Muta Nikahı Nedir ,Muta Nikahı Haram mıdır,Muta Nikahı Hakkında, Muta Nikahı caiz midir, Dinimizde Muta Nikahının Yeri Nedir?
Dinimizde muta nikahı var mı?
Muta nikahı dort mezhepte de haramdır Muta nikahı şahitsiz olarak bir kadına belli para verip belli zaman icin beraber yaşamayı sozleşmek demektir Muta nikahının haram olduğunda butun alimlerin sozbirliği bulunduğu Mizanulkubra’da ve İbni Abidin’de yazılıdır
İmamı Taberani bildiriyor ki:
Abdullah ibni Abbas (Muta nikahı once helal idi Fakat (Analarınız size haramdır) mealindeki ayeti kerime geldikten sonra haram edildi Muminun suresinin (Ancak zevceleriniz ve sahip olduğunuz cariyeleriniz helaldir) mealindeki ayeti kerimesi muta nikahının haram edildiğini kuvvetle bildiriyor Cunku bu ayetten yalnız zevcelerin ve cariyelerin helal olup başkalarının haram olduğu anlaşılmaktadır) demiştir
Muta nikahının haram olduğunu Hazreti Ali de icinde olmak uzere bircok Sahabiyi kiram bildirmiştir Buhariyi şerif kitabında (Hazreti Ali Abdullah ibni Abbas’a Resulullah Hayber gazasında muta nikahını ve eşek eti yemesini yasak etti buyurmuştur) yazılıdır Bundan başka (Muslimi şerif) kitabında ve İbni Mace’nin kitabında Peygamber efendimizin (Ey muslumanlar! Kadınlar ile muta nikahı yapmanıza izin vermiştim Fakat şimdi bunu Allahu teala haram etti Kimin yanında boyle kadın varsa onu salıversin ve ona vermiş olduğu malı geri almasın!) buyurduğu yazılıdır
Butun tefsirler ve fıkıh kitapları diyor ki Nisa suresi 24ayetinin (İstimta' ettiğiniz kadınların ucretini veriniz) meali alisi muta nikahı icin değildir Nikahtaki mehr parasını vermek icindir Mesela (Beydavi tefsiri) ve bunun haşiyesi (Şeyhzade tefsiri) ikinci cilt 26 sayfada yukarıdaki ayetin tefsirinde buyuruyor ki:
(Bu ayeti kerime sahih olan nikahı bildirmektedir Muta nikahının mubah olmasını gostermiyor Nitekim mehr parasını emrediyor Muta nikahı once mubah olmuştu Sonra yasak edildi İslamiyet’te belli bir zaman icin nikah yapmak yoktur
2) İbni Sebeciler Muta (yani avrat kiralamak) helaldi Omer bunu kendi ictihadı ile yasak etti Omer avrat kiralamayı yasak etmeseydi pek az kişi zina ederdi diyorlar
Mutayı Hazreti Omer yasak etmedi Resulullahın yasak ettiğini Onun yasakladığı şeyi yaptırmayacağını soyledi Eshabı kiramın hepsi halifenin bu sozunu destekledi Hicbiri buna muhalefet etmedi ve icma hasıl oldu Şimdi mutanın ne olduğuna dinimizdeki yerine bakalım:
Muta dort mezhepte de haramdır batıldır Muta şahitsiz olarak bir kadına belli para verip belli zaman icin mesela bir saat bir gun on sene beraber yaşamayı sozleşmek demektir Mutanın haram olduğunu butun Ehli sunnet alimleri icma ile bildirdi (Mizanulkubra İbni Abidin)
Mutanın haram edildiğini bildiren hadisi şerif Buhari Muslim Tirmizi ve Muvatta’da yazılıdır Bunu haber verenlerden biri de Hazreti Ali’dir İbni Sebecilerin muta icin Hazreti Omer’in ictihadı demeleri de cok yanlıştır Cunku Eshabı kiramdan hicbiri buna muhalefet etmedi ve icma hasıl oldu Fetavayi Hindiyye’de diyor ki: (Ucret karşılığı zina yapan fahişeye genel evdeki kadına İmamı a’zama gore had vurulmaz İkisi de şiddetli tazir olunur ve tevbe edinceye kadar hapis olunur İmameyne gore ikisine de had cezası yapılır Muta yapana da fahişe gibi had vurulmaz) Fakat zinanın had cezası yapılmayan kısımları da haramdır (Berika)
Tefsir ve fıkıh kitapları diyor ki: Nisa suresinin (İstimta ettiğiniz kadınların ucretini verin) mealindeki 24 ayeti muta icin değil nikahtaki mehir parasını vermek icindir Beydavi tefsiri bu ayeti acıklarken buyuruyor ki: (Bu ayet sahih olan nikahı bildiriyor mutayı bildirmiyor Mehir parasını emrediyor Muta once mubahtı sonra yasak edildi) Şeyhzade tefsiri c2 s26
