı İçerik değiştiğine tarafından, karar uygulanamaz Bu herhangi bir şeyi değiştirmeyecektir açıklamasında bulundu Danıştay kararını ve Baka’nın açıklamasını en iyi yorumlayanlardan biri İsmet Berkan oldu (Radikal 6 Mart) Fakat Berkan, din dersinin içeriği hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olmadığı için bakanın “iddiasının geçerliğinden güvenilmez olduğunu belirtti Benzer gün aynı gazetede yazan Namık Kemal Zeybek ise konuya Berkan’dan farklı yaklaştığını gösterdiği yazısında incelediği(!) ders kitabını takviye göstererek “11 ders yılı ‘Din Kültürü ve Etik Bilgisi’ kitabını inceledim ve buna dayanarak söylüyorum: Evet, Sayın Bakan dürüst söylüyor Bu kitapta İslam dini mezhepler üstü ortak yönleriyle anlatılmış ve mezheplerle ilgili de bilgiler verilmiştir diyerek Danıştay kararının bu kitaplar incelenmeden verildiği görüşünde olduğunu yazdı Taha Akyol, AKP Genel Başkan Yardımcısı DMMFırat’ın Danıştay kararına gösterdiği kavgacı tepkinin ardından “Sünni ve Alevi tasavvufunu bilen Namık Kemal Zeybek, Din Kültürü ve Ahlak Dersi kitaplanna Alevi İslam hakkında gerekli bilgilerin konulduğunu yazıyor ve bunun için Ulusal Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik'i kutluyor Aleviliğin müfredata konulmasını ben de kutluyorum Danıştay kararı ise, Aleviliğe yer vermeyen eski müfredata göredir yorumunda bulunarak kendi cemaatine (sağ liberallere) özgür sınırlarının AKP’nin belirlediği sınırları aşamayacağı mesajını iletti İsmet Berkan, din ve ibadet eğitimi içeren dersin kabul edilemeyeceği, Namık Kemal Zeybek ise mezheplere eşdeğer mesafede yer veren din eğitiminin sorun olmayacağı görüşünde Eğer üçüncü bir yol çıkmazsa tartışma, önümüzdeki günlerde bu iki yaklaşma etrafında devam edecek gibi gözüküyor Şüphesiz, tartışmanın özgürlükçü cephesi “Bu açık yüreklilik testi, özgürlüklerin tek kriteri olarak türbanı öne çıkaranları da kapsamakta diyen Mehmet Altan ve bilgisi ile tartışmaya derinlik katan BirGün’den Necdet Saraç’la epeyce ayrıcalıklı durumda Ben bu yazımda İsmet Berkan’ın “kesin olmamasini gidermeye, başarabilirsem Namık Kemal Zeybek’i şüphelendirmeye çalışacağım Uygulanmakta Olan Din Kültürü Ve Etik Bilgisi Programının İçeriği Ders programları (müfredat), ilgili olduğu dersin genel amaçlarının yanı sıra, her konu başlığının aşağı o derste öğrenciye kazandırılacak davranışları uzun uzadıya açıklar; uygulayıcılara rehberlik olması açısından ders sırasında uygulanacak faaliyetler önerir Programların diğer kayda değer bir özelliği de öğrenciye kazandırılacak davranışların karşılığı olarak kullanılan, kazanımların içeriğini belirleyen kavramlara yer verilmesidir Bir programın mantığını kavramak için herkes bir kazanımda geçen kavramlara görmek gerekir Bu kısa açıklamayı yapmamın nedeni bakanın, “içeriği değişti dediği kendi döneminde hazırlanan programla ilgili vereceğim bilgilerin yorumlanmasını kolaylaştırmak içindir Aşağıdaki bilgiler, 20072008 öğretim yılından itibaren uygulanmak üzere MEB göre kabul edilen, bakanın din eğitimini yok, din kültürü eğitimini içerdiğini söylediği yeni “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programından alınmıştır Öğrenme alanı olarak adlandırılan ünite başlıkları, alt konu başlıkları ve kavramlarına bakarak