iltasyazilim
FD Üye
Ramazan Eğlencesi Direklerarası
Ramazan şenlikleri, Ramazan eğlenceleri
Ramazan Etkinlikleri, Şenlikler, Direkler Arası Eğlenceleri
Eski İstanbul'un eğlence hayatının kaynaştığı en canlı ve hareketli yer olan Direklerarası, bilhassa Ramazan aylarında tiyatrolar, musiki fasılları, meddah, Karagöz, cambazlık ve göz boyacılığı gibi seyirlik oyunlarla şenlenirdi Sokak boyunca piyasa edenkadınlı erkekli kalabalığın neşeli gürültüleri, İstanbul'a en uzun gecelerini yaşatırdı
Ramazan deyince, her kuşaktan insanın aklına öbür şeyler kazanç Bugünün genç kuşağı için hiçbir şey açıklama etmeyen Direklerarasısözcüğü de, üç dört kuşak öncenin İstanbullularında, fazla sıcak duygular, tatlı hatıralar uyandırır
Kimi kayıtlarda Direklerarası, İstanbul'da modern tiyatronun kuruluş ve gelişmesinde çok kayda değer bir yere sahiptir,diye anılır Bu doğrudur Ama hayatta her şey, insanına göre değişir; dediğimiz gibi, birkaç kuşak geriye giderseniz, Direklerarası'nın bir davet merkezi, bilhassa de Ramazan eğlencelerinin merkezi olduğunu görürsünüz
Evet, 100 yıl önce, İstanbullular, en çok Ramazan'da eğlenirlerdi
Burhan Arpad Direklerarasıadlı kitabında, 1890'ların sonundan tek tek İstanbul görüntüsünü şöyle aktarıyor: Sokaklar kapkaranlık, elleri muşamba fenerli insanlar, üçer beşer kişilik gruplar halinde, güle konuşa geçiyorlar Teravi namazı yeni bitti Oruçlarını tutmuş, namazlarını kılmış ahali, Direklerarası'na gidiyorlar Ramazan'ın ibadetlerini yerine getirmiş olmanın iç rahatlığıyla, Direklerarası'nda eğlenmeye gidiyorlar
Direklerarası'nda nasıl eğlenilirdi?
Baş ziyafet, tiyatro idi Hayalhanei Osmani, Eğlencehanei Osmani gibi isimler taşıyan bakımlı koridorlu, gizli localı, kuytu koltuklu, gizli sandalyelibu mekanlar, Direklerarası'ndaki kahvehaneleri kiralayan kumpanyalar, tiyatro toplulukları tarafından oluşturulurdu Tuluatdenilen tiyatro tarzı, Kavuklu Hamdi, Abdürrezzak, Ufak İsmail, Şevki ve Kel Hasan gibi isimlerle, bu mekanlarda ölümsüzleşti
1880'lerden daha sonra Şehzadebaşı semtinde, Direklerarası'nda, farklı alanlara yönlendirilmiş tiyatro binaları yaptırıldı Bunlar, Beyazıt yönünden gelirken solda üç ve sağda iki elde etmek üzere, beş taneydi
Tiyatrolarda yerler dolunca, açıkta kalan ırk, öteki ağırlama mekanlarına koşardı Geleneksel Karagöz'den kukla gösterisine, hokkabazdan güreşçi güreşine dek, seçenekler çoktu! Ama natürel, hiçbir şey, tiyatro kumpanyalarının kantocu kızları dek güzel olamazdı!
Herkes merak ederdi, 'Kantocu kızlar kimbilir yeni yeni ne havalar çıkarmışlar' diye Onların al, mor elbiseleri de o kadar muhabere olur, Ramazan'dan sonra ünlü konakların harem dairelerinde, daima bu giysilerin öyküsü konuşulurdu
İstanbul Geceleriadlı kitabında Samiha Ayverdi, Direklerarası'nın semti Şehzadebaşı'nın Ramazan gecelerindeki cümbüşlü halini, böylece hoş anlatır: Nereye ve neden gidip geldiğini bilmez bir kalabalığındalgalandığı mekanlarda, Abdülhamit'in sıcacık polisi bile arzı endam eder Ayverdi'nin deyişine kadar, Fehim Paşa burada, hafiye teşkilatına ast hususi bir şubebile oluşturur Çünkü devlet adamından külhanbeyine, Osmanlı'nın her tür insanı, geceyarısını iki üç saat geçesiye, defalarca buradadır!
Nasıl yıkıldı?