Buyuk alim Burhaneddini Mergınani’nin Hidaye kitabının şerhi olan İnaye kitabında Mevlana Ekmeluddin buyuruyor ki: Muta batıldır Abdullah ibni Abbasın bildirdiği gibi muta onceleri mubah idi Fakat hadisi şerif ile bunun yasak edildiğini Eshabı kiram soz birliği ile bildirmektedir Muhammed ibni Hanefiye dedi ki: (Babam imamı Ali buyurdu ki Hayber kalesi alındığı gun Resulullah mutayı yasakladı Eshabı kiramdan Rebi bin Meysere buyuruyor ki: “Hayber’i feth ettiğimiz gun Resulullah mutayı uc gun helal etti Ben amcamla bir kadının kapısına geldik Gayri muslim bir kadın kapıya cıktı beni iceri aldı O gece orada kaldım Sabah olunca Resulullahın sokaklarda (Ey Muslumanlar Resulullah muta nikahını yasak etti) diye ilan ettirdiğini duydum Hepimiz mutadan vazgectik
Resulullah hayatta iken mutayı yasak ettiğini Eshabı kiram icma ile bildirmektedir İcma ayeti ve hadisi değiştirmez ayetin ve hadisin değiştirildiğini haber verir
Cabir bin Zeyd diyor ki: Abdullah İbni Abbas da olmeden once mutanın yasak edildiğini soyledi Boylece icma hasıl oldu İmamı Malik Muvatta’da Hazreti Ali’nin bildirdiği hadisi şerifi yazmaktadır Hazreti Ali buyurdu ki: (Hayber kalesini aldığımız gun Resulullah eşek eti ile mutayı yasak etti) İnaye s 231
İbni Mace’nin bildirdiği hadisi şerifte Hazreti Omer’in (Fahri alem mutayı uc kere helal uc kere de haram etti Vallahi evli birinin muta yaptığını işitirsem onu recm eder İslamiyet’in emrini yerine getiririm) demesi mutayı Hazreti Omer’in yasak ettiğini değil Resulullahın yasak ettiğini Onun yasakladığı şeyi yaptırmayacağını gosteriyor Eshabı kiramın hepsi halifenin bu sozunu destekledi İbni Abbas haric hic kimse tarafından itiraz olunmaması da bunun onceden yasak edilmiş olduğunu herkesin bildiğini gostermektedir Hazreti Ali Abdullah ibni Abbas’a (Sen yanılıyorsun Fahri alem mutayı yasak etti) dedi İmamı Ali’nin bu sozu uzerine İbni Abbas da sozunden donmuş mutanın sonradan haram edildiğini soylemiştir (Buhari)
netten alıntı
Dinimizde muta nikahı var mı?
Muta nikahı dort mezhepte de haramdır Muta nikahı şahitsiz olarak bir kadına belli para verip belli zaman icin beraber yaşamayı sozleşmek demektir Muta nikahının haram olduğunda butun alimlerin sozbirliği bulunduğu Mizanulkubra’da ve İbni Abidin’de yazılıdır
İmamı Taberani bildiriyor ki:
Abdullah ibni Abbas (Muta nikahı once helal idi Fakat (Analarınız size haramdır) mealindeki ayeti kerime geldikten sonra haram edildi Muminun suresinin (Ancak zevceleriniz ve sahip olduğunuz cariyeleriniz helaldir) mealindeki ayeti kerimesi muta nikahının haram edildiğini kuvvetle bildiriyor Cunku bu ayetten yalnız zevcelerin ve cariyelerin helal olup başkalarının haram olduğu anlaşılmaktadır) demiştir
Muta nikahının haram olduğunu Hazreti Ali de icinde olmak uzere bircok Sahabiyi kiram bildirmiştir Buhariyi şerif kitabında (Hazreti Ali Abdullah ibni Abbas’a Resulullah Hayber gazasında muta nikahını ve eşek eti yemesini yasak etti buyurmuştur) yazılıdır Bundan başka (Muslimi şerif) kitabında ve İbni Mace’nin kitabında Peygamber efendimizin (Ey muslumanlar! Kadınlar ile muta nikahı yapmanıza izin vermiştim Fakat şimdi bunu Allahu teala haram etti Kimin yanında boyle kadın varsa onu salıversin ve ona vermiş olduğu malı geri almasın!) buyurduğu yazılıdır
Butun tefsirler ve fıkıh kitapları diyor ki Nisa suresi 24ayetinin (İstimta' ettiğiniz kadınların ucretini veriniz) meali alisi muta nikahı icin değildir Nikahtaki mehr parasını vermek icindir Mesela (Beydavi tefsiri) ve bunun haşiyesi (Şeyhzade tefsiri) ikinci cilt 26 sayfada yukarıdaki ayetin tefsirinde buyuruyor ki:
(Bu ayeti kerime sahih olan nikahı bildirmektedir Muta nikahının mubah olmasını gostermiyor Nitekim mehr parasını emrediyor Muta nikahı once mubah olmuştu Sonra yasak edildi İslamiyet’te belli bir zaman icin nikah yapmak yoktur