mevcut programın din kültürünü mü yoksa İslam dininin ibadet eğitimini mi içerdiğine siz karar verin Öğrenme Alanları (Üniteleri) ve Konu Başlıkları İlköğretim İlköğretim 4, 5, 6, 7 ve 8 sınıfların tümünde geçerli olan iki taraflı öğrenme alanları ve konu başlıkları şöyle: Öğrenme Alanı 1: İnanç Din ve Etik Hakkında Neler Biliyoruz? Allah İnancı, Peygamberlere ve İlahî Kitaplara İnanç, Melek ve Ahiret İnancı, Kaza ve Felek Öğrenme Alanı 2: İbadet Pak Olalım, İbadet Konusunda Bilgilenelim, Namaz İbadeti, Ramazan Ayı ve Oruç İbadeti, Zekât, Hac ve Kurban İbadeti Öğrenme Alanı 3: Hz Muhammet Hz Muhammed’i Tanıyalım, Hz Muhammed ve Aile Hayatı, Son Peygamber Hz Muhammed, Bir İnsan ve Peygamber Olarak Hz Muhammed, Hz Muhammed’in Hayatından Misal Davranışlar Öğrenme Alanı 4: Kur’lahza ve Yorumu Kur’anı Kerim’i Tanıyalım, Kur’an’da Kıssalar, Kur’anı Kerim’in Esas Öğretici Nitelikleri, Kur’lahza’da Zihin ve Bilgi, İslam Düşüncesinde Yorumlar Öğrenme Alanı 5: Ahlak Sevgi, Arkadaşlık ve Kardeşlik, Sevinç ve Üzüntülerimizi Paylaşalım, İslam’ın Sakınılmasını İstediği Davranışlar, İslam Dinine Kadar Fena Alışkanlıklar, Din ve Hoş Etik Öğrenme Alanı 6: Din ve Kültür Aile ve Din, Vatanımızı ve Milletimizi Seviyoruz, İslamiyet ve Türkler, Kültürümüz ve Din, Dİnler ve Evrensel ÖĞütlerİ Programın ikinci esnasında bulunan İbadet, dersin en ağırlıklı öğrenme alanıdır Ders kitabındaki sayfa sayısı, kazanım ve kavram sayısı ile toplam ders saati içindeki ortalama oranı yüzde 22 olan İbadet diğerlerine kadar ayrıcalıklı bir üstünlüğe sahip Şimdi de kazanımlarda geçen ve ders kitabı ile ders işlerken öğretmenlerin öğrenciye kavratmak zorunda olduğu kavramların sınıflara kadar dağılımına bakalım Ders Kavramlarının Sınıflara Kadar Dağılımı 4 Derslik: Ahlak, Aile, Allah, Ayet, Uzlaştırma, Bismillahirrahmanirrahim, Cami, Cüz, Çevre, Dinî tavır, Din, Dua, Belirlenmiş, Fatiha, Günah, Güven, Haram, Helal, İlahî kitap, İyilik, Kelam, Kelimeişehadet, Kelimeitevhit, Kevser, Minare, Mushaf, Nimet, Nasihat, Selam, Simge, Sevap, Sevgi, Sure, Şükür, Temizlik, Tesbih, Yaratmak, Destek 5 Derslik: Zihin, Allah, Ameli Salih, Barışma, Basar, Bilge, Tevhit, Cami, Cuma, Dinî Tutum, Bedel, Dinî, Dua, Harmoni, Erdem, Cihan, Farz Gazi, Güven, İbadet Iffet, İhlas, İnanç, İrade, İstiklal, İstişare, Gaz Lambası gecesi, Kıssa, Kudret, Manevi, Mescit, Ahali, Millî, Müslüman, Müstehap, Kimsesiz, Rahmet, Ramazan, Dayanma, Salavat Semi’ Sünnet, Durum, Şehit, Tahiyyat, Tekvin, Vacip, Varlık, Vatan, Yadetmek, Yaratan, Yardım, Fakir, Ziyaret, 6 Derslik: Asr, Bayram, Çağrıo Ehli beyt, Emanet, Fetanet, Gıybet, Hicret, Hile, Hutbe, İftar, Kötüleme, İlahî kitap, İmsak, İncil, İsmet, Kibir, Fena zan, Kur’lahza, Medeniyet, Mesaj, Nasr, Nebi, Oruç, Peygamber, Ramazan, Resul, Sahur, Sıdk, Tevrat, Vahiy, Yaratan, Zebur 7 Sınıf: Abdest, Öbür Dünya, Âlemo Ameli Salih, Bağnazlık, Batıl Inanç, Bayram, Cuma,Çağrı, Dinî motif, Dinî sorumluluk, Muhakkak, Ezan, Fal, Gusül, Güzel Ahlak, Hurafe, İyilik, Kamet, Kıyamet, Kul Hakkı, Kunut, Kültür, Laiklik, Melek, Mizan, Musiki, Namaz, Nas, Tavsiye, Örf ve Âdet, Ruh,Amblem, Sihir, Sırat, Şart, Iblis, Taassup, Teravih, Teyemmüm, Vicdan 8 Derslik: Ahlaki tavır, Cihan, Budizm, Din, Din anlayışı, Dindar, Ecel, Emanet, Âlem, Fıkıh, Güzel