Direklerarası ve Şehzadebaşı'nın İstanbul'un önemli bir kültür ve sanat merkezi olmaktan çıkması, 1930'lardan sonra hızlanan bir sürece dayanır Bu yıllarda, İstanbul'un sanat ve kültür etkinlikleri şipşak Beyoğlu'na kaymaya başlar
Direklerarası'nın sahidenyerle bir olması ise 1958 Ramazanının ilk günlerine rastlar Menderes iktidardadır ve İstanbul'da, istimlak günleriyaşanır Büyük bulvarlar açılır, büyük meydanlar yapılır bu arada, Direklerarası yok olur *
Ramazan şenlikleri, Ramazan eğlenceleri
Ramazan Etkinlikleri, Şenlikler, Direkler Arası Eğlenceleri
Eski İstanbul'un eğlence hayatının kaynaştığı en canlı ve hareketli yer olan Direklerarası, bilhassa Ramazan aylarında tiyatrolar, musiki fasılları, meddah, Karagöz, cambazlık ve göz boyacılığı gibi seyirlik oyunlarla şenlenirdi Sokak boyunca piyasa edenkadınlı erkekli kalabalığın neşeli gürültüleri, İstanbul'a en uzun gecelerini yaşatırdı
Ramazan deyince, her kuşaktan insanın aklına öbür şeyler kazanç Bugünün genç kuşağı için hiçbir şey açıklama etmeyen Direklerarasısözcüğü de, üç dört kuşak öncenin İstanbullularında, fazla sıcak duygular, tatlı hatıralar uyandırır
Kimi kayıtlarda Direklerarası, İstanbul'da modern tiyatronun kuruluş ve gelişmesinde çok kayda değer bir yere sahiptir,diye anılır Bu doğrudur Ama hayatta her şey, insanına göre değişir; dediğimiz gibi, birkaç kuşak geriye giderseniz, Direklerarası'nın bir davet merkezi, bilhassa de Ramazan eğlencelerinin merkezi olduğunu görürsünüz
Evet, 100 yıl önce, İstanbullular, en çok Ramazan'da eğlenirlerdi
Burhan Arpad Direklerarasıadlı kitabında, 1890'ların sonundan tek tek İstanbul görüntüsünü şöyle aktarıyor: Sokaklar kapkaranlık, elleri muşamba fenerli insanlar, üçer beşer kişilik gruplar halinde, güle konuşa geçiyorlar Teravi namazı yeni bitti Oruçlarını tutmuş, namazlarını kılmış ahali, Direklerarası'na gidiyorlar Ramazan'ın ibadetlerini yerine getirmiş olmanın iç rahatlığıyla, Direklerarası'nda eğlenmeye gidiyorlar
Direklerarası'nda nasıl eğlenilirdi?
Baş ziyafet, tiyatro idi Hayalhanei Osmani, Eğlencehanei Osmani gibi isimler taşıyan bakımlı koridorlu, gizli localı, kuytu koltuklu, gizli sandalyelibu mekanlar, Direklerarası'ndaki kahvehaneleri kiralayan kumpanyalar, tiyatro toplulukları tarafından oluşturulurdu Tuluatdenilen tiyatro tarzı, Kavuklu Hamdi, Abdürrezzak, Ufak İsmail, Şevki ve Kel Hasan gibi isimlerle, bu mekanlarda ölümsüzleşti
1880'lerden daha sonra Şehzadebaşı semtinde, Direklerarası'nda, farklı alanlara yönlendirilmiş tiyatro binaları yaptırıldı Bunlar, Beyazıt yönünden gelirken solda üç ve sağda iki elde etmek üzere, beş taneydi
Tiyatrolarda yerler dolunca, açıkta kalan ırk, öteki ağırlama mekanlarına koşardı Geleneksel Karagöz'den kukla gösterisine, hokkabazdan güreşçi güreşine dek, seçenekler çoktu! Ama natürel, hiçbir şey, tiyatro kumpanyalarının kantocu kızları dek güzel olamazdı!
Herkes merak ederdi, 'Kantocu kızlar kimbilir yeni yeni ne havalar çıkarmışlar' diye Onların al, mor elbiseleri de o kadar muhabere olur, Ramazan'dan sonra ünlü konakların harem dairelerinde, daima bu giysilerin öyküsü konuşulurdu
İstanbul Geceleriadlı kitabında Samiha Ayverdi, Direklerarası'nın semti Şehzadebaşı'nın Ramazan gecelerindeki cümbüşlü halini, böylece hoş anlatır: Nereye ve neden gidip geldiğini bilmez bir kalabalığındalgalandığı mekanlarda, Abdülhamit'in sıcacık polisi bile arzı endam eder Ayverdi'nin deyişine kadar, Fehim Paşa burada, hafiye teşkilatına ast hususi bir şubebile oluşturur Çünkü devlet adamından külhanbeyine, Osmanlı'nın her tür insanı, geceyarısını iki üç saat geçesiye, defalarca buradadır!
Nasıl yıkıldı?
Direklerarası ve Şehzadebaşı'nın İstanbul'un önemli bir kültür ve sanat merkezi olmaktan çıkması, 1930'lardan sonra hızlanan bir sürece dayanır Bu yıllarda, İstanbul'un sanat ve kültür etkinlikleri şipşak Beyoğlu'na kaymaya başlar
Direklerarası'nın sahidenyerle bir olması ise 1958 Ramazanının ilk günlerine rastlar Menderes iktidardadır ve İstanbul'da, istimlak günleriyaşanır Büyük bulvarlar açılır, büyük meydanlar yapılır bu arada, Direklerarası yok olur *