2) İbni Sebeciler Muta (yani avrat kiralamak) helaldi Omer bunu kendi ictihadı ile yasak etti Omer avrat kiralamayı yasak etmeseydi pek az kişi zina ederdi diyorlar
Mutayı Hazreti Omer yasak etmedi Resulullahın yasak ettiğini Onun yasakladığı şeyi yaptırmayacağını soyledi Eshabı kiramın hepsi halifenin bu sozunu destekledi Hicbiri buna muhalefet etmedi ve icma hasıl oldu Şimdi mutanın ne olduğuna dinimizdeki yerine bakalım:
Muta dort mezhepte de haramdır batıldır Muta şahitsiz olarak bir kadına belli para verip belli zaman icin mesela bir saat bir gun on sene beraber yaşamayı sozleşmek demektir Mutanın haram olduğunu butun Ehli sunnet alimleri icma ile bildirdi (Mizanulkubra İbni Abidin)
Mutanın haram edildiğini bildiren hadisi şerif Buhari Muslim Tirmizi ve Muvatta’da yazılıdır Bunu haber verenlerden biri de Hazreti Ali’dir İbni Sebecilerin muta icin Hazreti Omer’in ictihadı demeleri de cok yanlıştır Cunku Eshabı kiramdan hicbiri buna muhalefet etmedi ve icma hasıl oldu Fetavayi Hindiyye’de diyor ki: (Ucret karşılığı zina yapan fahişeye genel evdeki kadına İmamı a’zama gore had vurulmaz İkisi de şiddetli tazir olunur ve tevbe edinceye kadar hapis olunur İmameyne gore ikisine de had cezası yapılır Muta yapana da fahişe gibi had vurulmaz) Fakat zinanın had cezası yapılmayan kısımları da haramdır (Berika)
Tefsir ve fıkıh kitapları diyor ki: Nisa suresinin (İstimta ettiğiniz kadınların ucretini verin) mealindeki 24 ayeti muta icin değil nikahtaki mehir parasını vermek icindir Beydavi tefsiri bu ayeti acıklarken buyuruyor ki: (Bu ayet sahih olan nikahı bildiriyor mutayı bildirmiyor Mehir parasını emrediyor Muta once mubahtı sonra yasak edildi) Şeyhzade tefsiri c2 s26
Buyuk alim Burhaneddini Mergınani’nin Hidaye kitabının şerhi olan İnaye kitabında Mevlana Ekmeluddin buyuruyor ki: Muta batıldır Abdullah ibni Abbasın bildirdiği gibi muta onceleri mubah idi Fakat hadisi şerif ile bunun yasak edildiğini Eshabı kiram soz birliği ile bildirmektedir Muhammed ibni Hanefiye dedi ki: (Babam imamı Ali buyurdu ki Hayber kalesi alındığı gun Resulullah mutayı yasakladı Eshabı kiramdan Rebi bin Meysere buyuruyor ki: “Hayber’i feth ettiğimiz gun Resulullah mutayı uc gun helal etti Ben amcamla bir kadının kapısına geldik Gayri muslim bir kadın kapıya cıktı beni iceri aldı O gece orada kaldım Sabah olunca Resulullahın sokaklarda (Ey Muslumanlar Resulullah muta nikahını yasak etti) diye ilan ettirdiğini duydum Hepimiz mutadan vazgectik
Resulullah hayatta iken mutayı yasak ettiğini Eshabı kiram icma ile bildirmektedir İcma ayeti ve hadisi değiştirmez ayetin ve hadisin değiştirildiğini haber verir
Cabir bin Zeyd diyor ki: Abdullah İbni Abbas da olmeden once mutanın yasak edildiğini soyledi Boylece icma hasıl oldu İmamı Malik Muvatta’da Hazreti Ali’nin bildirdiği hadisi şerifi yazmaktadır Hazreti Ali buyurdu ki: (Hayber kalesini aldığımız gun Resulullah eşek eti ile mutayı yasak etti) İnaye s 231
İbni Mace’nin bildirdiği hadisi şerifte Hazreti Omer’in (Fahri alem mutayı uc kere helal uc kere de haram etti Vallahi evli birinin muta yaptığını işitirsem onu recm eder İslamiyet’in emrini yerine getiririm) demesi mutayı Hazreti Omer’in yasak ettiğini değil Resulullahın yasak ettiğini Onun yasakladığı şeyi yaptırmayacağını gosteriyor Eshabı kiramın hepsi halifenin bu sozunu destekledi İbni Abbas haric hic kimse tarafından itiraz olunmaması da bunun onceden yasak edilmiş olduğunu herkesin bildiğini gostermektedir Hazreti Ali Abdullah ibni Abbas’a (Sen yanılıyorsun Fahri alem mutayı yasak etti) dedi İmamı Ali’nin bu sozu uzerine İbni Abbas da sozunden donmuş mutanın sonradan haram edildiğini soylemiştir (Buhari)
netten alıntı