etik, Hac, Hadis, Hristiyanlık, Hinduizm, İnanç, İrade, İslam, İslam düşüncesi, İstişare, Alın Yazısı, Kaza, Kurban, Kültür, Ömür, Rızık, Sadaka, Savurganlık, Sünnet, Tasavvuf, Tevekkül, Umre, Yahudilik, Zekât Görüldüğü gibi kavramlar en ince ayrıntısına kadar yalnızca İslam dininin inanç ve ibadet esaslarıyla ilgili Din dersi programının öğrenciye kazandırılması gereken davranışları ile davranışı kazandırmak için yapılacak etkinlikleri de öğrenme alanlarının ruhuna uygun olarak tasarlanmıştır Her sınıfın 45 kazanımdan oluşan kazanım tablosundan iki örnekle dersin din kültürü ile ilgisinin olmadığını görelim İki Kazanım (maksat) İki Faaliyet Kazanım: Kuran’ın yol göstericiliğinin ne kavrayış geldiğini ayetlerle fark eder Kazanıma ait faaliyet: Hoca kadar Bakara suresinin 261 ayetiyle İbrahim suresinin 24, 25 ve 26 ayetleri tahtaya yansıtılır ve öğrencilerle bu ayet meallerinden hareketle Kur’lahza’ın açıklayıcılığı ve yol göstericiliğindeki üslup üstünde konuşulur (2 ve 3 kazanımlar) Kazanım: Namazın kılınışını gösterir Kazanıma ait faaliyet: Namazın hazırlık şartlarını, kılınış şartlarını ve kılınışını bildiren bir powerpoint sunusu yapılır Öğrencilerden bu sunuyu dikkate alarak namaza hazırlıktan kılınışına kadar olan süreci şematik olarak göstermeleri istenir Ortaöğretim Yerimizin sınırlarını zorlamamak için sadece 9 derslik öğrenme alanlarını belirtmekle yetinelim Çünkü ortaöğretim için belirlenen öğrenme alanları de ilköğretimde olduğu gibi müşterek Yani her sınıfın öğrenme alanı benzer 9 Derslik Öğrenme Alanları 1 İnanç, 2 İbadet, 3 Hz Muhammed, 4 Vahiy ve Fikir, 5 Ahlâk ve Değerler, 6 Din ve Laiklik, 7 Din, Ortaöğretim din dersi programlarının içeriği hakkında bir çıkarımda bulunabilmek için programların sarmal (dersler ve sınıflar arası ilişkilendirme) özelliklerinden dolayı ortaöğretime geçişte öğrenme alanları ve içeriğin değişmediğini 9, 10, 11, 12 sınıflarda yukarıdaki konuların ayrıntısına girildiğini anlamak gerekiyor Eskİ Yenİ KarŞIlaŞtIrmasI Hemen de bir kıyas yapabilmeniz için Danıştay kararına teşkil ettiği söylenen 20002006 yılları arasında uygulanan Din Kültürü ve Etik Bilgisi Dersi Programının ünite başlıklarına bakalım Çünkü bakan ve olasılıkla tartışmanın otoriter tarafı bunu delil olarak kullanmaya devam edecekler İlköğretim 4 Derslik Ünite Başlıkları Ünite 1 Din ve Etik Hakkında Neler Biliyorum? Ünite 2 Pak Olmalıyım Ünite 3 Ben ve Din Ünite 4 Ailem ve Din Ünite 5 Yaratanı ve Yarattıklarını Sevelim Ünite 6 Mutluluk ve Üzüntülerimizi Paylaşalım Ünite 7 Hz Muhammed’i Tanıyalım Bendeki bilgiler yukarıdaki ünitelere tarafından hazırlanan ders kitaplarını inceleyen komisyonlarda din dersi öğretmenlerinin yanı sıra sosyolog da görevlendirildiğini kanıtlıyor Kamuoyu bilmese de gerçekten DSP döneminde din dersi programlarının bu günkü içeriğinden arındırılması girişiminde bulunulmuş ANEKDOT: Namık Kemal Zeybek 11 derslik kitabında Hz Ali ve ehlibeytten söz edilmiş olduğunu belirtiyor Taha Akyol ise bunu Aleviliğe yer verilmiş olarak yorumlamış Ama ilk ve ortaöğretime ait 9 programın hiçbirinde Aleviliğe bir kelime olarak dâhi yer verilmemiştir Programda olmayan konuya ders kitabında yer verilmesi olanaksızdır NKZeybek baskı yorumda bulunmuş