iltasyazilim
FD Üye
Dişli Çark Mekanizması Nedir ,
Dişli Çark Mekanizmaları Tatbik ALanları,
Dişli Çark Mekanizmaları Hakkında Data
Dişli Çark Mekanizmaları Genel İfadeler ve Sınıflandırması
Dişli çarklar; arasında bir kayma oluşmadan iki dingil aralarında kuvvet ve hareket ileten elemanlardır Kuvvet iletme bakımından mekanizmanın bir döndüren ve bir ya da birkaç döndürülen elemanı vardır Çoğunlukla mekanizmanın minik dişlisine pinyon diğerine çark denir Millerin konumuna tarafından dişli çarklar ve çark mekanizmaları şu şekilde sınıflandırılabilir
a) Eksenleri aynı düzlemde paralel olan iki aks arasında zor ve tayin ileten çarklara silindirik ya da alın dişli çarklar denir Dişlerin yönü çark eksenine tarafından paralel ise düz silindirik eğik ise helisel silindirik ya da çift helisel silindirik (ok) dişli çark adını alırlar Ayrıca çarklar birbirinin dışarıya ya da içinde yuvarlamalarına tarafından dış veya iç silindirik dişli çarklar şeklinde adlandırılırlar İç dişli çarklar düz helisel ve çift helisel olabilirler
Herhangi bir dişli çarkın yarıçapı sonsuz yapıldığında kremayer denilen çubuk biçiminde bir dişli eleman elde edilir Bu elemanın düz ya da helisel silindirik dişli çarkla çalışmasına göre düz kremayer mekanizması ya da helisel kremayer mekanizması meydana gelir
b) Eksenleri aynı düzlemde yer alan fakat kesişen iki eksen arasında güç ve atama ileten çarklara konik dişli çarklar denirDişlerin uzunluk yönündeki durumlarına kadar düz (a) helisel veya eğrisel (b) konik dişliler vardır
c) Eksenleri benzer düzlemde olmayan miller arasında şiddet ve ödev ileten dişli çarklara spiral dişli çarklar denir Bu dişlilerin pratik olarak fazla kullanılan özel bir hali uzayda eksenleri birbirine dikey olan ebedi vida mekanizmasıdır Bu mekanizmanın silindirik ve globoid tipleri vardır Keza spiral dişli çark grubuna dahil olmayan ama eksenleri benzer düzlemde olmayan ve keşismeyen hipoid konik dişliler de vardır
12 Dişli Çarkların Ana Boyutları
Taksimat Dairesi: Üzerinde dişlerin taksimatı yapılan ve esas dişli çarkın büyüklüğünü belirleyen dairedir Bu daire üzerinde ölçülen ve bir diş kalınlığı ile bir diş arası boşluğu kapsayan uzunluğa diş taksimatı veya hatve denir
Diş başlarından geçen daireye baş dairesi diş tabanlarından geçen daireye de taban dairesi denir
Dişin taksimat dairesi ile baş dairesi arasındaki boyuna baş yüksekliği taksimat dairesi ile taban dairesi arasındaki uzunluğa ise taban yüksekliği denir
Baş yüksekliği modüle eşittir Taban yüksekliği ise dişli çarkın taban dairesi ile benzer çalışacak dişli çarkın baş dairesi aralarında bir haylazlık olması gerektiğinden modül değin yok azıcık daha büyük yaklaşık 12m kadar alınır Baş ve taban yüksekliklerinin toplamı diş yüksekliğini verir
Seçme Parça *
Dişli Çark Mekanizmaları Tatbik ALanları,
Dişli Çark Mekanizmaları Hakkında Data
Dişli Çark Mekanizmaları Genel İfadeler ve Sınıflandırması
Dişli çarklar; arasında bir kayma oluşmadan iki dingil aralarında kuvvet ve hareket ileten elemanlardır Kuvvet iletme bakımından mekanizmanın bir döndüren ve bir ya da birkaç döndürülen elemanı vardır Çoğunlukla mekanizmanın minik dişlisine pinyon diğerine çark denir Millerin konumuna tarafından dişli çarklar ve çark mekanizmaları şu şekilde sınıflandırılabilir
a) Eksenleri aynı düzlemde paralel olan iki aks arasında zor ve tayin ileten çarklara silindirik ya da alın dişli çarklar denir Dişlerin yönü çark eksenine tarafından paralel ise düz silindirik eğik ise helisel silindirik ya da çift helisel silindirik (ok) dişli çark adını alırlar Ayrıca çarklar birbirinin dışarıya ya da içinde yuvarlamalarına tarafından dış veya iç silindirik dişli çarklar şeklinde adlandırılırlar İç dişli çarklar düz helisel ve çift helisel olabilirler
Herhangi bir dişli çarkın yarıçapı sonsuz yapıldığında kremayer denilen çubuk biçiminde bir dişli eleman elde edilir Bu elemanın düz ya da helisel silindirik dişli çarkla çalışmasına göre düz kremayer mekanizması ya da helisel kremayer mekanizması meydana gelir
b) Eksenleri aynı düzlemde yer alan fakat kesişen iki eksen arasında güç ve atama ileten çarklara konik dişli çarklar denirDişlerin uzunluk yönündeki durumlarına kadar düz (a) helisel veya eğrisel (b) konik dişliler vardır
c) Eksenleri benzer düzlemde olmayan miller arasında şiddet ve ödev ileten dişli çarklara spiral dişli çarklar denir Bu dişlilerin pratik olarak fazla kullanılan özel bir hali uzayda eksenleri birbirine dikey olan ebedi vida mekanizmasıdır Bu mekanizmanın silindirik ve globoid tipleri vardır Keza spiral dişli çark grubuna dahil olmayan ama eksenleri benzer düzlemde olmayan ve keşismeyen hipoid konik dişliler de vardır
12 Dişli Çarkların Ana Boyutları
Taksimat Dairesi: Üzerinde dişlerin taksimatı yapılan ve esas dişli çarkın büyüklüğünü belirleyen dairedir Bu daire üzerinde ölçülen ve bir diş kalınlığı ile bir diş arası boşluğu kapsayan uzunluğa diş taksimatı veya hatve denir
Diş başlarından geçen daireye baş dairesi diş tabanlarından geçen daireye de taban dairesi denir
Dişin taksimat dairesi ile baş dairesi arasındaki boyuna baş yüksekliği taksimat dairesi ile taban dairesi arasındaki uzunluğa ise taban yüksekliği denir
Baş yüksekliği modüle eşittir Taban yüksekliği ise dişli çarkın taban dairesi ile benzer çalışacak dişli çarkın baş dairesi aralarında bir haylazlık olması gerektiğinden modül değin yok azıcık daha büyük yaklaşık 12m kadar alınır Baş ve taban yüksekliklerinin toplamı diş yüksekliğini verir
Seçme Parça *